Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 153 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 3050
    Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stereophile: Blind Tests & Bus Stops

Såkalte blindtester er vel heller ikke til å stole på alltid...??

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man børe vel ikke stole blindt på de, nei

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten

Du snakker og om at prisen på de gode delene fra 70 tallet er mye høyere osv.. hvordan kunne da Carver produsere en såpass rimelig forsterker med samme lydsignatur som en som kostet rundt 17 ganger mere!?

Tror ikke vi kommer lenger med disse endeløse debattinnleggene. Dere må få frem loddebolten og teste litt selv.

Om motstander koster 5 øre pr. stk. eller 1 krone pr. stk., så kan fortsatt forsterkeren produseres billig.

Men forskjellen på 5 øre og 1 krone er 20 ganger. Så det er penger å tjene for spekulanter.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg overlater slik testing til de som har peiling, feks. Bob Carver
    Og jeg har ingen ambisjoner om noensinne forandre på noe som andre er 1000 ganger mere kompetente til enn meg lager.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertC
    Stereophile: Blind Tests & Bus Stops

Såkalte blindtester er vel heller ikke til å stole på alltid...??

Ja selvsagt er det slik. Stereophile blir bare bedre og bedre. Det var et blad jeg sluttet å leste på 80-tallet, men de er noe helt annet idag, bl.a. promoterer de trafo-koblede rør-forforsterkere (prisklasse gjerne 100.000 kr.), et prinsipp jeg selv som DIY'er (billigere !) har funnet er optimalt.

Da vi sammenlignet Music Angel KT88 med Naim Supernait forsterker som koster 10 ganger mer var forskjellen nesten ikke merkbar med det samme vi switchet over. Men etter noen minutters konsentrasjon begynte mellomtone-magien med Music Angel å tre frem, den mangler Naim transistor. Og forskjellene ble stadig tydeligere med økende lytte-tid.

Så tid og konsentrasjon er det som skal til. Nettopp hurtige avgjørelser kan koste dyrt, når man etter noen uker/måneder begynner å legge merke til irriterende biklanger.

De største lydforskjellene vil man oppleve om man tester utstyr fra forskjellige tidsperioder, som f.eks. 1960-70-80-90, etc.. Det er nok der de store lett hørbare lydforskjellene ligger etter mine erfaringer. Dette har visst aldri vært undersøkt i blindtester, og er heller ikke nødvendig. Lydforskjellene er gjerne meget store.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle bare mangle..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Da vi sammenlignet Music Angel KT88 med Naim Supernait forsterker som koster 10 ganger mer var forskjellen nesten ikke merkbar med det samme vi switchet over. Men etter noen minutters konsentrasjon begynte mellomtone-magien med Music Angel å tre frem, den mangler Naim transistor. Og forskjellene ble stadig tydeligere med økende lytte-tid.

Så tid og konsentrasjon er det som skal til. Nettopp hurtige avgjørelser kan koste dyrt, når man etter noen uker/måneder begynner å legge merke til irriterende biklanger.

De største lydforskjellene vil man oppleve om man tester utstyr fra forskjellige tidsperioder, som f.eks. 1960-70-80-90, etc.. Det er nok der de store lett hørbare lydforskjellene ligger etter mine erfaringer. Dette har visst aldri vært undersøkt i blindtester, og er heller ikke nødvendig. Lydforskjellene er gjerne meget store.

Nei såklart, hvorfor prøve å bevise noe når man kan ta ditt ord for det? Og argumenter du ikke nå for at det i praksis er nesten umulig å sammenligne to forsterkere? Selv om de skulle høres like ut med det samme vil jo forskjellene komme til syne over lang tid, og gjøre den konklusjonen nytteløs.

Newcomer RobertC sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,jeg har alltid ment at de avgjørende tingene trenger tid for å trenge inn i hjernebarken selv om man kan iblandt få bakoversveis av enkelte komponenters åpenbare egenskaper.
    Kortvarige blindtester og ab tester er etter min mening meget vanskelig å forholde seg til.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De største lydforskjellene vil man oppleve om man tester utstyr fra forskjellige tidsperioder, som f.eks. 1960-70-80-90, etc.. Det er nok der de store lett hørbare lydforskjellene ligger etter mine erfaringer.
    ...og kanskje også teste mot musikk som ble laget/produsert i de tidsperiodene også..... før&etter komprimeringskåtheten tok overhånd hos enkelte produsenter

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig gode komponenter vil gi et hørbart bidrag som er mindre enn eller like stort som en god kabel. Det er laget vesentlig flere av disse etter 1980 enn før 1980. Dersom man fortsatt ikke liker lyden så er det fordi man ikke liker lyden av høyttalerne sine.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Virkelig gode komponenter vil gi et hørbart bidrag som er mindre enn eller like stort som en god kabel. Det er laget vesentlig flere av disse etter 1980 enn før 1980. Dersom man fortsatt ikke liker lyden så er det fordi man ikke liker lyden av høyttalerne sine.
    Av ren nysgjerrigehet, kunne jeg tenk meg å hørt mer av din teori og erfaring Snickers.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hyping..........

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Min lille erfaring gitt at utstyret er rimelig bra er at høyttaleren er "last chain of command" prøv å finn en høyttaler du liker så ordner det meste seg greit, bare pass på at det er nok krutt i forsterkeren.
    Forskjellen mellom tilsvarende like produkter f.eks receivere i 10-15' klassen med rimelig gode avspillere er mye mindre én hva enkelte vil hevde. Forskjellen på Pioneer dvi 989 og den mye rimeligere dvd spilleren til pioneer som kostet ca 1000,- er ikke veldig stor i, tar man prisen i betraktning så er utbyttet pr krone svært dårlig.

Det som er skummelt er oppgraderingsspøkelset som forgifter hjernen fra tid til annen, mitt spøkelse roper B&W XT8, XTC, B&W DS3 samt 2stk SVS PC12-Plus, skulle vel bli ca 50 lapper det, hver natt og hver kveld hvisker spøkelset.........bare litt til, bare litt til.................

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

OT.. Noen tanker

En av de største fordelene med en nøytral klasse D eller annen forsterker med nøytral lydsignatur.
    Det må være at så lenge forsterkeren ikke tilfører eller fjerner noe vesentlig fra innspillingen, da må det nødvendigvis bli lettere for forbrukeren å få til match med øvrig elektronikk (cd og forforsterker), ved at man da får en komponent mindre å ta i betraktning med tanke på utskifting for å nå sine preferanser.

Noen kommentarer til det?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden virkelig ekte nøytralt utstyr kun egner seg til kritisk kvalitetskontroll i studio, og ikke nyte musikken, så vil ditt forslag kreve mye mer av det øvrige utstyr i musikalske egenskaper.

Imidlertid - med en skikkelig designet preamp (med flere rør, trafoer og gode komponenter) tror jeg selv som nevnt tidligere, at en klasse D høres interessant ut som power amp. Det må testes.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt jeg. Det er nå helheten som teller. Er redd utfordringen med elektronikk som har svært liten egenlyd, er at det sjelden vil matche høyttalere spesielt godt. I hvert fall med høyttalere til under 40k. Tror man fort skal slite å oppdrive høyttalere som har god nok fylde og klang.
    I tillegg er mange høyttalere selv i høyere prisklasser ikke matchet fra produsenten med super nøytral elektronikk. Så har man rommet også som hos de aller fleste er både bassfattige og har harde refleksjoner.

Var en som sa til meg at klasse D er i grunnen ekstremt bra, men høyttalerne er ikke gode nok pr. dags dato til den type elektronikk. Det er nok å gå litt langt, spesielt med tanke på at man kan tune høyttalerne, men jeg tror han har et poeng.

Jeg har forøvrig selv både kilde (proff kort) og ICE effektrinn som låter svært nøytralt og har i mine ører svært liten egenlyd. Fungerer fint det, men Audiolense og endring av frekvensgang/EQ er et must i mitt oppsett.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden virkelig ekte nøytralt utstyr kun egner seg til kritisk kvalitetskontroll i studio, og ikke nyte musikken, så vil ditt forslag kreve mye mer av det øvrige utstyr i musikalske egenskaper.

Imidlertid - med en skikkelig designet preamp (med flere rør, trafoer og gode komponenter) tror jeg selv som nevnt tidligere, at en klasse D høres interessant ut som power amp. Det må testes.

Ja, utfordringen blir helt klart å finne forforsterker og kilde som på en måte dreier lydsignaturen i den retning man vil ifølge ens egne preferanser.
    Men ser samtidig for meg at hvis man vet litt mere om hva som kjennetegner den og den pre og CD spiller angående lydsignatur, da vil man lettere kunne plukke ut noe som passer.
    Her synes jeg at endel av de som tester forskjellig utstyr kunne vært flinkere til å beskrive hvilken retning lydsignaturen går i forhold til det nøytrale.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her synes jeg at endel av de som tester forskjellig utstyr kunne vært flinkere til å beskrive hvilken retning lydsignaturen går i forhold til det nøytrale.

Enig, mange tester i hifi-bladene virker heller forvirrende enn oppklarende.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de største fordelene med en nøytral klasse D eller annen forsterker med nøytral lydsignatur.
    Det må være at så lenge forsterkeren ikke tilfører eller fjerner noe vesentlig fra innspillingen, da må det nødvendigvis bli lettere for forbrukeren å få til match med øvrig elektronikk (cd og forforsterker), ved at man da får en komponent mindre å ta i betraktning med tanke på utskifting for å nå sine preferanser.

Noen kommentarer til det?
    Slik oppfatter jeg det. Men ikke alle høyttalere er designet for nøytrale forsterkere, og det bør man ta hensyn til. En kan få seg en liten overraskelse når man plutselig får høre hvordan høyttalerne egentlig låter.

Da er det lett å skylde på forsterkeren.

Litt synsing fra min side. Hva er egentlig forsterkerens oppgave? Å farge lyden, eller å kun forsterke signalet uten å tilføre feil eller farging? Utviklingen går heldigvis rette veien når det gjelder farging i det digitale domenet så personlige preferanser og romfeil kan i stadig større grad løses med enkle tastetrykk. Men hifi-bransjen ser ut til å være være ganske konservativ og defensiv når det kommer til slike løsninger, og det er naturligvis lite spennende med produkter som ikke er kledd i Rhodium, har et fengende navn, en høy prislapp og lover gull og grønne skoger uten noe annen innsats fra brukeren enn å trekke Visa-kortet.

Om 5-10 år er nok selv de automatiske romkorreksjonene *så* bra, og har et så stort flust av muligheter at det eneste forbrukeren da må passe på er å ha nok headroom for å kunne gjøre korreksjoner. Headroom i denne sammenheng er selvsagt at forsterkeren er kraftig nok.

Så at vi kommer til å se mer bruk av klasse D i fremtiden mener jeg er udiskutabelt. Sammen med fremtidens digitale korreksjonsmuligheter mener jeg samtidig at flere kommer til å oppleve bedre lyd enn de har i dag. Entusiastene vil kunne tilpasse lyden nærmest perfekt for rom, ulike innspillinger, sjangre, preferanser og humørnivå. En fugl har hvisket meg i øret at noe slikt er allerede på tegnebrettet. Hvordan skal et tradisjonelt "passivt" anlegg kunne konkurrere med slike muligheter?

Utvikleren av Audiolense har forøvrig selv sagt at det anbefales å ha nøytrale komponenter når en driver med romkorreksjon.

En må også huske på at det også er flere klasse A/B konstruksjoner som går for å være nøytrale. Jeg har hørt flere slike i svært høy prisklasse som bærer samme lydsignatur. Disse vil få akkurat samme utfordringene som en nøytral klasse D forsterker på mange høyttalere....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du med dette at studioutstyr skal være nøytralt, mens hifi-anlegget for avspilling hjemme ikke skal være nøytralt, men tilføre en "musikalitet" som avviker fra den nøytrale gjengivelsen?
    Jeg har testet et slikt oppsett. Fikk generøst låne denne preampen av designer/konstruktør Jan E:
    BO-pre - Balanced output preamp

Etter å ha testet den med diverse rør hjemme (med samme effekttrinn som i lenken over) må jeg si det låt meget bra, og muligheten til å tweake lyden med rørbytter er besnærende. Jeg bestemte meg derfor for å bygge noe over denne lesten. Dessverre har jeg ikke fullført prosjektet, siden jeg rotet meg for dypt ned i diverse delekataloger og ikke fikk bestilt de siste smådelene (trafoer og rør er kjøpt inn for lengst). Dette blir forhåpentligvis plukket opp igjen til høsten, for det vil gi en spennende oppgradering til anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Mener du med dette at studioutstyr skal være nøytralt, mens hifi-anlegget for avspilling hjemme ikke skal være nøytralt, men tilføre en "musikalitet" som avviker fra den nøytrale gjengivelsen?

Spørsmålet er for uklart til å kunne besvares.

Studio-utstyr i det ANALOGE DOMENE er to ting:

1) forsterkere og effekt-bokser for å farge innspillingen kraftig, slik at den kan lyde optimalt hos de kunder som kjøper plater/innspillinger.

2) nøytralt utstyr i studiet som helst skal lyde klinisk og sterilt for lettere å avsløre umusikalske bi-klanger i det ferdige resultatet (og ev. underveis). Dette utstyret benyttes IKKE i innspillingen (lyd-kjeden der).

Som nevnt tidligere, jevnfør NRK - der teknikere kjører med Hegel-forsterkere til kontroll, m.m. på jobben og Music Angel KT88 hjemme. Jeg har selv hørt Hegel og kan godt forstå at de er fine til kontroll-formål.

Side 20 av 153 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •