Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 144

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 144 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 140 141 142 143 144 145 146 147 148 ... SisteSiste
Viser resultater 2,861 til 2,880 av 3050
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Dette er vel bare en påstand uten belegg ? Jeg vil ikke ha en avrulling i toppen, jeg mener å ha erfart at det typisk er transistorteknologien som krever dette for å unngå å få "svidd" ørene.

Min nye MA er nå underveis.

; o} knut f
    Må bare ta tak i denne separat også. Har du gode høyttalere og et fornuftig dempet rom behøver du heller ikke avrulling i toppen. Får du svidd av ørene med transistorforsterker så har du drevet den for hardt eller en høyttaler som på uheldigvis fokuserer på høyfrekvensregisteret.

Men det er ikke så uvanlig i moderne betongkonstruksjoner (les: leiligheter) å ha såpass med refleksjoner at det ikke skader med litt avrulling. Det vil også gjelde en rørforsterker med rett frekvensrespons som passerer 20khz.

Jeg ruller som nevnt av 0,5dB per oktav påbegynt ved 2khz.
    Dvs at jeg har 0,5dB demping ved 4khz, 1dB demping ved 8khz, 1.5dB ved 16khz - og da 3dB ved 32khz for de som måtte ha flaggermusører.

Du skal legge godviljen til for umiddelbart høre at man slår av og på dette avrullingsfilteret - så dette er ikke noe som sterkt påvirker oppfattelsen av autentisitet i lyd som du er opptatt av å opprettholde.
    --
    Thorbjørn

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    ask4me2: Det er ikke noe å beklage.

Jeg har bare sitert Snickers, MEN når han korrigerer seg selv i ettertid.........
    Ok var det slik det hang sammen, litt problemer med fase forskyving av postingene altså.....

Når ble høyttaleres potensiale et tema i denne tråden
    Høytalere og effekt forsterkere har vel et symbiose forhold som man ikke helt kommer utenom. Forsterkerens watt egensklaper i forhold til høytalerens potensiale og hvor godt det skal drives er vel derfor er vel derfor ikke helt OT. og uinteressant, når det er lyden man diskuterer.

Hadde man bare diskutert forsterkerne sine forskjellige kobblinger av rør og transistor klasser på et mer prinsippiellt grunnlag, kunne man kanskje sett mer bort i fra høytalerenes egenskaper og potensiale...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Betyr det at SET komprimerer så asymmetrisk at de nærmest ikke genererer 3. harmonisk selv ved pådrag?
    3HD (og høyere harmoniske) dukker opp ved pådrag, ja. Hvor mye 3HD er veldig avhengig av både type utgangsrør og hvordan drivertrinnet er realisert. Jeg har målt SET forsterkere som har høyere 3HD enn 2HD, men det er ikke normalen. Vanligvis er 2HD fokusområdet i en SET.

Jan E Veiset

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Trends t-amp er vel klasse T og har slik jeg har forstått helt andre egenskaper til å takle vanskelige laster enn rør.

Har også en klasse T forsterker til 200 kr. Den gav bedre kontroll i bassen på B&W 703 enn en Thule forsterker til 12500 kr. Strammere og mer definert bass og generelt et åpnere lydbilde oppover. Begrensninger på volumet var det derimot.
    Det vil alltid være store begrensninger på volumet i all den tid 15w vil gi svært lite dynamisk headroom før det begynner å klippe. Men på lave til normale volum, på innspillinger som ikke er så dynamiske, uten EQ og med litt room-gain vil 15w fungerer helt fint på et par greit konstruerte høyttalere med følsomhet @ 90db.

Som du sier vil teknologien sikkert sørge god kontroll innenfor sitt arbeidsområde.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Var det et svar?

Jeg svarte deg på din påstand om at +/-5k rørforsterker ikke kan drive tyngre B&W høyttalere. Definér "drive" ville kanskje vært et poeng.

Å ta ut potenisale er, som du helt riktig poengterer, noe som krever annen forsterkeri.
    En walkman kan gi lyd i en hvilken som helst høyttaler via hodetelefonutgangen. Men er det over hodet relevant? Dersom et uttrykk som "å drive" skal ha noen substans utover å fortelle at et produkt er en forsterker så må vi vel stille visse kriterer?

En forsterkers kvalitet kan måles i hva den evner å drive av laster, det er dette tråden handler om, ikke om forsterkeren over hodet klarer å lage lyd i en høyttaler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ble høyttaleres potensiale et tema i denne tråden
    En forsterkers evne til å hente ut potensialet i en gitt høyttaler avhengig av teknologien som ligger til grunn er temaet i denne tråden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ask4me2: Det er ikke noe å beklage.

Jeg har bare sitert Snickers, MEN når han korrigerer seg selv i ettertid.........
    Ordet "å lyve" er tatt med som en "i ytterste konsekvens" i mitt innlegg (hvis jeg tolker rett om hvilket innlegg du sikter til), men poenget med quote er vel å sitere ordrett?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det vil alltid være store begrensninger på volumet i all den tid 15w vil gi svært lite dynamisk headroom før det begynner å klippe. Men på lave til normale volum, på innspillinger som ikke er så dynamiske, uten EQ og med litt room-gain vil 15w fungerer helt fint på et par greit konstruerte høyttalere med følsomhet @ 90db.

Som du sier vil teknologien sikkert sørge god kontroll innenfor sitt arbeidsområde.
    Dersom kravet til max volum ikke er mer enn for eksempel 95dB peak er det ganske lett å lage et godt oppsett. Imidlertid tvinges man så langt ned i volum på dynamiske innspillinger at det blir helt uinteressant å spille av stort annet enn veldig komprimerte innspillinger.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterkers evne til å hente ut potensialet i en gitt høyttaler avhengig av teknologien som ligger til grunn er temaet i denne tråden.
    Hva er så vanskelig med å holde seg til fakta

Første post i denne tråden definerer vel greit hva formålet er

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med dette ønsker jeg en saklig fortsettelse på diskusjonen og ønsker å ta opp følgende tema:

Rør, transistor og klasse D. Fordeler og ulemper, hørbart/ikke hørbare differanser, personlige preferanser og muligheten for emulering av av de ulike forsterker-karakteristikkene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom kravet til max volum ikke er mer enn for eksempel 95dB peak er det ganske lett å lage et godt oppsett. Imidlertid tvinges man så langt ned i volum på dynamiske innspillinger at det blir helt uinteressant å spille av stort annet enn veldig komprimerte innspillinger.
    For en påstand ! Hva tror du 95 db betyr når du lytter til f.eks en strykevkvartett eller en akustisk gitar ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Du legger inn flere komponenter i kjeden og får dermed større fare for uønsket farging av klangen.
    Alternativ A:
    Sett inn en ikke-nøytral forsterker og sjekk om totalresultatet ble til det bedre eller verre

Alternativ B:
    Sett inn en ekstra komponent som har muligheten til å være mange former for ikke-nøytral, og skru til du liker lyden.

Jo færre knapper og jo mer fastlåst farging, jo mindre fare for "uønsket farging av lyden"? Dersom jeg pakker en equalizer inn i samme boks som forsterkeren, stiller sliderne på tilfeldige innstillinger og selger den til deg så er det altså gull??

Jeg forstår ikke logikken din. Dersom du ikke kan underbygge den så vil jeg oppfordre leseren til å ta den med en klype salt.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg forstår ikke logikken din.

Alternativ A:
    Sett inn en ikke-nøytral forsterker og sjekk om totalresultatet ble til det bedre eller verre

Alternativ B:
    Sett inn en ekstra komponent som har muligheten til å være mange former for ikke-nøytral, og skru til du liker lyden.

Jeg har vanskelig for å ta påstanden din alvorlig.

-k
    Det får bli din sak, og skru gjerne ivei for meg. God fornøyelse !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Nå har jeg prøvd MA på JBL250ti. Resultatet ble overraskende bra. Den klarer og drive de ganske bra.Man kan spille relativt høyt. Nok til at man for problemer med å prate med side man...,men om bassen feks er helt korrekt vet jeg ikke.bryr meg heller ikke. Bassen er der på en annen måte.Det låter behagelig. Tidligere var de koblet opp med oberon 6.1....MYE bedre kontroll i bassen og de gangene man ville spille høyt så var det bare og øse på. Hørtes helt uanstrengt ut. Mange ganger jeg skulle imponere kompiser satte jeg volumet ganske høyt og gutta gliste...etter en stund så var det og vri volumet opp mot maks av det det klarte...wooooow. sjokket var et faktum.spilte vannvittig høyt og med flagrende bukseben og med full kontrol etter mine ører. Nå om dagen nyter jeg MA sin deilige klang og som naboen sa-du er vel ferdig med fjortis lydstyrke nå..hmm..savner det innimellom.

En meget positiv ting med MA oppdaget jeg da jeg satte på Metallica Death Magnetic på vinyl. Den er jo som kjent meget komprimert. MA klarte og trylle fram dynamikk og god lyd noe oberon ikke gjorde..?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The the
    .....
    Jeg klarte å sortere ut det meste - tror jeg. Men når du snakker om forkortingen MA og Oberon i samme innlegget, da kan det bli gode missforståelser. Forslår at man skriver om Music Angel eller Midgard Audio - ikke forkortningene MA og MA.... Det blir surr vet du

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The the
    Hei. Nå har jeg prøvd MA på JBL250ti. Resultatet ble overraskende bra. Den klarer og drive de ganske bra.Man kan spille relativt høyt. Nok til at man for problemer med å prate med side man...,men om bassen feks er helt korrekt vet jeg ikke.bryr meg heller ikke. Bassen er der på en annen måte.Det låter behagelig. Tidligere var de koblet opp med oberon 6.1....MYE bedre kontroll i bassen og de gangene man ville spille høyt så var det bare og øse på. Hørtes helt uanstrengt ut. Mange ganger jeg skulle imponere kompiser satte jeg volumet ganske høyt og gutta gliste...etter en stund så var det og vri volumet opp mot maks av det det klarte...wooooow. sjokket var et faktum.spilte vannvittig høyt og med flagrende bukseben og med full kontrol etter mine ører. Nå om dagen nyter jeg MA sin deilige klang og som naboen sa-du er vel ferdig med fjortis lydstyrke nå..hmm..savner det innimellom.

En meget positiv ting med MA oppdaget jeg da jeg satte på Metallica Death Magnetic på vinyl. Den er jo som kjent meget komprimert. MA klarte og trylle fram dynamikk og god lyd noe oberon ikke gjorde..?
    Altså, om jeg forstår det rett. Så klarte en rør-forsterker å få en dynamikk fattig og hardt komprimert metallica vinyl til å låte bra, men ikke en klasse D forsterker?
    Når du sier "trylle frem dynamikk", mener du mer bass?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. Nei, ikke mere bass og heller ikke mere trøkk. Forbedringen ligger i større spennvidde i lavt spillende partier til høye.. volumet varierer mere på en gitt styrke.

mvh

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange ferske profiler som er pro-rør, I wonder why!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette kan virke litt off-topic, men er egentlig litt viktig for oppfattelsen av lyden med de forskjellige forsterkerteknologiene.

Jeg skal si meg delvis enig i at mange på "ingeniør-siden" forenkler veldig.

Jeg er nemlig helt enig med deg i at de fleste rene transistoroppsett på normalt/lavt volum uten noen form for korreksjon låter for spinkelt, og litt avhengig av høyttaler også for skarpt i toppen (jeg opplever ikke sistnevnte på 804s).

Jeg tror mange opplever dette spesielt på billigere høyttalere / oppsett litt avhengig av hva slags musikk de lytter til.

Spiller du av en innspilling med litt flatt og kjedelig lyd på en litt flat og kjedelig høyttaler, vil en transistorforsterker gi deg flat og kjedelig lyd. Den farger lyden i minimal grad. I samme situasjon vil en rørforsterker gjøre en rekke ting som oppfattes positivt for lytteren.

Når jeg er i gang - la meg oppsummere hva jeg mener gir "godlyden" i en rørforsterker - alt dette er nevnt i tråden, men blant annet Lovemusikk har vel ønsket seg et populærvitenskapelig sammendrag - så kan rørforsterkereierne si seg uenige i eller enige. Alt er sikkert ikke 100% nøyaktig fra et ingeniørsynspunkt heller (da jeg ikke er ingeniør), men det er de grunnleggende prinsippene som er viktige her. Snickers is eller andre må gjerne rette eventuelle feil.

*Rørforsterkere flest har en viss grad av 2.harmonisk forvrengning. Dette gir et rikere klangbilde som kan gi en fyldigere og mer behagelig lytteopplevelse

*De fleste rørforsterkere har begrenset effekt, noe som gjør at dynamisk kompresjon oppstår ganske raskt. Dette har en mange potensielt positive effekter på lytteopplevelsen: Detaljrikdom øker i den forstand at forskjellen mellom små og store dynamiske utslag reduseres - det blir altså lettere å høre detaljene i musikken, da de i mindre grad overdøves av kraftigere deler i lydbildet. Dette fenomenet brukes aktivt i moderne hjemmekinoforsterkere for å gi fornuftig lydbilde når man ser på film på lavt/moderat volum - da de fleste lydspor i filmer har ekstrem dynamikk og er mikset for høyt volum.

*Mange rørforsterkere har en klangbalanse som gir fokus på bass/mellomtone og en lettavrulling i diskanten - som ref mitt tidligere innlegg gir en behagelig og tiltalende lydbilde med lav grad av lyttetretthet.

*Rørforsterkere vrenger på en "hyggeligere" måte når de blir presset. De aller fleste som har dårlig erfaring med transistorforsterkere har sittet med forsterkere med for lav effekt, og blir naturlig nok slitne i ørene (lyttetretthet) når de presser forsterkeren til å vrenge. De samme personene sitter kanskje fortsatt med for små forsterkere, men nå er det rør - og problemet oppstår ikke på samme måte

Så hva er konklusjonen? Jo, ingeniørene har på sett og vis målt seg litt bort - og gjør det fortsatt. Rørfolket har delvis rett på et punkt, og galt på et annet.

Påstand 1: "det går ikke an å måle seg til god lyd" - Feil
    Påstand 2: "du kan ikke vite om en forsterker er bra bare fordi måleinstrumentene sier det" - delvis feil

1: Jeg tør påstå at man kan måle alle relevante parametere på en forsterker i dag.
    2: Joda, men spørsmålet er om man automatisk skal definere "best mulig" på alle måleparametere som det samme som best lyd. Jeg tror ikke det.

Vi kan måle en transistorforsterker til lav THD og perfekt frekvensrespons fra 5hz-50khz - likevel låter den flatt og kjedelig? Hva er galt? Det er egentlig åpenlyst, den blir bedt om å gjengi flat og kjedelig lyd, og gjør det.

Utgangspunktet for en transistorforsterker er at alle platene du spiller av er perfekt mikset og at du har meget bra høyttalere og at du spiller relativt høyt til enhver tid - selv om dette sjelden er tilfelle.

Enhver transistorforsterker burde etter min mening hatt automatisk/adaptiv dynamisk kompresjon som justerte seg avhengig av hvor høyt du spilte. De burde også kommet med romkorreksjon som basert på respons på forskjellig volum la inn en adaptiv loudnesseffekt og avrulling av en eventuell skarp diskantgjengivelse grunnet dårlig diskant og/eller mye refleksjoner i rommet.

En rørforsterker gjør (sikkert dels by design og dels tilfeldig) mye riktig fra et lytteperspektiv, ikke et teknisk perspektiv - og jeg forstår godt at man velger dette fremfor en transistorforsterker uten korrigering på et forøvrig middels godt anlegg.

Kunne utbrodert dette en god del, men dette var vel nok til at begge sider av diskusjonen kan synse og være enige / uenige.
    Der ja..fikk eg et svar eg var fornøyd/forstod litt mer av.. TAKK TAKK 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...flott fremstilling Hybris, rett og slett imponert!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Mange ferske profiler som er pro-rør, I wonder why!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Why do you wonder why?

Side 144 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 134 140 141 142 143 144 145 146 147 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •