Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 138

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 138 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 134 135 136 137 138 139 140 141 142 148 ... SisteSiste
Viser resultater 2,741 til 2,760 av 3050
    Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Selvsagt, det er vel ingen som avviser målinger - selv bruker jeg oscilloscop, AC millivoltmeter, tonegenerator og andre hjelpemidler flittig for å sjekke at tingene fungerer. Kan måle frekvensgang til 10 MHz, og det burde holde.

Men ørene gir så langt den viktigste informasjonen, også når man sammenligner ferdige produkter konstruert av audio-spesialister. Til tross for all ekspertisen så er det jo lett å høre at CD-spillere og forsterkere lyder forskjellig.

Og som jeg selv har sagt flere ganger: Moderne hifi (transistorer) har store problemer med å gjengi akustiske instrumenter korrekt. En gitar blir mere som en mandolin, og en saksofon blir mere som en klarinett - altså tynnere enn real life.
    Tom. I min bil med Pioneer transistor dubbedingser så hører jeg Mark Knopfler sine gitarsoloer svært bra, det klarer nok en reiseradio greit, om du hører mandoliner eller mandariner sier mer om din hørsel én hvilken oppbygging forsterkeren har.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvis oboene spiller ulike frekvenser kan de måles, men dersom de spiller samme frekvens men er plassert ulikt i lydbildet så kan det ikke måles.

Sagt med andre ord: Måling av såkalt holografi, som gir en viktig dimensjon i stereo og opplevelsen av samme, kan ikke måles.
    Det enkleste vil trolig være om de to oboene spilles av i stereo. Så subtraheres den ene i stereo fra den andre. Man står da igjen med forskjellen, og denne kan lyttes til.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Trur det var 200.000 tusen ja.. snakker vi nye bladet? Kanskje du har lest et litt eldre? eller eg?
    Forige nummer, ikke det siste. Nå snakker jeg kanskje litt tull igjen, fordi testen kanskje forsatte inn i nyeste blad ? Uansett i sammenligning i forige nummer, var Cary rør forsterkeren til 35000 tusen klart best.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Det er vel ingen som på alvor vil avvise målinger, det er mer spørsmål om hva målingene skal tjene til:

- kan man si at utstyr låter bra fordi målinger viser dette, eller
    - kan målinger brukes til å finne ut hva det er som gjør at utstyr låter bra

En del av oss reagerer på "japansk" transistorlyd og et "rått" lydbilde, mens andre tydeligvis ikke lar seg affisere.

Så får de med lav selvtillig og dårlige ører bruke måleresultater som oppstiver !

; o} knut f
    Du må ikke glemme at det finnes mange med nok erfaring til å se en klar sammenheng mellom målinger og opplevelse. Dette er ofte de som ikke bruker så mye tid på å omtale andre som mindre begavede men som derimot holder seg til temaet som diskuteres.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja alså med dynamikk og den høres ut som den er på flere hundre watt i den "avslappa" spillestilen, med kjempe stram og rask bass og hele lydbildet egentlig.
    Når en transistor forsterker spiller så må en dra på mye mer før dynamikken trykker på.. Lurer på hva som gjer det?
    Håper du skjønte det nå..
    Det er da ingen sannhet over hodet.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nikosidis
    Forige nummer, ikke det siste. Nå snakker jeg kanskje litt tull igjen, fordi testen kanskje forsatte inn i nyeste blad ? Uansett i sammenligning i forige nummer, var Cary rør forsterkeren til 35000 tusen klart best.
    Ja var nok det forge..nyeste har eg ikke lest..

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den påstanden din Lovemusikk er bare tull .

Jeg har vært tilhenger av rør i mange år , men min forige transistor forsterker som var Mcintosh MC602 hadde ikke dette problemet OVER hodet .

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I samme prisklasse oppleves det sånn.. alså med volumknappen litt, berre litt på.. ca kl 08

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen

Jeg har vært tilhenger av rør i mange år , men min forige transistor forsterker som var Mcintosh MC602 hadde ikke dette problemet OVER hodet .
    Nei det tviler eg ikke på..
    men i samme prisklasse som min rør er det sånn..
    For å stille spørsmålet på en annen måte da..
    rør og transistor i samme prisklasse, ivertfall i lavpris siktet, er det stor forskjell, ivertfall oppleves det som stor forskjell både i dynamikk, kraft og kvalitet.. Kva som gjer da??
    Sikter til MA-rør vis det skulle vere forskjell på rør i den lavpris klassen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste vil trolig være om de to oboene spilles av i stereo. Så subtraheres den ene i stereo fra den andre. Man står da igjen med forskjellen, og denne kan lyttes til.
    Igjen en forenkling mener jeg. Her er det ikke snakk om å spille av separate spor, men om det er mulig å måle hvor oboene er plassert i lydbildet på samme måte som et litt trent øre kan identifisere dem. F. eks. obo nr. 1 er litt til venstre og obo nr. 2 er litt til høyre for senter i lydbildet.

Målingen må utføres i real time.

Først DA vil man kunne påstå at "god lyd" kan måles. Frekvensrespons, etterklang og alt det andre kjedelige måler man i RT i dag, men PLASSERNG av lyd i et lydbildet klarer man ikke i dag å måle.

Ergo er ørene et langt bedre instrument til å bedømme hva som er god lyd for 1 person enn måleteknise data. Om den lyden en forsterker gir (sammen med de andre komponentene selvsagt, men forsterker som variable) er umulig å svare éntydig på.

God sommer. Slutt å rør. Nyt livet uavhengig av klasse ditt eller datt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen

Mcintosh MC602 har vel litt til felles med mange rør forsterkere også, tenker da på at den benytter transforatorer i utgangngene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen en forenkling mener jeg. Her er det ikke snakk om å spille av separate spor, men om det er mulig å måle hvor oboene er plassert i lydbildet på samme måte som et litt trent øre kan identifisere dem. F. eks. obo nr. 1 er litt til venstre og obo nr. 2 er litt til høyre for senter i lydbildet.

Først DA vil man kunne påstå at "god lyd" kan måles. Frekvensrespons, etterklang og alt det andre kjedelige måler man i RT i dag, men PLASSERNG av lyd i et lydbildet klarer man ikke i dag å måle.

Ergo er ørene et langt bedre instrument til å bedømme hva som er god lyd for 1 person enn måleteknise data. Om den lyden en forsterker gir (sammen med de andre komponentene selvsagt, men forsterker som variable) er umulig å svare éntydig på.

God sommer. Slutt å rør. Nyt livet uavhengig av klasse ditt eller datt.
    Du forutsetter her en maskinell bevissthet trent i å gjenkjenne instrumenter, med et begrep om plassering i lydbildet etc. Dette lar seg sikkert gjøre (man kan kombinere FFT med et nevralt nettverk, trent for å gjenkjenne ulike musikkinstrumenters signatur), finne en obo, isolere lyden for denne, finne balansen for denne i tid og lydstyrke mellom de to stereokanalene og slik finne plassering i lydbildet. Kravet ditt om realtime kan greit oppnås med en viss grad av parallellprosessering.

Men hva vil du oppnå med dette? Akkurat dette med å gjenkjenne sanseinntrykk vi har hørt tidligere er vi mennesker veldig gode på. Man kan jo sammenligne dette med å plukke ut kjente fjes i en folkemengde. Man har klart å få maskiner til å gjøre dette med en viss suksess, men utfordringen er "opplæringen" av systemet, nemlig å gjenkjenne noe selv om det ikke er identisk likt i sensorene.

Når jeg sier at alt mennesket kan oppfatte med sansene også kan måles, så snakker jeg først og fremst om oppløsningen og mulighetene i sensorene, altså for mennesket øret og for måleverktøyene mikrofonene. Her har man vist at øret kommer til kort i forhold til mikrofonenes oppløsning.

Når det kommer til analyseapparatet som sitter i den menneskelige hjerne, så er det en annen historie. Det meste der kan også dupliseres, men utfordringen er å faktisk gjøre det, å finne ut hvordan man går fra ekstremt massiv parallellprosessering med lav klokkehastighet (hjernen) til begrenset parallellprosessering med høy klokkehastighet. Det er noen morsomme algoritmeutfordringer der.

(Og for en gangs skyld kan jeg vel si at jeg faktisk har en viss anelse om hva jeg snakker om, siden jeg har en ganske god utdannelse innen data og jobber med programmering til daglig).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man trenger vel strengt tatt ikke noe trent øre for å høre hvor lyder kommer fra og hvor i et lydbilde instrumentene er plassert. Det er jo egenskaper man tilegner seg i det daglige liv. Man trenger riktignokk 2 fungerende ører, og i hifi verdenen et godt nok stero oppsett der man kan gjenskape mest mulig av den riktige informasjonen fra opptaket.

Så... man kan altså ikke måle på noe som man kan f.eks kan ta opp med to mikrofoner, A/D konverteres, lagre på et digitalt medium, D/A konvertere og klare å gjenskape og spille av via to høytalere i et lytterom?

Bare det at det lar seg spille inn burde vel være bevis nokk på at dette kan måles. En innspilling er jo pr. deffinisjon en måling, der man lagrer måledataene for senere bruk.

Hva har real time med saken å gjøre? Har man et opptak, kan man jo bruke data kraft og analysere dette på en mye mer nøyaktig måte og få ut helt klare verdier på de tingene man leter etter.

Plasseringen av musikk instrumentene ligger blandt annet lagret i forskjellene i lyd trykk og tid mellom de to mikrofonene og gjengies i de to kanalene, samt at dybden og høyden i lydsenen ligger lagret i lyd refleksjonene mikrofonene mottar i konsert salen.

Hele problemstillingen med målinger er vel ikke om musikken kan måles eller ikke, men om hvordan man skal tolke/prossesere måle dataene for å få en god beskrive det man hører.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I samme prisklasse oppleves det sånn.. alså med volumknappen litt, berre litt på.. ca kl 08
    Du har skaffet deg bred erfaring i det siste? Som kan slå en strek og generalisere for hele prisklassen.... Snakk om tøvete påstand Lovemusikk!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    samt lagt inn en økning fra 80hz og nedover for å korrigere for ørets manglende følsomhet. Demper også 0.5dB per oktav fra 2000hz og oppover.

Disse to tingene er langt viktigere for en god musikkopplevelse enn hvilken forsterkerteknologi som er i bruk.
    Ja her er det noe rart:
    ørets følsomhet er vel den samme enten man lytter "live" eller via et anlegg. Er dette en heldig måte å manipulere lydbildet på ? Er det ikke en bedre løsning å avspille over anlegget på samme volum som originalen ? ; o} knut f

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være hva som helst, men dersom de spiller forskjellige musikkstykker blir de vel heller ikke helt vanskelig å skille fra hverandre?
    Akkurat, du vil også få forskjeller om samme musiker spiller samme tone 2 ganger, og hva skal du da kunne bruke måleresultatet til ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ: Hvordan vil du måle plassering av instrumenter i et lydbilde, og ikke bare konstatere at de er der "ett eller annet sted" i miksen? DET var mitt spørsmål. Har du et konkret svar på det?
    Kan fenoment tas opp med opptaksutstyr og avspilles på CD/DVD-A/SACD`?

Hvis ja, så kan det fanges opp av måleinstrumenter.

I tillegg så kan naturligvis måleinstrumenter fange opp mange ting som ikke lar seg ta opp på CD (ultralyd f.eks).

Alt det som kommer etterpå er analyse av måledataene. Og der subjektivister som objektivister like "skyldige" i å ikke ha greid å konkretisere hva "holografi" egentlig er for noe. Sannsynligvis så mener forskjellige folk at det er litt forskjellige ting.

Det er uhyre vanskelig å lage et måleinstrument som ikke bare tar lydbølger som input, men også lytterpersonens alder, kulturbakgrunn, musikkpreferanser, etc, før den skal gjøre et slags estimat av hva vedkommende synes om lyden. En veldig interessant oppgave, men altså ikke løst enda.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Du har skaffet deg bred erfaring i det siste? Som kan slå en strek og generalisere for hele prisklassen.... Snakk om tøvete påstand Lovemusikk!

Eg skriver i den lave prisklassen..du må nesten lese det eg skriver.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg skriver i den lave prisklassen..du må nesten lese det eg skriver.
    Er det ikke da bedre å skrive på ditt eget anlegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joef
    Om at det som kan høres også kan måles: Er det virkelig mulig? Skjønner at informasjonen på f.eks. en CD er noe begrenset , men hvordan får man det til? Rådyre mikrofoner skjønner jeg, men 100%?
    Hørselen vår benytter seg av fysikk for å omgjøre svingninger i lufttrykk til elektriske impulser som hjernen kan forstå.

Såvidt vi forstår så er det et endelig antall nerver som forbinder øret med hjernen, og disse sender impulser med endelig rate.

Altså er det ikke noe hokus pokus med hørselen, men det kan være vanskelig å avgjøre akkurat hvor begrensningene går i en befolkning med litt naturlig variasjon, og relativt komplekse elektro-mekaniske systemer.

Den siste biten, den som omsetter feilbarlige elektriske impulser som representerer "rå lyddata" til andre elektriske impulser som representerer "følelser, meninger, tolkning" er kanskje den vanskeligste og mest innfløkte og dårligst forståttte. Men det er viktig å innse at den baserer seg på feilbarlige data (hørselen vår) og uansett hvor kompleks den måtte være, så kan den ikke gjøre gull ut av gråstein.

-k

Side 138 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 134 135 136 137 138 139 140 141 142 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •