Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 153 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 3050
    Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Hva slags klasse D har du ?

Jeg har nok de blokkene som sikkert er mest omtalt her på forumet, Oberon 6.1.
    Har vært gjennom 5 forskjellige forforsterkere før jeg ble fornøyd.
    Ante potensiale hele veien, men ble ikke fornøyd før de ble koblet til en Krell.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ...og nå har det altså utviklet seg til å bli et lass av de også!
    Har dere ikke minst ett til hver?
    Måtte bare...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er riktig.

1) Jeg mener ørene bestemmer om det er god lyd eller ikke,

2) men måleinstrumentet vil vise de faktiske forskjellene og mer til!

Så det er ikke noe gamle og nye Håkon. Ikke for noen av oss....

Da kan vi sikkert komme videre i debatten.

Ja der har vi et problem. Ører og måleinstrumenter er to forskjellige ting. Du må nesten bestemme deg for om ørene teller mest, eller måleinstrumentene avgjør i siste instans.

Dette er faktisk et hovedtema i debatten (takket være HåkonN)

Mao: Hvis du hører en forskjell som du ikke klarer å måle, konkluderer du da at du selv er offer for placebo, eller har du aldri opplevd dette ? Isåfall, kunne du gi noen eksempler på at du har testet utstyr og hva du da har målt. Og hvordan vet du at det er akkurat det du måler som gir den hørbare forskjellen ?

F.eks. kan to utstyr gi en forskjell på 0,001 dB i frekvensgang. Konkluderer du da med at det var dette som var hørbart ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Jeg har nok de blokkene som sikkert er mest omtalt her på forumet, Oberon 6.1.
    Har vært gjennom 5 forskjellige forforsterkere før jeg ble fornøyd.
    Ante potensiale hele veien, men ble ikke fornøyd før de ble koblet til en Krell.

Så du bruker en Krell pre til Oberon-blokkene ?

Du nevnte visst også en rør-pre.

Kan ellers nevne at Håkon Rognlien sammenlignet den gamle Tandberg Huldra 10 med Krell preamp i sin test i Fidelity.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da sier du noe nytt igjen. Hva slags referanser har du på at alt det du hører kan måles ? Idag ? Hvis vi bruker penger nok.
    Hva er nytt med dette? Har alltid sagt at alt kan måles, bare at det ikke ligger til rette for å gjøre dette med dagens målemetoder. Blir litt vanskelig å skrive akkurat det samme hver gang, når du konsekvent nekter å forstå hva jeg prøver å si deg.

Jeg kan oppsummere min mening en gang til for deg:

Jeg, Andreas, mener at det er øret som bestemmer om vi liker lyden eller ikke, på et subjektivt nivå. På det objektive nivået, altså der vi prøver å finne ut hvorfor lyden oppleves som bedre mener jeg at vi kan måle alle relevante forskjeller, men at metodene ikke nødvendigvis ligger klare til bruk per dags dato.

Så håper jeg du slutter å vri på alles utsagn..

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja der har vi et problem.
    2. Ører og måleinstrumenter er to forskjellige ting. Du må nesten bestemme deg for om ørene teller mest, eller måleinstrumentene avgjør i siste instans.

3. Dette er faktisk et hovedtema i debatten (takket være HåkonN)
    1. Og problemet er at enkelte ikke for alt i verden vil lese det som står. De leser kun det som kunne ha stått.
    2. Hva er det du ikke skjønner? At enkelte lytter for å finne lyden, og deretter foretar målinger for å finne forandringene/dokumentere en forandring? Eller er det noe annet du lurer på?
    3. Man må være 2 for å danse tango. Takker også deg Kjell B. for gode bidrag til denne usaklige debatten.

Jeg er så enig med dette utagnet at jeg kan ikke få sagt det:
    Det er riktig. Jeg mener ørene bestemmer om det er god lyd eller ikke, men måleinstrumentet vil vise de faktiske forskjellene og mer til!

Så det er ikke noe gamle og nye Håkon. Ikke for noen av oss....

Da kan vi sikkert komme videre i debatten.
    Altså er det sluttresultatet som strømmer inn i ørene som avgjør om lyden er den rette for en. Men samtidig må det være lov å dokumentere det som kan dokumenteres. Og vil du ikke det Kjell B. så drop det da vel. Jeg vil se det som kan sees, det er det tydeligvis andre som vil også.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    2. Hva er det du ikke skjønner? At enkelte lytter for å finne lyden, og deretter foretar målinger for å finne forandringene/dokumentere en forandring? Eller er det noe annet du lurer på?
    Det går til og med an å lese seg frem på målinger hva som er feil i anlegget også. Viste du det Kjell B.? Og ved å rette på det så får man et dokumentert bedre resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså er det sluttresultatet som strømmer inn i ørene som avgjør om lyden er den rette for en. Men samtidig må det være lov å dokumentere det som kan dokumenteres. Og vil du ikke det Kjell B. så drop det da vel. Jeg vil se det som kan sees, det er det tydeligvis andre som vil også.

Det er fint at du er enig i så mye fornuftige synspunkter, men dessverre er vi inne i en komplisert diskusjon med mye fokus på at de som rapporterer lytteinntrykk ikke har noe bevis og derfor ikke er interessante i debatten. Merkelig at du ikke ser dette.

Vi har en debatt her, ikke bare pludring om godlyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Hva er nytt med dette? Har alltid sagt at alt kan måles, bare at det ikke ligger til rette for å gjøre dette med dagens målemetoder. Blir litt vanskelig å skrive akkurat det samme hver gang, når du konsekvent nekter å forstå hva jeg prøver å si deg.

Så håper jeg du slutter å vri på alles utsagn..

Ja fint at du er opptatt av objektive målemetoder som ikke finnes idag.

Men de fleste "objektive ingeniører" i denne debatten refererer til noe annet, nemlig til de målemetoder som ALLEREDE finnes idag, og det er NOE HELT ANNET enn du snakker om.

Hvis du ikke klarer å følge med i debatten, vær vennlig å ikke kommentere mine utsagn med slike personkarakteristikker.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Så du bruker en Krell pre til Oberon-blokkene ?

Du nevnte visst også en rør-pre.

Kan ellers nevne at Håkon Rognlien sammenlignet den gamle Tandberg Huldra 10 med Krell preamp i sin test i Fidelity.

Vil ikke sammenligne krellen min med noen hulder... ;-)

Men kjørte blokkene med en Copland cta-305.
    Godlyd så det holdt, men noe kvikk på volumkontrollen, og ikke i nærheten av samme oppløsning som krellen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hrmm! Hvordan er det mulig å vite at absolutt alt som den menneskelige hjerne oppfatter gjennom lyd,er mulig å måle? (altså,ikke bare ørene!!)
    Det er ingen parametre pr i dag som understøtter denne svært så slitesterke teorien,for det ER faktisk det det er;en teori.Sannheten er at ingen vet helt nøyaktig hva vi egentlig kan høre.Vi vet hvilke frekvenser ol vi KAN være i stand til å høre,men det er bare en liten del av hele bildet.Hvordan vi oppfatter lyd kan ikke måles.
    Smak og behag er ett annen side av saken det også;det kan heller ikke måles!
    Når en person hevder å høre at feks en platespiller høres mer "ekte" og gjerne såkallt "organisk" ut enn avspillt fra digitale kilder,kan man jo avfeie dette med innbillning,eller begynne å se grundigere etter om dette vitterlig KAN måles.Når så denne vilkårlige personen også mener LP høres tom. bedre ut enn en digital avspilling,ja-hva skal vi måle da!?? En platespiller vil vel nesten uten unntak måle adskillig dårligere enn en kompetent digital avspiller-eller.
    Finnes det et holdbart parameter som vitenskapelig og via måleresultater kan fortelle folket hvorfor noe som måler dårligere faktisk kan oppfattes som bedre,eller er det den evindelige tredjegrads forvrengningen som skal få ta seg av "forklaringen" nok en gang?
    Nei! Alt som kan høres,eller oppfattes kan slett ikke måles!
    En gang i framtiden kanskje,men ikke enda...
    Mvh Rune

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint at du er enig i så mye fornuftige synspunkter, men dessverre er vi inne i en komplisert diskusjon med mye fokus på at de som rapporterer lytteinntrykk ikke har noe bevis og derfor ikke er interessante i debatten. Merkelig at du ikke ser dette.

Vi har en debatt her, ikke bare pludring om godlyd.

Komplisert? Det er jo ikke så mye teknisk å hente her. Kun utveksling av påstander. Selv "eksperter" som du har lite eller ingenting å komme med.
    Du har kun dine meninger basert på dine konklusjoner å komme med.
    Du kan fint komme med fakta, basert på noe annet enn feil valg av anlegg.
    Og det smilet du dæljer på for å virke hyggelig er ikke lenger troverdig.
    Og beklager om jeg støter deg, eller virker uvitende.

!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Hrmm! Hvordan er det mulig å vite at absolutt alt som den menneskelige hjerne oppfatter gjennom lyd,er mulig å måle? (altså,ikke bare ørene!!)
    Det er ingen parametre pr i dag som understøtter denne svært så slitesterke teorien,for det ER faktisk det det er;en teori.Sannheten er at ingen vet helt nøyaktig hva vi egentlig kan høre.Vi vet hvilke frekvenser ol vi KAN være i stand til å høre,men det er bare en liten del av hele bildet.Hvordan vi oppfatter lyd kan ikke måles.
    Smak og behag er ett annen side av saken det også;det kan heller ikke måles!
    Når en person hevder å høre at feks en platespiller høres mer "ekte" og gjerne såkallt "organisk" ut enn avspillt fra digitale kilder,kan man jo avfeie dette med innbillning,eller begynne å se grundigere etter om dette vitterlig KAN måles.Når så denne vilkårlige personen også mener LP høres tom. bedre ut enn en digital avspilling,ja-hva skal vi måle da!?? En platespiller vil vel nesten uten unntak måle adskillig dårligere enn en kompetent digital avspiller-eller.
    Finnes det et holdbart parameter som vitenskapelig og via måleresultater kan fortelle folket hvorfor noe som måler dårligere faktisk kan oppfattes som bedre,eller er det den evindelige tredjegrads forvrengningen som skal få ta seg av "forklaringen" nok en gang?
    Nei! Alt som kan høres,eller oppfattes kan slett ikke måles!
    En gang i framtiden kanskje,men ikke enda...
    Mvh Rune

Dette er ikke slik jeg leser diskusjonen. Hva som er bra og hva som er dårlig er det øret som får bestemme.
    Men hva som gjør at det føles bra eller dårlig er hvor jeg mener vi med målinger kan vise det.
    Og der har det vært nevnt tidligere at røramper tradisjonelt har en høyere forvrengning og en type forvrengning som låter godt i de fleste ører.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe sted i denne tråden at noen liker forvrengningen en hardt drevet PWM-transistoramp lager fremfor hva en hardt drevet røramp gir.

Rørforsterkere har også tradisjonelt vært svært frekvenslineære, noe som heller ikke er å forakte.

Når det gjelder måles og ikke måles mener jeg at om du kan høre forskjell som ikke kan måles skyldes det enten:
    a). Det er ingen forskjell.
    eller
    b). Feil parametre blir målt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    !

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å kaste litt ''bensin på bålet''

Det finnes jo et helt konkret eksempel på at en konstruktør har klart å gjenskape lyden av en forsterker over til en annen, og konstruktøren fikk ikke engang vite hvilken forsterker det var han skulle kopiere, alt han fikk gjøre var å måle og prøve seg frem helt til han ble fornøyd med resultatet.
    I en blindtest etterpå greide ikke Stereophile å skille de to forsterkerne fra hverandre, man skulle tro at det skulle være lett match for slike erfarne lyttere..

At denne konstruktøren til alt overmål greide dette kunststykket på bare 48 timer står det også en smule respekt av!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Bare for å kaste litt ''bensin på bålet''

Det finnes jo et helt konkret eksempel på at en konstruktør har klart å gjenskape lyden av en forsterker over til en annen, og konstruktøren fikk ikke engang vite hvilken forsterker det var han skulle kopiere, alt han fikk gjøre var å måle og prøve seg frem helt til han ble fornøyd med resultatet.
    I en blindtest etterpå greide ikke Stereophile å skille de to forsterkerne fra hverandre, man skulle tro at det skulle være lett match for slike erfarne lyttere..

At denne konstruktøren til alt overmål greide dette kunststykket på bare 48 timer står det også en smule respekt av!
    ..............og da vil vi gjerne ha en link til denne historien....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Vil ikke sammenligne krellen min med noen hulder... ;-)

Ha-ha, jeg mener det sier mye positivt om Krell.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    ..............og da vil vi gjerne ha en link til denne historien....
    Jeg la ut en link til denne ''historien'' i den andre tråden også, men greit her er den..

http://carvermk2.com/docs/Carver%20S...0Challenge.pdf

Og det er heller ikke snakk om en ny konstruktør, denne karen har holdt på i adskillig mange tiår og det er heller ikke noen som helst tvil om at han vet hva han snakker om.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk. Tankevekkende.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Flott, takk. Tankevekkende.
    Ja det er en stor tankevekker! Egentlig burde dette sette en strek under denne diskusjonen..

Side 15 av 153 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •