Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 153 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 3050
    Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ler ihjel meg.......
    mener dere at han kun målte ... så ga forsterkeren til test... he he... huff..

selvsagt hadde han måleinnstrumenter.... er vel umulig og konstruere noe uten....

men med sundt bondevett så brukte han nok riktige komponenter for riktig lyd... og brukte ørene! da han har kunnskaper/erfaring til det...

kun en påstand fra en selvutnevnt "idiot"

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ditt pkt. 2 og 3 henger ikke sammen. Fordi det dreier seg om forskjellige ting.
    Jo, det gjør de. Hele poenget er at lytting er bortimot umulig å benytte for å kalibrere noe som helst. Man kan høre at noe er galt, men ikke hva rent teknisk som er galt. Her behøves instrumentbaserte målinger.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok... da har jeg på nettet snakket med en tekniker som jobbet hos Carver corp og fått avkreftet at det ble brukt komponenter fra 70 tallet i ''the Stereophile amplifier challenge amp''

Not very likely; the output transistors Bob used in the M-1.0t are very nice, and used on many of his later designs as well. The caps aren't especially 'high grade' but 'normal'

Say no more.. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten

Not very likely;

Say no more.. 8)

Jeg ville heller ikke sagt mer. Det var vel ikke en veldig sikker uttalelse. Og overgangen fra 70-tallet til 80-tallet er ikke superskarp - noen typiske 70-talls komponenter kunne kanskje være i produksjon også tidlig på 80-tallet. Vi må eventuelt ha en mye klarerere komponentliste over hva han pleide å bruke.

Det som imidlertid er et faktum er at man hadde til rådighet et stort spektrum av komponent-leverandører, sikkert mange flere enn idag.

Jeg har selv hatt mange slike forespørsler til folk fra pioner-miljørene i USA, men svarene kan variere veldig i pålitelighet (ifølge dem selv) - har også sendt utstyr i senere år til en av disse guruene for reparasjon med mest mulig original-komponenter.

Det er dessverre vanskelig å få sikre opplysninger på denne måten - da måtte du kanskje heller ha snakket med Bob Carver selv.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller ikke sagt mer. Det var vel ikke en veldig sikker uttalelse. Og overgangen fra 70-tallet til 80-tallet er ikke superskarp - noen typiske 70-talls komponenter kunne kanskje være i produksjon også tidlig på 80-tallet. Vi må eventuelt ha en mye klarerere komponentliste over hva han pleide å bruke.

Jeg har selv hatt mange slike forespørsler til folk fra pioner-miljørene i USA, men svarene kan variere veldig i pålitelighet (ifølge dem selv) - har også sendt utstyr i senere år til en av disse guruene for reparasjon med mest mulig original-komponenter.

Det er dessverre vanskelig å få sikre opplysninger på denne måten - da måtte du kanskje heller ha snakket med Bob Carver selv.

Jeg kan forsikre deg om at det slettes ikke er umulig, flere av entusiastene ''over there'' har snakket med ham fra tid til annen.
    Jeg kommer definitivt til å høre om en av de muligens greier å få han i tale angående dette.
    Uansett, uttalelsen fra denne tidligere service teknikeren er et hav mere troverdig enn det vi har fått servert her ( ihvertfall intil videre)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tung kamel å svelge at det er helt vanlige komponenter som lå til grunn i konstruksjonen skjønner jeg....

Maskinisten: Takker for bekreftelsen, selv om dette ikke var overraskende.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En tung kamel å svelge at det er helt vanlige komponenter som lå til grunn i konstruksjonen skjønner jeg....

Du har nok ikke fattet poenget.

Poenget er at helt vanlige komponenter produsert på 70-tallet var flotte til audio - mens den overgang til andre teknikker i løpet av 80-årene ødela de gode komponentene (av helt vanlig type).

Dog var mange typer 70-talls komponenter dyrere å fremstille pga annen teknologi.

David Hafler (en annen av de store) bekreftet også i et intervju jeg leste at de brukte "helt vanlige komponenter" på 60-tallet og 70-tallet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem, er man entusiast så er man entusiast

Skal forsøke å følge dette opp dette spørsmålet med de folka som har peiling og faktisk har mulighet til å få et 100% konkret svar fra mannen selv, men slikt kan vel ta tid, så vi får smøre oss med tålmod i mellomtiden.
    Det sies at Carver er en veldig hyggelig og imøtekommende person, så jeg har faktisk tro på at vi kan få et svar etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja spør da også spesifikt om motstandene, var det mest karbon-typer, eller var også moderne metallfilm med.

Kondensatorer til overføring: polyester/polykarbonat eller de nyere polypropylen.

Svar på dette sier mye om hvilken tidsalder og klang-type vi er i mht komponenter.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I nyere konstruksjoner (Sunfire) bruker han forskjellige typer etter det jeg har forstått.
    Men håper selvsagt på et godt og detaljert svar.
    Denne forhenværende service teknikeren jeg spurte, driver forresten idag og oppgraderer forskjellige typer Carver forsterkere, han er vel en av om ikke den aller største Carver entusiasten på denne jord, folk kan sende forsterkere for oppgradering, og han har lovet å holde på så lenge han lever! 8) 8)

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Religion????

Stille i tråden på søndag, er dere religiøse? Skulle gjerne hjulpet noen tilbake til livet...........................

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B.
    Jeg lurer på om du kan oppsummere to punkter for meg?

1. Hva er ikke målbart, og hvorfor?
    2. I så fall, kan ikke du konstruere/bestille måleinstrumenter for målinger da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vi får vel la ingeniørene konstruere måleinstrumenter.

Det som er mest slående for meg er følgende:

1) Når jeg tester komponenter så er det en ENORM forskjell på komponenter produsert 1960-70 og de som kom etter 1980 og som jeg kaller computer-komponenter. Forskjellen i lydsignatur er så stor at det er uforståelig for meg at denne diskusjonen i det hele tatt finnes.

2) Jeg har ved flere anledninger beskrevet veldig enkle test-oppstillinger som kan brukes for å teste hvordan egenlyden i komponenter arter seg. Så enkle oppstillinger at enhver kan prøve. Det viser seg at de som deltar i disse diskusjonene på måle-ingeniør-siden aldri prøver dette. Istedet de vanlige forsøkene på latterliggjøring og etterlysing av referanser.

3) Mht referanser så har vel aldri tester og blindtester vært anvendt på utstyr fra forskjellige tidsperioder, som f.eks. 1960-70-80-90, etc.. Det er nok der de store lett hørbare lydforskjellene ligger etter mine erfaringer.

Det er virkelig to grupper med forskjellig interesse-område vi har å gjøre med her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er virkelig to grupper med forskjellig interesse-område vi har å gjøre med her.

Javel? Musikkelskerne på den ene siden, og de godlydhatende ingeniørene på den andre?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var mine spørsmål:

1) Når jeg tester komponenter så er det en ENORM forskjell på komponenter produsert 1960-70 og de som kom etter 1980 og som jeg kaller computer-komponenter. Forskjellen i lydsignatur er så stor at det er uforståelig for meg at denne diskusjonen i det hele tatt finnes.

2) Jeg har ved flere anledninger beskrevet veldig enkle test-oppstillinger som kan brukes for å teste hvordan egenlyden i komponenter arter seg. Så enkle oppstillinger at enhver kan prøve. Det viser seg at de som deltar i disse diskusjonene på måle-ingeniør-siden aldri prøver dette. Istedet de vanlige forsøkene på latterliggjøring og etterlysing av referanser.

Kan ikke se å ha fått svar på disse. Du kan godt få flere førsøk da jeg finner disse spørsmål interessante.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Dette var mine spørsmål:

Kan ikke se å ha fått svar på disse. Du kan godt få flere førsøk da jeg finner disse spørsmål interessante.

Ja men jeg finner dem uinteressante. Prøv heller å lytte selv.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

3) Mht referanser så har vel aldri tester og blindtester vært anvendt på utstyr fra forskjellige tidsperioder, som f.eks. 1960-70-80-90, etc.. Det er nok der de store lett hørbare lydforskjellene ligger etter mine erfaringer.

Det er nok ikke så svart/hvitt som du vil fremstille det her Kjell B.

Det har siden tidenes morgen i audio historien kommet nye forsterkere, forsterkere som også har avløst de foregående generasjoner også som referanse produkter med ytelse som stadig har blitt bedre.
    Dette gjelder også produkter produsert på 80 tallet og fram til i dag, ihvertfall om man skal tro hi-fi pressen.
    Hyppig brukte utsagn som ''aldri før har vi hørt så bra.. ditt og datt'' o.l. bekrefter jo dette..

Gammel audio teknologi virker nok på noen entusiaster like ens som veteranbiler og lignende på noen, det er øyet som ser og øret som hører det kommer an på
    Jeg for min del hører på ingen måte til på den ''måle-ingeniør siden'' du snakker om, jeg bare deler ikke din teori om at Carver skulle ha et enormt lager med spesielle deler til produksjon av en helt ny serie på fra midten av 80 tallet og utover, før eller senere måtte jo uansett det lageret ta slutt. og jeg tror personlig at det tok slutt lenge før 85..

Du snakker og om at prisen på de gode delene fra 70 tallet er mye høyere osv.. hvordan kunne da Carver produsere en såpass rimelig forsterker med samme lydsignatur som en som kostet rundt 17 ganger mere!?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uinteressante pga at du rett og slett ikke kan svare på de, eller ikke vil?
    Ser ut fra tidligere uttalelser at du henviser til at det ikke er instrumenter som kan måle det du vil frem til.
    Hva vil du da frem til og hva vil du da kunne måle i fremtiden. Det var nevnt om 200 år tidligere. Kan du ikke svare på dette faller halve argumentasjonen ditt bort og du har et forklaringsproblem. Utfordring ville vel du si.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relevansen av dette utsagnet forstår jeg ikke.

Hor interessant er det at alt bør kunne måles, hvis de relevante måle-instrumentene ikke vil være der før om 200 år ?

Skal vi ikke i mellomtiden prøve å bruke ørene ?

Derfor ble denne tråden delvis uinteressant, alle innleggene om krav om dokumentasjon synes jeg er ganske ødeleggende for en matnyttig diskusjon - for 1) veldig mye kan IKKE måles idag, og 2) det interessante er erfaringer fra folk som mener de hører spesifikke lydeffekter fra forskjellig utstyr.

Og hva var det du mente relevante instrumenter? Og hva kunne IKKE måles?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner ikke en mer arrogant måte å svare på?

Har du noen gang tatt en blindtest i forbindelse med disse komponent testene dine?

Side 19 av 153 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •