Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 153 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det er bare å lese studio-pressen og intervjuer med kjente studio-teknikere i Stereophile, TAS og andre steder. I lille Norge er nok disse tingene ukjent eller godt kamuflert.
    Stereophile og TAS leser jeg til av og til. De er forøvrig svært glade i "moderne computer-komponenter".

At studio bruker ulike fremgangsmåter for å skape en gitt "sound" om de skulle ønske det er ikke noe som er godt kamuflert. Men mitt inntrykk etter å ha vært innom hjemmesidene til mange av de største og mest annerkjente studioene er at de benytter seg av stor grad av moderne utstyr.

Hvor mange ganger skal jeg måtte gjenta disse tingene ? Følger dere ikke med i utviklingen ?
    Joda. En følger da litt med. Ingenting antyder at dine påstander er noe annet enn selvoppdiktet.

Du må gjerne bevise at jeg tar feil.
    Hvorfor i all verden skulle jeg trenge å dokumentere mer enn det omfattende jeg allerede har gjort her ? For å overbevise en gjeng bransjevenner med en egen agenda ?
    Omfattende? Du har ikke dokumentert noe som helst siden tråden ble opprettet.

"Bransjevenner" er nok et ord du har funnet opp som ikke har noe rot i virkeligheten. Jeg skjønner at det er din måte å argumentere på, men det gjør deg langt fra troverdig - tvert i mot.
    Jeg har som DIY'er testet omtrent alt som finnes av komponenter fra 1930 og til idag. Det er så lett å høre den degraderende effekten av disse nye billige tynnfilm-komponentene som kom etter 1980 - mine egne resultater er klare og systematiske. Jeg har testet dyre high-end komponenter av nyere dato - de gjør det ikke noe særlig bedre, bortsett fra noen få hvor man har gått tilbake til 1960/70-design (motstander og kondensatorer).
    Dette er din subjektive oppfatning. For mange er det helt motsatt - det blir generelt mer degradert (eller farget om du vil) jo eldre komponenten er. Noen liker mora, andre liker dattera.
    Mine meninger støttes 100 % av musikk-interesserte folk jeg møter.
    De fleste her er musikk-interesserte. Sikkert noen millioner musikk-interesserte på internett også, men du har fortsatt ikke klart å fiske opp en eneste link som støtter dine uttalelser.

Det er vel også en grunn til at vintage-delen i de ulike audioforum ikke akkurat er de mest befolkede.
    Så jeg vet ikke riktig hvem som befinner seg i en liten innavlet klikk her?
    Ja, en kan jo bare spekulere når en person alene mener å sitte på den eneste fasit, og ikke har noen andre argumenter og referanser å støtte sine kontroversielle uttalelser opp med enn sitt ord og beskyldninger om at alle som er uenige har økonomiske interesser for å være med i debatten.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle må være venner.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Omfattende? Du har ikke dokumentert noe som helst siden tråden ble opprettet.

Jeg har dokumentert en rekke veldig enkle tester som enhver kan gjøre hjemme hos seg selv for å høre det samme som meg.
    Pluss nevnt musikere som sier det samme.

Det er min metode.

Ellers er presse og hifi-marketing hjernevasket ved bransjefolk og man må lete litt for å finne dokumentasjon uten tilknytning til bransjen. Men den finnes. Nå er jeg ikke sekretær for deg, så du får lete selv. Leter man, så finner man det.

For mange er det helt motsatt - det blir generelt mer degradert (eller farget om du vil) jo eldre komponenten er. Noen liker mora, andre liker dattera.

Her tar du også feil. Jeg lytter ikke etter mere varme, men prøver å bestemme den endring i klang når et signal passerer en krets bygget med a) gode vintage-komponenter, og b) den samme krets med moderne komponenter.
    Jeg finner da: Komponenter etter 1980 gir en mye større ENDRING i total-klangen enn de tidligere.

Det er poenget mitt. Noen vintage-komponenter kan ha mye egenfarging, andre mye mindre av det. Jeg foretrekker selvsagt lite farging.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dokumentert en rekke veldig enkle tester som enhver kan gjøre hjemme hos seg selv for å høre det samme som meg.
    Mulig du liker lyden du har hjemme, men problemet kommer når du prøver å forklare hvorfor.

Leter man, så finner man det.
    Jeg har søkt på Google om kondensatorer, måneferder, moderne ingeniører og den tekniske overlegheten til vintage-utstyr. Jeg finner ingenting som taler din sak.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette var tilfelle skulle man jo få den samme lyden fra moderne metallfilm pluss induktive elementer i signalkjeden. Jeg har pga disse påstandene samlet (for mange år siden - dette er meget gamle påstander) en stor mengde små og større induktorer fra noen nH til mange H - klarer ikke å fjerne den masete, kornete resonante diskanten fra metallfilm-motstander. Og spesielt: Det trykket i nedre mellomtone de gamle komponentene gir (og som live original-instrumenter har) kommer ikke tilbake.

Nye komponenter gir ikke kornete, resonant diskant. De gir heller ikke mindre trykk i nedre mellomtone.

Forøvrig skal det litt mer enn en ekstra idealkomponent til for å simulere en fullstendig komponent.

Dette er ting som ingeniørene vet. De gjør også obligatoriske tester med dette. Imidlertid vet neppe den store skaren av hobby/subjektivist-baserte vintage fans særlig mye om dette, dermed blir gjerne deres tester langt fra fullstendige, og resultatet blir basert på match ift eget oppsett snarere enn reell kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EDIT: Fjernet negativ personrelatert kommentar.

Du kan ellers lese om gode komponenter på DIY-fora, tidskrifter som Sound Practices og Vacuum Tube Valley, AudioAsylum, og masse andre steder. Du må først få litt trening i å¨orientere deg i lyd-jungelen. Siden du ikke vet dette, tyder det på liten interesse for lyd.

Ellers må jo alle forholde seg til de komponenter som tross alt finnes. Man kan ikke regne med at en fabrikant begynner å lodde ut komponenter fra gamle radioer til sin nye produksjon.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg forklart tidligere. I studio anvender man spesielle kontroll-anlegg som skal lyde sterilt for lettere å avsløre feil. Her bruker man det utstyret du nevner, men ikke i signalkjeden på innspillingssiden til plate, etc.
    Så disse oppsettene låter altså ikke bra? Jeg mener å huske en av dine "referanser" henviste til gåsehud...

Vet ikke om du fatter forskjellen der, eller må jeg forklare studioteknikk litt mere i detalj ?
    Ja, forklar!

Skjønte ikke poenget ditt med EQ. Klart man skal bruke EQ i tillegg til rør/vintage.
    En av Norges fremste studioteknikere har hevdet at man kan erstatte klangen i vintage mikrofoner med digital EQ/prosessering. Med andre ord, stikk i strid med hva du hevder.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foretrekker selvsagt lite farging.
    Du burde prøve å høre et skikkelig godt sammensatt (moderne) anlegg en gang. Med et godt rom snakker vi svært trofast mot kilden (transparent). Jeg ganske sikker på at du hadde blitt positivt overrasket! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Ja, forklar!

Den analoge lydkjeden frem til plate består av mikrofoner og forsterkere som er voicet for å gi optimal lyd på platen (CD eller LP) - slik at kunden får det så bra som mulig i stuen hjemme. I denne lydkjeden finnes også rør-utstyr, effektbokser, kompressorer, m.m. Denne lydkjeden kan vi kalle platelyd.

I tillegg finnes det en helt annen lydkjede i studio - det er en sidegren som ikke berører innspillingen, men som via egne forsterkere og høyttalere gir lyd til lydteknikere i studio. Her ønskes en klar ufarget lyd, eller kanskje t.o.m. farget for å være "ekstra steril", slik at man kan kontrollere hvor effektiv "motfargingen" i plate-lyden er.

Hvis kunden har en gjennomsnittlig transistorforsterker hjemme, så er det viktig at studio har en like steril kontroll-forsterker, så kan man trimme den finale lyden på platen best mulig.

Fikk du det med deg nå ? Trodde du visste mer om hvordan et studio fungerer.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjente pop-artister fra 70-tallet snakker også om en lydkatastrofe, både på inn- og avspillingssiden. Som Neil Young og Bob Dylan for å nevne noen som har uttalt seg i intervjuer.

Og interessen for god vintage studio-teknikk er veldig stor blant nyere yngre studio-teknikere (iflg. bl.a. Tresko her på forumet).

Så jeg vet ikke riktig hvem som befinner seg i en liten innavlet klikk her ?

Er vel egentlig ganske enig i mye av budskapet du kommer med i disse trådene du deltar i Kjell B, men stusser mye på måten budskapet blir fremført på. Underholdene debatter, men kanskje ikke like "matnyttige".

Tror ellers ikke at det er en god måte å bruke ord som inneavl og plassere sine medebbatanter i forskjellige båser.
    Det blir nokk opphetede og varme debatter med en slik språkbruk, men det blir neppe noe mere testing og etterprøving av forskjellige utstyrs lydmessig egenskaper når man bruker slike "hersketenikker".

Trådene direkte rund Musik Angel er vel en av de mere matnyttig tråd i såmåte her i forumet noe jeg synes er meget lærerikt.

Angrepet på Audio ingeniører er ett av de punktene jeg stusser på og som du ofte har med i debattene dine . Ingeniører er i utgangspunktet ikke økonomer. Økonomer er heller ikke ingeniører. Skal man drive butikk, er det ofte slik i praksis at man trenger begge yrkesgruppene, og det vil ofte være en del konflikter mellom disse som gjør sitt til at de ferdige produktene må lide og man må inngå kompromisser.

Når det gjelder NASA og måneferder, så var det vel på 60 og 70 tallet en konkurranse mellom to stormakter der ingeniørene på sin side kunne holde økonomene på en armlengdes avstand som gjorde mye av forskjellene på den gang og nå.

Hvorfor det ikke er så mye produksjon av de kondensatorene og motstandene osv som du mener og sikkert har mye rett i har bedre egenskaper til Audio enn bruk i PCer, det er vel en annen ting.

Hvorfor det er slik, vet ikke jeg helt, men elektronikk komponent produsentene produserer vel kun det de vet de får solgt, og ingeniørene konstruerer vel igjen audio komponenter utifra de elektoniske komponentene som kan leveres, samt må ta hensyn til økonomenes føringer og markedet når det gjelder pris. Sånn sett er det vel litt en ond sirkel bransjen har kommet inn i, og det er vel til syvende og sist forbrukeren som bestemmer hvilke retninger AV og Hifi bransjen vil bevege seg.

Det man vel har fordelen av i dag og som man ikke hadde i den tidlige "gullalderen", det er vel at nå har vi en ja takk begge deler problemstilling, der man kan utnytte nyere "data" teknologi både til konstruksjon beregninger, målinger klasseD effekt forsterkere osv samt også mulighet til å kombinere gammel og ny teknologi slik at man kan få de egenskapene man er ute etter, og nermest kan få synergi effekter med riktig matching.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

Angrepet på Audio ingeniører er ett av de punktene jeg stusser på og som du ofte har med i debattene dine . Ingeniører er i utgangspunktet ikke økonomer. Økonomer er heller ikke ingeniører. Skal man drive butikk, er det ofte slik i praksis at man trenger begge yrkesgruppene, og det vil ofte være en del konflikter mellom disse som gjør sitt til at de ferdige produktene må lide og man må inngå kompromisser.

Skjønner ikke helt denne bekymringen for "angrepet på ingeniører".
    Hvem er det som angriper hvem her ? Les denne tråden og tell angrepene, særlig de som ikke inneholder noe som helst info til topic.

Og ingeniører som skal selge er jo avhengig av komponenter som finnes idag og må jo selvsagt fortelle kunden at alt er bra. Han/hun skal jo leve av dette og må tenke kortsiktig fremover. Service-ingeniører er avhengige av å benytte komponenter de har liggende på hylla, man kan vel ikke forvente at de skal benytte ting de tar ut av gamle apparater ?

Ellers gjentar jeg ting mange andre sier som er/har vært bekymret over utviklingen.

Har egentlig ingenting å si til dette innlegget ditt. Noen må gjøre noe med tingene - det blir ikke bedre av å sitte på gjerdet og bekymre seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når det gjelder vår kjære Music Angel, så er jeg overrasket over den fantastisk kompetente blandingen av 1/2W carbon composition-motstander og moderne 2W metal oxide-motstander. De sistnevnte viser meget gode egenskaper når de blandes med vintage type motstander (som også er i produksjon igjen idag).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ingeniører som skal selge...
    Sukk... :roll:

For grunnleggende informasjon om hvordan dynamikken mellom ingeniører, økonomer og selgere fungerer i en bedrift - les mer Dilbert ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Når det gjelder NASA og måneferder, så var det vel på 60 og 70 tallet en konkurranse mellom to stormakter der ingeniørene på sin side kunne holde økonomene på en armlengdes avstand som gjorde mye av forskjellene på den gang og nå.
    Litt OT, men pga. moderne ingeniører og moderne computer-komponenter det er snart mulig for Ola Nordmann å bli vektløs...

Virgin Galactic has released the final design of the launch system that will take fare-paying passengers into space.

It is based on the X-Prize-winning SpaceShipOne concept - a rocket ship that is lifted initially by a carrier plane before blasting skywards.

The Virgin system is essentially a refinement, but has been increased in size to take eight people at a time on a sub-orbital trip, starting in 2010.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    les mer Dilbert ;-)
    Anbefales

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT, men pga. moderne ingeniører og moderne computer-komponenter det er snart mulig for Ola Nordmann å bli vektløs...
    I disse lavkonjunkturtider og miljøhysterietider er dette prosjektet helt-på-trynet, for å si det mildt.

Men spennende, det er det.

"Lost in space?
    Yes, you only paid for one way ticket"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja man "diskuterer" gjerne alt annet enn tekniske detaljer i denne tråden.

Og det å lodde sammen en krets selv og prøve tingene - det er man overraskende uvillig til. Merkelige greier.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    I disse lavkonjunkturtider og miljøhysterietider er dette prosjektet helt-på-trynet, for å si det mildt.
    Kommer vel omsider en miljøvennlig elutgave av romfartøy også, bare ingeniørene finner igjen noen av de forsvunnede 40år gamle blue-prints og får samlet sammen nok magiske resistorer til å skru skuta sammen.

Og det å lodde sammen en krets selv og prøve tingene - det er man overraskende uvillig til. Merkelige greier.
    Det blir jo litt selvmotsigende når du samtidig påstår at alle som er uenig med deg er audioingeniører og service-teknikere.

Jeg har forøvrig 2 vintage-forsterkere hjemme. Gamle kondensatorer og resistorer - lite computer komponenter der i gården ja. De skal få bli i boden som mitt egne lille hifi-museum.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke du be noen hjem til deg å demonstrere? Jeg er helt sikker på at mange ville finne det meget spennede at du demonstrere dette og forklarer. Tester ut forskjellige komponenter.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Kjell B

Jeg har sittet her å kost meg på sidelinja av denne "debatten" og egentlig heia på deg. Du har en ny og annen måte å tilnærme deg lyd på, som jeg synes hadde vært morsomt å fått en lytt på.

Helt til de siste 5-6 innleggene dine, hvor du klarte å miste meg. Spesielt din beskrivelse av hvordan studioarbeid er.

Den er i beste fall enkel og naiv.

Såvidt jeg har forstått det er det også flere studiotekninkere aktive her på forumet, i tillegg til musikere med bøttevis av studiotimer bak seg.

Tror det er en ting de alle kan være enige om, studio er vm i triks. Om det er på innspillinga, nedmiksen eller mastringsbiten så har alle teknikere/produsenter/artister sine mer eller mindre lure løsninger for å få ting til å låte som kunden(ARTIST / PRODUSENT / ETC) vil.

Antar, uten dekning, at dette egentlig også gjelder produksjon av HayFay utstyr også. triksing altså.

Forøvrig morsomt at du trekker frem Bob Dylan. Hørt på den siste plata hans? Hva syns du om 'sounden' på den? Regner med han får det som han vil i studio, såfremt han ikke er lei etter.. 30+ år i leken og gir f.

Tilbake til topic, finnes det noen aktive kasser med klasse D forsterkeri i, pris +-10k ?

Side 25 av 153 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •