Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 129

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 129 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 125 126 127 128 129 130 131 132 133 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 2,561 til 2,580 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nå er det du som automatisk antar at jeg mener all forvrengning er negativt.

Rørlyd er som den er på grunn av harmonisk forvrengning, på godt og vondt. Akkurat som i gitareksemplet ditt (jeg håper du sikter til elektrisk gitar) - forvrengning kan potensielt være en god ting. Men gjør det musikken mer ekte? Nei. Per definisjon havner du lenger vekk fra kildematerialet når lyden forvrenges. I rørforsterkerens tilfelle betyr det dog ikke at det ikke låter bra.

Jeg har hørt flere gode rørforsterkere - jeg skal forresten være enda mer presis - jeg har oppfattet alle rørforsterkere jeg har hørt som vellydende.

Det er vanskelig å ikke bli provosert av deg når du sitter og forteller meg og resten av forumet at forsterkeren din er bedre enn min og andres forsterkere uten å ha hørt dem, og enda mindre sammelignet dem direkte. Forstår du ikke det selv eller prøver du bevisst å provosere?

Du vet INGENTING om klangbalansen fra min transistorforsterker, eller mitt anlegg totalt sett - så jeg må be deg høflig om å holde brødboksen din lukket om akkurat det. Det blir litt sånn mora di argumentasjon, det bør du holde deg for god for.
    Janteloven i full sving?

Først, har aldrig Aldrig sagt du eller andre har dårlige anlegg.

Var no voldsomt kor hissig og sure noen blir da..!?

Da er ikkje eg som har laget den forsterkeren da..
    Så nå er dette avsluttet fra meg.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Devilej her på forumet A-B sammenlignet Music Angel mot en dyrere rørforsterker.

Vil bare påpeke at jeg ikke foretok AB testen, men skrev et førsteinntrykk av MA etter en kvelds lytting med orginalrør. Siden det ikke fantes noen likheter mellom de 2 forsterkerene jeg da hadde i hus (ble som å sammenligne epler og bananer) fant jeg ikke en slik test hensiktsmessig, men bestemte meg heller for å lage noe basert på MA alene og hvilke løft den fikk i lyden ved forskjellige oppgraderinger. Pga reksjonene rundt dette valgte jeg å droppe hele prosjektet og heller la MA være MA. De få linjene jeg skrev i et innlegg var derfor bare et personlig subjektivt lytteinntrykk etter 3-4 timers spilling, og bør derfor ikke legges vekt på.

Dette har forøvrig ingenting med tema i denne tråden å gjøre, men tenkte jeg fikk svare siden det kom opp

Back to topic
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Janteloven i full sving?

Først, har aldrig Aldrig sagt du eller andre har dårlige anlegg.

Var no voldsomt kor hissig og sure noen blir da..!?

Da er ikkje eg som har laget den forsterkeren da..
    Så nå er dette avsluttet fra meg.
    Jeg mistenker at du ikke forstår innholdet av janteloven. Det er ikke jeg som sitter her og forsøker å få folk med highendutstyr til å framstå som sure og kjipe folk som ikke unner andre noe godt. Er det noen som fremstår som misunnelig på folk som har det bedre enn seg selv så er det du, ikke jeg. Du sitter med en Lada og synes folk som kaster bort penger på Mercedes er teite. Er ikke det omtrent definisjonen på janteloven da?

Du har ikke sagt at mitt eller andres anlegg er dårlig, bare at ditt er bedre og låter mer ekte. Litt avhengig av hva slags anlegg folk sitter med kan nok enkelte oppfatte det fornærmende, med tanke på hva slags utstyr du har.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mistenker at du ikke forstår innholdet av janteloven. Det er ikke jeg som sitter her og forsøker å få folk med highendutstyr til å framstå som sure og kjipe folk som ikke unner andre noe godt. Er det noen som fremstår som misunnelig på folk som har det bedre enn seg selv så er det du, ikke jeg. Du sitter med en Lada og synes folk som kaster bort penger på Mercedes er teite. Er ikke det omtrent definisjonen på janteloven da?

Du har ikke sagt at mitt eller andres anlegg er dårlig, bare at ditt er bedre og låter mer ekte. Litt avhengig av hva slags anlegg folk sitter med kan nok enkelte oppfatte det fornærmende, med tanke på hva slags utstyr du har.

Du kan begynne å lese mer nøyaktig hva eg skriver først.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan begynne å lese mer nøyaktig hva eg skriver først.
    ...Ja, la oss lese litt. (Fint om du leser mine innlegg nøyaktig også når du likevel sitter her) - Dette er bare fra de siste to-tre sidene i tråden, du har en million lignende uttalelser i løpet av denne tråden.

Først et par eksempler på deg som lovpriser din egen forsterker og direkte/indirekte snakker negativt om andre forsterkere (dermed også inkludert de vi andre sitter på)

Når MA spiller mye mer åpent, kraftigere og mer kontroll i bassen, mye bedre på alle høytalere enn utstyr til mange mange ganger prisen, så forklar kvifor?
    (..)
    Kan forstå dere er sur fordi det kom en billig en som spiller ringer rundt diverse
    (..)
    eg sitter med en som spiller mer ekte og vil ikke ha en kald transistor forsterker.
    (..)
    hvorfor kan det firmaet lager så billigt mens andre ikke kan eller får det til.
    (..)
    Så da må det vere en god forsterker, og ikke en sånn dyr dere har som kun spiller bra på et utvalgt utstyr
    (..)
    Du forstår ikke at denne type uttalelser virker provoserende?

det virker på oss vandlige at den får ikke lov å vere så bra fordi den er så billig.
    (..)
    Ikke viktig å bevise noe annet enn at dere skal innrømme at det er et kanonkjøp..det er mange folk innpå her som ikke har råd til dyre ting som eg og deg
    (..)
    Og her har vi først deg som putter deg selv i båsen "oss vanlige", "folket" eller lignende, mens du indirekte stigmatiserer alle som er på den andre siden av diskusjonen - vi er tydeligvis en slags highend snobber som ser ned på alle som ikke har like dyrt utstyr som andre. I sitat nummer to har du derimot plutselig inkludert deg selv blant de kule med dyrt utstyr.

Jeg kan forstå at du synes folk virker "jantete" og nedlatende, hvis de ikke kan innrømme at Music Angel er god til prisen - men det rare er jo at ingen her nekter for det, det er bare inni hodet ditt at alle går rundt og er sure og sier at MA suger.

Forøvrig, kan du forklare meg hvor du har det fra at den er så utrolig mye bedre enn alt annet til samme pris? Har du HØRT alt annet til samme pris? Du har jo ingen referanser mann. Hvordan kan du forvente at folk skal sitte her og rope hurra over en denne forsterkeren?

De som ikke har hørt den (f.eks meg) kan naturlig nok ikke uttale seg overhodet, og synes det er litt urettferdig å bli kalt sur av den grunn.

De som HAR hørt den (bortsett fra deg og Kjell) ser ut til å synes det er en god forsterker til prisen, men ikke så bra at de kaster ut det utstyret de allerede har - så noe direkte mirakel er den neppe. Beklager.

Apropos mirakler - Jeg tror du hadde gjort deg godt som Jehovas vitne, du og de deler et felles ønske om å påtvinge andre sin egen overbevisning.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Ja, la oss lese litt. (Fint om du leser mine innlegg nøyaktig også når du likevel sitter her) - Dette er bare fra de siste to-tre sidene i tråden, du har en million lignende uttalelser i løpet av denne tråden.

Først et par eksempler på deg som lovpriser din egen forsterker og direkte/indirekte snakker negativt om andre forsterkere (dermed også inkludert de vi andre sitter på)

Du forstår ikke at denne type uttalelser virker provoserende?

Og her har vi først deg som putter deg selv i båsen "oss vanlige", "folket" eller lignende, mens du indirekte stigmatiserer alle som er på den andre siden av diskusjonen - vi er tydeligvis en slags highend snobber som ser ned på alle som ikke har like dyrt utstyr som andre. I sitat nummer to har du derimot plutselig inkludert deg selv blant de kule med dyrt utstyr.

Jeg kan forstå at du synes folk virker "jantete" og nedlatende, hvis de ikke kan innrømme at Music Angel er god til prisen - men det rare er jo at ingen her nekter for det, det er bare inni hodet ditt at alle går rundt og er sure og sier at MA suger.

Forøvrig, kan du forklare meg hvor du har det fra at den er så utrolig mye bedre enn alt annet til samme pris? Har du HØRT alt annet til samme pris? Du har jo ingen referanser mann. Hvordan kan du forvente at folk skal sitte her og rope hurra over en denne forsterkeren?

De som ikke har hørt den (f.eks meg) kan naturlig nok ikke uttale seg overhodet, og synes det er litt urettferdig å bli kalt sur av den grunn.

De som HAR hørt den (bortsett fra deg og Kjell) ser ut til å synes det er en god forsterker til prisen, men ikke så bra at de kaster ut det utstyret de allerede har - så noe direkte mirakel er den neppe. Beklager.

Apropos mirakler - Jeg tror du hadde gjort deg godt som Jehovas vitne, du og de deler et felles ønske om å påtvinge andre sin egen overbevisning.

Okai, eg har feil.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men det sitter langt inne å må proveseres ut

Mente vel egentlig at det var du, Lovemusikk, som kom med en liten innrømmelse... Du vil ha oss andre som ikke har Music Angel til å innrømme at det er en god forsterker....

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Hvorfor skal jeg innrømme at det er ett kanonkjøp? Jeg liker ikke lyden i rør, jeg synes det er tamt kjedelig og pløsete...
    For meg er det absolutt ikke ett kanonkjøp...
    Nei, for all del, du/vi/dere trenger ikke å innrømme noen verdens ting når det kommer til Music Angel. Poenget mitt var at det Lovemusikk var/er ute etter er å få oss/de som ikke har Music Angel til å innrømme at det er en god forsterker. Men det trenger vi absoluttt ikke. Alle har sin smak og sine preferanser, og Music Angel er sansynligvis ikke den universale malen ppå disse.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Mente vel egentlig at det var du, Lovemusikk, som kom med en liten innrømmelse... Du vil ha oss andre som ikke har Music Angel til å innrømme at det er en god forsterker....
    Så sant dere har hørt den ja.. for ellers lyg dei som har hørt den. Og tenker da på valuta for pengene den koster. Det betyr ikke som andre her mener at eg sier den er verdens beste osv.. det blir bare tåpelig..
    ilbake til tråden, har eg prøvd meg på no i lengre tid..

Men sånn først, hva skal en velge som forforsterker til denne da eg trenger fjernkontroll til volumet..?
    Må vere en som eg og kan bruke til andre transistorforsterkere.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når ble dette en Music Angel tråd? Finnes det ikke egne fanklubb tråder for Music Angel?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Når ble dette en Music Angel tråd? Finnes det ikke egne fanklubb tråder for Music Angel?
    Jo, så slutt å nevn den da..

Hva kan passe som forforsterker til en rør forsterker folkens?
    Men den skal og kunne brukes til transistor forsterker så må vere bra men ikke for dyr.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men den skal og kunne brukes til transistor forsterker så må vere bra men ikke for dyr.
    Har det spørsmålet noe med denne tråden å gjøre?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke jeg som har prediket om Music Angel over de siste sidene for å få bekreftelse av at jeg har valgt rett forsterker :-?

Tror det passer best inn i en egen tråd eller Music Angel tråden... Denne tråden handler om rørlyd, transistorlyd og klasse D.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan passe som forforsterker til en rør forsterker folkens? Men den skal og kunne brukes til transistor forsterker så må vere bra men ikke for dyr.
    Dette er ingen chatte-tråd for deg og ditt anlegg. Det faktum har du blitt minnet på flere ganger tidligere. Jeg har full forståelse for at det kan bli en viss monolog i Music Angel trådene nå som Kjell glimrer med sitt fravær, men dette er ikke tråden for å bruke til den type spørsmål.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siterer meg selv for å se om noen kan svare på dette... :-D

For å ikke kjøre seg helt fast i Music Angel sporet, så har jeg et spørsmål ang rørforsterkere generelt.

Hvorfor har de fleste (som jeg har sett...) rørforsterkere høytalerterminaler til både 4 og 8 ohm? Og hvorfor har stort sett ikke (hva meg bekjent) ikke transistor og klasse D dette?
    Noen som vet noe om dette?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siterer meg selv for å se om noen kan svare på dette... :-D

Noen som vet noe om dette?
    Du sier noe der ja.
    Velgere for 4 og 8 ohm var også veldig vanlig på transistor forsterkere før i tiden, hvorfor de ikke brukes mye på transistorutstyr idag er vel muligens fordi de fleste nyere transistor konstruksjoner takler lavere impedanser bedre? Klasse D konstruksjoner takler ihvertfall i de fleste tilfeller lave impedanser veldig bra.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Du sier noe der ja.
    Velgere for 4 og 8 ohm var også veldig vanlig på transistor forsterkere før i tiden, hvorfor de ikke brukes mye på transistorutstyr idag er vel muligens fordi de fleste nyere transistor konstruksjoner takler lavere impedanser bedre? Klasse D konstruksjoner takler ihvertfall i de fleste tilfeller lave impedanser veldig bra.
    Tjaa, mente å ha lest at icepower-modulene ikke er overbegeistret for lave impedanser - i mindre grad enn AB/A-konstruksjoner hvertfall. Vet ikke om det også gjelder for andre klasse D varianter (altså andre enn ICE)
    --
    Thorbjørn

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du har rett i det, men jeg mener å ha hørt at det gjelder ved ekstremt lave impedanser, altså fra 2 ohm og videre nedover.. noen som kan komme med inspill her?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt med på tråden en stund, mulig dette er ot, men føler allikevel for å poste da jeg var på nippet til å bestille en MA selv i vinter. Klipper derfor ut en test jeg selv gjorde da jeg hadde den på lån hjemme hos meg selv. I og med at enkelte mener at denne er noe av det kvasseste som fins synes jeg det er relevant.

Jeg vil allikevel legge til at dette er en forsterker jeg skal ha til et anlegg nummer to (hovedstue) da barna er litt større og ikke plukker på rørene. Brent barn etc...

"Da har jeg også fått æren av å teste dette produktet en stund, med andre rør enn originalen. (Kjell B. sine rør anbefalinger). Har lenge fulgt med i tråden og vært på nippet til å bestille en selv, flere ganger. Originaloppsettet mitt er Arcam AVP700 mot Rotel RB-993. Høyttalere er DLS R55, 4 ohms med 88db følsomhet.... Kilde har vært diverse digitale, ikke vinyl.

Kjørte i gang med diverse fra Buddy Guy, og må si at det låt flott. Detaljert, utilslørt og åpent. Det samme inntrykket med Marius Müller og Dire Straits. Vaughan's "Little Wing" var sinnsyk. Den spiller meget musikalsk, og får Rotelen til å fremstå som mer "innestengt". Hmm, bedritent å beskrive lyd med bokstaver....

Så var tiden kommet til å høre på andre ytterpunkter av hva jeg liker. Startet her med Necrophagist og skiva "Onset of putrefaction". Og her må jeg si at MA skuffet stort. Den massive veggen av lyd Rotelen gir, ble med MA en heller tynn greie. Lyden var smal og spinkel. Extremes "Waiting for the punchline" var anstrengende å høre på, spesielt vokalen til Gary. Samme inntrykk fikk jeg med Dream Theater, Metallica, Guns etc.

Etter tips fra eier testet jeg pentode/triode samt 4 og 8 ohms komboer. Synes lyden var mere "massiv" med bryteren ned. Er usikker på om dette er pentode eller triode. Bakdelen var at jeg måtte skru opp volumet betraktelig.

Konklusjonen min per nå er at MA er en veldig god forsterker til en viss type musikk, men en dårlig allrounder når man har så vid smak som jeg har. Dermed blir det ingen utskiftninger i denne omgang, men den er på ingen måter avskrevet. Synes det var riktig å poste dette, da denne tråden har fått mange til å bestille MA uten å høre den. Må også få si at det sannsynligvis er flere veier til Rom, og at dette koker ned til å bli en subjektiv greie. Noen liker mora mens andre liker dattera. (eller broren, faren, bestefar, mormor, hunden etc.)"

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Mulig du har rett i det, men jeg mener å ha hørt at det gjelder ved ekstremt lave impedanser, altså fra 2 ohm og videre nedover.. noen som kan komme med inspill her?
    Joda, jeg tror ikke det er en begrensning som er relevant ved drift av de fleste høyttalere, ville bare kommentere det da det såvidt jeg har skjønt ikke er slik at Klasse D (spesifikt ICE) nødvendigvis er bedre på dette enn A / AB - men ikke dermed sagt at de ikke klarer normalt lave laster
    --
    Thorbjørn

Side 129 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 125 126 127 128 129 130 131 132 133 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •