Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 139

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 139 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 135 136 137 138 139 140 141 142 143 149 ... SisteSiste
Viser resultater 2,761 til 2,780 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Tror denne debatten blir enklere å fatte hvis man innser at audio-ingeniørene og deres tilhengere snakker om test-signaler (sinus eller mer kompliserte), mens musikk-folket snakker om musikk.
    Jeg skal prøve å tydelig si ifra når jeg snakker om målesignaler og når jeg snakker om musikk. Vil du da slutte å komme med påstander om hva jeg snakker om som du umulig kan vite noe om?
    1) Tema der utgangspunktet er dagens kjente ingeniørformler (pluss vitenskapelige blindtester), og alt annet er bannlyst.
    Tema 1 varierer med tiden - ingeniører i år 2000 vet mer enn ingeniører i år 1900.
    Hvilke vitenskaplige revolusjoner har skjedd siden 1900 som gjør at en ingeniør fra 1900 ikke kunne orientere seg i debatten i dag? Den siste virkelig store "tingen" skjedde vel rundt 1910-1920 når man etter en disputt etablerte at frekvensrespons over 6kHz var positivt og ikke negativt, som enkelte med sviktende empiri rundt datidens audioteknologi hevdet.

2) Tema der utgangspunktet er opplevelse av levende (akustisk) musikk, helt uavhengig av status ingeniørvitenskap.

Tema 2 er tidløst - musikk har alltid innholdt millioner av nyanser, enten vi snakker om år 1000 eller år 2000.
    Jeg har mange interesser, bl.a. musisering og teknikk. Jeg har aldri opplevd at de to står i noen motsetning. Hvorfor prøver du å konstruere noe slikt, og hvorfor er det alltid slik at de som ikke kan teknikk besitter de "edle og rette" musikk-følelsene? Blir man mindre i stand til å nyte musikk av kunnskap? Musikere prøver å skape og formidle stor kunst. Teknologer (innenfor denne bransjen) prøver å lage systemer som kan gjenskape stor kunst. Musikere er storforbrukere av teknologi. Ofte bruker de den på helt andre måter enn det teknologene hadde tenkt seg (f.eks rørforsterkere til gitar).

De fleste musikerne jeg kjenner er opplyste, beleste mennesker som er nysgjerrige på verden rundt seg, og som liker forståelse. Graden av formel- og matte-kunnskap varierer riktignok noe, men det finnes noen utrolig smarte folk som velger å fordype seg over store partiturer i stedetfor store kretsskjema, uten at graden av kreativitet og hjerne-trim nødvendigvis er så fundamentalt forskjellig.

Er ikke min musikkinteresse akkurat like mye verdt som din, uansett hva vi jobber med og hva vi kan? Hva med moren min, er ikke hennes musikk-interesser også like mye verdt? Hva gir deg enerett på å trekke fram jokeren om at "du og musikkfolket" er de som virkelig er interessert i musikk? Kan man ikke like gjerne (like rett eller galt) hevde at "de som ikke liker blindtester liker ikke musikk. Vi som liker blindtester liker musikk. Blindtestere lytter til musikk, mens subjektivister lytter bare til demo-plater de har fått på hifiklubben eller til nød Kari Bremnes. Derfor er alt som hevdes av subjektivister tullball".*)
    Dessuten vil diskusjonen også preges av at det ligger status i å beherske formler og matematikk - man kan faktisk vise en intellektuell overlegenhet. Eller det er ikke meningen, men kan virke slik når en ingeniør blir trett av å gjenta de samme argumentene. Men dette problemet skyldes så at man diskuterer to forskjellige temaer under foregivende å være bare et tema, se ovenfor.
    Når jeg har møtt samme feilaktige argumenter om at "spenning måles i ampere" eller blindtester for hundre-og-ørtende gang fra (til dels) samme person så blir jeg litt lei ja. Jeg har laget en guide om blindtester, jeg har henvist til blindtester, jeg har prøvd å være høflig og imøtekommende. Likevel er det noen få som elsker å hevde at man må lytte til 10 sekunder snutter av test-toner i blindtester. Har du noen forslag til hva man skal gjøre i møtet med slik ignoranse? Jeg snakker ikke om de "vanskelige" temaene, som verden har kranglet om i 30 år. Jeg snakker om de banale temaene som man kan finne ut av ved å oppsøke det lokale universitetet, wikipedia, en lærebok, men så velger man altså heller å stå på en såpeboks og skrike ut sin egen uvitenhet.

-k

*)Dette er for å vise hvor tullete det er å hente fram "musikk-elsker-jokeren". Det er altså ikke min påstand, men et forsøk på å vise nonsensen i argumentasjonen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderne hifi (transistorer) har store problemer med å gjengi akustiske instrumenter korrekt.
    Akkurat det samme har jeg opplevd flere ganger ved lytting til rørforsterkere.
    Rørforsterkere gjengir vokal, i flere tilfeller, som om det er en "annen" artist.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Er det ikke da bedre å skrive på ditt eget anlegg?
    Er det ikke bedre å bare skrive at dere ikke vet..?

Eller det går kanskje ikke an å samenligne med samme pris klasse , da den er mye bedre, men kva skal en samenligne med da, siden det ikke er forskjell??
    Forsterkere til 10,30 eller 50?

Svar så skal eg ta en direkte test når eg får tid i bergen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Mcintosh MC602 har vel litt til felles med mange rør forsterkere også, tenker da på at den benytter transforatorer i utgangngene.
    Vil ikke det si at de begge har 100 - 200 meter høyttalerkabel på utgangen, og derfor kan man lure på hvilken betydning det har å skjøte på med 3 meter super-bra-leder høyttalerkabel?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at denne debatten blir mer matnyttig dersom du slutter å komme med slike påstander. Jeg skal prøve å si ifra når jeg snakker om målesignaler og når jeg snakker om musikk, og jeg vil ha meg frabedt at du hevder å vite at jeg snakker om noe annet enn akkurat det jeg hevder å snakke om.

Hvilke vitenskaplige revolusjoner har skjedd siden 1900 som gjør at en ingeniør fra 1900 ikke kunne orientere seg i debatten i dag? Den siste virkelig store "tingen" skjedde vel rundt 1910-1920 når man etter en disputt etablerte at frekvensrespons over 6kHz var positivt og ikke negativt, som enkelte med sviktende empiri rundt datidens audioteknologi hevdet.

Jeg har bakgrunn med musikkutdanning fra videregående og deretter teknologi. Hvorfor prøver du å skape en motsetning mellom de to? Jeg ser ingen motsetning. Blir man mindre i stand til å nyte musikk av kunnskap? Musikere prøver å skape og formidle stor kunst. Teknologer (innenfor denne bransjen) prøver å lage systemer som kan gjenskape stor kunst.

Er ikke min musikkinteresse akkurat like mye verdt som din, uansett hva vi jobber med og hva vi kan? Hva med moren min, er ikke hennes musikk-interesser også like mye verdt?

Når jeg har møtt samme feilaktige argumenter om blindtester for hundre-og-ørtende gang fra samme person så blir jeg litt lei ja. Jeg har laget en guide om blindtester, jeg har henvist til blindtester, jeg har prøvd å være høflig og imøtekommende. Likevel er det noen få som elsker å hevde at man må lytte til 10 sekunder snutter av test-toner i blindtester. Har du noen forslag til hva man skal gjøre i møtet med slik ignoranse?

-k
    Skjønner frustrasjonen, snart er det skrevet 140 sider hvor kjell b. snakker tull og ensporet. Alt rundt han er konstruert av ingeniører og teknikere, men alt som har med lyd kan de ingenting om. En ting kan jeg garantere er at lyden blir bedre og bedre for hver dag, desverre går det motsatt vei med hørselen...........

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Tom. I min bil med Pioneer transistor dubbedingser så hører jeg Mark Knopfler sine gitarsoloer svært bra, det klarer nok en reiseradio greit, om du hører mandoliner eller mandariner sier mer om din hørsel én hvilken oppbygging forsterkeren har.

Mark Knopfler benytter en mikrofon etter en høyttaler for å få den spesielle sound'en, da det ellers ville bli for tynn gitarlyd. Hifi-puristene er sjokkert over dette.

Så selv hans Music Man rørforsterker er ikke nok - for å få riktig substans i mellomtonen benytter han med overlegg ovennevnte kobling.

Mark Knopfler er et godt eksempel på hvor ekstremt man må jobbe i studio for at lyden skal bli noenlunde human og akseptabel på dagens transistor-utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mark Knopfler benytter en mikrofon etter en høyttaler for å få den spesielle sound'en, da det ellers ville bli for tynn gitarlyd. Hifi-puristene er sjokkert over dette.
    De fleste gitarister gjør dette. Har du sett eller hørt frekvensresponsen til en typisk 12" gitarhøyttaler?

Det er relativt vanlig at el-gitarister ser "riggen" som et instrument, gitar, forsterker, høyttalere og elektronikk er en samling komponenter som gir det uttrykket de ønsker. Jeg ser ikke at det skal være et argument for eller mot noe som er topic i denne tråden.
    Så selv hans Music Man rørforsterker er ikke nok - for å få riktig substans i mellomtonen benytter han med overlegg ovennevnte kobling.

Mark Knopfler er et godt eksempel på hvor ekstremt man må jobbe i studio for at lyden skal bli noenlunde human og akseptabel på dagens transistor-utstyr.
    DIRE STRAITS GUITAR PAGE -
    most complete information about Mark Knopfler's equipment and guitar style in the web

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Eller det går kanskje ikke an å samenligne med samme pris klasse , da den er mye bedre, men kva skal en samenligne med da, siden det ikke er forskjell??
    Hvorfor er du så ivrig på å sammenligne med forsterkere/systemer du ikke har hørt? Kan du ikke bare si at det systemet med rørforsterker (A) du har hørt, oppfattes som bedre av deg enn de systemene med transistorforsterker (B) du har hørt?

En subjektiv tilbakemelding om en erfaring er selvsagt OK og et fint tilskudd til debatten, men skal en trekke bastante (objektive) konklusjoner ut av det må nesten litt dokumentasjon på bordet for at det skal tas seriøst. Så langt i denne debatten er det ikke dukket opp noe dokumentasjon fra din kant, kun flere gjentagende og ledende spørsmål (derav en del OT) og iherdige forsøk på å generalisere forsterkerteknologier du i utgangspunktet gladelig innrømmer du kan svært lite om.

Det er jo mye mer interessant å fokusere på hva du (og andre) opplever med den konkrete rørforsterkeren på lavt volum. Det høres ut for meg som en loudness-effekt, men det bør kanskje kunne spores i frekvensresponsen. Jeg syntes den erfaringen din er interessant og høyst relevant til debatten, og tror helt sikkert den har sin forklaring innen teknikken en plass....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste gitarister gjør dette. Har du sett eller hørt frekvensresponsen til en typisk 12" gitarhøyttaler?

Å, det er nok en smule mer komplisert:

Music Man Guitar Amps | Mark Knopfler Guitar / More Knowledge about the guitar

Recording Electric Guitar

Et innblikk i studio-praksis sier mye om hvor enormt lyd farges ved innspilling. Det er derfor relevant å ha det med i en diskusjon om lyd hjemme i stuen. Skal man ikke få justere litt der også ?

Ellers er det fint om man ikke bedømmer et innlegg off-topic hver gang man er uenig. Det blir liksom litt for lettvint.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er du så ivrig på å sammenligne med forsterkere/systemer du ikke har hørt? Kan du ikke bare si at det systemet med rørforsterker (A) du har hørt, oppfattes som bedre av deg enn de systemene med transistorforsterker (B) du har hørt?

En subjektiv tilbakemelding om en erfaring er selvsagt OK og et fint tilskudd til debatten, men skal en trekke bastante (objektive) konklusjoner ut av det må nesten litt dokumentasjon på bordet for at det skal tas seriøst. Så langt i denne debatten er det ikke dukket opp noe dokumentasjon fra din kant, kun flere gjentagende og ledende spørsmål (derav en del OT) og iherdige forsøk på å generalisere forsterkerteknologier du i utgangspunktet gladelig innrømmer du kan svært lite om.

Det er jo mye mer interessant å fokusere på hva du (og andre) opplever med den konkrete rørforsterkeren på lavt volum. Det høres ut for meg som en loudness-effekt, men det bør kanskje kunne spores i frekvensresponsen. Jeg syntes den erfaringen din er interessant og høyst relevant til debatten, og tror helt sikkert den har sin forklaring innen teknikken en plass....
    Endelig litt svar her.. Loudness-effekt blir nemt, men kordan tenker du da? Sånn som loudness blir ved å ha en slik knapp, eller noe annet?
    Eg kan vel ikke sei at eg opplever det som loudness akkurat.. det spiller likt over hele fjøla , med tanke på f.eks dynamikk.
    EG vil berre lære, så lurer på da ka utstyr eg må gå for og prisklasse vis eg skulle hatt noe tilsvarende i klasse D ??

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi-puristene er sjokkert over dette.
    Du verden....

Jeg vil si et dårlig eksempel. At musikere bruker spesiell hardware/software for å lage en spesiell sound er intet nytt. Det kan selvfølgelig ikke brukes som inntekt for at det er gjort med overlegg for at akkurat transistor "trenger det".....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et innblikk i studio-praksis sier mye om hvor enormt lyd farges ved innspilling.
    Jeg skal ikke motsi deg på det, det samsvarer med mine innlegg her inne over flere år.
    Det er derfor relevant å ha det med i en diskusjon om lyd hjemme i stuen. Skal man ikke få justere litt der også ?
    Du og alle andre må selvsagt få farge og justere akkurat som du/dere vil.

En fiolin låter utrolig forskjellig fra en gitar. Er det et argument for at man skal skru lyd hjemme? Jeg synes ikke det, og jeg synes heller ikke det at gitar-rigger er komplekse er argumenter for at man skal overstyre musikerens/teknikerens valg.

Hvorvidt man skal være "tro" mot innspillingen er et spørsmål som neppe har definitive svar. Jeg velger å ha tillit til musikere og produsenter, og dersom de ikke viser seg tilliten verdig så prøver jeg å unngå dem. Derfor vil jeg i størst mulig grad gjenskape lyden akkurat som den var når mikrofonen ble satt opp i lokalet og/eller i lytterommet når teknikeren skrudde lyden. Jeg tror at det er det beste utgangspunktet.

Jeg kjenner noen som av refleks salter maten før de har smakt på den. Jeg blir litt skuffet dersom det er jeg som har laget maten og de ikke engang vil prøve den før de korrigerer. Å ha en default equalizer/hifi-komponent satt til å farge alle innspillinger blir litt i samme gate i mine øyne.

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et innblikk i studio-praksis sier mye om hvor enormt lyd farges ved innspilling. Det er derfor relevant å ha det med i en diskusjon om lyd hjemme i stuen. Skal man ikke få justere litt der også ?
    Skal man justere, mener jeg det mest optimale bør være å ha muligheten til å justere for hver innspilling - ikke styre anlegget i en retning som kun fungerer tilsynelatende optimalt på en viss type innspillinger.

Å kunne justere individuelt for hver innspilling gjøres best i det digitale domenet, slik at man alltid kan styre anlegget tilbake til 0 ved et tastetrykk.

Plukker man ut 10 000 ulike innspillinger og spiller de av på ulike anlegg er jeg overbevist om at det anlegget som er mest nøytralt vil i snitt komme best ut. For de som foretrekker er spesiell type innspillinger (for eks. gamle 50-talls opptak eller 90-talls komprimert pop) vil kanskje et av de andre anleggene som farger mer være et mer preferert valg for flere av lytterne. Så det er ikke lett - snarere umulighet å finne en referanse som passer for alle.

En må også huske på at rommet og høyttalerne farger lyden mye, så det en kanskje prøver å kompansere for er kanskje ikke alltid innspillingene.

Så jeg mener farging er lov, men man skal være forsiktig med å gjøre det til en universal sannhet om eneste vei til realistisk reproduksjon av musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er det fint om man ikke bedømmer et innlegg off-topic hver gang man er uenig. Det blir liksom litt for lettvint.
    Er det et gjentagende problem at jeg avskriver dine innlegg som off-topic siden du skriver "hver gang"? Dette er hva jeg sa:
    ...Det er relativt vanlig at el-gitarister ser "riggen" som et instrument, gitar, forsterker, høyttalere og elektronikk er en samling komponenter som gir det uttrykket de ønsker. Jeg ser ikke at det skal være et argument for eller mot noe som er topic i denne tråden.
    Jeg sier ikke at dine meninger er "feil", og ser ikke at du kan hevde at jeg bruker off-topic for å utdefinere deg fra diskusjonen. Jeg sier bare at jeg ikke ser hvordan Mark Knopfler vedkommer topic. Mange liker Mark Knopfler. "Alle" er enige om at gitar-rigger ofte er komplekse og inneholder vintage såvel som high-tech komponenter. For å få med fargingen av en gammel Celestion 12" høyttaler så må man naturligvis mikke den opp. Hva så? Ta det til deg eller ikke.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke motsi deg på det, det samsvarer med mine innlegg her inne over flere år.

Du og alle andre må selvsagt få farge og justere akkurat som du/dere vil.

En fiolin låter utrolig forskjellig fra en gitar. Er det et argument for at man skal skru lyd hjemme? Jeg synes ikke det, og jeg synes heller ikke det at gitar-rigger er komplekse er argumenter for at man skal overstyre musikerens/teknikerens valg.

Hvorvidt man skal være "tro" mot innspillingen er et spørsmål som neppe har definitive svar. Jeg velger å ha tillit til musikere og produsenter, og dersom de ikke viser seg tilliten verdig så prøver jeg å unngå dem. Derfor vil jeg i størst mulig grad gjenskape lyden akkurat som den var når mikrofonen ble satt opp i lokalet og/eller i lytterommet når teknikeren skrudde lyden. Jeg tror at det er det beste utgangspunktet.

Jeg kjenner noen som av refleks salter maten før de har smakt på den. Jeg blir litt skuffet dersom det er jeg som har laget maten og de ikke engang vil prøve den før de korrigerer. Å ha en default equalizer/hifi-komponent satt til å farge alle innspillinger blir litt i samme gate i mine øyne.

-k
    Helt enig eg 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg i hele dag lekt meg med roompefect og en klasse D forsterker, jeg synes ikke på noen måte at dette er metallisk i lyden... Men igjen, vanskelg å bedømme om det er lyen i ampen eller høyttalerne jeg hører..

Moderator EDIT: Fjernet quote av slettet OT innlegg

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig litt svar her.. Loudness-effekt blir nemt, men kordan tenker du da? Sånn som loudness blir ved å ha en slik knapp.....
    Ja. En loudness effekt kan foregå ved å enkelt modifisere frekvensresponsen. Enkelte forsterkere har en knapp, andre et pot.meter der man kan trinnløst justere effekten. Prinsippet er vel at det skal kompansere for vår hørsel ved lave volum. Kort sagt en EQ.

Eg kan vel ikke sei at eg opplever det som loudness akkurat.. det spiller likt over hele fjøla , med tanke på f.eks dynamikk.
    Det er bevist at frekvensrespons har stor påvirkning på måten folk oppfatter dynamikk.

Dynamikk i sammenheng med høyttalere/forsterkere er i realiteten forskjellen mellom laveste og høyeste tone. Den laveste tonen er begrenset av støygulvet (ofte rommets/omgivelsenes egenstøy), og den høyeste er begrenset av effekten til forsterkeren og ikke minst hvor mye høyttaleren tåler. Så at en forsterker med lite effekt skal være noe mer dynamisk (i ordets rette forstand) enn en forsterker med mye effekt er feil.

Støygulvet (og derfor også dynamikken) vil vel også påvirkes av forsterkerens S/N-ratio, men hvor mye du utgjør i praksis når en tar med variabler som lytterommet etc. vet jeg ikke.

EG vil berre lære, så lurer på da ka utstyr eg må gå for og prisklasse vis eg skulle hatt noe tilsvarende i klasse D ??
    De fleste er på forumet for å lære. Personlig lærer jeg best om folk argumenterer saklig og kommer med referanser på sine påstander når de blir lagt frem som objektive. Derfor er det viktig å stille spørsmålstegn ved udokumenterte påstander som strider mot vanlig praksis eller lærdom.

Klasse D (i allefall de mest populære B&O ASP-modulene) er per i dag en del dyrere enn det en kan få tak i av transistor og rør på postordre direkte fra Asia. Ingen tvil overhodet at det er mye lyd per krone i mange av produktene som kommer fra den verdensdelen, men samtidig er det viktig å holde tungen rett i munn og skille klinten fra hveten. Når det kommer til klasse D er det ikke så mange produsenter på markedet enda, men prisene kommer helt sikkert til å falle i årene som kommer. Det er en spennende teknologi med en rekke fordeler som får mye annet til å virke som det ble designet under middelalderen. Det er fortsatt mange fordommer mot klasse D, noen funnet opp av neglebitende audiofile som ser på det som en trussel mot vedtatte "sannheter", noen som har fått grobunn etter dårlige demoer og noen funnet opp av fri fantasi og rett og slett misforståelser om hva det egentlig dreier seg om.

Det er forøvrig intet nytt at ny teknologi ikke tas i mot med åpne armer av audiofile, og det tar gjerne noen år før det får aksept som et reelt alternativ. Finnes fortsatt audiofile som er skeptisk til harddisk-basert avspilling og tviholder på den skjøre plastplaten som eneste riktige medium for å avspille musikk realtistisk. Det var ikke mange år siden det var nærmest allment akseptert at en harddisk eller en minnebrikke naturligvis ikke kunne gjenskape den flotte lyden en CD til 10 øre klarte. I dag har flere tunge audiofile byttet ut CD-rigger til 50-100k med en squeezebox til prisen av et par Peppes film-deal. Og lyden som tidligere ikke gikk ann å høre på, er nå blitt bedre enn noen gang. Samtidig bidrar nyere teknologi til andre fordeler, som bedre brukervennlighet.

Det er faktisk noen tunge audiofile med anlegg i 100k klassen som har begynt å fase ut rør og transistor mot klasse D også.... Samtidig som gamle og respekterte produsenter har begynt å interessere seg seriøst for de samme klasse D modulene man finner i relativt billige forsterkere. Det er ganske spennende å følge med på en slik utvikling.

Det sagt - det vil være og er rom til alle teknologier i markedet for oss konsumere. Noen vil alltid mene vinyl er best uansett hvor "bra" alternativet måtte bli. Det er opp til oss forbrukere å velge det produktet vi syntes passer vårt bruksområde og våre preferanser best mulig.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. En loudness effekt kan foregå ved å enkelt modifisere frekvensresponsen. Enkelte forsterkere har en knapp, andre et pot.meter der man kan trinnløst justere effekten. Prinsippet er vel at det skal kompansere for vår hørsel ved lave volum. Kort sagt en EQ.

Det er bevist at frekvensrespons har stor påvirkning på måten folk oppfatter dynamikk.

Dynamikk i sammenheng med høyttalere/forsterkere er i realiteten forskjellen mellom laveste og høyeste tone. Den laveste tonen er begrenset av støygulvet (ofte rommets/omgivelsenes egenstøy), og den høyeste er begrenset av effekten til forsterkeren og ikke minst hvor mye høyttaleren tåler. Så at en forsterker med lite effekt skal være noe mer dynamisk (i ordets rette forstand) enn en forsterker med mye effekt er feil.

Støygulvet (og derfor også dynamikken) vil vel også påvirkes av forsterkerens S/N-ratio, men hvor mye du utgjør i praksis når en tar med variabler som lytterommet etc. vet jeg ikke.

De fleste er på forumet for å lære. Personlig lærer jeg best om folk argumenterer saklig og kommer med referanser på sine påstander når de blir lagt frem som objektive. Derfor er det viktig å stille spørsmålstegn ved udokumenterte påstander som strider mot vanlig praksis eller lærdom.

Klasse D (i allefall de mest populære B&O ASP-modulene) er per i dag en del dyrere enn det en kan få tak i av transistor og rør på postordre direkte fra Asia. Ingen tvil overhodet at det er mye lyd per krone i mange av produktene som kommer fra den verdensdelen, men samtidig er det viktig å holde tungen rett i munn og skille klinten fra hveten. Når det kommer til klasse D er det ikke så mange produsenter på markedet enda, men prisene kommer helt sikkert til å falle i årene som kommer. Det er en spennende teknologi med en rekke fordeler som får mye annet til å virke som det ble designet under middelalderen. Det er fortsatt mange fordommer mot klasse D, noen funnet opp av neglebitende audiofile som ser på det som en trussel mot vedtatte "sannheter", noen som har fått grobunn etter dårlige demoer og noen funnet opp av fri fantasi og rett og slett misforståelser om hva det egentlig dreier seg om.

Det er forøvrig intet nytt at ny teknologi ikke tas i mot med åpne armer av audiofile, og det tar gjerne noen år før det får aksept som et reelt alternativ. Finnes fortsatt audiofile som er skeptisk til harddisk-basert avspilling og tviholder på den skjøre plastplaten som eneste riktige medium for å avspille musikk realtistisk. Det var ikke mange år siden det var nærmest allment akseptert at en harddisk eller en minnebrikke naturligvis ikke kunne gjenskape den flotte lyden en CD til 10 øre klarte. I dag har flere tunge audiofile byttet ut CD-rigger til 50-100k med en squeezebox til prisen av et par Peppes film-deal. Og lyden som tidligere ikke gikk ann å høre på, er nå blitt bedre enn noen gang. Samtidig bidrar nyere teknologi til andre fordeler, som bedre brukervennlighet.

Det er faktisk noen tunge audiofile med anlegg i 100k klassen som har begynt å fase ut rør og transistor mot klasse D også.... Samtidig som gamle og respekterte produsenter har begynt å interessere seg seriøst for de samme klasse D modulene man finner i relativt billige forsterkere. Det er ganske spennende å følge med på en slik utvikling.

Det sagt - det vil være og er rom til alle teknologier i markedet for oss konsumere. Noen vil alltid mene vinyl er best uansett hvor "bra" alternativet måtte bli. Det er opp til oss forbrukere å velge det produktet vi syntes passer vårt bruksområde og våre preferanser best mulig.
    Tusen takk for svar, og et svar der alt var lett å forstå.
    Dokumentere mine påstander er vanskelig, men vis eg skriv det er sånn og sånn så stemmer det, utifra hva eg hører da.
    Hugser da Cdèn kom og, da var det mye gnåling om at fy og fy det blir ikke noe god lyd bare kald og slikt.. Det er samme om klasse D og, så det går seg vel til tenker eg når folk får hørt noen gode klasse D, inkluder meg 8)
    Eg får komme meg på jobb og igjen takk for svaret :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dokumentere mine påstander er vanskelig, men vis eg skriv det er sånn og sånn så stemmer det, utifra hva eg hører da.
    Det finnes mange slags "sannheter". Jeg tror at ingen her inne vil nekte noen å dele sine erfaringer, eller hevde at erfaringer er uten verdi.

Noen skiller dog mellom erfaringer og annen informasjon, f.eks blindtester, målinger og vitenskap. Når man skal orientere seg i overflommen av informasjon som finnes på internett (deprimerende ofte av gjensidig motstridende informasjon), så mener mange at det er nyttig å få mer enn bare påstander av type "rør er best, klasse D er elendig".

Denne "ekstra informasjonen" kan være av mange slag, men felles er at ved å vite mer om omstendighetene rundt konklusjonen din enn bare konklusjonen selv, så er det lettere for oss lesere å vurdere om innlegget har betydning for oss selv.

Dersom du har lyttet til 100 forskjellige rørforsterkere og transistorforsterkere koblet sammen med 100 forskjellige høyttalere over lang tid, så er du kanskje enig i at dine subjektive meninger har en litt annen vekt enn om du har lyttet til kun ett sett av forsterker/høyttalere i kort tid? Dersom du har jobbet for å bevisst redusere påvirkningen av "eierglede" etc og bare sitte igjen med lytteinntrykk så mener jeg at det styrker konklusjonene dine.

Naturen til åpne forum som avforum er at uansett hvor "ekspert" man måtte mene å være, hvor god erfaring man måtte ha, eller hvor selvinnlysende man måtte mene at noe er, så finnes det alltid en eller annen som er uenig. Utfordringen er da å greie å forklare sin posisjon så saklig at leseren kan gjøre seg opp en mening. Hvem vet, kanskje finner du/jeg selv ut at når man prøver å forklare det selvinnlysende så er det ikke like selvinnlysende lengre?

-k

Side 139 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 135 136 137 138 139 140 141 142 143 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •