Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 23 av 153 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 3050
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Åneida, den store nye interessen for eldre konstruksjonsprinsipper inkl. rør blant publikum og den veldige oppblomstringen av vintage-lyd i moderne studio-utstyr beviser det motsatte. Moderne transistor-utstyr egner seg bare til gjengivelse av elektronisk generert musikk pluss vel også hjemmekino.

Vi diskuterte disse tingene for noen år siden her på forumet - det er bare å søke på innlegg av Tresko, en erfaren studiomann her på berget

Bare sprøyt.

At du har vært i et vintagestudio er ikke umulig. Men at alle studio er vintage er bare sprøyt. Mitt studio er ikke vintage i det heletatt, SELV om jeg er glad i den gamle lyden.
    Jeg har sett like mange forskjellige studio som jeg har sett farger på undertøy.

"Moderne transistor-utstyr egner seg bare til gjengivelse av elektronisk generert musikk pluss vel også hjemmekino." Hadde du lagt til "jeg føler/synes" forran her så hadde det vært helt ok. Når du presenterer det som universell fakta blir det umulig å ta seriøst.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi diskuterte disse tingene for noen år siden her på forumet - det er bare å søke på innlegg av Tresko, en erfaren studiomann her på berget
    Jeg har søkt på innlegg fra Tresko. Han er langt i fra like ekstrem som deg. Han har også en helt annen evne til å forklare seg. Det var fornøylig lesing det også, men på en helt annen måte:!:

Du unngår fortsatt svarene på din påstand om at rommet ikke betyr noe.... Samme med din påstand om at 10 av 10 forsterkere fra de siste 10 årene ødelegger lyden.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Patentbyrået kan legges ned, alt er funnet opp i 1900.......

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Hvorfor unngår du hele tiden å svare på enkelte spørsmål og tviler som blir sådd rundt dine teorier? Sier man A, så sier man B også.....
    Du stiller ekle og vanskelige spørsmål............................

Utifra nevnte årstall fra Kjell B så er han muligens i 50++ alderen og hørselen er vel ikke det den var engang.

Min far hadde kryss-koblet bakre høyttalere på sitt panasonic surround system uten at han hørte det.

Han mente mitt anlegg var bra fordi det var lite forvrengning, var sikkert mindre én 0,0001% forvregning da det ikke gikk mange Watt gjennom systemet når stjernekommentaren kom.

En slektning av meg som har en Zeiss kikkert(10K i 94) av dårlig kvalitet, mente min kikkert ikke var særlig bra fordi den hadde sikkert ikke noe gode egenskaper i lavt lys, men min moderne kikkert fra 07 har vesentlig bedre lys-gjennomtregning, de eneste Zeiss kikkertene idag som er bedre er 8-56, min er 8-42 og veier halvparten av Zeiss'en, bare et eksempel på innbilt kvalitet iforhold til målt kvalitet og beviselig fremskritt i teknologien

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Du stiller ekle og vansklige spørsmål............................
    Jeg må legge til at jeg tror at eldre utstyr helt sikkert produserer god lyd - ikke noe tvil om det. Det er bare det at jeg nekter å tro at verden ikke går videre og utvikler seg. Teknologi og utvikling driver faktisk verden positivt fremover!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sveipet innom denne tråden innimellom, og som i enkelte andre tråder så blir jeg like forundret over hvor sterkt engasjert mange klarer å bli i en nettdiskusjon.

Selv bruker jeg nå både klasse D forsterkere og en rørforsterker (hodetelefonforsterker) og har hatt mange transistorbaserte forsterkere i hus.
    Hver av forsterkerene har sine bra egenskaper og mindre bra egenskaper sammenlignet med de andre.

For min del handler det mest om matching med resten av anlegget forsterkerene skal brukes sammen med samt eventuelle andre kriterier som må oppfylles der de skal brukes. (Synlighet, barnesikkert, etc..)

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Best lyd.

Etter å ha hørt en rørforsterker (Music Angel) så er det lite tvil i at den er meget mye bedre, en moderne forsterkere som det høres ut spiller inni en panne (metall lyd) Dette inkluderer dyre forsterkere som f.eks Classe.
    Til og med min samboer som du kan glemme å snakke anlegg med og som klarer seg med en kasettspiller, sa åååj..dette var forskjell.

En kan nekte så mye en vil, men vil anbefalle alle som ikke har hørt Music Angel, om å ta et par timer med den.
    Eller lev i villredet og tro dere har bra lyd med moderne forsterkere.

Det er mi meining.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EDIT: fjernet udokumentert konspirasjonsteori...

Det er vel ingen som utelukker matching - dvs. at rørutstyr kan lyde god sammen med transistor-utstyr - og gjerne bedre enn rør hele veien alene - og det har jeg da sagt mange ganger.

Men moderne transistor-utstyr ALENE har jeg ennå til gode å høre lyder godt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Klasse D er praktisk mht. plass, varme men er enda et stykke unna klasse AB og A hva angår lydkvalitet.
    Moderne transistor-utstyr egner seg bare til gjengivelse av elektronisk generert musikk pluss vel også hjemmekino.
    Den ene med større kam enn den andre. Tror faktisk vi snart er over på hårbørster....

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    For saklig info, vennligst ta neste dør til høyre.
    Inspirert av av et annet innlegg; det er fullt mulig å få enhver forsterkerteknologi til å låte elendig. Det er derimot ikke et kunststykke man bør skryte så alt for mye om....

Noe vi kan ta lærdom av så langt i tråden? I så fall vil jeg kanskje si at alle teknologier har livets rett, alle har fordeler og ulemper (hørbare eller ikke hørbare) og en god andel entusiaster har opplevd god lyd uansett forsterkerteknologi om systemet er satt sammen av kyndige hender.

God natt!

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det blir mye av bransjefolk og bransje-venner i disse diskusjonene - og de har deres egen agenda som skal forsvares. Så reaksjonene er forståelig.
    Agenda, det er du det, de andre argumenterer sak, svarer på påstander og subjektive meninger, du vrir deg unna svar, dokumentasjon, og lirer av deg dine egne meninger.

Men moderne transistor-utstyr ALENE har jeg ennå til gode å høre lyder godt.
    Denne påstanden er helt latterlig, fordi om du har rør-fetish så er du helt på kant med særdeles mange som lever av hifi, AV, musikk som ikke fornekter fremtiden og dets muligheter.
    Jeg har ikke all-verdens super-anlegg men det låter bra og svært mange mener det, både den gjevne mann og de som lever av AV/hifi/musikk på en eller annen måte.(med transistorer)
    Lite tips til deg må være lobby-virksomhet for å få oppgradert ledningsnettet og kraftlinjene i Nord-Norge...........

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Etter å ha hørt en rørforsterker (Music Angel) så er det lite tvil i at den er meget mye bedre, en moderne forsterkere som det høres ut spiller inni en panne (metall lyd) Dette inkluderer dyre forsterkere som f.eks Classe.
    Til og med min samboer som du kan glemme å snakke anlegg med og som klarer seg med en kasettspiller, sa åååj..dette var forskjell.

En kan nekte så mye en vil, men vil anbefalle alle som ikke har hørt Music Angel, om å ta et par timer med den.

Det er mi meining.

Dette innlegget representerer nok det jeg ellers ville kalle den tause majoritet - folk som spiller musikk heller enn å engasjere seg i ingeniør-debatter med bransjefolk.

Ellers trengs ingen kommentarer.
    Rør sammen med transistorer kan bli meget godt (matching).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er mi meining.
    Dersom du ikke klarer å få en transistorforsterker til å låte bedre enn at det høres ut som man spiller inni en panne, hvor verdifull er da din erfaring for andre?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir mye av bransjefolk og bransje-venner i disse diskusjonene - og de har deres egen agenda som skal forsvares. Så reaksjonene er forståelig.
    Blir det ikke litt vel usaklig å kalle alle som kan fremsette en påstand og deretter argumentere saklig for den for bransjefolk eller bransjevenner?

Om du selv noen gang kan argumentere saklig for en av dine påstander kan kanskje debatten bli interessant også. Navlebeskuende argumenter og drittslenging (som du av uforståelige grunner har fått fritt leide til å holde på med) er kun egnet til å frata deg all tenkelig respekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er praktisk mht. plass, varme men er enda et stykke unna klasse AB og A hva angår lydkvalitet.
    Gjør du ikke her den samme feilen som du kritiserer en viss music angel-fan for?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Gjør du ikke her den samme feilen som du kritiserer en viss music angel-fan for?
    Jeg gjør aldri feil:-D

Joda, gjør nok det, dette er bare min spede erfaring, det føltes bare så godt å si det

Jeg klarer ikke bruke tid i denne tråden, lykke til folkens :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er fasiten på denne diskusjonen , forøvrig gammelt hifijungelord

"smaken er som baken og dessverre har alle en"
    "

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med at det spiller inni en panne, det syns eg etter å ha hørt rørforsterker (MA) i lengre tid no. Da eg koblet opp att en moderne en, så lyder det slik. Ikke litt ekte lyd fra den (den var best i test, av lyd og bilde).
    Aldrig vil eg kvitte meg med rørforsterkeren. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er mi meining.

Hadde med meg en Dual 701 ned til en kompis og skulle teste denne mot en moderne rigg med en pickup til 11 lapper. Gamle dualen fikk plass på gulvet og den spilte bedre enn high end riggen. Flere som hørte dette.

Når det gjelder lydsignatur så er det kun gamle rørforsterkere fra 60 tallet som gir meg den lyden jeg liker plus en litt nyere Luxmanrørforsterker med tonekontroller.

Litt på sidelinjen.

Mvh Roar

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rekke moderne transistorkonstruksjoner farger lyden langt mindre enn en rørforsterker med vintage-lyd, og kan derfor virke mer avslørende. Det er nok dine høyttalere som har en slik lydsignatur at de høres ut som de spiller inni en panne. Det beste for dine høyttalere er da åpenbart rør.

En kan nekte så mye en vil, men vil anbefalle alle som ikke har hørt Music Angel, om å ta et par timer med den. Eller lev i villredet og tro dere har bra lyd med moderne forsterkere.
    Music Angel har jeg allerede hørt på.

Meget god til prisen, og fin for de som ikke har så altfor tungdrevne høyttalere/ikke spiller alt for høyt. Men den kommer nok aldri inn i mitt hovedoppsett.

Når det gjelder vintage-lyd har jeg hørt nok til å danne meg en mening. Smaken er helt åpenbart som baken.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du lever i fortiden og klamrer deg til den, det er greit nok at man liker damplokomotiv men det kommer ikke tilbake igjen.
    Damplok! Si ikke det. Det forskes faktisk seriøst med damp som fremdriftsmotor i biler. Ikke akkurat helt det samme som i gamle dager med vedfyrt kjele. Men dampdrift er noe av det med energieffektive som finnes.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel kjente tube amps.
    Hvis du kan linke til bilder innvendig så kan jeg kikke på denne problematikken. Komponentene sier veldig mye.
    Er det ikke bedre å lytte til dem?

Side 23 av 153 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •