Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 153 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Ja det er en stor tankevekker! Egentlig burde dette sette en strek under denne diskusjonen..
    Ja, dette er et ypperlig eksempel på at det i det minste er svært lite "magi" i denne bransjen, og det meste konstruktørene gjør når det kommer til forsterkere baserer seg på velkjente prinsipper som kan gjenskapes om man har riktig utstyr og kompetanse.

We transported him and the two amplifiers back to his room, leaving him to his own devices for the rest of the day. Next morning, Bob called to say he had something for us to hear. How soon? As soon [as] we could get down to his room. The hotel room was a shambles! Across one end was a long table buried in oscilloscopes, distortion analyzers, voltmeters, the two amplifiers, a soldering iron, a white noise generator, two unidentifiable chasses full of inductors, resistors, and capacitors, a large table fan (there was no air conditioning), a half-dozen partially-drained Diet Coke cans, and perhaps 50 feet of audio cables, test leads, and cliplead interconnects. The adjacent sofa and table were covered with countless little plastic bags of resistors and capacitors, several schematic diagrams, and sheets of paper crammed with arcane numbers and calculations. On the floor under the table was a Rogers LS-3/5aloudspeaker which appeared to be connected to both amplifiers at once

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la ut en link til denne ''historien'' i den andre tråden også, men greit her er den..

http://carvermk2.com/docs/Carver%20S...0Challenge.pdf

Og det er heller ikke snakk om en ny konstruktør, denne karen har holdt på i adskillig mange tiår og det er heller ikke noen som helst tvil om at han vet hva han snakker om.

Har lest relativt raskt gjennom - fant ingen tekniske detaljer - men forstår det slik at Carver bygget en forsterker etter et helt annet prinsipp og fikk likevel samme lyd. Og han hadde med seg en pose kondensatorer, transistorer og alt det andre som trengs.

Det kan muligens bekrefte det jeg alltid har hevdet, at de passive komponentene i en forsterker betyr mer enn kretsdiagrammet. Derfor min interesse for komponentvalg i forsterkere. Altså at "magien" ligger i komponentene - de små påvirkninger som objektive ingeniører ikke er så glade for.

Ellers er en slik artikkel forfattet av en hifi-journalist umulig å følge for en som er vant til å forholde seg til tekniske diagrammer og detaljer. En digresjon - såvidt jeg kunne se var det ingenting om "rørlyd" her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja fint at du er opptatt av objektive målemetoder som ikke finnes idag.

Men de fleste "objektive ingeniører" i denne debatten refererer til noe annet, nemlig til de målemetoder som ALLEREDE finnes idag, og det er NOE HELT ANNET enn du snakker om.

Hvis du ikke klarer å følge med i debatten, vær vennlig å ikke kommentere mine utsagn med slike personkarakteristikker.

kan ikke si jeg ble ikke overrasket over denne tilbakemeldingen.

Men hvis jeg kun skal ta for meg dagens målemetoder så kommer man faktisk ganske langt med bare det også det ble vel sagt at øret bestemmer om sounden er godtatt eller ikke og målingene avgjør hva som har blitt endret. Så lar jeg det være med det foreløbig, og du ser kanskje at det ikke er bare jeg som reagerer på oppførselen din heller.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den samme mannen som sto for denne bragden, har også uttalt at over 90% av rørlyd kommer av utgangsmotstanden til en forsterker.
    Han har også konstruert endel rørforsterkere i sin tid, og jeg tror fortsatt han vet mer om forsterkerkonstruksjon enn de aller fleste som frekventerer div fora og gir seg ut for å ha kunnskap og selvtillit nok til å fortelle andre at de tar 100% feil.

Det var visstnok et annet renommert hi-fi blad som også utfordret Bob Carver med det samme som resultat, jeg mener det var en Audio Research forsterker som var utgangspunktet, men jeg sliter litt med å skaffe tilveie dokumentasjon på akkurat dette.
    Får heller komme tilbake med mere angående dette hvis jeg finner noe..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den samme mannen som sto for denne bragden, har også uttalt at over 90% av rørlyd kommer av utgangsmotstanden til en forsterker.
    ..

Ja jeg kjenner godt Bob Carver og Sunfire - har lest intervjuer med han i sin tid. Han er en av de gamle.

Hans ideer om å gjenskape rørlyd var nok en trøst på 80-tallet, men det å sette en motstand på 1 ohm etter forsterkeren er så enkelt at de fleste har prøvd det. Naturligvis det rene tøv.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan muligens bekrefte det jeg alltid har hevdet, at de passive komponentene i en forsterker betyr mer enn kretsdiagrammet. Derfor min interesse for komponentvalg i forsterkere. Altså at "magien" ligger i komponentene - de små påvirkninger som objektive ingeniører ikke er så glade for.
    Selv tror jeg ikke utmerkede ingeniører som Bob Carver tror på magi, og ut i fra det jeg kunne lese var det overraskende lite som ble overlatt til ørene. Måleinstrumenter og frekvensgeneratorer var det derimot nok av.

Across one end was a long table buried in oscilloscopes, distortion analyzers, voltmeters, the two amplifiers, a soldering iron, a white noise generator.....
    Var det noen som nevnte Fluke?

Som sagt, med rett kunnskap og korrekt utstyr kan det meste måles, forklares, gjenskapes og etterprøves. Og for alt annet har vi ABX blindtester. Takk og pris for det....

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var visstnok et annet renommert hi-fi blad som også utfordret Bob Carver med det samme som resultat
    Man finner mye med google og wikipedia
    Bob Carver - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok det samme jeg sikter til, men noen dukumentasjon utover Wikipedia har jeg på stående fot ikke tilgjengelig, jeg har engang lest et noe mere utfyllende dokument angående den utfordringen det siktes til.
    Får bare lete videre, så dukker det nok opp noe mere etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

1) Selv tror jeg ikke utmerkede ingeniører som Bob Carver tror på magi, og

2) ut i fra det jeg kunne lese var det overraskende lite som ble overlatt til ørene. Måleinstrumenter og frekvensgeneratorer var det derimot nok av.

1) Kan nevne at en av Carvers ideer var å kjøre CD-lyden via anti-RIAA-filter og inn på RIAA-inngangen for å skape vinyl-lyd. Dette ble gjort i hans forsterkere. Han er kjent som en mann med mange tricks som ingeniører ikke er så begeistret for.

2) Ja det må du fortelle mer om. For meg var hele arbeidet hans i artikkelen innhyllet i mystikk, og det at han hadde Fluke m.m. med sier vel bare at han ville sjekke det han gjorde.

Den nevnte artikkelen er vel fra 1985 ? Altså en gammel sak. Vil tro Carver hadde noen gamle fine komponenter fra 70-tallet på lager som han puttet inn i sin forsterker og brukte komponentene til å fin-tune lyden. Selvsagt har vi her en topp-designer innen audio, men det er visst ganske uklart HVORDAN han arbeidet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg kjenner godt Bob Carver og Sunfire - har lest intervjuer med han i sin tid. Han er en av de gamle.

Hans ideer om å gjenskape rørlyd var nok en trøst på 80-tallet, men det å sette en motstand på 1 ohm etter forsterkeren er så enkelt at de fleste har prøvd det. Naturligvis det rene tøv.

Det er også selvsagt bare det rene tøv at det bare er en motstand på 1 Ohm Bob Carver bruker i sine konstruksjoner for å gjenskape ''rørlyd''
    Men intil du, jeg eller noen andre vet helt eksakt hva og hvordan den konstruksjonen er oppbygd tror jeg vi lar akkurat den diskusjonen ligge.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Det er også selvsagt bare det rene tøv at det bare er en motstand på 1 Ohm Bob Carver bruker i sine konstruksjoner for å gjenskape ''rørlyd''

2) Men intil du, jeg eller noen andre vet helt eksakt hva og hvordan den konstruksjonen er oppbygd tror jeg vi lar akkurat den diskusjonen ligge.

1) Akkurat det er ikke tøv. Han brukte en motstand på noe mellom 0,2 ohm og 1 ohm, som kunne kobles inn og ut med en bryter, såvidt jeg kan huske.

2) Det var mye kaos i audio-verdenen på 80-tallet, den tiden denne artikkelen ble skrevet - en periode det generelt ikke er mye å skryte av. Så jeg personlig er ikke så interessert i å grave så dypt.

Vi trenger nok mer info hvis vi skal diskutere Bob Carver.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og skal vi tro Wikipedia så er jo Conrad Johnson Premier 5 en rørforsterker, dermed kan vi vel si at det foreligger bevis på at det går an å få ekte rørlyd av en annen type konstruksjon.
    Men det er vel noen her som aldri noensinne vil tape en diskusjon..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og skal vi tro Wikipedia så er jo Conrad Johnson Premier 5 en rørforsterker, dermed kan vi vel si at det foreligger bevis på at det går an å få ekte rørlyd av en annen type konstruksjon.
    Men det er vel noen her som aldri noensinne vil tape en diskusjon..

Det er nok riktig.
    Derfor tviler jeg litt på nivået av hele testen. Fra 1985. En tid man verken fikk god lyd fra rør eller transistorer.

Men det er mulig han kjørte med mye 70-talls komponenter og induktorer (tricks) - en del transistorforsterkere fra 70-tallet var ikke ulik rørforsterkere i lyd.

Det jeg stiller meg tvilende til, er at man idag etter år 2000, da nesten alt er massakrert av gode audiokomponenter, skulle klare å lage rørlyd fra transistorer. Så mitt spørsmål her gjelder dagens situasjon, ikke 70/80-tallet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får oppdatere deg litt på Sunfire da, det er ikke noen bryter der, man velger av to selvstendige utganger, og da snakker jeg om Sunfire som ble etablert langt utpå 90 tallet og ikke Carver som riktignok hørte 80 tallet til..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok riktig.
    Derfor tviler jeg litt på nivået av hele testen. Fra 1985. En tid man verken fikk god lyd fra rør eller transistorer.

Men det er mulig han kjørgte med mye 70-talls komponenter og induktorer (tricks) - en del transistorforsterkere fra 70-tallet var ikke ulik rørforsterkere i lyd.

God rørlyd/dårlig rørlyd ...likefullt rørlyd.. til $12000
    Og at Stereophile innrømmet at de hadde tapt sier i seg selv veldig mye, det er nok den største kamelen de noensinne har svelget.

He he, som sagt.. noen vil bare ikke innse når de har tapt en diskusjon

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God rørlyd/dårlig rørlyd ...likefullt rørlyd..
    Og at Stereophile innrømmet at de hadde tapt sier i seg selv veldig mye, det er nok den største kamelen de noensinne har svelget.

He he, som sagt.. noen vil bare ikke innse når de har tapt en diskusjon
    Uansett hva du kommer med maskinisten så er det alltid noen det ikke er godt nok for. Det er noe med å svelge disse kamelene

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg var hele arbeidet hans i artikkelen innhyllet i mystikk, og det at han hadde Fluke m.m. med sier vel bare at han ville sjekke det han gjorde.
    Er ikke så mye mer å fortelle om, annet enn at Stereophile hadde forventet at mer gikk via lytting. Han fikk heller ikke lov til å se innholdet av forsterken som skulle kopieres lydmessig, det var en såkalt black-box. I mine øyne er det lite mystisk med artikkelen, annet enn at Bob Carver må åpenbart ha en god forståelse på hvordan å lese av instrumenter og reskape de de hørbare egenskapene elektronisk.

Ja, de gutta har sikkert noen triks på lager for å oppnå ulike ting i signalveien.

Jeg syntes artikkelen var et fint bidrag til debatten. Jeg har ikke sett den før, men har generelt respekt for Stereophile fordi de også måler produktet for å verifisere at ikke testen har vært helt på viddene.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen liten ''artig'' sak angående Stereophile og Bob Carver..
    Stereophile og Bob Carver saksøkte hverandre engang på (jeg mener det var på 80 tallet)
    Stereophile ble ''dømt'' til å ikke få lov til å skrive navnet Bob Carver i magasinet et helt år, hva denne rettsaken gikk ut på skal jeg ikke komme inn på her, men det er litt artig å tenke på..

edit, ifølge Wiki... var årstallet rundt 90..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Jeg syntes artikkelen var et fint bidrag til debatten. Jeg har ikke sett den før, men har generelt respekt for Stereophile fordi de også måler produktet for å verifisere at ikke testen har vært helt på viddene.

Enig.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært mye snakk om "like" komponenter som låter forskjellig. Er det enighet om at stort sett alle enheter av samme merke, modell og revisjon låter likt, eller mener man at det er store forskjeller der også? Det finnes jo fryktelig mange variabler der, hvis man ikke skal sitte på et veldig stort lager og helst produsere alle samtidig.

Side 16 av 153 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •