Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 132

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 132 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 2,621 til 2,640 av 3050
    Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor rør kan oppfattes som "kraftigere" enn transistor er forklart og diskutert flere ganger tidligere. Les; Forvrengning og klipping.

Vil du ha mest mulig power og best mulig dempningsfaktor til prisen velger du en solid klasse D.
    Hvordan kan du si det? det kommer vel ann på høytalerne du har eller!!! har sagt det hundre ganger nå,har testet div transistorer på mine høytalere,har også hatt klasse D men til mine høytalere så låter det best med rør! Jeg får en strammere bass og en bedre diskant/mellomtone enn det jeg gjør med kraftige "moderne" teknologi

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørforstererkere som drives mot hørbar forvrengning kan høres kraftigere ut enn forsterkere med kontroll.

Ja, opp mot hørbar forvrengning ja.. men på alt under der da?? er det bare at dei 2x30 watta er så seriøst oppgitt eller er den noe annet som gjer at den er kraftigere? Lov å sei at en har ikkje peiling.. :-D vis ikke..

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sånn ut av det blå tør jeg tippe at det en opplever mht "kraft" fra rør vs. transistor eller kanskje spesielt klasse D er et mindre variabelt "gulv" på de "digitale"... Eller rett og slett evnen til å levere mye og samtidig lite "effekt" på en og samme tid. Synes videre det er snodig at noe slikt ikke skal kunne la seg måles? Jeg har jo observert det samme selv; altså at rør har en tendens til å kunne gjengi en "intratone"-dynamikk som langt overgår en digital forsterker - riktignok på de nivåer tross alt rørkonstruksjonen er begrenset for da mht tilgjengelig effekt. Igjen ligner jo det hele litt på projektorverden, der pære alltid må stå "på" og dermed gir en langt dårligere "bånn" enn en CRT-projektor, som leverer full on og off til enhver tid. Samtidig - og jeg understreker - det foreligger en rekke mangler med rør også, men til moderat lyttevolum forstår jeg veldig godt at det foretrekker av mange.

Det jeg igjen etterlyser er noen gode KVANTIFISERBARE begreper i disse diskusjonene... Det må da kunne gå an å måle hva en forsterker leverer at "fra" og "til" dB innenfor et kort tidsintervall? Altså fra "helt stille" til "maks lyd"? Blir jo det samme som "on/off" kontrast i projeksjonsverden, som da forklarer litt av evnen til å gjengi dynamikk. Disse målingene må tas på ulike referansevolum slik at en kan se hvilken teknologi som leverer hva. Det er vel egentlig mål for dette allerede (følsomhet?), men da tar en ikke "into account" tidsfaktoren på et tilstrekkelig vis. Poenget er å kartlegge hvordan de ulike produktene klarer å gjengi endringer i avspilling over korte tidsintervaller, for nettopp det er jo både øret og øyet svært følsomt for...

En har jo liksom mange fine obervasjoner her, men når en liksom ikke får hengt det hele på en "knagg" av noe slag, blir det ofte vanskelig rent retorisk å få frem poenget på en god måte...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ikkje for å vere vanskelig, men oppfattes skriver du.. det forstår eg, men det oppfattes ikke her, fordi det er soleklart kraftigere og f.eks mye mer renere og penere osv, en min kinoforsterker, Onkyo.
    Det er jo din oppfatning, er det ikke? Eller har du gått til verks med måleinstrument og etterprøvd dine subjektive opplevelser?

Din beskrivelse blir nok for vag til å kunne forklares av noen andre. Det kan være 50 forskjellige grunner til at du opplever det du gjør, men felles for de fleste av de er at de ikke kan brukes som noe allment bevis på at en teknologi er noe bedre/kraftigere etc enn noen annen.

Er det rett å slett mer ekte watt?
    Naturligvis ikke.

Eg skjønner ikke det med at den skal forvrenge å bli kraftige pga det..
    Du stiller stadig spørmål som har blitt diskutert og forklart flere ganger tidligere, også med gode referanser. Foreslår at du leter de opp - de ligger sikkert midt mellom dine egne innlegg.

Om Music Angel er din eneste referanse, du ikke ønsker å sette deg inn i teknikken, ikke har noe interesse av måleinstrumenter/hvorfor det brukes, ikke har tro på hva "ekspertene" her sier og samtidig anser deg selv for å være en nybegynner er det kanskje på tide å tenke igjennom hva du ønsker å oppnå med dine spørsmål?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Foreslår begrepet "Tonal Kontrast" som et kvantifiserbart begrep for å måle nettopp "kontrast" eller "dynamikk" i en forsterker. Problemet er selvsagt at en alltid må introdusere en høyttaler, og dermed sliter en jo med å finne et passende sammenligningsgrunnlag i alle tilfelle, men for oss her på AVforum kan vi jo kanskje bli enige om en gitt type høyttaler som rett og slett brukes til referansemåling i de tusen hjem? Trenger jo ikke være noe grisedyre greier, men en høyttaler som i det minste responderer godt på de mest interessant frekvenser...

Videre må en:

1. finne frem til passende måleutstyr... En vanlig dB-måler nytter jo ikke, den klarer en jo ikke å bruke for såpass finslige målinger over korte tidsrom... Hva koster slikt utstyr? Det koster jo tross alt nesten 100.000 for godt måleutstyr i videoverden, så at det koster litt er etter mitt syn ingen hindring (vi får spleise! ).

2. Finne ut hvilket tidsintervall en skal måle.

3. Finne ut hva en skal måle, altså hvilke frekvenser det er interessant å måle (fra 0-hver 1. Hz er kanskje en grei sak?).

4. Finne ut HVA en skal måle, er det altså tiden det tar for forsterkeren å endre fra 0 til angitt Hz som er det vi ønsker - da muligens også i kombinasjon med en faktisk presisjonsmåling for hvorvidt forsterkeren faktisk gjengir den aktuelle inputten?

Jaja, jeg er nok litt på bortebane her merker jeg, så jeg må nok egentlig innrømme at jeg burde holdt meg av banen, men jeg synes bare det er så dumt at det blir så mye utenomsnakk fremfor å faktisk prøve å søke frem nettopp denne type løsninger! Det er ingen som skal komme her å fortelle meg at verken dagens målebegreper er gode nok eller at det er for vanskelig å få til gode målinger fordi ingen andre har fått det til...! Her gjelder det bare å tenke kreativt med utgangspunkt i de observasjoner som en ser blir referert av svært oppegående Hi-Fi-praktikere!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Sånn ut av det blå tør jeg tippe at det en opplever mht "kraft" fra rør vs. transistor eller kanskje spesielt klasse D er et mindre variabelt "gulv" på de "digitale"... Eller rett og slett evnen til å levere mye og samtidig lite "effekt" på en og samme tid. Synes videre det er snodig at noe slikt ikke skal kunne la seg måles?
    Det gjør det også.

Jeg har jo observert det samme selv; altså at rør har en tendens til å kunne gjengi en "intratone"-dynamikk som langt overgår en digital forsterker -
    PWM har ingenting med digitalt å gjøre, og må på ingen måte blandes med digitalt.

Det jeg igjen etterlyser er noen gode KVANTIFISERBARE begreper i disse diskusjonene... Det må da kunne gå an å måle hva en forsterker leverer at "fra" og "til" dB innenfor et kort tidsintervall? Altså fra "helt stille" til "maks lyd"? Blir jo det samme som "on/off" kontrast i projeksjonsverden, som da forklarer litt av evnen til å gjengi dynamikk.
    Det du beskriver er ganske enkelt effekt (W).

Forvrengning kan best sammenlignes med overdreven saturation (tror jeg), der sterkere farger kan gi inntrykket at mer dynamikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ lygren: Som administrator med 11.172 innlegg, burde du av alle ha fått med deg at klasse D IKKE er digital forsterker.
    Kanskje ikke rart folk snakker forbi hverandre her inne når basis for diskusjon er så dårlig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, opp mot hørbar forvrengning ja.. men på alt under der da?? er det bare at dei 2x30 watta er så seriøst oppgitt eller er den noe annet som gjer at den er kraftigere? Lov å sei at en har ikkje peiling.. :-D vis ikke..
    Som sagt, det kan være mange grunner til dine opplevelser, så nei, jeg har ikke peiling.

Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hvordan kan du si det?
    Fordi det er tilfelle og kan etterprøves.

det kommer vel ann på høytalerne du har eller!!!
    Matching har jeg vel nevnt i annenhvert innlegg siden tråden ble startet. Hvor mange ganger har du nevnt det når du har angrepet andre teknologier enn de du har i ditt eget rack?

har sagt det hundre ganger nå,har testet div transistorer på mine høytalere,har også hatt klasse D men til mine høytalere så låter det best med rør! Jeg får en strammere bass og en bedre diskant/mellomtone enn det jeg gjør med kraftige "moderne" teknologi
    Så ditt anlegg skal brukes som referanse for alle oss andre. Kjekt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til dere eksperter:

Kan dere vere så snill å fortelle meg følgende og årsak..:

Når MA spiller mye mer åpent, kraftigere og mer kontroll i bassen, mye bedre på alle høytalere enn utstyr til mange mange ganger prisen, så forklar kvifor?
    Kan forstå dere er sur fordi det kom en billig en som spiller ringer rundt diverse, men prøv å forklar oss vandlige som IKKE måler men bruker ørene, kvifor er den så utrolig god???????
    Tidligere har du fått mange svar på dette. Du har for eksempel fått forklart at dette har med match mellom høyttaler og forsterker å gjøre. Videre har du fått forklart at du, etter hva du selv har beskrevet, kanskje ikke helt er i stand til å fortelle alle hva som faktisk er objektivt bra osv. Du velger bevisst å overse dette. En ikke uvanlig hersketeknikk for en som ønsker å bedrive propaganda.

Så har du selv hevdet at du har så langt fått sammenliknet med et fåtall andre forsterkere, det er gjort på få (2?) høyttalere og plasseringstiltak er vel nette utført samtidig? Allikevel får du deg til å bruke uttrykk som: "mye bedre på alle høytalere enn utstyr til mange mange ganger prisen". Dette tror du ikke på selv, det er bare et tåpelig stunt for å få oppmerksomhet rundt en sak.

Sist men ikke minst gjentar du gang på gang at folk (trolig inklusive meg) skal være forferdelig sure for at music angel finnes. Dette er noe som eksisterer kun inni ditt eget hode. Derimot er jeg og mange andre ganske sure for din totale mangel på respekt for andres argumenter og kunnskap.

Du kommer som en totalt grønn novise og skal belære alle andre, ikke ved å dele kunnskap, men ved å bedrive rene propagandakampanjer. Det står for meg som et stort spørsmål at du over hodet gidder, om du ikke da har noen interesser å forsvare. Det ville i såfall vært ny rekord i useriøs fremferd. At forumets moderatorer/administratorer ikke har satt ned foten skyldes vel i beste fall at de ikke gidder å følge med mens de få som gidder blir såpass provoserte at de vil delta i debatten.

Husk at du diskuterer med folk som har viet store deler av livet til dette, mange er godt skolerte både på teknisk og musikalsk nivå, bruker tid på å gå på konserter, jobber med teknikk og/eller musikk på proffesjonelt nivå (de som lager innspillingene du lytter til), jobber i kringkasting osv.

Dette vet du uansett så godt nå at om du skal unngå mistanke om det meste av uedle motiver bør du tenke deg om når du skriver. Du bør også slutte å slenge dritt til/om folk du ikke kjenner.

Ta det som et godt ment råd.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei eg veit ikkje helt, men utfra svar så lever eg med at rør er kraftigare frem til et vist punkt og spiller bedre frem til det punktet. Sånn er det bare tydeligvis for det menneske øret.
    Svara er for dårlige syns eg til at transistor skal vere bedre.
    Beste måten er øret, når det er så lett å høre forskjell. Det er mi meining da.. så får andre mene noe annet.
    Skal vere den første til å innrømme noe annet når eg får høre noe annet.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste måten er øret, når det er så lett å høre forskjell. Det er mi meining da.. så får andre mene noe annet.
    Knut Vadseth er også av samme oppfatning [1]

Det er desverre ytterst få parametre som det er praktisk mulig å måle, mens vi med ørene kan oppfatte mange flere sider av det komplekse lydbildet som påviker gleden av musikken.
    ---

[1] Leder i Fidelity #39

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei eg veit ikkje helt, men utfra svar så lever eg med at rør er kraftigare frem til et vist punkt og spiller bedre frem til det punktet. Sånn er det bare tydeligvis for det menneske øret.
    Svara er for dårlige syns eg til at transistor skal vere bedre.
    Skal vere den første til å innrømme noe annet når eg får høre noe annet.
    For å forklare dette på noen annen måte enn at det skal fremstå som ubegrunnet synsing og svada må man ha en viss interesse av teknikken. Det har du åpenbart ikke, så da er det vel bare å la det være med at du er kjempefornøyd med din investering?

Siden du stadig spør om ting som er blitt besvart mange ganger tidligere regner jeg med at:

A: Du ikke forstår svaret
    B: Svaret klinger ikke/passer ikke med den oppfatningen du ønsker å ha
    C: Du leser ikke svarene som blir gitt

Uansett A, B eller C bør du holde deg for god til å komme med noen tøysete konklusjoner om teknikken og/eller andres kunnskap, ei heller prøve å kjøre tråden OT slik du har forsøkt flere ganger.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Tidligere har du fått mange svar på dette. Du har for eksempel fått forklart at dette har med match mellom høyttaler og forsterker å gjøre. Videre har du fått forklart at du, etter hva du selv har beskrevet, kanskje ikke helt er i stand til å fortelle alle hva som faktisk er objektivt bra osv. Du velger bevisst å overse dette. En ikke uvanlig hersketeknikk for en som ønsker å bedrive propaganda.

Så har du selv hevdet at du har så langt fått sammenliknet med et fåtall andre forsterkere, det er gjort på få (2?) høyttalere og plasseringstiltak er vel nette utført samtidig? Allikevel får du deg til å bruke uttrykk som: "mye bedre på alle høytalere enn utstyr til mange mange ganger prisen". Dette tror du ikke på selv, det er bare et tåpelig stunt for å få oppmerksomhet rundt en sak.

Sist men ikke minst gjentar du gang på gang at folk (trolig inklusive meg) skal være forferdelig sure for at music angel finnes. Dette er noe som eksisterer kun inni ditt eget hode. Derimot er jeg og mange andre ganske sure for din totale mangel på respekt for andres argumenter og kunnskap.

Du kommer som en totalt grønn novise og skal belære alle andre, ikke ved å dele kunnskap, men ved å bedrive rene propagandakampanjer. Det står for meg som et stort spørsmål at du over hodet gidder, om du ikke da har noen interesser å forsvare. Det ville i såfall vært ny rekord i useriøs fremferd. At forumets moderatorer/administratorer ikke har satt ned foten skyldes vel i beste fall at de ikke gidder å følge med mens de få som gidder blir såpass provoserte at de vil delta i debatten.

Husk at du diskuterer med folk som har viet store deler av livet til dette, mange er godt skolerte både på teknisk og musikalsk nivå, bruker tid på å gå på konserter, jobber med teknikk og/eller musikk på proffesjonelt nivå (de som lager innspillingene du lytter til), jobber i kringkasting osv.

Dette vet du uansett så godt nå at om du skal unngå mistanke om det meste av uedle motiver bør du tenke deg om når du skriver. Du bør også slutte å slenge dritt til/om folk du ikke kjenner.

Ta det som et godt ment råd.
    Har ikke slengt dritt om noen!
    F.eks Classe koster mange ganger mer en den eg har, så slutt å lyg om at eg lyger.
    Det blir så mye styr når du kjefter på meg, da eg spør om ting og bare får om att og om att, at det er match, men det forklarer ikke spørsmålet, da det er lite trolig, da det må ha matchet på dei høytalerne eg har prøvd dei på hos kamerater. Kor mye flaks skal eg ha på det da?
    Så er det svaret at det er forvrenging.. det forvrenger ikke på lavt volum.

Så eg syns den kjeften burde såfall gått begge veier.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forklare dette på noen annen måte enn at det skal fremstå som ubegrunnet synsing og svada må man ha en viss interesse av teknikken. Det har du åpenbart ikke, så da er det vel bare å la det være med at du er kjempefornøyd med din investering?

Siden du stadig spør om ting som er blitt besvart mange ganger tidligere regner jeg med at:

A: Du ikke forstår svaret
    B: Svaret klinger ikke/passer ikke med den oppfatningen du ønsker å ha
    C: Du leser ikke svarene som blir gitt

Uansett A, B eller C bør du holde deg for god til å komme med noen tøysete konklusjoner om teknikken og/eller andres kunnskap, ei heller prøve å kjøre tråden OT slik du har forsøkt flere ganger.

1: eg fårstår ikke at en rørforsterker forvrenger på lavt volum og difor spiller den kraftigare...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum

[1] Leder i Fidelity #39
    Og det er vel også derfor Nordost vievann, innbrenningmaskiner og superplugger selger så sabla godt!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum

---

[1] Leder i Fidelity #39
    Ja det er kanskje her svaret ligger..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er vel også derfor Nordost vievann, innbrenningmaskiner og superplugger selger så sabla godt!
    Her klager dere på meg.. seriøst svar av deg da.. ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tjaa, mente å ha lest at icepower-modulene ikke er overbegeistret for lave impedanser - i mindre grad enn AB/A-konstruksjoner hvertfall. Vet ikke om det også gjelder for andre klasse D varianter (altså andre enn ICE)
    Det er ikke helt riktig. ASP-modulene er spesifisert for impedanser ned til 2 ohm, men kjører 1 ohm så det griner. Impedanser under 1 ohm vil ligge på kanten av marginene til motkoblingen, spesielt ved høye frekvenser så da kan den bli ustabil.

Det er folk som har kjørt 2 par CV 215 på ett par Oberon 6.1. Vi snakker da om under 1,5 ohm, og dette ble selvsagt gjort på max power og litt til. Ikke akkurat noe jeg ville anbefale, men definitivt ikke noe man kan gjøre med særlig mange andre forsterkere.

ASC-modulene er spesifisert ned til 3 ohm, og noen av de nye multimediamodulene er spesifisert ned til 4 ohm.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: eg fårstår ikke at en rørforsterker forvrenger på lavt volum og difor spiller den kraftigare...
    Forvrengning er gjerne tillegg av lyd som ikke skal være der. Derfor oppleves ofte forvrengt lyd som kraftigere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke slengt dritt om noen!
    F.eks Classe koster mange ganger mer en den eg har, så slutt å lyg om at eg lyger.
    Det blir så mye styr når du kjefter på meg, da eg spør om ting og bare får om att og om att, at det er match, men det forklarer ikke spørsmålet, da det er lite trolig, da det må ha matchet på dei høytalerne eg har prøvd dei på hos kamerater. Kor mye flaks skal eg ha på det da?
    Så er det svaret at det er forvrenging.. det forvrenger ikke på lavt volum.

Så eg syns den kjeften burde såfall gått begge veier.
    ...og noen gode regeler når du er på et forum. En ting blir ikke mer riktig av at du gjentar det. Det du har sagt/gjort forsvinner ikke ved at du nekter for det, og andres utsagn blir ikke usanne av at du benekter dem.

Side 132 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 128 129 130 131 132 133 134 135 136 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •