Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 148

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 148 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 144 145 146 147 148 149 150 151 152 ... SisteSiste
Viser resultater 2,941 til 2,960 av 3050
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vil foreslå egne tråder til slike spørsmål. Vi befinner oss et stykke fra topic.
    OK, hvis kombinasjon transistor - rør er utenfor temaet her så takker jeg for meg.

Min reaksjon kan sikkert måles, og bruk nå måleresultatet til noe fornuftig, ikke bare til tåpeligheter.

; o} knut f

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du spør om er konkrete utstyrsanbefalinger. Dette er en teknisk tråd som handler om rør, klasse AB og A-transistor og klasse D generelt. Oppfordrer deg til å lese overskriften og åpningsinnlegget så slipper du kanskje å ta dette som en personlig fornærmelse.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fascinerende at denne intetsigende tråden lever ennå 8)

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig jeg overså noe, men jeg leste bare ett "spørsmål" ut av dette. Det jeg sikter til (som jeg tror spørsmålet dreier seg om) er resonanser der signalpåtrykket faser ut resonansen. Dette er et problem som oppstår både i rom og i høyttalere isolert sett. I følge han som konstruerer Audiolense finnes det pr i dag ikke noen metode for å tolke eller korrigere dette riktig.
    Dere har rett begge to. knutinh har forresten alltid rett når han snakker om fir filtrering fra et teoretisk ståsted, har jeg inntrykk av.*

Det som Snickers her tar opp er en av flere situasjoner der man får et lydtrykk som varierer med tiden (selv om systemet er tidsinvariant). I praksis så vil alle toner på alle frekvenser variere med tiden - med mindre de blir fullstendig dsp korrigert slik knutinh beskriver. Dette skjer fordi ulike refleksjoner blander seg med direktelyden på ulikt tidspunkt og med ulik styrke. Noe er i fase og noe er i motfase, resonnanser bygger seg opp her, kanselleringer der. Det samlede bidrag fra direktelyden og alle refleksjoner endrer seg med tiden.

Det enkle tilfellet er direktelyden som blir kansellert av en refleksjon. Først ankommer direktelyden med uforminsket styrket. Så kommer kanselleringen - og styrken avtar. Så stanser direktelyden. Det som var en kansellering får nå jobbe uforstyrret og er ikke lengre en kansellering, men en tone som kan ha relativt høyt nivå. Man får en ny topp.

Vi snakker altså om en tone som varer over en viss tid. Det gjør jo alle harmoniske toner som strømmer ut av høyttaleren.

I teorien kan dette korrigeres slik knutinh skriver. Og et stykke opp i bassen kan det som regel praktisk talt totalkorrigeres. Og man kan ta i ganske godt opp til flere hundre Hz. Til de som har et uintuitivt forhold til DSP kan det i den sammenhengen være verdt å nevne at et høyttalerelement også kan absorbere lyd. Vi snakker altså om en korreksjon av tid og amplitude slik at man får en ren puls i lytteposisjon.

De aller fleste romkorreksjonsløsninger bedriver i praksis en ren frekvenskorreksjon. Også de som sier at de korrigerer fase. Da snakker vi ikke om ren puls lenger, men mange små direkte og indirekte bidrag som ankommer til forskjellig tidspunkt og forhåpentligvis gir et korrekt lydnivå på ulike frekvenser.

Fra et sted i mellomtonen og oppover vil det uansett koste mer enn det smaker å forsøke å korrigere hele rommets impulsrespons. Og da må man bestemme hva slags totalt lydtrykk man skal korrigere for. Den sterkeste delen av tonens forløp? Den svakeste delen? Den stasjonære delen (den som vises i en ufiltrert frekvensrespons og som forutsetter en tone med uendelig varighet)? Et slags gjennomsnitt? Et slags gjennomsnitt for den typiske varighet for den typiske tone for den typiske musikk man lytter til? Jeg tror ikke det kommer til å dukke opp noen fasit her.

Jeg mistenker at dette er et problem som er langt mer hørbart enn preringing, og at påstander om hørbar tilstedeværelse av preringing kan skyldes nettopp dette fenomenet.
    Preringing er et overvurdert problem. Det er ille når det oppstår - det er ikke det - men hvem har hatt utstyr der man kan høre det? Noen har kanskje hørt en dac med et steilt lineærfase lavpassfilter og likte et annet filter bedre, men hva de egentlig mislikte er ikke godt å si. Feilkildene er mange. De ferreste diskanter gjør en perfekt jobb til 20 k uansett. Det er heller ikke uvanlig med elektronikk som sliter med å spille rent i toppen. Her kan det være mange rare synergier ute og går.

Jeg mistenker dårlig målekvalitet, misvisende filtreringsmetoder for glatting av frekvensresponsen, targetresponser med mye farging som de største synderne. Sannsynligvis bugs også. Og for automatkorreksjonene: Scenarier som konstruktørene ikke har tatt høyde for.

Men det er også klart at ikke alle vil ha det de sier de vil ha (troverdig gjengivelse)

Jeg lagde nylig et demofilter for en utenlandsk kanskje-kunde. Han syntes at musikken ble tam og livløs. Han hadde prøvd flere korreksjonsløsninger og alle hadde gitt tammere lyd. Ikke så rart det, svarte jeg, ettersom den ukorrigerte responsen hadde 2-4 dB for mye energi i 1-7 kHz området sammenlignet med nedre mellomtone og bassen, og jeg hadde lagd en korreksjon som fjernet fargefilteret. Jeg burde kanskje lagt ett filter til der jeg la på 3-4 dB i det samme problemområdet bare for å illustrere at man får det man ber om, men noen vil ikke ha det de sier de vil ha uansett...

Så det er ikke all kritikk som er god fisk. Det er mange som har vent seg til fargen i eget anlegg og derfor har en farget hifi hørsel. Det tar litt tid å bli avvent med sånt.

________

Siden det har vært litt diskusjon om måling her vil jeg til slutt si at det er min erfaring at det er stor sammenheng mellom hvordan en ufiltrert frekvensrespons med alle sine kamfiltertenner og alt graps ser ut og hvordan det låter. Det handler i første rekke om å se de overordnede trekkene. Det gjelder også entusiastanlegg basert på horn, rør, vinylkjærlighet og DSP-hat. De måler bra de også når de låter bra.

Ikke dermed sagt at teknisk ytelse på elektronikk og høyttalere, og rommets beskaffenhet kan korrigeres slik at alle oppsett låter likt. Det kan det ikke. Stort sett alle kvalitetsforskjeller bortsett fra tonekontrolleffekter er minst like hørbare etter korreksjon som de er før. Mange av disse egenskapene er IMO av vesentlig betydning for den totale lydkvaliteten. Noen ganger kreves det også en korreksjon for at gode komponenter skal komme til sin rett. Mye av det som egentlig har med frekvensrespons og tonal nøyaktighet å gjøre blir ofte og feilaktig assososiert med helt andre tekniske egenskaper.

* I hvert fall for alle praktiske formål (tog du 'an knut?)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du forskjellen på ulike forsterkere etter at du har kjørt romkorreksjon Bx? Jeg mener, forskjeller i frekvenskurver/lastavhengige frekvenskurver og slikt burde jo ikke da lenger være et tema og man kan skille de rene kvalitetene fra ikke kvalitative men allikevel hørbare effekter...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du forskjellen på ulike forsterkere etter at du har kjørt romkorreksjon Bx? Jeg mener, forskjeller i frekvenskurver/lastavhengige frekvenskurver og slikt burde jo ikke da lenger være et tema og man kan skille de rene kvalitetene fra ikke kvalitative men allikevel hørbare effekter...
    Et veldig relevant spørsmål. Dersom totalsystemets frekvens/fase-respons utjevnes og tilstrekkelig effekt er tilgjengelig, hva er den hørbare forskjellen mellom to forsterkere, uavhengig av "matching"?

Når vi vet at frekvensresponsen betyr såpass mye for oppfattelsen, kanskje erfaringer og oppfattelse av forskjeller mellom forsterkere blir mindre relevant dersom man bruker korreksjon?

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Et veldig relevant spørsmål. Dersom totalsystemets frekvens/fase-respons utjevnes og tilstrekkelig effekt er tilgjengelig, hva er den hørbare forskjellen mellom to forsterkere, uavhengig av "matching"?

Når vi vet at frekvensresponsen betyr såpass mye for oppfattelsen, kanskje erfaringer og oppfattelse av forskjeller mellom forsterkere blir mindre relevant dersom man bruker korreksjon?

-k
    Interessant tema.

Hva med forvrengning? Det fordrer vel at effekten er såpass høy at forsterkeren i alle tenklige tilfeller vil ligge utenfor (hørbar) forvrengning. Parameter som impulsrespons, S/N ratio, kanalseparasjon etc er vel kanskje så bra på de fleste moderne konstruksjonene at de uansett er ikke-relevante?

Dempningsfaktor er vel også et punkt som romkorreksjon ikke får gjort så mye med.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du er inne på forvrengning og trådens tema er blant annet klasse D vs transistor kan jeg poste noe jeg nylig skrev på HFS i forbindelse med den nye NAD-en:

Jeg har ikke sjekket kurvene på NAD-en, men om vi tar for oss generelt klasse D vs generelt klasse AB så pleier klasse AB å ha et noe progressivt tiltagende forvrengningsmønster. Spiller man for eksempel på 100W så har man kanskje 0,1% THD, spiller man på 200W har man kanskje 0,2% THD osv. Det vil si at forvrengningen ikke bare følger økningen i avgitt effekt men faktisk øker mer. På klasse D er ofte THD nær konstant. La oss si at man spiller av 100W med 0,1% THD, så øker man til 200W, og THD havner under 0,1% fordi nivået er omtrent eksakt det samme som ved 100W mens signalstyrken er økt med 3dB.

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjeller på forsterkere er hørbart etter korreksjon også. Tonalt blir det ganske likt, men hørbare forskjeller i form av dynamikk, oppløsning, forvrengning blir noen ganger enda tydeligere etter korreksjon, ettersom man får fjernet frekvensavvik som ellers maskerer øvrige sterke og svake sider ved elektronikken.

Jeg anbefaler forsterkere med god teknisk ytelse. Forsterkere der god teknisk ytelse er ofret for "musikalitet" gir i mine ører dårligere dynamikk, oppløsning og transparens.

Dempningsfaktor skal ikke være noe problem i teorien. Før korreksjon vil en forsterker med lav dempningsfaktor kombinert med høyttalere med kamelpukkelimpedans gi en ujevn frekvensgang. Dette vil i bli korrigert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lav dempningsfaktor gir nesten alltid økt 3.harmonisk forvrengning. Saken er nemlig den at forsterkeren er med på å styre elementenes harmoniske forvrengning. Sånn sett har nesten alltid aktive høyttalere lavere THD enn passive selv om de ikke er servostyrte.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lav dempningsfaktor gir nesten alltid økt 3.harmonisk forvrengning. Saken er nemlig den at forsterkeren er med på å styre elementenes harmoniske forvrengning. Sånn sett har nesten alltid aktive høyttalere lavere THD enn passive selv om de ikke er servostyrte.
    Hvorfor, når aktive også har en forsterker..?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hvorfor, når aktive også har en forsterker..?
    Dempefaktoren beregnes av seriemotstanden i kretsen kontra høyttalerelement. En typisk kjede med;
    forsterker, høyttalerkabel, delefilter og høyttalerelement har en høyere motstand enn en kjede med aktiv deling FØR forsterkeren for så å ha 15cm med kabel frem til elementet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Dempefaktoren beregnes av seriemotstanden i kretsen kontra høyttalerelement. En typisk kjede med;
    forsterker, høyttalerkabel, delefilter og høyttalerelement har en høyere motstand enn en kjede med aktiv deling FØR forsterkeren for så å ha 15cm med kabel frem til elementet.
    Jau... me på den..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger da også selvsagt av hvilken forsterker man benytter, men spesielt filterspoler har alltid en eller annen form for DC-motstand.

Et annet poeng er at de aller fleste høyttalere er konstruert slik at man bruker basselementenes naturlige følsomhet uten demping, man benytter mellomtone(r) og diskant(er) med høyere følsomhet og demper disse så de matcher nivået i bassen. Det betyr at man må inn med motstander på mellomtone/diskant.

Jeg husker spesielt en "trend" fra en tid tilbake, innenfor det man vel kan kalle "kvasivitenskap", eller en slags "kjerringråd" innen DIY. Det var snakk om at diskanter låt bedre med en viss seriemotstand enn helt uten. Man kan argumentere for at dette er bare sprøyt, men det kan også være at noen produsenter har tatt høyde for at diskanter ofte brukes med dempeledd, og at dette også førte til at man valgte å konstruere en diskant som hadde sitt ideelle arbeidsområde med en ohm eller så i serie med elementet.

...men det var OT...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les kopi fra Hifi-klubben..den kombinerer rør og transistor lyden, sies det.

Lyden fra LYNGDORF SDA2175
    Lydmessig skiller SDA2175 seg overraskende lite fra den heldigitale Lyngdorf Millenium. Denne rimeligere effektforsterkeren har samme evne til å tegne opp et lydbilde med ekstremt godt stereoperspektiv og dybde. Instrumenter og musikere plasseres nøyaktig mot en kullsvart bakgrunn helt uten støy. Gjengivelsen av høye frekvenser er utstrakt, men aldri fremtredende eller aggressiv. Bassen kan karakteriseres som stram og meget kontant, og på mange måter forener SDA2175 de beste egenskaper fra rørforsterkere og store transistormodeller.

Er det noen som har denne? Hvordan spiller denne?
    koster jo ikke mer en 10.000 (er jo nok da)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Hifi klubben i dag, fekk ikke høre denne, da dei skyldte på ikke tid. Måtte avtales på forhond. Kunne heller ikke få låne med meg hjem uten å betale den først. Så da gadd eg ikkje.

Kjøpte heller forforsterker hos BMH, Rotel RC-1082.

Men folkens, nå etter 3-4 timer så lurer eg på:

Hvorfor spiller det kraftigere, mer bass men kontroll, dypere bass, hele lydbildet mer Mektig?

Er det fordi forsterkeren min får høyere signal inn? Eller andre ting?

Eg er storfornøyd ivertfall.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Hifi klubben i dag, fekk ikke høre denne, da dei skyldte på ikke tid. Måtte avtales på forhond. Kunne heller ikke få låne med meg hjem uten å betale den først. Så da gadd eg ikkje.

Hvorfor spiller det kraftigere, mer bass men kontroll, dypere bass, hele lydbildet mer Mektig?

Glem det.. Spiller ikke kraftigere... bare resten av anlegget som begynner å spilles litt mer inn :wink:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbilning med andre ord?
    --
    Thorbjørn

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det.. Spiller ikke kraftigere... bare resten av anlegget som begynner å spilles litt mer inn :wink:
    Skal du sammenligne to komponenter i anlegget ditt, så du nivåkalibrere de slik at de har samme volum. Måten du gjør dette på er å spille av en sinustone, eks 300Hz - på et ønsket volum - mål nå AC spenningen over høyttalerutgangen på forsterkeren. Dette tallet skal da være likt på begge kanaler, og når du setter inn en ny komponent så er det denne målingen du må stille inn etter.

Test & Burn in CD [GOLD CD] [IMPORT]: Xlo Reference Recordings Test & Burn in: Amazon.co.uk: Music

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Byttet du kun ut forforsterkeren? Hva forsvant ut av anlegget?

Side 148 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 144 145 146 147 148 149 150 151 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •