Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 21 av 153 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 3050
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Spørsmålet er for uklart til å kunne besvares.
    Jeg synes spørsmålet var relativt klart. Å blande inn ting som effektbokser i denne sammenhengen blir å gjøre seg vanskelig. Du skjønner utmerket godt hva han mener.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er for uklart til å kunne besvares.
    Jeg ville bare ha en bekreftelse eller avkreftelse på om jeg hadde tolket utsagnet ditt riktig. Ser ikke hvordan det kan være uklart.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som nevnt tidligere, jevnfør NRK - der teknikere kjører med Hegel-forsterkere til kontroll, m.m. på jobben og Music Angel KT88 hjemme. Jeg har selv hørt Hegel og kan godt forstå at de er fine til kontroll-formål.

Innlegget har ikke noe å gjøre med at jeg selv har Hegel, men et merke er vel noget vagt? Har forstått at det har endret seg mye med årene og fra modell til modell. Vil tro det er stor forskjell på modellene vedlagt.

Hvis komponenter i tillegg låter forskjellig fra batch til batch sier det vel ikke så mye uansett?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En påstand om at optimal studiolyd ikke egner seg til musikknytelse strider svært kraftig mot min egen oppfatnig.

Selv har jeg alltid fått best resultat når jeg kan bruke dønn nøytral signalkjede, forsterkere med uendelig kontroll på laster og ingen "tilpassede kabler" eller "vintage sound", da gitt at jeg får mekke høyttalere som passer disse forutsetningene.

All lyd er kompromiss, men å avvike fra ovenstående vil føre til et større kompromiss. Dog skal det nevnes at man allikevel kan oppnå et langt mindre kompromiss med de aller fleste metoder enn hva de aller fleste har i eget oppsett, så jeg vil nødig ta motet fra dem som faktisk trenger å få på plass klangen med ett eller annet hjelpemiddel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det viktigste her er vel forsatt hva øret til enhver person liker:-D , farget eller ikke spiller i mine øyne ingen rolle så lenge man kan være fornøyd med lyden man får ut av anlegget Da har man fått valuta for pengene. Tester er vel uansett bare en pekepinn i bestefall da de fleste har ulike forutsetninger i form av rom, akustikk og oppsett hjemme. Min preferanse lyd har jeg funnet i form av klipsch høytalere som definetivt ikke er nøytral på noen som helst måte men som i mine ører er "riktig" klang for meg, ett lite røroppsett med klipsch er for meg himmelsk

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk om vi kunne hatt en liste med "fargetemperatur" på forskjellige forsterkere.... Fra den ICE kalde (supernøytral) til gloheite rør
    Ble vel nevnt at den nye doxa 73 er så nærme rørlyd man kan komme med AB teknikk, eller gamle EC produkter som gikk for å være litt varme i toppen...

Hvis noen av dere lærde tar den utfordringen kan det kanskje danne seg et bilde av klangen i de forskjellige typene, helst uten å blande inn matching med høytalere for da tror jeg allt koker ned til en salig smørje som ingen er tjent med ( eksempler som at Parasound passer til Klipsch, og da helst brokoblet blir for meg helt uinteresant )

Noen som tør å starte ballet ? :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Tenk om vi kunne hatt en liste med "fargetemperatur" på forskjellige forsterkere.... Fra den ICE kalde (supernøytral) til gloheite rør
    Ble vel nevnt at den nye doxa 73 er så nærme rørlyd man kan komme med AB teknikk, eller gamle EC produkter som gikk for å være litt varme i toppen...

Hvis noen av dere lærde tar den utfordringen kan det kanskje danne seg et bilde av klangen i de forskjellige typene, helst uten å blande inn matching med høytalere for da tror jeg allt koker ned til en salig smørje som ingen er tjent med ( eksempler som at Parasound passer til Klipsch, og da helst brokoblet blir for meg helt uinteresant )

Det du vil få ut av en slik liste er nok vel så mye lydsignaturen til høyttalerne og rommet som lå til grunn for påstanden om lyden til en gitt forsterker.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For det første er det alltid vanskelig å gjøre slikt da for eksempel ICE tradisjonelt omtales som langt kaldere enn Doxa mens realiteten er at de er ekstremt vanskelige å skille i blindtest.

Et annet aspekt er at forsterkere som for eksempel EC og Hegel reagerer totalt ulikt på ulike laster, og dermed vil klangforskjellen mellom de to være totalt forskjellig avhengig av hvilken last man gir dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du finner nok her i tråden mye ingeniør-forestillinger om at rørlyd er dårlig kontrollert frekvensgang, o.lign., og at de store forskjellene ligger i høyttaleren. Dvs. egentlig sies det at det prinsipielt ikke er lydmessig forskjell på forsterkere. Hvordan skal ellers service-ingeniører kunne reparere utstyr med de komponenter de tilfeldigvis har på hylla ? Så det kan muligens også dreie seg om sterke bransje-interesser her. Folk blir "farget" av det ? Se også alle henvisningene til "blindtester".

Så sier det seg selv at denne diskusjonen kan inneholde mange snuble-tråder. Tror det ville bli umulig å gjennomføre noe sånt - det ville utløse et ramaskrik fra den "tekniske ekspertisen". Full krig - som det teori-dogmatiske Nord-Korea mot sør ? Kommunistene har jo alltid hatt referansene i orden, selv om alle ser at det ikke fungerer.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det du vil få ut av en slik liste er nok vel så mye lydsignaturen til høyttalerne og rommet som lå til grunn for påstanden om lyden til en gitt forsterker.
    Det var akkurat det jeg var redd for :-D Men det har vel dannet seg et bilde av hva som er kaldt og varmt lydmessig ettervert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg mener jo rommet betyr minst, deretter høyttaleren, mens elektronikken er viktigst mht å få den lydsignatur man opplever som optimal.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er av den oppfatning at rom og høyttalere betyr minst er det kanskje ikke så rart du ikke får nøytral elektronikk til å spille bra.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg mener jo rommet betyr minst, deretter høyttaleren, mens elektronikken er viktigst mht å få den lydsignatur man opplever som optimal.

Så med rett forsterker spiller alt bra inne i f.eks en stor betonghall?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med elektronikk, mener du da EQ/romkorreksjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Så med rett forsterker spiller alt bra inne i f.eks en stor betonghall?
    Da har visst jeg missforstått.. :P

hehe

Jeg tror det er ett hårfint sammenheng i forhold til hva som påvirker lyden mest..

1) Høyttaler
    2) Rommet
    3) Forsterker
    4) Kabler
    5) Cd/dac

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Da har visst jeg missforstått.. :P

hehe

Jeg tror det er ett hårfint sammenheng i forhold til hva som påvirker lyden mest..

1) Høyttaler
    2) Rommet
    3) Forsterker
    4) Kabler
    5) Cd/dac
    Min liste...

1) rommet (ihvertfall mitt rom, mye akustiske tiltak for å kontrollere lyden)
    2) høytalerne
    3) forsterker (gitt at den er kraftig nok til å drive høyttalerne)
    4) cd/dac (merket en del forskjell på en cambridge og xindac dac5)
    5) kablene

men blir vel litt subjektivt, siden dette endrer seg litt etter hva man har prøvd.. Så sier på absolutt ingen måte at dette er en fasit, bare at det er sånn jeg vil rangere det :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Min liste...

2) høytalerne
    5) kablene

men blir vel litt subjektivt, siden dette endrer seg litt etter hva man har prøvd.. Så sier på absolutt ingen måte at dette er en fasit, bare at det er sånn jeg vil rangere det :-D
    Helt enig.. Kabler/dac kan lett bytte plass i listen jeg laget..

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den tror jeg du nok bør utrede nærmere.....

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Været i Trondheim er overskyet med noe solglimt gjennom skyene..............

Hvis man tar bort gardiner, bokhyller møbler mm, så blir lyden forferdelig i min stue, lyden spretter frem og tilbake med en liten aning av ekko.......

rom-(innspillingen dvs kvaliteten på lyden)-ht-elektronikk------kabler

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Min liste...

2) høytalerne
    5) kablene

Jeg vil også være med. Tar utgangspunkt i en teknikersituasjon.

1) rommet
    2) høytalerne
    3) signalkilde
    4) ører&hjerner (Det er alltid noen i publikum som ikke er enige med de andre i publikum.)
    5) forsterkere

Nevner ikke kabler i live-sammenheng.

Side 21 av 153 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •