Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 153 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Er det ikke bedre å lytte til dem?

Egentlig ikke.
    En dyktig designer kan klare å kamuflere unotene til moderne computer-komponenter så godt at det kan ta et godt stykke tid før man begynner å høre at det er noe galt med lyden. Og så er det ut med forsterkeren og inn med neste. Og etter en tid gjentar det seg. Den moderne hifi-karusellen.

Min erfaring som DIY'er er at komponentene betyr veldig mye.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Egentlig ikke.
    En dyktig designer kan klare å kamuflere unotene til moderne computer-komponenter så godt at det kan ta et godt stykke tid før man begynner å høre at det er noe galt med lyden. Og så er det ut med forsterkeren og inn med neste. Og etter en tid gjentar det seg. Den moderne hifi-karusellen.

Min erfaring som DIY'er er at komponentene betyr veldig mye.

Så etter et par dager eller uker er det plutselig noe galt?

Når skal du forresten svare de som stilte spårsmålv ved dine påstander om at rommet ikke betyr noe eller at 10 av 10 forsterkere fra tidsrommet 1999 - 2009 er dårlige?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Damplok! Si ikke det. Det forskes faktisk seriøst med damp som fremdriftsmotor i biler. Ikke akkurat helt det samme som i gamle dager med vedfyrt kjele. Men dampdrift er noe av det med energieffektive som finnes.
    Damp vil vel også i mere moderne sammenhenger være en energi overfører fra ett system til et annet, typisk fra en varmekilde til et system som oversetter trykk til mekanisk bevegelses enrgi. Ved Kjernekraft bruker f.eks ofte damp for energi overføring mellom reaktor og gass turbinene som driver generatore, som igjen kan brukes som energi kilde til Audio osv....

Det som vel det ofte er med slike systemer som bruker damp, er at virkningraden med hvor mye energi man kan få hentet ut i forhold til det man putter inn ofte avhenger av de fysiske størrelsene på komponentene som jobber i systemet. Er derfor litt skeptisk til at damp vil være en god løsning for systemer der vekt og størrelse er viktige faktorer, dvs som i biler.

Ellers utifra enkeltes utalelser i denne tråden er det desverre ikke lenger noen ingeniører etter 1970 årene som forstår seg på noe som helst, så vi er vel ute å sykler tenker jeg...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, når det gjelder audio så blir det jo også sånn at man bør anvende komponenter beregnet til audio og ikke de som er beregnet til computere - og tilfeldigvis er 10-100x billigere.

Problemet for hifi-industrien var jo at datamaskin-alderen medførte at verdens komponent-leverandører la om produksjonen til det store computer-markedet - og der vil billige komponenter være gode nok, bare de holder toleranse-kravene. Ingen krav til lyd. Deretter omdefinerte ingeniørene kravene til audio å være de samme - bare en komponent holder computer-specs så er den alltid god nok (for vi har jo ikke referanser på annet). At folk hører det er noe galt teller ikke.

Det hjelper heller ikke å sette inn den samme type komponenter, bare i tyngre high-end utgaver til mye høyere pris, eventuelt enorme kondensator-banker i dyre forsterkere.

Denne katastrofale endringen skjedde etter 1980.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hvorfor, men jeg begynte nettopp å plystre på Alexander Rybak`s fairytale.....

Etter snart 500 innlegg i denne tråden, og ønsker fra flere om noe som helst dokumentasjon, kjører du fortsatt på med dine høyst konstroversielle påstander uten noen som helst referanser eller utdypende tekniske forklaringer.

Det eneste du klarer å lire ut av deg som skal støtte opp dine uttalelser er altså flere udokumenterte påstander om "ingeniør-snakk" og "bransjeaktører". Det toppet seg vel med påstanden om at Nasa & co sliter med å komme seg ut i space. Eller kanskje ikke, men det var i det minste en uttalelse som de aller fleste klarer å forholde seg enkelt til. Vel, de gjentagende argumentene begynner å bli kjedelige og jeg tror de fleste skjønner at det er lite hold i de.

Jeg tror du hadde blitt ytterst sjokkert om du hadde være med i et moderne studio og sett hvor mange "moderne computer komponenter" lyden passerer gjennom før den blir lagret på moderne lagringsmedium. Som innlegg 2 viser (og i motsetning til dine påstander; dokumenterer) er digitale filter ofte brukt for å gjenskape en spesiell sound, for eks. rør eller vintage om produsent er ute etter det.

Du må gjerne like vintage-lyd for min del, men å presentere den fargingen som noe "alle" liker viser bare hvor uhyre lite opplyst du er om lyd, innspillinger, preferanser og entusiaster generelt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Jeg tror du hadde blitt ytterst sjokkert om du hadde være med i et moderne studio og sett hvor mange "moderne computer komponenter" lyden passerer gjennom før den blir lagret på moderne lagringsmedium.

Du prøver vel egentlig å skrive til publikum, ikke til meg ???

Jeg har som nevnt selv stående dyrt moderne studio-utstyr hjemme, og ja, i det analoge domene blir lyden nærmest forvrengt (akustiske instrumenter via mikrofon).

For å rette på disse alvorlige lydfeilene (akustiske innspillinger) anvender et moderne studio så diverse rør-emulatorer eller (hvis de har råd), ekte rør-utstyr og vintage-utstyr. Det er bare å lese studio-pressen og intervjuer med kjente studio-teknikere i Stereophile, TAS og andre steder. I lille Norge er nok disse tingene ukjent eller godt kamuflert.

Hvor mange ganger skal jeg måtte gjenta disse tingene ? Følger dere ikke med i utviklingen ?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger dere ikke med i utviklingen ?
    Gjør du?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Etter snart 500 innlegg i denne tråden, og ønsker fra flere om noe som helst dokumentasjon, kjører du fortsatt på med dine høyst konstroversielle påstander uten noen som helst referanser eller utdypende tekniske forklaringer.

Hvorfor i all verden skulle jeg trenge å dokumentere mer enn det omfattende jeg allerede har gjort her ?

EDIT: Fjernet udokumentert konspirasjonsteori...

Jeg har som DIY'er testet omtrent alt som finnes av komponenter fra 1930 og til idag. Det er så lett å høre den degraderende effekten av disse nye billige tynnfilm-komponentene som kom etter 1980 - mine egne resultater er klare og systematiske. Jeg har testet dyre high-end komponenter av nyere dato - de gjør det ikke noe særlig bedre, bortsett fra noen få hvor man har gått tilbake til 1960/70-design (motstander og kondensatorer).

Kontroversielle påstander ?
    Mine meninger støttes 100 % av musikk-interesserte folk jeg møter. Kun bransjefolk har en annen oppfatning, det kan skyldes at de lever av å selge moderne saker ? Så morsomt å høre forklaringer fra bransjen om mulige feil-koblinger og feil anvendelse, m.m. De har et batteri av forklaringer på lager når kunden er misfornøyd med lytte-resultatet.

Kjente pop-artister fra 70-tallet snakker også om en lydkatastrofe, både på inn- og avspillingssiden. Som Neil Young og Bob Dylan for å nevne noen som har uttalt seg i intervjuer.

De som driver med elektronisk musikk kan imidlertid ha en annen mening om moderne lydteknologi. Den spesielle fargingen fra moderne elektronikk inngår jo i lydsyntesen deres.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Damplok! Si ikke det. Det forskes faktisk seriøst med damp som fremdriftsmotor i biler. Ikke akkurat helt det samme som i gamle dager med vedfyrt kjele. Men dampdrift er noe av det med energieffektive som finnes.
    Dampturbiner/gassturbiner er greit når det ikke er plassmangel samt at behovet for akselerasjon og variasjon i farten ikke er nødvendig.
    PÅ store båter ble det brukt og brukes ennå, ypperlig til en båt på 300-400m som akselerer til 20-25knop for å holde farten i 3-5døgn, men i de nyeste containerbåtene brukes det diesel-motorer idag.

I en bil, lastebil, tom mindre båt er det lite funksjonelt. Lav effektivitet gitt egenskapene i drivstoffet som f.eks bensin/diesel vil ikke kunne bli erstattet på lang tid, da må vi ha batteri som er lette med stor lagringskapasitet, men brunkull-kraft og annen kullkraft gjør vel at forurensingen ikke blir mindre uansett.
    Komisk at USA begynner å bli opptatt av el.biler når 2/3 av energien kommer fra kull-kraft som er det minst mijøvennlige energikilden idag, det bunner vel i at det kanskje er billigere én importert olje........
    Hele miljø-hypen fra city-slickers gjengen er jo stort sett latterlig, ville Stordalen likt å hatt ei vindmølle i hagen sin på 80m, for ikke å snakke om ML 63 AMG som slurper bensin, veldig OT dette, men det har vært mye av det å mye annet tøys..........

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine meninger støttes 100 % av musikk-interesserte folk jeg møter. Kun bransjefolk har en annen oppfatning, det kan skyldes at de lever av å selge moderne saker ? Så morsomt å høre forklaringer fra bransjen om mulige feil-koblinger og feil anvendelse, m.m. De har et batteri av forklaringer på lager når kunden er misfornøyd med lytte-resultatet.

Dine utvalgte???

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    I en bil, lastebil, tom mindre båt er det lite funksjonelt.
    Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Ingeniør-idiotene ikke klarer bare ikke å lage ordentlige dampmaskiner lenger. Alle dampmaskiner laget etter 1870 er møkk. Spør meg ikke om dokumentasjon for dette bare vet jeg.

:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Dine utvalgte???

Kjente pop-artister fra 70-tallet snakker også om en lydkatastrofe, både på inn- og avspillingssiden. Som Neil Young og Bob Dylan for å nevne noen som har uttalt seg i intervjuer.

Og interessen for god vintage studio-teknikk er veldig stor blant nyere yngre studio-teknikere (iflg. bl.a. Tresko her på forumet).

Så jeg vet ikke riktig hvem som befinner seg i en liten innavlet klikk her ?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet, etter en god latter...............

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden skulle jeg trenge å dokumentere mer enn det omfattende jeg allerede har gjort her ? For å overbevise en gjeng bransjevenner med en egen agenda ?

Jeg har som DIY'er testet omtrent alt som finnes av komponenter fra 1930 og til idag. Det er så lett å høre den degraderende effekten av disse nye billige tynnfilm-komponentene som kom etter 1980 - mine egne resultater er klare og systematiske. Jeg har testet dyre high-end komponenter av nyere dato - de gjør det ikke noe særlig bedre, bortsett fra noen få hvor man har gått tilbake til 1960/70-design (motstander og kondensatorer).

Kjente som du kjenner, eller har lest at................... de begynner å bli gamle de gutta, hørselen er vel ikke det den var på 70 tallet...........

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å rette på disse alvorlige lydfeilene (akustiske innspillinger) anvender et moderne studio så diverse rør-emulatorer eller (hvis de har råd), ekte rør-utstyr og vintage-utstyr. Det er bare å lese studio-pressen og intervjuer med kjente studio-teknikere i Stereophile, TAS og andre steder. I lille Norge er nok disse tingene ukjent eller godt kamuflert.
    Var da voldsomt til Jantelov mot nasjonale studioer, da.
    Heldigvis er norske studioer mer fokuserte på lydkvalitet enn det antydes over.

Et par-tre eksempler:

Lindberg Lyd AS .: HOVEDSIDE - Lindberg Lyd (2L) høster lovord i hele verden på grunn av lydkvaliteten på innspillingene.
    AthleticSound - Halden - Klikk på Equipment her, så tror jeg selv rørfantaster og vintagetilhengere blir fornøyd.
    Studio « RainbowStudio - Rainbow Studio er vel norges mest kjente studio og har mye godlyd på samvittigheten. Spesielt utvalget av mikrofoner er et tegn på at man er oppmerksom på lydkvaliteten og hvordan komponenter farger lyd.

Det er tydelig at det er mange veier til målet om god lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Var da voldsomt til Jantelov mot nasjonale studioer, da.
    Heldigvis er norske studioer mer fokuserte på lydkvalitet enn det antydes over.

Et par-tre eksempler:

Lindberg Lyd AS .: HOVEDSIDE - Lindberg Lyd (2L) høster lovord i hele verden på grunn av lydkvaliteten på innspillingene.
    AthleticSound - Halden - Klikk på Equipment her, så tror jeg selv rørfantaster og vintagetilhengere blir fornøyd.
    Studio « RainbowStudio - Rainbow Studio er vel norges mest kjente studio og har mye godlyd på samvittigheten. Spesielt utvalget av mikrofoner er et tegn på at man er oppmerksom på lydkvaliteten og hvordan komponenter farger lyd.

Det er tydelig at det er mange veier til målet om god lyd.

Sikkert gode eksempler du nevner der - selv har jeg lært mye om Rainbow Studio etter diskusjoner med Tresko, hvor han nettopp nevner Rainbow Studio som et godt eksemplet på at matching med rør og vintage gir god lyd. Tror vi er enige der. De har jo mye fint utstyr, inklusive Neumann rør-mikrofoner - slike mikrofoner er som du sikkert vet, ikke mikrofoner, men mikrofoner PLUSS integrert rør foforsterker.

Og en av våre kjente jazz-sangerinner har hatt som praksis å kjøre master fra studio gjennom en gammel Tandberg Huldra 7 rørforsterker for å få den riktige sounden - husker ikke hvem, men det sto i et av våre hifi-blader for en del år siden. Tror dette er et typisk eksempel når vi snakker om sang og akustiske instrumenter.

Men hvis du leser denne tråden, så kan man altså få et inntrykk at man i lille Norge ikke kjenner så mye til disse teknikkene ?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hittil ikke påvist et eneste lydmessig hørbart fenomen som ikke kan måles.

Komponentkvaliteten er blitt generelt bedre, men enkelte teknikker er blitt beholdt fordi det gir andre (også målbare) fordeler som kan være vel så interessante innen audio. Spesielt er det en del som mener kondensatorteknologi basert på folie, papir og voks eller olje er bedre enn PP. Uansett er det allment akseptert av for eksempel glattfolie og elektrolytt ikke er på samme kvalitetsnivå.

Det samme gjelder motstander der enkelte metallfilmtyper ansees å ikke være så gode. De beste metallfilmmotstandene rangeres ofte jevnbyrdig med de beste kullsjiktmotstandene. Gamle komponenter har spesielt her en del uønskede tilleggseffekter. For eksempel skal jo ikke en motstand være verken kapasitiv eller induktiv, begge deler taler kraftig i mot omfangsrike komponenter. Imidlertid bidrar slike tilleggseffekter med egenlyd, ikke bare i komponenten men i kretsen der man ikke har medregnet en kapasitans og en induktans i det aktuelle leddet.

"Terminologi" som "bransjevenner", "pragmatiske subjektivister", "ingeniør-idioter", "computer komponenter" osv er kun dolkestikk. Jeg undres på hvorfor ikke dette taes hånd om av moderatorer/administrator. Det kan synes som om enkelte har mer eller mindre fritt leide til å snakke nedsettende og konspirere ut i det uendelige.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Gamle komponenter har spesielt her en del uønskede tilleggseffekter. For eksempel skal jo ikke en motstand være verken kapasitiv eller induktiv, begge deler taler kraftig i mot omfangsrike komponenter. Imidlertid bidrar slike tilleggseffekter med egenlyd, ikke bare i komponenten men i kretsen der man ikke har medregnet en kapasitans og en induktans i det aktuelle leddet.

Hvis dette var tilfelle skulle man jo få den samme lyden fra moderne metallfilm pluss induktive elementer i signalkjeden. Jeg har pga disse påstandene samlet (for mange år siden - dette er meget gamle påstander) en stor mengde små og større induktorer fra noen nH til mange H - klarer ikke å fjerne den masete, kornete resonante diskanten fra metallfilm-motstander. Og spesielt: Det trykket i nedre mellomtone de gamle komponentene gir (og som live original-instrumenter har) kommer ikke tilbake.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert gode eksempler du nevner der - selv har jeg lært mye om Rainbow Studio etter diskusjoner med Tresko, hvor han nettopp nevner Rainbow Studio som et godt eksemplet på at matching med rør og vintage gir god lyd. Tror vi er enige der. De har jo mye fint utstyr, inklusive Neumann rør-mikrofoner - slike mikrofoner er som du sikkert vet, ikke mikrofoner, men mikrofoner PLUSS integrert rør foforsterker.
    Nå var det fra samme stedet det kom en uttalelse om at man kunne spille inn en hvilken som helst artist med nær sagt en hvilken som helst mikrofon og EQ-e det til den sounden man ønsket etterpå. Det morsomme er jo at fyren har rett.

Og en av våre kjente jazz-sangerinner har hatt som praksis å kjøre master fra studio gjennom en gammel Tandberg Huldra 7 rørforsterker for å få den rikige sounden - husker ikke hvem, men det sto i et av våre hifi-blader for en del år siden. Tror dette er et typisk eksempel når vi snakker om sang og akustiske instrumenter.
    Javisst, man ønsker å få frem en spesiell sound, og da benytter man utstyr med spesiell egenlyd. På den måten slipper man å ha en Huldra 7 i avspillingskjeden for å få den tiltenkte spesielle lydfargingen.

Men hvis du leser denne tråden, så kan man altså få et inntrykk at man i lille Norge ikke kjenner så mye til disse teknikkene ?
    Saken er snarere den at man i studio ikke bruker slikt utstyr for å øke lydkvaliteten og fjerne egenlyd, men for å legge til egenlyd, for å oppnå spesielle effekter osv.

Ingeniørene og lydteknikerne forstår forskjellen på innspilling (fabrikkering av klanger og lyder for å lage et komplekst lydbilde etter artistens smak) og avspilling (avspilling av det innspilte materialet med det for øyet å gjengi så presist som mulig det som er fanget på plata). Det gjør heldig vis også mange av medlemmene her på forumet (bransjevennene som du så nedlatende i din konspiratoriske desperasjon kaller dem).

Hvor mange studioer har for eksempel vintage høyttalere og røreffekttrinn i dag? De to som leverer klart mest til studioer er som du kanskje vet Dynaudio og Adam Audio. Begge bruker klasse D fulle av "computerkomponenter", men det låter vel ikke så bra vel?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Hvor mange studioer har for eksempel vintage høyttalere og røreffekttrinn i dag? De to som leverer klart mest til studioer er som du kanskje vet Dynaudio og Adam Audio. Begge bruker klasse D fulle av "computerkomponenter", men det låter vel ikke så bra vel?

Dette har jeg forklart tidligere. I studio anvender man spesielle kontroll-anlegg som skal lyde sterilt for lettere å avsløre feil. Her bruker man det utstyret du nevner, men ikke i signalkjeden på innspillingssiden til plate, etc.

EDIT: Fjernet unødvendig negativ personrelatert kommentar.

Skjønte ikke poenget ditt med EQ. Klart man skal bruke EQ i tillegg til rør/vintage.

Side 24 av 153 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 144 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •