Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 147

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 147 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 143 144 145 146 147 148 149 150 151 ... SisteSiste
Viser resultater 2,921 til 2,940 av 3050
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Den var i allefall bedre kamuflert, til tross for en god posjon syrlig ironi. Det er vel andre her som har lurt litt på hvorfor du tilsynelatende føler deg angrepet når ingen har snakket om ditt anlegg. Kanskje på tide å ta det til ettertanke snart?

Ingen her som har nektet på det. Kan faktisk ikke huske at rør og horn har vært en del av diskusjonen i det hele tatt.

Jeg har hørt de Klipsch høyttalerne du har - på rør. Det var ikke helt my cup of tea på en rekke området (i allefall ikke som primæranlegg, men det er en morsom konstruksjon), selv om jeg tror jeg vet hva du mener med det du opplever som bra dynamikk og hva Snickers mener når han forklarer hvorfor en nøytral forsterker ikke er den beste matchen med slike konstruksjoner. Og jeg forstår hvorfor slike høyttalere har sin gruppe tilhengere, og at dens spillestil ganske åpenbart har truffet dine preferanser midt i blinken.

Men utover over det forstår jeg ikke mye av dine stadige utblåsninger om ditt eget anleggs fortreffelighet og hvor forferdelig alt annet derfor må være.... Jeg tror du møter mer motstand enn ønske om forståelse med slik retorikk.

Nå må du slutte! flere av dere påstår at rørforsterkere ikke kan spille like høyd eller med samme trykk,dynamik! det er hva dere sier selv om dere påpeker at matching er viktig så går snakket på watt.Når jeg tidligere skrev at jeg fikk bedre bass og dynamik med rør enn med transistorer så fikk jeg beskjed om at det ikke kan stemme.Ja det er snakk om en smaksak og jeg har et greit sammenlignings grunnlag da jeg både har og fortsatt har andre "highend" komponenter som er dyrere enn mitt hovedanlegg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Jeg kjenner da godt forsterkerne til Kenwood, gode eksempler på dårlig "japansk" transistorlyd, derfor min kommentar om kjøkkenmaskiner !

Hvem tenker du på da ?

Kenwood var anerkjent midt på 70-tallet, men ble som de fleste dårlig på 80-tallet (plast og blinkende lys).

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    flere av dere påstår at rørforsterkere ikke kan spille like høyd eller med samme trykk,dynamik!
    Nei, det er effektbegrensningene som setter stopper for mulig av maks lydtrykk når det kommer til forsterkere, ikke type teknologi. Ohm`s lov.

det er hva dere sier selv om dere påpeker at matching er viktig så går snakket på watt.Når jeg tidligere skrev at jeg fikk bedre bass og dynamik med rør enn med transistorer så fikk jeg beskjed om at det ikke kan stemme.
    Du leser andres innlegg som fanden leser bibelen.

Les igjennom dine egne innlegg og svarene du har fått, så ser du akkurat hvilke påstander folk reagerer på. At du opplever bedre lyd på rør er det vel ingen som har reagert på, det er konklusjonene du trekker om hvorfor og dine påstander om andre teknologier som ikke henger på greip.

Ja det er snakk om en smaksak og jeg har et greit sammenlignings grunnlag da jeg både har og fortsatt har andre "highend" komponenter som er dyrere enn mitt hovedanlegg
    Og fordi du har noen andre høyttalere med veil. høyere pris enn de du bruker nå, og du får sistnevnte til å spille bedre ift. ditt ustyr/rom/preferanser, så kan du trekke strek over resten av systemene her i verden?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coolbiz
    Den oversikten er interessant, jane. Gjelder noe tilsvarende for rør-forforsterkere?
    I hovedsak vil jeg tro det samme gjelder for småsignalskretser også. Hvis du ser på overføringskarakteristikken for en triode vil den typisk være en kandidat for 2HD (i single ended modus). På samme måte vil karakteristikken for pentoder tilsi 3HD.

På de vedlagte figurene ser du at Ia/Ug karakteristikken for en triode er J-formet mens pentoden er S-formet, derav også forskjellen i hvilke forvrengningskomponenter som vil være dominante. (Nå kan jeg legge til at hvilket forvrengningsmønster man i praksis får ut av en pentode er veldig avhengig av arbeidspunkt og last.)

Jan E Veiset

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nei, det er effektbegrensningene som setter stopper for mulig av maks lydtrykk når det kommer til forsterkere, ikke type teknologi. Ohm`s lov.

Du leser andres innlegg som fanden leser bibelen.

Les igjennom dine egne innlegg og svarene du har fått, så ser du akkurat hvilke påstander folk reagerer på. At du opplever bedre lyd på rør er det vel ingen som har reagert på, det er konklusjonene du trekker om hvorfor og dine påstander om andre teknologier som ikke henger på greip.

Og fordi du har noen andre høyttalere med veil. høyere pris enn de du bruker nå, og du får sistnevnte til å spille bedre ift. ditt ustyr/rom/preferanser, så kan du trekke strek over resten av systemene her i verden?
    Ja jeg påstår at jeg med rør/horn kan spille høyere og med mer trykk enn veldig mange her inne deg inkl.Jeg slakter ikke klasse A eller AB som jeg fortsatt har og har hatt men det startet med at enkelte her inne påstod at det ikke stemte at jeg fikk mer trykk og dynamik med rør på mine høytalere i forhold til transistorer som jeg har testet,Sier det igjen med riktig kombinasjon av rør og høytalere så kan du få det til og spille helt spinnvilt noe dere gjentar gang på gang ikke stemmer.
    Har aldrig sagt at min rørforsterker drar høytalere med mindre følsomhet bedre eller like bra som en transistorforsterker men det er jo som du selv påpeker snakk om matching.
    Det jeg sier er at med riktig matching så kan du oppleve sinnsyk dynamikk og trykk med rør

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg påstår at jeg med rør/horn kan spille høyere og med mer trykk enn veldig mange her inne deg inkl.Jeg slakter ikke klasse A eller AB som jeg fortsatt har [...]
    Nei, det har du vel ingen grunn til, siden de fleste rørforsterkere meg bekjent enten er kl A eller AB...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg påstår at jeg med rør/horn kan spille høyere og med mer trykk enn veldig mange her inne deg inkl.
    Tja, ikke umulig. Dine har vel max SPL på 121db, jeg vet ikke hva Utopia har. Jeg tror forøvrig de nye jeg har bestilt har 8 ganger så høy maks SPL som dine, helt uten et eneste horn og rør. Ikke at det betyr så mye....

For basskontroll (som du tidligere har snakket om) er vel dempningsfaktor et viktig punkt.

Det jeg sier er at med riktig matching så kan du oppleve sinnsyk dynamikk og trykk med rør
    Ja, det er jo et ganske greit regnestykke som skal til for å få et omtrentlig utgangspunkt hva et system klarer av maks lydtrykk. Noe annet er heller ikke blitt hevdet.

Jeg foreslår at når du kommer med påstander om hva som er blitt hevdet tidligere, at du også qouter det aktuelle innlegget du føler deg truffet av. Det gjør det lettere i å rydde opp i evn. misforståelser/ukorrekte påstander.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg påstår at jeg med rør/horn kan spille høyere og med mer trykk enn veldig mange her inne deg inkl.Jeg slakter ikke klasse A eller AB som jeg fortsatt har og har hatt men det startet med at enkelte her inne påstod at det ikke stemte at jeg fikk mer trykk og dynamik med rør på mine høytalere i forhold til transistorer som jeg har testet,Sier det igjen med riktig kombinasjon av rør og høytalere så kan du få det til og spille helt spinnvilt noe dere gjentar gang på gang ikke stemmer.
    Har aldrig sagt at min rørforsterker drar høytalere med mindre følsomhet bedre eller like bra som en transistorforsterker men det er jo som du selv påpeker snakk om matching.
    Kan du finne frem enn quote der folk påstår at du ikke har dynamikk hjemme hos deg?
    Det er ingen her som har nektet for at med riktig matching kan man få god dynamikk ut av det meste..

!!!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Takk Roffe , endelig litt kjøtt på beinet. Har blitt for mye svada i denne tråden.
    Jeg er tilhenger av kalde fakta og det er desverre blitt såå mye SYNSING at det grenser til det kjedelige.
    Det å ta andres utsagn til egen inntekt ( med forvrengrig ) ser ut til å ta overhånd . Var tidligere innom med et lite gjennomtenkt innlegg ang. lydsignatur på de forskjellige teknologiene ( Varmeskala )
    Hadde vært fint om det kom noe konstruktivt ut av dette til slutt.

Hadde også en Kenwood på slutten av 70 tallet :twisted: Det låt kanon den gangen....... Med kasetter og LP........
    Enig eg og..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man setter opp et anlegg etter prinsippet:

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    man kjøper små rørforsterkere på 2x8W og spiller så det nesten står røyk ut av forsterkeren
    Så oppnår man jo den illusjonen som mange vil beskrive som:

rørforsterker på feks 15w og høytalere som matcher så kan du spille dritten av 500w transistorer og 100kg høytalere både i trykk og dynamik

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man gir en konstruksjon med 105dB følsomhet 500W så vil man ha større dynamisk kapasitet enn om man forer det med 15 rørwatt.

Det var du som hevdet at 15 rørwatt og matchende høyttalere uansett gir mer dynamikk enn 500W transistor. Det er feil, ingen ting å diskutere en gang. Det blir ikke mindre tåpelig av at du påstår at det er vi som ikke er helt enige med deg som kommer med usaklighetene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lært en del gjennom alle årene med hi-fi som hobby.
    Det som er veldig gøy, er at alle anlegg jeg har hørt har låter helt jævelig på relativt høyt volum. Da får vi trekke fra 3% av musikk samlinga som er veldig bra inspillt eller passer akkurat din elektronik vedlig godt.

Konklusjonen blir, hva skal du med monster forsterker. Det eneste som er gøy med den er og spille høyt på tromme solo, eller musikk der det ikke skjer for mye

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller man kan simpelt hen velge bedre høyttalere og det blir plutselig gøy på høyt volum også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Eller man kan simpelt hen velge bedre høyttalere og det blir plutselig gøy på høyt volum også.
    Enig!

Det er fra 85db og oppover moroa starter

Ellers synes jeg debatten her begynner å gå i sirkler. Dere er stort sett enig i grunnprinnsippene, men henger dere opp i skrivemåte og småting.

Så vidt jeg kan se er det enighet om følgende:

- Rør har en ørevennlig forvrengning som mange opplever positiv på musikkgjenngivelsen

- Ingen hevder en kan koble tungdrevne høyttalere på en liten rørforsterker og få høy lyd med god kontroll og lite forvrengning

- Match er stikkordet uansett hvilken teknologi en velger som effekt

Kan dere vennligst gå videre i diskusjonen nå så jeg ikke kjeder meg på jobb?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Enig!

Det er fra 85db og oppover moroa starter

Ellers synes jeg debatten her begynner å gå i sirkler. Dere er stort sett enig i grunnprinnsippene, men henger dere opp i skrivemåte og småting.

Så vidt jeg kan se er det enighet om følgende:

- Rør har en ørevennlig forvrengning som mange opplever positiv på musikkgjenngivelsen

- Ingen hevder en kan koble tungdrevne høyttalere på en liten rørforsterker og få høy lyd med god kontroll og lite forvrengning

- Match er stikkordet uansett hvilken teknologi en velger som effekt

Kan dere vennligst gå videre i diskusjonen nå så jeg ikke kjeder meg på jobb?
    NEI !!! skal ikke sitte her på jobb vet du :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ivaols, sjefen din her. Kan du vennligst passe arbeidsoppgavene dine?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser hvor mange som poster på dagtid her på forumet tviler jeg sterkt på at jeg er den eneste som gjør dette i arbeidstiden

Viktig å gjøre unna dette slik at en får tid til film og musikk når en kommer hjem!

(PS: for the record som de sier, det går ikke utover arbeidet mitt)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er min nye MA oppe å kjøre, med rørene som ble levert originalt. Masse volum, med mine Rauna Njord står potmeteret mellom 9 og 11.

Så har jeg en Classé CP-35, er det noe poeng å kople den inn som kontrollforsterker ?

Synspunkter ?

; o} knut f

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har sikkert nok volum, og der vil ikke en ekstra forforsterker bidra med noe.

Men lydmessig kan resultatet være interessant, ikke minst hva du selv synes. Dette vil jo også bli en test av Classe - har den noe kvaliteter å bidra med her?

Min erfaring er generelt at rør er avslørende ovenfor tilsluttet transistorutstyr (altså ikke bare tilgivende) - det kan bli synergi eller det motsatte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil foreslå egne tråder til slike spørsmål. Vi befinner oss et stykke fra topic.

Side 147 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 143 144 145 146 147 148 149 150 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •