Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 133

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 133 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 ... SisteSiste
Viser resultater 2,641 til 2,660 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    1: eg fårstår ikke at en rørforsterker forvrenger på lavt volum og difor spiller den kraftigare...
    Å kun A/B bytte forsterker på samme oppsett fordrer også som Snickers brukte masse tid på å forklare deg tidligere, at man tar hensyn til plassering på høyttalere. Videre har man faktorer som matching etc.

En kan selvfølgelig ikke utelukke at en gitt forsterker har en "loudness-effekt" som gir den et subjektivt fortrinn ved lavt volum. Dette må således betraktes som en farging, og er for veldig mange ikke spesielt ønskelig når volumet økes.

Det sagt, jeg deler ikke samme erfaring som deg. Kraft er for meg kontroll/dempningsfaktor. Høyttalere som ikke låter bra når de blir parret med en forsterker med kontroll har ingenting i min stue å gjøre uansett.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Og det er vel også derfor ... vievann, ... selger så sabla godt!
    Min far er pensjonert sogneprest. Jeg ser en business case her

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørforstererkere som drives mot hørbar forvrengning kan høres kraftigere ut enn forsterkere med kontroll.

Først og fremst er det en seiglivet myte at klasse D er digitalt. Men det er riktig at klasse D er kjent for å ikke farge. Kjedelige høyttalere høres nettopp kjedelige ut gjennom klasse D. Det hele handler om matching, som naturligvis kan være en kunst i seg selv.

Som noen andre sa; det er ingen kunst å klare å få rør, transe eller klasse D til å låte dårligt - det er derimot ingenting å snakke for høyt om.
    Nå snakket jeg ikke nødvendig vis om rørforsterkere.
    Jeg hater forvreging. Det hører ikke hjemme i hifi etter min smak.
    Har hatt trans.. forsterkere som forvrenger mye mer enn min rør forsterker.
    Helt enig i at matching er et stikkord.
    Det kan godt hende at når jeg har hatt og hørt digital forsterkere, at var det litt dårlig matchet, men samtidig tror jeg du er enig i at forsterkere kan låte forskjellig
    Jeg kjøper ikke den forvregnings greia. Min rør forsterker spiller så klart, at de fleste forsterkere jeg har hatt kommer i skyggen av den.
    Du kan jo lese i forige nummer av fidelity også. Hvem forsterker vant den gruppe testen. Jo en Cary rør forsterker. Det var den som låt mest ekte Da var det mange trans.. og 1 klasse D med i testen. Det er min ærfaring også. Rør har en ektehet som er sjelde vare på trans.. og klasse D forsterkere.

HåkonN: har du hørt en skikkelig rør forsterker ??
    Det høres ikke sånn ut, men smak og behag.

Det helt blir dumt etter hvert. Det er ikke noe fasit. Hvorfor tror du det forstatt finnes rør forsterkere. Hvorfor finnes det ikke bare klasse D. Ganske enkelt fordi klasse D ikke er noe bedre eller dårligere enn noe annet. Alle teknologier har sine pluss og minus sider.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her klager dere på meg.. seriøst svar av deg da.. ?
    Hvorfor tror du slike produkter selger godt? Nettopp fordi audiofile nekter å tro på måleinstrumenter, og satser sine penger på sine ører og hva de mener å høre.

Ingen grunn til at det faktum ikke også skal gjelde når det kommer til hayfay-forsterkere, noe det også gjør.

Men Knut har jo egentlig rett i det han sier. Oppfattelse (!) av lyd er så langt jeg vet umulig å måle. En biff smaker alltid litt bedre servert på en flott resturant osv.

Man må gjerne pleie den virklighetsoppfatningen man har på den måten man føler er best (innen hifi er vel det rent oversatt til å bruke mest mulig dollar på rhodium og sølv) slik at man oppnår den greieste subjektiv opplevelsen. Diskusjonene starter i det øyeblikket man begynner å fremlegge en slik oppfatning som objektiv.....

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kun A/B bytte forsterker på samme oppsett fordrer også som Snickers brukte masse tid på å forklare deg tidligere, at man tar hensyn til plassering på høyttalere. Videre har man faktorer som matching etc.

En kan selvfølgelig ikke utelukke at en gitt forsterker har en "loudness-effekt" som gir den et subjektivt fortrinn ved lavt volum. Dette må således betraktes som en farging, og er for veldig mange ikke spesielt ønskelig når volumet økes.

Det sagt, jeg deler ikke samme erfaring som deg. Kraft er for meg kontroll/dempningsfaktor. Høyttalere som ikke låter bra når de blir parret med en forsterker med kontroll har ingenting i min stue å gjøre uansett.
    Mener du da at under prøving så må f.eks høytaler flyttes på selv om den var topp plassert fra før og at den må flyttes på med andre forsterkere?

En såkalt loudness effekt ja.. men burde ikke det forsatt oppover volumet? Føler/hører ikke at det blir problemer oppover, syns det står helt i stil hele veien.

Det siste er eg helt enig i.
    Ellers så takk for svar for nå føler eg at svara er mye bedre..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja klart det, og mht til denne "testen" av MA så er det som hos flere andre selvsagt ingen fullstendig test, siden det bare refereres til MA-forsterkeren med et sett små-rør og uten å spesifisere hvilke som er kombinert. Skal man teste denne forsterkeren må man kjøpe små-rør som koster nesten like mye som forsterkeren selv, og da er vi oppe i en totalpris på 8000 kr. for hele settet. Først da vil forsterkeren avsløre hva den klarer og eventuelt ikke klarer.

Drive-egenskapene hos små-rørene betyr f.ø. en god del for opplevelsen av "power" - hvor kraftig den virker. Hvis en kombinasjon ikke fungerer godt nok vil nesten garantert en annen kunne gi den riktige lyden, men man må kjøpe den selv og eksperimentere med flere rør-kombier. Til skikkelig metal rock har vi noen spesielle anbefalinger.

Heldig vis finnes det moderne forsterkere fulle av computerkomponenter som spiller alle sjangre med ekstrem kvalitet uten at man behøver å skifte komponenter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tror du slike produkter selger godt? Nettopp fordi audiofile nekter å tro på måleinstrumenter, og satser sine penger på sine ører og hva de mener å høre.

Ingen grunn til at det faktum ikke også skal gjelde når det kommer til hayfay-forsterkere, noe det også gjør.

Men Knut har jo egentlig rett i det han sier. Oppfattelse (!) av lyd er så langt jeg vet umulig å måle. En biff smaker alltid litt bedre servert på en flott resturant osv.

Man må gjerne pleie den virklighetsoppfatningen man har på den måten man føler er best (innen hifi er vel det rent oversatt til å bruke mest mulig dollar på rhodium og sølv) slik at man oppnår den greieste subjektiv opplevelsen. Diskusjonene starter i det øyeblikket man begynner å fremlegge en slik oppfatning som objektiv.....
    Sant så sant.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du da at under prøving så må f.eks høytaler flyttes på selv om den var topp plassert fra før og at den må flyttes på med andre forsterkere?
    Ja, det har vært nevnt en del ganger til nå.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nikosidis
    Det kan godt hende at når jeg har hatt og hørt digital forsterkere, at var det litt dårlig matchet, men samtidig tror jeg du er enig i at forsterkere kan låte forskjellig
    Forsterkere kan låte forskjellig. Jeg har hørt en rekke rørforsterkere låte tragisk. Jeg bruker derimot ikke det som noe argument for at rør er dårlig.

For n`te gang, klasse D er ikke digitalt.

Jeg kjøper ikke den forvregnings greia. Min rør forsterker spiller så klart, at de fleste forsterkere jeg har hatt kommer i skyggen av den.
    Grunnen til at de fleste kvesser klørne med en gang ordet forvrengning kommer på bordet er at det er svært negativt ladet og folk forbinder det med horribel lyd. Husk at det er mange ulike typer forvrengning, og musikere og lydteknikere bruker det faktisk aktivt for å få en spesiell sound.

Å hevde at man ikke har forvrengning i sitt eget anlegg, viser bare at man ikke er helt inneforstått med begrepet og ikke minst hvor komplisert det området faktisk er.

Du kan jo lese i forige nummer av fidelity også. Hvem forsterker vant den gruppe testen. Jo en Cary rør forsterker. Det var den som låt mest ekte Da var det mange trans.. og 1 klasse D med i testen. Det er min ærfaring også. Rør har en ektehet som er sjelde vare på trans.. og klasse D forsterkere.
    Hvis vi skal begynne å slenge tester fra glossy hayfay blekker der skribenter deler sine udokumenterte og ikke-etterprøvde subjekte inntrykk av produkter kan vi sikkert fortsette i dagesvis.

Jeg har forøvrig aldri hevdet at "rør" gir dårlig lyd. Det er myten om at rør liksom skal være noe mer "ekte" jeg er fundamentalt uenig i. Og etter 130 sider med diskusjon har all den tekniske dokumentasjonen som har blitt lagt frem ikke gjort noe annet enn å bekrefte mine oppfattelser.

HåkonN: har du hørt en skikkelig rør forsterker ??
    Det høres ikke sånn ut, men smak og behag.
    Det høres ikke slik ut fordi jeg ikke er fra meg av entusiasme over glødende lyspærer og gjør mitt ytterste for å dytte alt annet av teknologier ned i søla?

Skjønner du ikke hvor håpløst det er å fortelle hvordan en teknologi låter? Det blir som å snakke om hvor bra diesel-biler er uten å utdype hvilken bil/motor en faktisk snakker om.

Jeg kjenner forøvrig ikke din definisjon av en "skikkelig" rørforsterker, men har hørt en del i alt fra økonomiklassen til priser man ikke snakker høyt om. da både i Europa, Asia og USA (les: messer). Mitt største problem med rørforsterkere (bortsett fra lyspærene som for min del ikke er så ønskelig) er at de sjelden har nok effekt til å drive de høyttalerne sikler etter. Kall det gjerne matching.
    Det helt blir dumt etter hvert. Det er ikke noe fasit. Hvorfor tror du det forstatt finnes rør forsterkere. Hvorfor finnes det ikke bare klasse D. Ganske enkelt fordi klasse D ikke er noe bedre eller dårligere enn noe annet. Alle teknologier har sine pluss og minus sider.
    En kan nesten ikke klage på at du ikke har lest det som har vært diskutert de siste 130 sidene heller, i all den tid det faktisk er *så* mange sider. Men det du sier er jeg slettes ikke uenig i, og har vel vært brukt som argument fra denne kanten flere ganger tidligere i denne tråden.

Det diskusjonen (tråden) stort sett har handlet om er om de 2-3 mest aktive rørvennenne her inne har rett i at rørforsterkere er eneste salig vei til god lyd, og ikke minst argumentene som fremlegges for at det skulle være det (les: magiske resistorer, "kraftigere" watt, moderne ingeniører er ubrukelige etc). Motparten har så langt jeg har sett vært med på at rør kan låte bra, men er litt mer nyansert når det kommer til potensialet for de andre teknologiene.

Så ja, diskusjonen er ganske håpløs!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Til innlegg 409:

Nei, det er ikke bare en smakssak. Du kan låne ørene til folk som har utviklet sin evne til å lytte, musikeren jeg refererer til har trent sitt øre daglig i 25 - 30 år !

Men det er jo et valg man må gjøre: vil man ha et flott lydbilde eller et sant ?

Mye av denne diskusjonen har dreid seg nettopp om det, skal lydanlegget være for å skape lydeffekter eller vil man ha en mest mulig sann, autentisk gjengivelse.

Så er det et stoooort problem med å skaffe seg et erfaringsgrunnlag for bedømmelse: svært mye av dagens lydekspertise (les folka som styrer lyden på konserter og andre forestillinger) synes å tro at kvalitet forutsetter et høyest mulig lydnivå. Disse folkene ødelegger nesten alt av forestillinger for tiden. Dynamikk er blitt et fremmedord, bass og trommer er blitt hovedinstriumenter !

Hvis referansen er fjortismusikken på Hove og Quarten, eller amerikansk actionfilm så er det ikke så rart at man lar seg narre til å tro at Watt og pris = kvalitet.

Kanskje det er en billigere løsning å montere Monsterbass i bilen, så kan man jo imponere nhele nabolaget ?

; o} knut f
    Min erfaring er at det ikke er noen overvekt av lydeffektfreaker innenfor transistorsegmentet. Om vi inkluderer slike effekter som er litt "larger than life", for eksempel overdreven pinpointeffekt, overdreven klang, detaljering osv, så føler jeg faktisk at representasjonen er høyere innenfor rørsegmentet.

En kjapp googling på navnet ditt (om jeg oppfattet det rett) sier meg at du vet mye om hva musikk er som kommuniserende medium. Slik jeg ser det er rytme og melodi faktisk viktigere enn klangfarge, utklingning, detaljer, pinpointing osv. Ikke at det er det eneste viktige, men mange gir ofte avkall på god kvalitet på den delen av gjengivelsen for å få med noen typiske hifi-floskel-imponatoreffekter.

Om man øker kvaliteten på det ene bør man øke kvaliteten på det andre også. Forsterker man effekter som perspektiv, tekstur osv, mener jeg man også bør styrke egenskaper som tonerenhet, tonebalanse og min egen kjepphest, timing. Spesielt på tonebalanse og timing føler jeg rørforsterkere taper mest. Det samme gjelder proporsjoner. Dette er parametre som avhenger av blant annet effekt og kontroll, og selv om 2. og 3. harmonisk forvrengning kan bidra positivt i mange sammenhenger er det nettopp her man får frem de negative sidene av dette.

Jeg betviler ikke din erfaring innenfor musikk, men hvordan er det med erfaringen innenfor hifi? Som jeg har sagt mange ganger før, det er ingen kunst å lage dårlig lyd uansett teknologi. Det interessante må være hvor bra det faktisk kan bli om man utnytter en teknologi maksimalt, er du ikke enig? Har du fått utnyttet transistorteknologien så maksimalt at du kan si at den systematisk bidrar til lyttetretthet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes eksempler på at man har koblet opp forsterkere som rene kabelemulatorer. La oss si man kobler opp et oppsett med høyttalere, så kobler man inn en ekstra forsterker etter effektforsterkeren. Selvsagt med en stepdown, også i tillegg en switch der man kan velge å kjøre denne ekstra forsterkeren eller ikke. Dette er en metode for å høre om forsterkeren bidrar med noe som helst av hørbart bidrag, og man kan switche dette mens musikken går. Man kan også måle på denne riggen. Jeg kjenner til at man har oppnådd fullstendig transparens (etter hva testpanelet har kunnet høre) med transistorforsterkere men ikke med rør. Imidlertid har jeg selv hørt noe som minner om fullstendig transparens med rør forforsterker.

Jeg synes dette er ganske betegnende for denne debatten. Noen forfekter en teknologi fordi de "hører at den er bra". Men hva om den komponenten de lytter til scorer svært dårlig i en slik test som tross alt er subjektiv, med egne ører og ikke minst, med musikk? Hva skal man tro og hva er egentlig korrekt?

Vi havner ufravikelig tilbake til dette med match.

Jeg bør vel også samtidig nevne at en komponent som er på vei inn i flere og flere anlegg alltid vil score dårlig i denne testen. Nemlig romkorreksjonsenheten. Det spørsmålet som da dukker opp er om de rørforsterkerne som både farger og forvrenger mye, men samtidig er populære virkelig er gode romkorreksjonsenheter eller om de er en kombinasjon av jålete nostalgi og ganske latterlig dårlig rom/høyttalerkorreksjon.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også fått noen wow-opplevelser over rørforsterkere opp gjennom årenes løp. Problemet er bare at disse opplevelsene har utelukkende vært på lydsignaturer som kun funker på et begrenset utvalg musikk. Derfor har jeg sluttet å tro meg at det er sånn det skal låte.

Jeg har også hørt en del rørforsterkere som gjør en god jobb, men de tilfellene der jeg har følt at de har gjort en vesentlig bedre jobb enn den jevne transistorforsterker har de feilene jeg hører med transistorforsterkere ikke ligget i forsterkeren men i andre deler av anlegget. I disse tilfellene har heller ikke rørforsterkerne vært det minste nøytrale eller korrekte i sin gjengivelse.

Om man ikke får oppsettet til å låte bra med en godt tilpasset transistorforsterker er min anbefaling å legge ut høyttalerne for salg og håpe de blir borte så fort som over hodet mulig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino og musikk: kanskje man skal velge et annet anlegg for å gjengi lydeffektene på hjemmekinoen, lydeffekter, og et annet for musikk, autentisitet ?
    Hvorfor det?

Flott vs. sant: hvis man tilstreber autentisitet (High Fidelity) så bør anlegget endre minst mulig på kildematerialet og ikke farge dette på veien. Enkeltelementene skal enkeltvis, og til sammen, farge kilden minst mulig.
    Dette er jo fint å skrive, men hvordan kan du omsette en 2-dimensjonal innspilling til et realistisk lydbilde i et rom uten noen form for filtrering?

Og EQ er ingen løsning på klangproblemer, det er ingeniørenes løsning på feil man finner via målinger. Mange nyanser i klangbildet lar det seg ikke gjøre å måle seg frem til, men mye kan oppfattes av et trenet øre, ører som er trenet til annet enn å høre balansen mellom trommer og bass på 100 Db og over.
    La oss ikke gjøre dette til en floskeldebatt. Om du har bevis på at øret kan høre noe som ikke kan måles er vi mange som er interesserte i å høre om dette. Jeg er overbevist om at du får gratis hotell, reise og en fet gasje om du avslører detaljene rundt dette på neste AES-konvensjon også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers synes jeg du er presis "to the point" når du du skriver: "EQ/DSP/romkorreksjonsmuligheter meget avanserte, og egner seg til adskillig mer enn partytriks." Nettopp det å manipulere lydbildet oppfatter jeg som effektmakeri, og har lite med HiFi å gjøre.
    Er rommet ditt kalkulert med på alle innspillinger? I såfall kunne jeg tenke meg å få mappet akustikken i rommet ditt slik at vi andre (som må nøye oss med romkorreksjon) også kan få ta del i den absolutte referanse.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hva skal du med mer enn 40w hvis du har høytalere med 105db følsomhet!!!
    De fysiske lovene tilsier at man praktisk talt ikke kan lage en høyttaler med så høy følsomhet uten å bygge opp frekvensgangen av resonante noder. Disse gir ganske horribel impulsrespons. Med nøytrale forsterkere låter dette sjelden pent.

Skal man i tillegg ha dyp bass blir dimmensjonene enorme. De fleste kan ikke ha 2 meter høye høyttalere med footprint på over 1 kvadratmeter pr stk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Sånn ut av det blå tør jeg tippe at det en opplever mht "kraft" fra rør vs. transistor eller kanskje spesielt klasse D er et mindre variabelt "gulv" på de "digitale"...
    Det er selvsagt ikke tilfellet. Watt er watt uansett. Resten kan du lese i denne tråden.

Eller rett og slett evnen til å levere mye og samtidig lite "effekt" på en og samme tid.
    Du snakker sikkert om evnen til å gjengi to signaler med ulik amplitude samtidig? Det er et "ikketema" da alle forsterkere kan dette bedre enn hva ørene er i stand til å oppfatte.

Synes videre det er snodig at noe slikt ikke skal kunne la seg måles?
    Er det ment som en påstand om at det ikke kan måles?

Jeg har jo observert det samme selv; altså at rør har en tendens til å kunne gjengi en "intratone"-dynamikk som langt overgår en digital forsterker - riktignok på de nivåer tross alt rørkonstruksjonen er begrenset for da mht tilgjengelig effekt.
    Har du hørt mer enn èn rørforsterker?

Stigetiden er aller best på transistorforsterkere (bedre enn på klasse D).

Igjen ligner jo det hele litt på projektorverden, der pære alltid må stå "på" og dermed gir en langt dårligere "bånn" enn en CRT-projektor, som leverer full on og off til enhver tid.
    Dynamikk i billedverdenen oppleves som regel som dynamikk. I audioverdenen er det mye som kan oppleves som dynamikk men som ikke har noe med saken å gjøre, for eksempel frekvensgang. En ting som faktisk har med saken å gjøre er 3. harmonisk forvrengning, eller dynamisk kompresjon. Altså det motsatte av dynamikk. Om man har 3 detaljer som skal gjengis, og en av dem er kraftigere enn de andre vil det å kunne komprimere den kraftigste med 3-6dB være en stor fordel om man ønsker å skape en illusjon av økt dynamikk forøvrig.

Samtidig - og jeg understreker - det foreligger en rekke mangler med rør også, men til moderat lyttevolum forstår jeg veldig godt at det foretrekker av mange.
    En stor nok rørforsterker har ikke nevneverdige mangler ift en transistorforsterker eller klasse D-forsterker. Det er bare et spørsmål om å gjøre ting stort nok.

Det jeg igjen etterlyser er noen gode KVANTIFISERBARE begreper i disse diskusjonene...
    Hva med å lese tråden? Eller tror du alle som ikke har rør under hodeputa prater tøv?

Det må da kunne gå an å måle hva en forsterker leverer at "fra" og "til" dB innenfor et kort tidsintervall?
    Ja, det kalles steprespons. Den er blant annet begrenset av forsterkerens effektbåndbredde.

Altså fra "helt stille" til "maks lyd"? Blir jo det samme som "on/off" kontrast i projeksjonsverden, som da forklarer litt av evnen til å gjengi dynamikk. Disse målingene må tas på ulike referansevolum slik at en kan se hvilken teknologi som leverer hva.
    Igjen, her er forsterkere mange ganger bedre enn ørets ytterste begrensninger.

Det er vel egentlig mål for dette allerede (følsomhet?), men da tar en ikke "into account" tidsfaktoren på et tilstrekkelig vis.
    Jo da, det finnes og tidsfaktoren er med, men detter har ingen ting med følsomhet å gjøre.

En har jo liksom mange fine obervasjoner her, men når en liksom ikke får hengt det hele på en "knagg" av noe slag, blir det ofte vanskelig rent retorisk å få frem poenget på en god måte...
    Knaggene finnes, men når de ikke passer inn i enkeltes ønsker og forhåpninger og blir angrepet med fantasivitenskap er det ikke lett. Burde det ikke være en viss moderering av slikt på forumet? Om jeg kastet meg inn i projektortrådene og slengte dritt til alle som hadde digital projector med argumenter fundamentert i fantasifulle egenkonstruerte fenomener, ville jeg fått holde på særlig lenge?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er ikke helt riktig. ASP-modulene er spesifisert for impedanser ned til 2 ohm, men kjører 1 ohm så det griner. Impedanser under 1 ohm vil ligge på kanten av marginene til motkoblingen, spesielt ved høye frekvenser så da kan den bli ustabil.

Det er folk som har kjørt 2 par CV 215 på ett par Oberon 6.1. Vi snakker da om under 1,5 ohm, og dette ble selvsagt gjort på max power og litt til. Ikke akkurat noe jeg ville anbefale, men definitivt ikke noe man kan gjøre med særlig mange andre forsterkere.

ASC-modulene er spesifisert ned til 3 ohm, og noen av de nye multimediamodulene er spesifisert ned til 4 ohm.
    hehe testet mine tidligere visaton på oberon 6.1(600w!!!) og de hadde ingen mulighet til og få liv i dem,da de ble testet av ny eier på en dynamic forsterker så ble det andre boller

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Hvorfor har jeg noe så sinnsyk dynamikk i anlegget mitt!!! trodde ikke det var mulig med rør på 40w og horn.Dere snakker jo selv om matching og da er det rart at dere mener at rør ikke kan spille"høyt" med bra trykk osv

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Ja, det har vært nevnt en del ganger til nå.
    Javel, men det har eg ikke skjønt sånn, da en sku tru at det var greit, når den først var vinklet riktig fra før, men ok.
    Da kan eg fårstå litt deres reaksjoner ja..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hvorfor har jeg noe så sinnsyk dynamikk i anlegget mitt!!! trodde ikke det var mulig med rør på 40w og horn.Dere snakker jo selv om matching og da er det rart at dere mener at rør ikke kan spille"høyt" med bra trykk osv

Da er forvrenging seie dei.. omtrent som å spørre politikere...ivertfall når en ikkje får et fullgodt svar.. :-)
    Neida var berre litt full i tull eg :-)

Side 133 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 129 130 131 132 133 134 135 136 137 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •