Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 153 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kommentar unødvendig.

Får du ikke solgt disse Focal-høyttalerne dine ?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Kjør på selv.
    Jeg har gitt indikasjonene, du får lete selv.

Foreløpig er det vel bare jeg som har kommet med noen som helst dokumentasjon til tråden, så det hadde vært flott om du også greide å finne noe.
    Indikasjoner i seg selv tilfører ikke diskusjonen så veldig mye etter mitt skjønn.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå går jeg og trakter meg en kopp kaffe og tar den med ut og drikker den. Det er lenge siden jeg har sett en tilsvarende popcorn tråd. At forsterkere skulle være like ille som kabler hadde jeg ikke trodd.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på selv.
    Jeg har gitt indikasjonene, du får lete selv.

Jeg har lest i gamle hifi-blader den gang, pluss tilfeldig senere. Man må nok jobbe litt her. Men det er lærerikt.

(Skulle jeg komme over noe senere, skal jeg poste - trolig i en egen tråd om de store forskjellene på topp-merkene den gang og de samme fabrikantene idag - bare navnet som lever videre ?).
    Jeg fant i allefall en artikkel om Audio Research forforsterker fra 1985.

The Audio Research SP-11

Her er innmaten:

http://www.arcdb.ws/SP11/ARC_SP11PSMKII_top.jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs. et unntak: Romfart - rundt 1970 reise man jevnlig til månen. Det klarer dagens ingeniører ikke lenger.
    Haha - du er avforums store entertainer! Tusen takk!

:-) :-) :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Jeg fant i allefall en artikkel om Audio Research forforsterker fra 1985.
    The Audio Research SP-11
    Her er innmaten:

Så fint, men SP11 ble aldri berømt, det var det året de gikk tom for 60-talls komponenter.

Jeg mente den berømte SP10, hvis du leter etter bilder på den så skulle du finne det jeg snakker om.
    Audiophile-Arve på audiophile.no har en slik og har også vist bilder.

Men takk for tipset, jeg skal benytte SP10 og 11 som eksempler i en egen tråd om det store skiftet på 80-tallet da den gode lyden forsvant. Skal prøve å legge meg opp en bilde-samling.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Da må vi ta med HåkonN også - jeg svarer jo bare på hans utsagn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten

Indikasjoner i seg selv tilfører ikke diskusjonen så veldig mye etter mitt skjønn.

Jovisst, da viser jeg jo hva man skal lete etter. Det er ikke sikkert jeg har tid å gjøre det selv alltid.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så fint, men SP11 ble aldri berømt, det var det året de gikk tom for 60-talls komponenter.
    Arve sier her han kjøpte sin ny i 1987.

Jeg mente den berømte SP10, hvis du leter etter bilder på den så skulle du finne det jeg snakker om. Audiophile-Arve på audiophile.no har en slik og har også vist bilder.
    Her bilde av innmaten til en SP-10 Mk1:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dere får kikke her da:

ARCDB - SP-10

Det er flere bilder, ikke bare det ene.
    Man ser gamle karbon-komp, wire-wound motstander pluss de gule polykarbonat-kondensatorene som ikke er i produksjon lenger.

HåkonN valgte et bilde med ekstra lite karbon-komp-motstander på.

Sammenlign så med det tidligere bildet av SP11, der ser man skiftet til moderne komponenter.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dere får kikke her da:

ARCDB - SP-10

Det er flere bilder, ikke bare det ene.
    Man ser gamle karbon-komp, wire-wound motstander pluss de gule polykarbonat-kondensatorene som ikke er i produksjon lenger
    Tenker du på dette bildet av strømforsyningen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja på SP11-bildene ser vi en god del bittesmå blågrå metallfilm-motstander, der SP10 bruker små eller større karbon-typer. Pluss noen små røde Wima-kondensatorer av moderne type i SP11. Kan love at de blågrå kan høres !

Det er altså ikke full overgang ennå, en del 70-talls motstander (de store = karbon og WW) finnes også med i SP11'eren.

SP10-bildene kunne vært fra tidlig 70-tall, man ser lignende komponenter.
    Ikke mye likhet med moderne computer-design i forsterkere - det tror jeg nok folket forstår.

Merk at karbon-motstander er både de gamle carbon composition og mer moderne karbon-film. De sistnevnte ble også produsert i spesielle serier med høy presisjon og har da flere fargeringer hvis de er merket på den måten.
    De gule kondensatorene er polykarbonat, ikke polypropylen. Polykarbonat lyder annerledes og kan ikke skaffes lenger.

Skjønte ikke poenget med at Arve kjøpte sin SP10 i 1987. Det sier ikke noe om produksjonsåret, men mener å huske at han trodde det kunne være tidligere. Det spiller ingen rolle, eventuelt beholdt de noe av de gamle komponentene til SP10 MKII.

Andre får gjerne bidra her.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noen solide baner på de kortene. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Synes de ligner en del på Music Angel.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

+1

OT
    Det må være det dummeste jeg har lest på denne siden noen gang. Romfart er idag "masseproduksjon" mot månelandingen som var blant de tidlige pionerprosjektene. Grunnen til at det ikke gjøres det i dag er fordi det er nettopp gammeldags og av liten interesse. Kineserne vurderer å gjøre det nettopp bare for å vise at de også kan, amerikanerne har mer ambisiøse prosjekter på gang....

Jeg respekterer at noen syntes audio var bedre før, men det må da være lov å lette på skylappene et lite øyeblikk ihvertfall mens man skriver et innlegg..

Jeg for min del deler oppfatningen til mange andre her: lydbølger, kondensatorer, kabler osv (særlig innenfor det hørbare området) er så gammel og kjent fysikk at det er helt uinteressant å gjennomføre forskning basert på enkelte entusiasters påstander, som såvidt meg bekjent sjeldent overlever en helt standard blindtest....

Så er det opp til hver enkelt å avgjøre hva slags lyd og produkter en liker, men å skjære allverdens ingeniører og konstruktører over en kam å si at det er generelt dårlig for de man liker en annen type lyd er bare komisk og navlebeskuende. Det man oppnår er en tåpelig diskusjon hvor man prøver å underbygge en påstand med enda en påstand, den ene mer håpløs enn den andre.

Active Kong Arne sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Humble Homemade Hifi

Tube sound - Wikipedia, the free encyclopedia

Audible differences

Some audiophiles[who?] prefer the sound of tubes over transistors. This sound is partly a function of the circuit topologies typically used with tubes versus the circuit topologies typically used with transistors, as much as the gain devices themselves. Beyond circuit design, there are other differences such as the electronic characteristics of a triode and MOSFET, or a tetrode and a bipolar transistor.

Some sonic qualities are easy to explain objectively based on an analysis of the distortion characteristics of the gain device and/or the circuit topology. For example, the triode SE gain stage produces a stereotypical monotonically decaying harmonic distortion spectrum[clarification needed] that is dominated by significant second-order harmonics making the sound seem rich or even "fat".

However, other audible differences in sound have proven difficult to define or measure, and it is difficult to explain these sound differences in words as the vocabulary available to describe sound is rather limited -even though the underlying sonic effects may be real. Audiophiles often use words like warm, liquid, smooth and midrange magic to describe the sound from tube amplifiers.(vi gale..)

og høre lyd direkte av kondensator har selv jeg gjort....
    at div komponenter av forskjellig merke/årgang med samme data låter forskjellig er vel ikke en nyhet eller magi....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kong Arne

However, other audible differences in sound have proven difficult to define or measure, and it is difficult to explain these sound differences in words as the vocabulary available to describe sound is rather limited -even though the underlying sonic effects may be real. Audiophiles often use words like warm, liquid, smooth and midrange magic to describe the sound from tube amplifiers.(vi gale..)

Ja selvsagt er det slik - når Bob Carver kunne etterligne rørlyd så er det nettopp pga kunnskapene om de effektene som IKKE kan måles - men som en ERFAREN designer naturligvis kjenner til, enten han er ingeniør eller ikke. At han i tillegg bruker noen kompliserte målinger er like selvsagt.

At disse tingene ikke er publisert (referanser) skyldes naturligvis at en designer/ingeniør som Bob Carver ikke vil dele disse kunnskapene med andre, det er jo en hemmelighet som gjelder hans unike produkt. Journalister i Stereophile og andre steder snakker uansett et eget språk uten tekniske detaljer.

Og service-ingeniører vil kanskje helst at man kan benytte hva som helst som ligger på hylla, bare ohm og mikrofarad stemmer, så er alt i orden. Der har vi en spesiell agenda.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er dere så sikre på at det ikke kan måles?

Det hevdes at 2 enheter med tilsynelatende like spesifikasjoner kan skilles ut ved lytting. Men det ser ikke ut som det er tatt høyde for:

A: Å måle de for å utelukke faktiske ulike spesifikasjoner eller def. enheter.
    B: ABX Blindtest for å utelukke "human error".

Å trekke bastante konklusjoner ut av dette, og la det fremstå som fakta syntes i allefall jeg blir helt feil. I tillegge ingeniører som Bob Carver meninger som ikke kan dokumenteres (snarere tvert i mot) syntes jeg er nesten grenser til skandaløst....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvsagt er det slik - når Bob Carver kunne etterligne rørlyd så er det nettopp pga kunnskapene om de effektene som IKKE kan måles - men som en ERFAREN designer naturligvis kjenner til, enten han er ingeniør eller ikke. At han i tillegg bruker noen kompliserte målinger er like selvsagt.
    Dette vet du like lite om som alle oss andre, og han kan like gjerne ha brukt rene målinger som lytting for å komme fram til det han gjorde. Faktisk finner jeg det mer sannsynlig. Han hadde ingen viten om hva slags produkt han skulle kopiere. Etter hva jeg skjønner gjorde han bruk av måleinstrumenter for rett og slett å tune seg inn til null i forskjell på utgangene når han kjørte samme signal inn, og at dette var måten han kunne verifisere at han var i mål på. Han brukte sannsynligvis lytting avslutningsvis for å verifisere at han var i mål, men i selve konstruksjonsfasen er lytting rett og slett for unøyaktig til å bruke som grunnlag for eksakt konstruksjon av elektriske kretser. Man kjenner rett og slett ikke direkte sammenhenger mellom det man hører og kretsenes konstruksjon. Hadde man hatt slike sammenhenger ville de også kunne måles, og igjen: Da er målingene mer presise i forhold til det som skal konstrueres.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

1) Etter hva jeg skjønner gjorde han bruk av måleinstrumenter for rett og slett å tune seg inn til null i forskjell på utgangene når han kjørte samme signal inn, og at dette var måten han kunne verifisere at han var i mål på.

2) Man kjenner rett og slett ikke direkte sammenhenger mellom det man hører og kretsenes konstruksjon. Hadde man hatt slike sammenhenger ville de også kunne måles,

3)og igjen: Da er målingene mer presise i forhold til det som skal konstrueres.

1) Ja det er korrekt - en metode som ble beskrevet grundig på 70-tallet husker jeg. Også kjente klassiske engelske designere anvendte denne metoden, mener jeg å huske. Det ble også vist eksempler i datidens gode hifi-presse hvor metoden ikke ga det endelige svar, og det gjelder også Bob Carver her, han måtte lytte I TILLEGG.

Ditt pkt. 2 og 3 henger ikke sammen. Fordi det dreier seg om forskjellige ting.

Det er det at mange ting IKKE kan måles som er den store diskusjonen her. At NOEN viktige parametere også KAN måles er det vel ingen strid om. Men det er en annen historie så å si.

Side 18 av 153 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •