Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 153 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 3050
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det interesse for å samles på "hemmelig" sted ?

Slik at vi kan lytte til forskjellene på en rørforsterker, digital forsterker og transistor forsterker ?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Jeg vil som moderator følge denne tråden med argusøyne og minner om forumets retningslinjer.

Argumenter saklig, folkens. Det er en god ide å:

* Vise respekt for at andre har andre meninger enn deg selv.
    * Akseptere at det finnes flere preferanser enn din egen.
    * Begrunne sine påstander godt. "Du tar feil" er ikke noe godt argument.
    * Holde seg til det som er sagt. Unngå å karakterisere andre personer.
    * Holde seg til det andre har sagt. "Du mener altså ..." er en dårlig måte å innlede et argument på, dersom den meningen det dreier seg om ikke er eksplisitt ytret av andre debattanter i tråden.
    * Ignorere andres dårlige argumentasjon. Å møte personangrep med personangrep er ikke konstruktivt.

Tråden vil bli moderert fortløpende og stengt om den utarter slik tråden den har sprunget ut av gjorde.

- roffe (moderator)

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Slik at vi kan lytte til forskjellene på en rørforsterker, digital forsterker og transistor forsterker ?
    jepp.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Det er helt klart forskjeller på lydopplevelsen - resultatet er subjektivt
    Det er i høyeste grad en subjektivt opplevelse ja. Nå hadde jeg riktig nok håpet på også en litt mer objektiv vinkling på diskusjonen....

4. Vanskelig å unngå uten at debattantene møtes til felles praktisering først.
    2. Før en saklig diskusjon - må det utføres en praktisk opplevelse av produktene som skal analyseres
    Skal den praktiseringen ha en verdi for meg (!), må det tas høyde for kjente mennesklige faktorer som placebo. Dette kan en kun gjøre med ABX-blindtest.

Jeg har for tiden ikke ressurser, utstyr eller kompetanse til å arrangere en slik seriøs blindtest på en måte at den skal ha en reell verdi i en slik diskusjon.

Praktiske gjennomføringer har jeg forøvrig vist til allerede. Begge viste overraskende resultater både på hifi-forsterkere og gitarforsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja, så påstanden din er at det er utelukkende gamle/vintage rørforsterkere som klarer å gjenskape "levende" rørlyd. Jeg syntes det selvsagt høres svært merklig ut, spesielt siden du nå egentlig motsier en hel industri og ikke minst en stor majoritet med rørentusiaster uten å dokumentere dine påstander, men la gå...

Det som forundrer meg litt er at du sier samtidig at det er en økende interesse for rør. Det kan sikkert stemme, men min erfaring ut i fra ulike forum er at dette gjelder moderne rørforsterkere - ikke vintage. Blir ikke argumentet i så fall litt selvmotsigende?

Og hva mener du er forskjellen på "moderne computer komponenter" og vintage komponenter? Jeg vet kondensatorer tørker ut over et par tiår, men ut over det...

Som jeg skrev nederst i innlegget mitt [insinuasjon om andre debattanter slettet av moderator]:

Det er også bemerkelsesverdig at ikke de kjente amerikanske Weber gitarforsterkerne er med her - Weber begynte tidlig å anvende vintage-lignende komponenter i sine kopier av de gamle Fender, m.fl.

Men selv med de manglene som kan påvises ved såkalte re-issue rørforsterkere, så er det et faktum at de blir mer og mer populære, og stadig flere fabrikanter klarer å utstyre forsterkerne med de riktige passive komponentene. Den nevnte "testen" hadde vel også som formål å bekjempe utbredelsen av rørforsterkere. Man finner flere sinte innlegg fra ingeniører (ansatt i industrien) på internett.

Min kommentar gjaldt altså rørforsterkere produsert i perioden 1990-2000, ikke 2000-2010. Nå går det bedre.

Gode komponenter er ikke uttørkede kondensatorer - det var et problem etter 1980, da fikk vi en periode der elektrolytt-kondensatorer bare holdt 10-15 år. Før 1980 (f.eks. 1950-60) holder de visst 100 år for visse fabrikater (ikke USA).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Praktiske gjennomføringer har jeg forøvrig vist til allerede. Begge viste overraskende resultater både på hifi-forsterkere og gitarforsterkere.

Som sagt er disse av liten interesse.
    Firmaene som produserer rørforsterkere måtte lære seg teknologien på nytt, og i årene 1990-2000 var det lite av interesse - først et stykke etter år 2000 begynner de gode rørforsterkerne å dukke opp.

Så gamle tester med rørforsterkere produsert i perioden 1990-2000 er ikke særlig interessant dokumentasjon.

Personlig mener jeg at gode NOS-rør er langt overlegent moderne produksjon, men da må forsterkeren være konstruert (voicet) til disse.

Ellers hører jeg og mange på dyrt utstyr i butikker og hifi-messer, så det er jo ikke noe mysterium hvordan dyrt utstyr lyder idag. Det kan alle lett finne ut av.
    Jeg har også hørt Midgard på hifi-messe og ble ikke spesielt imponert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan går det med Music Angel'en ?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Hvordan går det med Music Angel'en ?

Sammen med B&W 801 spiller den utrolig bra :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg skrev nederst i innlegget mitt [insinuasjon om andre debattanter slettet av moderator]:

Da er jeg ute av denne tråden.

Det er klart at moderator (roffe?) fjerner det han kaller insinuasjoner hos meg, men lar andre fritt kjøre samme løp.

Edit: Ser han modererer visse andre også, så vi får prøve videre en stund.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan du ikke poste det i Music Angel-tråden, jeg vil gjerne kommentere det, da jeg selv har god erfaring med samme høyttaler (men før Music Angel).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg ute av denne tråden.

Det er klart at moderator (roffe?) fjerner det han kaller insinuasjoner hos meg, men lar andre fritt kjøre samme løp.

Det er et fritt valg å diskutere eller la være. Om man sjekker denne tråden, så har jeg moderert flere debattanter, ikke bare enkelte personer. Det er en pågående jobb, og moderering pågår fortløpende.
    Jeg moderer ikke personer, jeg modererer utsagn som går over streken, uavhengig av hvem som kommer med dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    * Ja, Flageborg- det ville vært artig å tatt en seanse der man kan ABX teste de 3 nevnte teknologiene*

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er et fritt valg å diskutere eller la være. Om man sjekker denne tråden, så har jeg moderert flere debattanter, ikke bare enkelte personer. Det er en pågående jobb, og moderering pågår fortløpende.
    Jeg moderer ikke personer, jeg modererer utsagn som går over streken, uavhengig av hvem som kommer med dem.

OK, jeg ser du har vært og moderert på andre også, så OK, jeg er med videre, men synes egentlig jeg har sagt det meste nå - dette med lyd og rørlyd må høres, gjerne sammen med en viss teknisk innsikt, så er det lettere å skjønne sammenhengene mellom visse teknologiske sider av konstruksjonene og den lyden man hører.

Tror de dyre Audio Note og billige Music Angel er de beste eksemplene på gode rørforsterkere med fornuftig valg av passive komponenter. Men idag er det sikkert mange andre som kunne anbefales. Og rør-utstyr er takknemlige objekter for DIY - det er en mengde firmaer verden rundt som selger byggesett og komponenter inkl. pene kabinetter til rørforsterkere. Ikke uten grunn at vi har denne situasjonen - folket vil ha rør !!!

Klasse D er noe jeg ikke kan så mye om ennå. Men det virker veldig interessant, f.eks. som effekttrinn til en rør-pre. Så den varianten kommer nok i hus snart.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rørforsterkeren Music Angel KT88 spiller "utrolig bra" på B&W 801.

Da burde vel B&W 801 være en velegnet høyttaler for å sammenligne forskjellige rør- og transistor-forsterkere/prinsipper.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers hører jeg og mange på dyrt utstyr i butikker og hifi-messer, så det er jo ikke noe mysterium hvordan dyrt utstyr lyder idag. Det kan alle lett finne ut av.Jeg har også hørt Midgard på hifi-messe og ble ikke spesielt imponert.
    På det punktet tror jeg det varierer med preferanser ut i fra hvem du spør. Jeg har ikke hørt noe vintage-lyd som har overbevist meg enda. Foretrekker selv minst mulig farging.

Om jeg forstår deg korrekt mener du at denne vintagelyden er vanskelig å oppdrive (men begynner å dukke opp igjen). Det jeg prøver å få frem med denne tråden er en litt mer teknisk utredning rundt dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) På det punktet tror jeg det varierer med preferanser ut i fra hvem du spør. Jeg har ikke hørt noe vintage-lyd som har overbevist meg enda. Foretrekker selv minst mulig farging.

2) Om jeg forstår deg korrekt mener du at denne vintagelyden er vanskelig å oppdrive (men begynner å dukke opp igjen). Det jeg prøver å få frem med denne tråden er en litt mer teknisk utredning rundt dette.

1) Vintage/eldre rør er for mange fravær av kornet stygg transistor-farging.

2) Moderne polyprop-kondensatorer (pluss andre moderne) og metallfilm-motstander farger enormt mye - mellomtonen blir tynn og diskanten påtrengende og ikke særlig tørr og klar. Dette er altså meget sterke farginger som man unngår med å innføre komponenter konstruert etter mer vintage-teknologi.

Jeg sier ingen steder at ferdige vintage-forsterkere fra 1960-70 er det optimale, men man kan lære mye der.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En test av 3 ulike forsterkere hadde vært uhyre interessant IMO. Men det fordrer at disse 3 faktorene hadde vært på plass mener jeg:

-ABX blindtest, ikke "blindtest".
    -Et utvalg av forsterkere som ikke blir drevet til klipping under seansen. Vi vet jo allerede at rørforsterkere på det området er overlegent transistor (og klasse D?).
    -Påstanden er også at frekvensrespons ikke er utslagsgivende for rørlyd, ergo er det viktig å passe på at alle forsterkere er "fornuftig konstruert" på dette området.

Og hvilke komponenter som skulle kunne passe til en slik beskrivelse aner jeg ikke. Jeg vet Stereophile gjør målinger av forsterkerne de tester, og det kunne kanskje være en start. Sikkert også en rekke andre ting jeg ikke har tenkt på, jeg tror ikke det er *så* lett å bare sette sammen en slik test om man skal være sikker på at en ikke tråkker i noen hull den ene eller andre veien.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - folket vil ha rør !!!

Klasse D er noe jeg ikke kan så mye om ennå. Men det virker veldig interessant, f.eks. som effekttrinn til en rør-pre. Så den varianten kommer nok i hus snart.

Etter som jeg tenker mer og mer på det, tror jeg det kan være en veldig interessant kombo, rør-pre og klasse D-effekttrinn. Særlig med tanke på litt mindre, rent fysisk, anlegg. Plasseringsvennlig og høy waf? En rør-pre trenger ikke være store karen, og en klasse D forsterker trenger heller ikke være noen mastodont. Også med tanke på rør-lyd, hvis man får gode rørkombinasjoner, og mulighet for dsp og romkorreksjon:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Vintage/eldre rør er for mange fravær av kornet stygg transistor-farging.
    Ja, jeg har forstått at det er et miljø for vintage audio, og det er naturligvis flott. Det jeg har lest meg til, antyder at eldre vintageforsterkere har en del farging og frekvensrespons med ambisjoner om alt annet enn flat. Det lille jeg har hørt (har fortsatt et par Tandberg et sted) støtter det. Jeg ser altså på utstyr fra den tidsepoken som lite transparent.

2) Moderne polyprop-kondensatorer (pluss andre moderne) og metallfilm-motstander farger enormt mye - mellomtonen blir tynn og diskanten påtrengende og ikke særlig tørr og klar. Dette er altså meget sterke farginger som man unngår med å innføre komponenter konstruert etter mer vintage-teknologi.
    Når vi lærte om kondensatorer på skolen, var ikke akkurat tynn mellomtone og våt diskant brukt som beskrivelse av elektriske karakteristikker. Har du noe litt mer tekniske forklaringer på hva som gjøre gamle kondensatorer bedre enn nye?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange moderne transistorforsterkere, har ingen eller svært få kondensatorer i signalveien. Forskjellen i "vintage lyd" og "moderne lyd" må nok forklares på andre måter...

Side 2 av 153 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 142 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •