Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 141 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 ... SisteSiste
Viser resultater 2,801 til 2,820 av 3050
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    På hvilken måte syntes du min post skilte seg ut fra mange av de andre påstandene i denne tråden?
    Den er velskrevet ..

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    På hvilken måte syntes du min post skilte seg ut fra mange av de andre påstandene i denne tråden?
    Forskjellen på direkte, svakt og indirekte, sterkt personangrep

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes innlegget til Håkon var litt artig I motsetning til endel andre den siste tiden. Utrolig lite lærerikt med et hederlig unntak : Ingeniøren

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det er dessverre nivået på debatten her, når det kommer mothold mot de vedtatte "vitenskapelige" sannheter.

Og du har vel en rekke ganger satt bunnivået i denne tråden?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En moderator skal være moderat. Det er skillet på deg og "alle andre".
    En moderator skal selvsagt kunne delta i diskusjonen som alle andre. Men det er kanskje ikke alle som slukte humoren i innlegget? Jeg synes det var et suverent innlegg med en god humor

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Forskjellen på direkte, svakt og indirekte, sterkt personangrep
    Så du mener innlegget mitt som på en fleipete måte ironiserer en del av de ~100 helt udokumenterte påstandene som latterligjør dagens skolebøker, er et større/sterkere personangrep enn hva enkelte helt åpenlyst har liret av seg om andre personer og deres jobb/yrkesgrupper i løpet av denne tråden?

Merklig at ingen rørentusiaster har reagert på det....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi dere nå folkens.. Nå glir dere ut igjen..

Back on track!

Jeg har lyst til å skrive noe en kollega så fint sa det idag....

Det hjelper fint lite om du står i en skobutikk med det som skal være verdens beste sko, om du bruker str 44 og skoen er str 43..

Det er ingenting som er "best" i denne diskusjonen og det er på tide at vi kanskje innser det.. Og heller fokuserer på de forskjellige teknologienes sterke sider enn de svake,.. Om vi klarer det? For det er en grunn til at de forskjellige teknologiene har blitt utviklet.. Ikke bare pga markedskrefter og svingende konjektur tider..

Eller??

Så da kan man jo bare starte med en for/mot liste..

Klasse D: Meget effektiv +1

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Hei

har hatt masse forskjellige høytalere samt forsterkere og kombinasjonen rør/horn er foreløpig mitt beste oppsett selv om ikke alle er enige i det.
    Jeg har aldrig tatt noen målinger eller regnestykker men har latt ørene mine bestemme.Det jeg lurer på er all den snakkingen om måling!!! de fleste mennesker kjøper seg et anlegg utifra hva de hører eller!!!
    En ting jeg 100% sikkert kan si er at nå har jeg fått høre det jeg oppfatter som skikkelig dynamik for første gang og det er tydligvis noe som har fått stor betydning for meg.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Ja jeg leser det du skriver. Måten du skriver på, gjør at man for en oppfattning om at du sitter med den universale fasiten på hva som er best i den prisklassen du har handlet. Når jeg leser det du skriver, kommer det slik ut. Og det er en meget nedlatende/"ovenfra og ned" måte å skrive på! Kan du ikke i stede skrive at du er veldig fornøyd med at anlegget passer meget godt til hva du spiller og din smak? Så slipper vi slike missforståelser om at dette er det ene og absolutt eneste svaret på hva som er gode kombinasjoner i prisklassen du har valgt? For det finnes garantert mange andre gode kombinasjoner om det så skal være rør, transistor eller klasse D....

Skal bli flinkere å formulere meg riktig, for eg mener ikke dette.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ok, så alle gode forsterkere spiller sånn passe høyt med volumknappen på klokka 08? Og du regner med det bare er å mate på hele veien rundt til kl 17 uten at noe dramatisk skjer?
    Nei, det var et forsøk å sei noke om kraften eg opplever..på min rør med volum ca kl 8, og så må dei andre transistorforsterkerene i SAMME prisklasse skrues mye mer opp..og hva som gjer det?
    Nå har eg vel egentlig fått svar, men tar gjerne imot et svar fra deg og. 8)
    Eg har ikke hatt rør heime selv, så lurte og på om bare det er at den er så mye bedre en prisen sku tilsi? Men dette er tydelig vis noe eg ikke bør nevne da eg har fått mye pepper for sånne ting, men eg berre spør eg for å lære.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    har hatt masse forskjellige høytalere samt forsterkere og kombinasjonen rør/horn er foreløpig mitt beste oppsett selv om ikke alle er enige i det.
    Jeg har aldrig tatt noen målinger eller regnestykker men har latt ørene mine bestemme.Det jeg lurer på er all den snakkingen om måling!!! de fleste mennesker kjøper seg et anlegg utifra hva de hører eller!!!
    En ting jeg 100% sikkert kan si er at nå har jeg fått høre det jeg oppfatter som skikkelig dynamik for første gang og det er tydligvis noe som har fått stor betydning for meg.
    Poenget her er at man kan kjøpe et anlegg som man liker lyden i og bruke måleinstrumenter for å forbedre lyden ytterligere. Man bruker ørene hele tiden, men tar hjelp av måleinstrumenter på veien. Noen ganger er forskjellene så små at det er veldig vanskelig å høre, men med måleinstrumeneter kan man rette flere ting og tilsammen utgjør dette en såpass stor forskjell at lyden blir så til de grader forbedret. Det er ikke snakk om å ikke bruke ørene her og det har blitt skrevet så mange ganger her at jeg synes det er merkverdig at så få leser eller forstår dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem er i trpden her er det som sier at rør og horn ikke fungerer hos deg? Det som har blitt sagt er at rør er vansklig å matche med høyttalere som krever mye krefter, spesielt når det kommer til dynamikk..
    Jeg ser du skriver det om igjen og om igjen, men klarer ikke å finne posten der noen sier at du ikke har god lyd?

Du missforstår hele debatten med måling, det er ingen meg bekjent som bruker ett fluke meter eller andre instrumenter når de skal kjøper seg ett anlegg.. MEN når de kjøper seg ett anlegg baserer de mye av interessen for ett produkt ofte rundt målinger produsenten har gjort.. Så kommer det å lytte til det sekundært.. iallefall for mange...

Virker som om du prøver å være ett offer i en hetsekamp mot deg, men slik er det nå iallefall ikke... så peace out..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Ja her er det noe rart:
    ørets følsomhet er vel den samme enten man lytter "live" eller via et anlegg. Er dette en heldig måte å manipulere lydbildet på ? Er det ikke en bedre løsning å avspille over anlegget på samme volum som originalen ? ; o} knut f
    Nei. Det er forskjell på flat respons og hva vi oppfatter som flat respons. Vi trenger en boost i bånn og avrulling på toppen for å oppfatte lyden som flat / riktig. Står du ved siden av en fiolin i et dårlig dempet rom er ikke den heller spesielt behagelig å høre på i lengden - du ønsker ikke den lyden hjemme i stua. I motsetning til hva mange kanskje tror er ikke nødvendigvis "live" lyden det du er ute etter. har du noen gang hørt et band øve i et dårlig dempet øvingslokale? Låter det slik du ønsker at det skal høres ut når du hører på musikk hjemme? Får ikke håpe det

Avrulling i toppen har man gjort i "alle år" for å kompensere for mangelfull demping i rommet/salen man anlegget står i, og dette gjelder fortsatt i dagens stuer. Nøyaktig hvilken avrulling man ønsker vil naturligvis ikke være den samme i en konserthall som i en liten stue.

noen sitater:
    (..)Psychoacoustic research has confirmed the "house curve" that has been used since the 1930's in large auditorium-like movie theaters and concert halls. The "house curve" is a 4 dB to 6 dB per octave roll off of the high frequencies beginning in the neighborhood of 7000 Hz. Dolby also specifies this rolled off high frequency curve in the rear channels of home theater systems for the same reasons. To the ear this rolled off response in the far or reverberant field sounds "flat". This is due to the fact that up close to the speakers most of the sound is received from the front of the ears but in the far field the sound is integrated from all directions by the ear and the pinna or outer ear modifies what was a flat frequency to now sound like there is too much high frequency. (..)

Tilsvarende ønsker man potensielt en økning i bassen, spesielt ved lytting på moderat / lavt volum - noe som er mer relevant hjemme hvor man kanskje spesielt i senere tid har blitt opptatt av en oppfattelse av god gjengivelse av dyp bass i mye større grad enn i en typisk konsertsetting. Mange rørforsterkere har en naturlig økning i bånn, som kanskje kan forklare f.eks at de oppfattes som fyldige og "bedre" selv på lavt volum enn en typisk transistorforsterker.

moderne referanse for hjemmebruk:
    House curve: What it is, why you need it, how to do it! - Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack

"When you have flattened out the analyzer’s display curve as much as possible, you’re done with this portion of the adjustments. But you’re nowhere near finished. When you play music through your system at this point, you might not be completely pleased with the result. With the equalizer you have compensated for all sorts of factors, but you have also run up against an important psychoacoustic effect: Flat response doesn’t sound all that great to most people."
    (..)
    "Through long experience, acoustic experts have determined that a ‘curve’ which is tipped towards more low frequencies is much more desirable for music reproduction. It’s sometimes (although not totally accurately) referred to as a ‘house curve,’ a term that comes from the fact that adjusting music systems in individual theaters and auditoriums to achieve the most ‘listenable’ sound tends to produce curves like this, with a significant reduction in higher frequencies. Figure 14 shows a ‘room’ curve which can serve as a starting point for your secondary equalizer adjustments."

Du finner massevis av referanser rundt dette på nettet, og selv i bruksanvisningen til mange profesjonelle equalizere - regner med at sitatene her er nok til å få frem poenget
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man bruker ikke måleutstyr til å kjøpe anlegget, men f.eks å få mest mulig ut av det i rommet det skal stå i etterpå. Det kunne helt sikkert du også hatt glede av
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Det har jo gjennon tråden nærmest vært fremstilt som en konkurranse mellom hørselen på den ene siden og måleinstrumentet på den andre.
    Jeg tør påstå at denne "konkuransen" drives fram uten gode begrunnelser, og ofte uten elementær kunnskap om måleteknikk og hørsel. Noen vil på død og liv lage et motsetningsforhold mellom forståelse og musikkglede.

Hørselen bør være den absolutte fasit når vi snakker hifi og musikkgjengivelse, og blindtester er den eneste måten å sikre at "forventning" og "eierglede" ikke forpurrer resultatene.

Når man bruker kontrollerte tester så er det også mulig (og anbefalt) å måle samtidig, og kunnskapen man har om målbarhet av hørbare fenomener er framkommet på denne måten. Veldig mye innen hifi viser seg å kunne måles - langt mer enn det hifi-entusiaster jevnt over liker. Tross alt så fanger en CD opp alle aspekter ved en musikkutøvelse som anlegget er i stand til å gjengi når man spiller av en CD. Å måle "god musikk" er langt vanskeligere fordi det forutsetter langt smartere "måleinstrumenter" som ikke bare fanger opp og sammenligner lydbølger, men setter dem inn i en kulturell kontekst. Mennesket er uovertruffent til slike komplekse oppgaver.
    Da er det ikke urimelig at premissene som legges til grunn er tilnærmet identiske. Derfor synes jeg realtime bør være et krav. Slik jeg forstår det finnes det da pr dags dato fremdeles begrensninger for hva som reelt sett kan måles, og at hørselen fremdeles er "hakket hvassere" hva gjelder musikalsk innhold/opplevelse. Samtidig er måleinstrumentet bedre på andre fronter, som feks frekvensgang, oppløsning mm.
    Den viktigste begrensnigen er vår forståelse av kognitive prosesser i hjernen, ikke hørselen i seg selv, og slett ikke sanntids-aspektet. Dersom du kan gjøre noe i en datamaskin på 30 minutter så kan du veldig ofte gjøre det samme i sanntid dersom du pøser tilstrekkelig regnekraft på problemet. Ikke alltid, men veldig ofte.

-k

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Akkurat, du vil også få forskjeller om samme musiker spiller samme tone 2 ganger, og hva skal du da kunne bruke måleresultatet til ?
    Hva du skal bruke det til får du svare på selv. Det var du som påstod det ikke kan måles. Pr definisjon er en hver innspilling en måling.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Er det ikke bedre å bare skrive at dere ikke vet..?

Eller det går kanskje ikke an å samenligne med samme pris klasse , da den er mye bedre, men kva skal en samenligne med da, siden det ikke er forskjell??
    Forsterkere til 10,30 eller 50?

Svar så skal eg ta en direkte test når eg får tid i bergen.
    Det vanlige er jo å ikke hevde at et produkt er verdens beste dersom man ikke vet at det man hevder har rot i virkeligheten. Når noen påpeker at det du hevder ikke har rot i virkeligheten så vil jeg vel si at sannsynligheten overveiende peker i deres favør.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Vil ikke det si at de begge har 100 - 200 meter høyttalerkabel på utgangen, og derfor kan man lure på hvilken betydning det har å skjøte på med 3 meter super-bra-leder høyttalerkabel?
    Dersom en forsterker som er dyr nok til å gi den rette magefølelsen er en dårlig match til høyttalerne kan dette være en god løsning. Ikke bare reduserer man forsterkerens ytelser til det ugjenkjennelige, men man får i tillegg et lydfargende, kostnadsdrivende og ikke minst mystisk element i signalveien. Snakk om kinderegg!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Skjønner frustrasjonen, snart er det skrevet 140 sider hvor kjell b. snakker tull og ensporet. Alt rundt han er konstruert av ingeniører og teknikere, men alt som har med lyd kan de ingenting om. En ting kan jeg garantere er at lyden blir bedre og bedre for hver dag, desverre går det motsatt vei med hørselen...........
    Det kanskje aller morsomste er at det er ingeniører og computerkomponenter som gjør det mulig å poste søppelet! Det blir nesten som å starte et eget diskusjonsforum der eneste tema er å debattere hvor dårlig nettopp det forumet er

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nei. Det er forskjell på flat respons og hva vi oppfatter som flat respons. Vi trenger en boost i bånn og avrulling på toppen for å oppfatte lyden som flat / riktig. Står du ved siden av en fiolin i et dårlig dempet rom er ikke den heller spesielt behagelig å høre på i lengden - du ønsker ikke den lyden hjemme i stua. I motsetning til hva mange kanskje tror er ikke nødvendigvis "live" lyden det du er ute etter. har du noen gang hørt et band øve i et dårlig dempet øvingslokale? Låter det slik du ønsker at det skal høres ut når du hører på musikk hjemme? Får ikke håpe det
    Det er vel fremdeles slik at ørene våre oppfatter lyd på samme måte enten man lytter "live" eller på et anlegg. Og jeg er faktisk ute etter "live-lyden", altså at anlegget skal gjengi kilden mest mulig autentisk. Har man tatt opp lyden fra et band som øver i et dårlig dempet øvingslokale, så vil jeg at anlegget skal gjengi det nettopp slik. Hvordan skal man ellers kunne vurdere/bedømme musikken ?

Vekk med all sminke !!!!!

Men jeg ser jo verdien i å kunne manipulere når man må av en eller annen grunn.

; o} knut f

Side 141 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141 142 143 144 145 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •