Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 143

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 143 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 139 140 141 142 143 144 145 146 147 ... SisteSiste
Viser resultater 2,841 til 2,860 av 3050
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Ja, den var meget interessant, Snickers.

801 er en diger høyttaler, og 803S er også en rimelig stor sak.
    Sistnevnte fikk en testkjøring av meg hos en kamerat for et års tid siden - med min Trends t-amp som leverer hyggelige 2x15watt.

Det ble både nok lyd og fin lyd ut av det, selv om volumhjulet bare stod på "halv" til 1/3.

Det er ikke en rørforsterker til 5K, men det er en bitteliten digitalforsterker til "noen hundrelapper"
    Jeg tror deg ikke om du mener 803S tar ut sitt maksimale potensiale med en T-amp.

Det at man kan drive en hver høyttaler med en hodetelefonforsterker betyr ikke at den er egnet. Det handler ikke bare om hvorvidt man får lyd eller ikke.

Forøvrig er det en viss forskjell på en bitteliten 803S med et par 6,5" basser og en 801 som flytter nærmere 10 ganger så mye luft og går en oktav dypere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løgn? Neppe. Uenig eller ikke, det er en uheldig uttalelse.
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Å kalle noen for løgnere er vel ikke helt heldig i et diskusjons forum, men at man ikke trenger å være enig bestandig, utifra egene erfaring og kunnskap, det er vel greit nok.
    Jeg ville sette pris på om dere vurderer det jeg skriver ut i fra det JEG skriver.

Forøvrig er jeg enig i at det kan være uheldig å kalle noen for løgnere, men om det ville være direkte feil er jeg ikke like sikker på.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Joda, det meste kan måles, men implisitt i mitt utsagn ligger at måling skal kunne tjene et fornuftig formål. Dette minner litt om Prøysens "Kalven som kunne telle".....

Vi tar den forslitte: Har man en hammer som verktøy, fortoner alle problemer seg som spiker.

; o} knut f
    Det ville i såfall bli en annen debatt. Påstanden din var at det ikke kunne måles.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva er forskjellen?
    Du legger inn flere komponenter i kjeden og får dermed større fare for uønsket farging av klangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det ville i såfall bli en annen debatt. Påstanden din var at det ikke kunne måles.
    Visvas !

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvilke filtre er det som mangler?

Rommet/høyttaleren er for alle gode formål*) tidsinvariante, lineære systemer med romlig avhengighet. Romkorreksjon er for alle gode formål**) tidsinvariante, lineære systemer uten romlig avhengighet. Man kan generelt korrigere et lineært, tidsinvariant system med et annet, men når det ene også har rom som en variabel så kan man bare korrigere vilkårlig presist i et punkt (eller litt mindre presist innenfor et volum).

Jeg har tidligere diskutert dette med deg og vi ble vel ikke helt enige. Problemet er ikke at det er "matematisk vanskelig" å filtrere det ene eller andre. Mange som snakker om romkorreksjon ut fra en ren intuisjonsbasert tilnærming hevder det ("man kan da ikke fjerne en refleksjon før refleksjonen inntreffer"). De som har gravd litt i materialet hevder det ikke. Problemet er at:
    1a)Vi vet kanskje hva system-responsen burde være i en ideell verden. Vi vet ikke hva ideal-responsen bør være for et gitt system med gitte svakheter
    1b)Praksis skiller seg fra matte ved at støygulv og dynamikk begrenser hvor mye filtrering vi bør gjøre
    3)"Pådraget" er 1-dimensjonalt, mens problemet er 3-dimensjonalt.

Det er verdt å merke seg at mange av de vanskelige problemene innen romkorreksjon får mindre og mindre relevans jo lavere frekvens man fokuserer på.

-k
    *)Ting er aldri så enkel om man går i dybden, men for denne diskusjonen mener jeg at det er det tilstrekkelig å tilnærme dem slik
    **)Ingenting sier at de må være det, men utenom forskning så er det gjerne slik de konstrueres.
    Det er mulig jeg overså noe, men jeg leste bare ett "spørsmål" ut av dette. Det jeg sikter til (som jeg tror spørsmålet dreier seg om) er resonanser der signalpåtrykket faser ut resonansen. Dette er et problem som oppstår både i rom og i høyttalere isolert sett. I følge han som konstruerer Audiolense finnes det pr i dag ikke noen metode for å tolke eller korrigere dette riktig.

Jeg mistenker at dette er et problem som er langt mer hørbart enn preringing, og at påstander om hørbar tilstedeværelse av preringing kan skyldes nettopp dette fenomenet.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    *Rørforsterkere flest har en viss grad av 2.harmonisk forvrengning. Dette gir et rikere klangbilde som kan gi en fyldigere og mer behagelig lytteopplevelse
    Dette ser ut til å være en seiglivet myte.
    Norman Crowhurst [1] systematiserte for mange tiår siden de ulike topologier og hvilken type harmoniske som er dominerende for hver av dem:

o Single ended triode: 2.
    o Single ended tetrode: 3, 5, 7.
    o Single ended pentode: 3, 5, 7.
    o PP triode: 3.
    o PP tetrode: 3, 7.
    o PP pentode: 3, 7.
    o PP ultra linear: 3.
    o PP triode CF: 3.
    o PP tetrode CF: 3, 7.
    o PP pentode CF: 3, 7.
    o Unity coupling: 3, 7.
    o Circlotron: 3, 7.

Selv om mange snakker om 2. harmoniske når det gjelder rør så er det som man kan se er det bare single ended triode som er dominert av 2. harmoniske. Imidlertid vil de andre topologiene også ha mer eller mindre 2. harmoniske, for eksempel vil en hver form for uballanse i en PP-konstruksjon bidra til forvrengning av like orden (og dermed 2. harmoniske). En annen ting er at en forsterker består av flere trinn enn utgangstopologien og lengre fremme i effekttrinnet finner man ofte (men ikke alltid) trioder koblet i SE. Men uansett er det som regel topologien i utgangstrinnet som er den største bidragsyteren til THD.
    I tilegg er de fleste praktiske forsterkere utstyrt med feedback som igjen endrer forvrengningsmønsteret, og typisk introduserer høyere harmoniske.

Jan E Veiset

[1] Understanding Hi-Fi Circuits, N.H. Crowhurst. ISBN 1-882580-38-9

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, her tar du feil, matching er IKKE det samme som du gjør med din EQ.
    Det vet du jo ikke uten å ha målt frekvensresponsen i ditt eget anlegg Men forsåvidt så har du vel rett, EQ av et i utgangspunktet relativt nøytralt anlegg er en mye mer nøyaktig tilnærming til endring av lydsignatur enn matching av komponenter - men heller ikke EQ er uten problemer, ref Snickers-is sitt innlegg. Jeg bruker dette derfor primært til bassområdet samt en forsiktig avrulling av toppen, ikke fullfrekvenskorreksjon av rommet - sistnevnte bør primært gjøres med demping av rommet.

Dette er vel bare en påstand uten belegg ? Jeg vil ikke ha en avrulling i toppen, jeg mener å ha erfart at det typisk er transistorteknologien som krever dette for å unngå å få "svidd" ørene.

Her er kanskje et av hovedpunktene i denne debatten, mange vil mene at rørforsterkere takler toppen bedre.
    Vanskelig å kommentere uten å kjenne frekvensresponsen på det anlegget du mener du har fullt nivå hele veien opp på uten å synes dette er slitsomt

Fyldig bass ? Ja, noen liker det, men det viktigste er at bassen er hørbar uten å dominere, og uten romling, stram vil mange si. Kontrabass og grand cassa er ikke hovedinstrumenter.
    Nøyaktig det samme vil jeg. Men bassen er ikke hørbar på lavt nivå med flat frekvensrespons.

Så er det dette med autentisitet: Her må man kunne stole på folk med et trenet øre, f.eks. vil en oboist være spesialist på oboklang og vil kunne høre nyanser som vi andre, som også kanskje har et trenet øre, ikke vil oppfatte uten å bli gjort oppmerksom på det.
    ; o} knut f
    En Obo vil fortsatt høres ut som en obo selv om jeg demper 16khz med 1.5dB og øker 30hz med 6dB.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du legger inn flere komponenter i kjeden og får dermed større fare for uønsket farging av klangen.
    Siden klangfarger går i alle retninger ift et nullpunkt er jo ikke sjansen for mer farging så stor. La oss si at man setter opp en kjede av 1000 tilfeldig utvalgte komponenter, da skulle lydfargen blitt et gjennomsnitt av disse komponentene, temmelig nær et nullpunkt.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    (..)
    Det har du sikkert rett i, jeg moderer meg til å si at de har en viss grad av harmonisk forvrengning som gir et rikere klangbilde.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visvas !
    Det høres ut som om vi er ferdige med dette temaet. La oss snakke om forsterkerteknologi igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du påvirker lyden mest?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror deg ikke om du mener 803S tar ut sitt maksimale potensiale med en T-amp.

Det at man kan drive en hver høyttaler med en hodetelefonforsterker betyr ikke at den er egnet. Det handler ikke bare om hvorvidt man får lyd eller ikke.
    Og jeg tror deg ikke om du mener at lyden verken var høy eller god nok med t-amp'en - for jeg VET at du ikke var tilstede og vel heller (kanskje) aldri har testet selv.

Forøvrig er det en viss forskjell på en bitteliten 803S med et par 6,5" basser og en 801 som flytter nærmere 10 ganger så mye luft og går en oktav dypere.
    Og det skrev jeg da også. Men 803 er allikevel rimelig store og "kresne" på forsterkeriet.

Selvfølgelig skal disse stor-større-størst B&W høyttalerne ha en helt annen forsterker enn en t-amp. Allikevel ble vi mektig overrasket.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Norman Crowhurst [1] systematiserte for mange tiår siden de ulike topologier og hvilken type harmoniske som er dominerende for hver av dem:

o Single ended triode: 2.
    o Single ended tetrode: 3, 5, 7.
    o Single ended pentode: 3, 5, 7.
    o PP triode: 3.
    o PP tetrode: 3, 7.
    o PP pentode: 3, 7.
    o PP ultra linear: 3.
    o PP triode CF: 3.
    o PP tetrode CF: 3, 7.
    o PP pentode CF: 3, 7.
    o Unity coupling: 3, 7.
    o Circlotron: 3, 7.

Selv om mange snakker om 2. harmoniske når det gjelder rør så er det som man kan se er det bare single ended triode som er dominert av 2. harmoniske. Imidlertid vil de andre topologiene også ha mer eller mindre 2. harmoniske, for eksempel vil en hver form for uballanse i en PP-konstruksjon bidra til forvrengning av like orden (og dermed 2. harmoniske). En annen ting er at en forsterker består av flere trinn enn utgangstopologien og lengre fremme i effekttrinnet finner man ofte (men ikke alltid) trioder koblet i SE. Men uansett er det som regel topologien i utgangstrinnet som er den største bidragsyteren til THD.
    I tilegg er de fleste praktiske forsterkere utstyrt med feedback som igjen endrer forvrengningsmønsteret, og typisk introduserer høyere harmoniske.

Jan E Veiset

[1] Understanding Hi-Fi Circuits, N.H. Crowhurst. ISBN 1-882580-38-9
    Betyr det at SET komprimerer så asymmetrisk at de nærmest ikke genererer 3. harmonisk selv ved pådrag?

Som en generell bemerkning:
    Det er mange dyktige mennesker i audiobransjen som hevder at 3. harmonisk er den minst hørbare/øreuvennlige forvrengningskomponenten. I motsetning til andre primtallsharmonier så går forvrengningskomponenter med så lav orden opp i så lave minste felles multiplum at de også oppleves som harmoniske.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg tror deg ikke om du mener at lyden verken var høy eller god nok med t-amp'en - for jeg VET at du ikke var tilstede og vel heller (kanskje) aldri har testet selv.

Og det skrev jeg da også. Men 803 er allikevel rimelig store og "kresne" på forsterkeriet.

Selvfølgelig skal disse stor-større-størst B&W høyttalerne ha en helt annen forsterker enn en t-amp. Allikevel ble vi mektig overrasket.
    Handler ikke dette egentlig om hva som skal til for å ta ut potensialet i en høyttaler?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sette pris på om dere vurderer det jeg skriver ut i fra det JEG skriver.

Forøvrig er jeg enig i at det kan være uheldig å kalle noen for løgnere, men om det ville være direkte feil er jeg ikke like sikker på.
    Ja Snickers-is, jeg skjønte heller ikke helt hvor ordet "løgner" egentlig kom fra her, og beklager min deltagelse i den sammenhengen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler ikke dette egentlig om hva som skal til for å ta ut potensialet i en høyttaler?
    Var det et svar?

Jeg svarte deg på din påstand om at +/-5k rørforsterker ikke kan drive tyngre B&W høyttalere. Definér "drive" ville kanskje vært et poeng.

Å ta ut potenisale er, som du helt riktig poengterer, noe som krever annen forsterkeri.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ja Snickers-is, jeg skjønte heller ikke helt hvor ordet "løgner" egentlig kom fra her, og beklager min deltagelse i den sammenhengen.
    ask4me2: Det er ikke noe å beklage.

Jeg har bare sitert Snickers, MEN når han korrigerer seg selv i ettertid.........

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ble høyttaleres potensiale et tema i denne tråden

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trends t-amp er vel klasse T og har slik jeg har forstått helt andre egenskaper til å takle vanskelige laster enn rør.

Har også en klasse T forsterker til 200 kr. Den gav bedre kontroll i bassen på B&W 703 enn en Thule forsterker til 12500 kr. Strammere og mer definert bass og generelt et åpnere lydbilde oppover. Begrensninger på volumet var det derimot.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 143 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 139 140 141 142 143 144 145 146 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •