Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 153 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bare en kort kommentar:
    Hvis man sammenligner 10 "vanlige" transistor-forsterkere som alle er konstruert år 1999 - 2009 så er det nok ingen forskjell på dem. I det tilfelle betyr forsterkeren alt og ingenting. Alt fordi alle 10 ødelegger lyden. Ingenting fordi det ikke nytter å bytte den med en annen forsterker etter lignende moderne resept. Det blir like dårlig. Så har man bare høyttaleren og "rom-korreksjon" igjen - det siste fungerer faktisk ikke som rom-korreksjon, men som en måte å dempe transistor-unotene i det øvre registeret (pluss selvsagt bass-resonanser i rommet, men det er av mindre betydning).

Sammenlign moderne hifi-messer - det er jo nesten ingen forskjell fra stand til stand så lenge vi snakker om de tradisjonelle moderne tingene.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Bare en kort kommentar:
    Hvis man sammenligner 10 "vanlige" transistor-forsterkere som alle er konstruert år 1999 - 2009 så er det nok ingen forskjell på dem. I det tilfelle betyr forsterkeren alt og ingenting. Alt fordi alle 10 ødelegger lyden. Ingenting fordi det ikke nytter å bytte den med en annen forsterker etter lignende moderne resept. Det blir like dårlig. Så har man bare høyttaleren og "rom-korreksjon" igjen - det siste fungerer faktisk ikke som rom-korreksjon, men som en måte å dempe transistor-unotene i det øvre registeret (pluss selvsagt bass-resonanser i rommet, men det er av mindre betydning).

Sammenlign moderne hifi-messer - det er jo nesten ingen forskjell fra stand til stand så lenge vi snakker om de tradisjonelle moderne tingene.

PÅ tide med en røyk og en blund.......................

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Ingen relevans til tema + usakelig = innlegg fjernet

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B. - Du slenger på sist side ut en påstand om at rom ikke har noen betydning. Så raskt over - 4-5 stykken responderer på den. Du velger ikke å svare. I stede slenger du ut en ny, relativt hårreisende påstand. Hva slags diskusjonsteknikk er det du benytter deg av? Så fort noen respondere på dine utsagn - som alt for ofte etter min mening virker lite gjennomtenkte - velger du å overse dem og dreie diskusjonen. Hvorfor ikke bare svare for seg?

Jeg spør deg for 3 eller 4 gangen i denne tråden - har du prøvd en blindtest med forsterkere? Kan du for en gangs skyld svare på spørsmålet i stede for å komme med nye halsbrekkende påstander?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man sammenligner 10 "vanlige" transistor-forsterkere som alle er konstruert år 1999 - 2009 så er det nok ingen forskjell på dem.
    Dette er feil.

Alt fordi alle 10 ødelegger lyden.
    Dette er feil.

Så har man bare høyttaleren og "rom-korreksjon" igjen - det siste fungerer faktisk ikke som rom-korreksjon, men som en måte å dempe transistor-unotene i det øvre registeret (pluss selvsagt bass-resonanser i rommet, men det er av mindre betydning).
    Dette er feil.

Dette er feil.

IMHO. Tror ikke det er noe poeng å diskutere for min del, for jeg kommer nok ikke til å møte deg på halveien en gang.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At "alle" transistor-forsterkere lyder likt er vel en litt drøy påstand. Tror nok det store flertall er uenig i det. At transistor-forsterkere ødelegger lyden er vel mer en smakssak. Nå er det vel allmen kjent at Kjell B. foretrekker vintage utstyr med vintage lyd og vintage innspillinger osv... At det er forskjell på ICE, transistor og rør synes jeg bare er positivt. Hadde alt vært/hørt likt ut kunne vi jo bare gått til anskaffelse av en boombox fra elkjip...

Transistor eller ICE er nok det de fleste velger seg, da rør er spennende men krever også en del mer innsikt og kunnskap for å få maksimalt utbytte av.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar man 10 gamle rørforsterkere låter de som regel vidt forskjellig. Allikevel låter de alle altså korrekt...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Tar man 10 gamle rørforsterkere låter de som regel vidt forskjellig. Allikevel låter de alle altså korrekt...
    Haha. Det var spikern ja. KA-PAOW!.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært en del god lesing, men klarer bare ikke å la være å kommentere at det desverre er en del irriterende siteringer hvor den som siterer redigerer sitater, tar de ut av kontekst og harselerer med han som har det opprinnelige utsagnet. Håper de som bedriver dette kan holde seg for god til det sånn at det er mulig for oss som leser tråden for å høste litt kunnskap å henge med og ikke bli forvirret av dette rotet som har vært her tidligere. Håper ikke at jeg spør om dette bare for min del!

Er det noen som vet hvor det er muligheter for å få høre rør/ABD forsterkere bare for å få en inntrykk? F.eks. en butikk?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monty Python' - The Argument Sketch
    Q: WHAT DO YOU WANT?
    M: Well, I was told outside that...
    Q: Don't give me that, you snotty-faced heap of parrot droppings!
    M: What?
    Q: Shut your festering gob, you tit! Your type really makes me puke, you vacuous, coffee-nosed, maloderous, pervert!!!
    M: Look, I CAME HERE FOR AN ARGUMENT, I'm not going to just stand...!!
    Q: OH, oh I'm sorry, but this is abuse.
    M: Oh, I see, well, that explains it.
    Q: Ah yes, you want room 12A, Just along the corridor.
    [YOUTUBE]kQFKtI6gn9Y[/YOUTUBE]

Dette er en krangletråd (og en meget underholdende sådan ;-))

For saklig info, vennligst ta neste dør til høyre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt er disse av liten interesse.
    Firmaene som produserer rørforsterkere måtte lære seg teknologien på nytt, og i årene 1990-2000 var det lite av interesse - først et stykke etter år 2000 begynner de gode rørforsterkerne å dukke opp.

Så gamle tester med rørforsterkere produsert i perioden 1990-2000 er ikke særlig interessant dokumentasjon.

Personlig mener jeg at gode NOS-rør er langt overlegent moderne produksjon, men da må forsterkeren være konstruert (voicet) til disse.

Ellers hører jeg og mange på dyrt utstyr i butikker og hifi-messer, så det er jo ikke noe mysterium hvordan dyrt utstyr lyder idag. Det kan alle lett finne ut av.
    Jeg har også hørt Midgard på hifi-messe og ble ikke spesielt imponert.

Eh... KjellB. Må bare spørre: Har du hatt hue inni f.eks. en JCM900 fra tidlig 90-tall (jeg har)??
    Eller er din(e) påstand(er) utfra "generelt" grunnlag.
    Hva skiller "disse" fra f.eks. en 10-12 år eldre JCM800?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys
    Eh... KjellB. Må bare spørre: Har du hatt hue inni f.eks. en JCM900 fra tidlig 90-tall (jeg har)??
    Antar svaret til kjell blir at det er gode gamle 70 talls komponenter uten computerlyd i JCM800.. Bare en antagelse dette altså..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    607
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Antar svaret til kjell blir at det er gode gamle 70 talls komponenter uten computerlyd i JCM800.. Bare en antagelse dette altså..
    Tja - vi får vente på kommentar.
    Minnes å huske at det er mye "gamle" greier i JCM900`n min, men orker ikke skru ut forsterker`n uten at det er nødvendig. Er en combo, og der henger den opp/ned i toppen av kabinettet. Litt mer tungvindt enn på en Topp.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ord jeg lever etter, plukket jeg opp i Selskapsreisen nr 3. Når en relativt bakoverstrebersk fyr skal manøvrere seilbåten etter en god, gammeldags trekant. Kartet viser at han er i Arvika (!), men han er i Stockholms skjærgård og grunnstøter. Samboer/kjæreste/kona eller hvem det er utbryter - "du måste inte vara så innovasjonsbenegen"!

Jeg prøver å ikke være innovasjonsbenegen. Ordet benytter jeg aktivt i daglig talen - og det er noe jeg mener. Vi må se fremover. Ingen kjører bil med å benytte seg av speilen vet du!

Sikkert litt off-topic, men jeg føler mye av uforløst i den tråden ved det å være innovasjonsbenegen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av erys

Dette er vel kjente tube amps.
    Hvis du kan linke til bilder innvendig så kan jeg kikke på denne problematikken. Komponentene sier veldig mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En syk tråd med herlige ville uttalelser:-D

Går om og om igjen med jevne mellomrom, uten Kjell B sine friske fraspark hadde tråden blitt kort og kjedelig for svaret er så enkelt:

Transistor er pr. dags dato det ypperste vi har, mht. lydkvalitet.

Klasse D er praktisk mht. plass, varme men er enda et stykke unna klasse AB og A hva angår lydkvalitet.

Rør er koselig og morsom Vintage for nostalgikere.

Slutt på tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen

En syk tråd med herlige ville uttalelser:-D
    Rør er koselig og morsom Vintage for nostalgikere.
    Slutt på tråden

Ja dette får stå som det typiske eksempel på saklighetsnivået i denne tråden.
    Kommentar overflødig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor unngår du hele tiden å svare på enkelte spørsmål og tviler som blir sådd rundt dine teorier? Sier man A, så sier man B også.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentar overflødig.

Du lever i fortiden og klamrer deg til den, det er greit nok at man liker damplokomotiv men det kommer ikke tilbake igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Åneida, den store nye interessen for eldre konstruksjonsprinsipper inkl. rør blant publikum og den veldige oppblomstringen av vintage-lyd i moderne studio-utstyr beviser det motsatte. Moderne transistor-utstyr egner seg bare til gjengivelse av elektronisk generert musikk pluss vel også hjemmekino.

Vi diskuterte disse tingene for noen år siden her på forumet - det er bare å søke på innlegg av Tresko, en erfaren studiomann her på berget

Side 22 av 153 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •