Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 126

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 126 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 2,501 til 2,520 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Så du søker ikke hvordan gitaren låter i studio, men hvordan den låter i virkligheten?
    Ja, kvifor ikkje? vis utstyret som er brukt under opptakk er godt nok så.. :-D
    Norsk kirkelig kultur verksted har brukbart utstyr, uten at eg veit hva dei bruker.
    8)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Ok.. Kan du svare på resten av innlegget? Hva består anlegget ditt av? Legg gjerne ut noen bilder også..:-D
    Mas..Ikke så dyrt å innponere noen med, men lyden kommer seg, er under innspilling..
    CD-spiller: Music Hall CD25.2
    Forsterker: Music Angel MKII, med ca noe av dei beste rør i.
    Kabler: Chord
    Høytallere: Triangle Altea EX

Lyden, tja tetaljert som fy.. og spiller veldig bra.
    Broderen min var innom i går, da eg kjørte kun orginale rør, (veldig dårlig,syns eg) og han nemte at no nærmer det seg Electrocompaniet i lyd.
    Men spiller mye mye bedre med dei andre røra. Da kan en f.eks høre godt at knappene på en klarinett blir trykket ned når en spiller på den. En kan høre godt at den som spiller kirkeorgel, trykker ned pedalene og sånne ting.
    Det er ikke mye eg savner her no. Vi får se når dei er innspilt alle ting.
    Er vel en dyr hobby kan eg tenke meg på sikt

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Består ikke platesamlingen din stort sett av studioinnspillinger eller liveinnspillinger etterbearbeidet i studio?
    :-D joa.. Men trur dere skjønner ka eg vil fra til, når eg sier ekte lyd..da ikke en lyd som er kald når instrumentet er varme toner fra..kort sagt ekte..eller skal eg bruke til nærmet ekte?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste Fidelity er jo artig lesing. Vidar Mørch, som vel er glad i rør, klarer ikke å finne et vondt ord å si om Jeff Rowland Conntinuum 500, som er en klasse D forsterker basert på ICE.

Riktignok koster herligheten 100,000NOK - så det skulle vel bare mangle at det låter greit.

"(..)Det låter nemlig alt annet enn kaldt og over-stramt, sterilt og pertentlig. Det låter varmt. Det låter musikk og det låter faktisk ikke så lite av rør. Så det så!(...) Konklusjon: Vil ha!"

--
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vurdering av lydkvaliteten i HiFi-utstyr

Målet for all lydgjengivelse MÅ være å få et lydbilde som er identisk med originalen, altså det lydbilde som ble skapt av utøverne. Skal man vurdere god/dårlig så får man spørre de som er de virkelige ekspertene, nemlig musikerne. Eksempel: en profesjonell oboist med lang utdannelse og yrkeskarriere har utviklet et øre for hvordan en obo skal låte som langt overgår ethvert måleapparat. Hvis oboisten går god for at lyden ut av høyttaleren er slik den skal være, med hans trenede øre, ja da har man et godt anlegg.

Akustikken i konsertsalen påvirker nyansene i lydbilde: balanse osv.Det rare er at oboklangen oppleves som genuin uansett hvor man sitter i salen.

Og så er det da høyttalerne som til syvende og sist lager lyden, dersom de farger lydbildet så er all diskusjon om nyanser i kjeden foran meningsløs.

Autentisitet er målet, ikke subjektivt vurdert god/dårlig lyd.

the proofe of the pudding is the eating !

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ja, kvifor ikkje? vis utstyret som er brukt under opptakk er godt nok så.. :-D
    Norsk kirkelig kultur verksted har brukbart utstyr, uten at eg veit hva dei bruker.
    8)
    Hvordan vet du at det var slik gitaren låt i studio? For det må jo være det som er "ekte"?

:-D joa.. Men trur dere skjønner ka eg vil fra til, når eg sier ekte lyd..da ikke en lyd som er kald når instrumentet er varme toner fra..kort sagt ekte..eller skal eg bruke til nærmet ekte?
    Jeg legger god viljen til. Og ja, jeg fatter faktisk ikke hva du ønsker å komme frem til.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kfasting
    Målet for all lydgjengivelse MÅ være å få et lydbilde som er identisk med originalen, altså det lydbilde som ble skapt av utøverne. Skal man vurdere god/dårlig så får man spørre de som er de virkelige ekspertene, nemlig musikerne. Eksempel: en profesjonell oboist med lang utdannelse og yrkeskarriere har utviklet et øre for hvordan en obo skal låte som langt overgår ethvert måleapparat. Hvis oboisten går god for at lyden ut av høyttaleren er slik den skal være, med hans trenede øre, ja da har man et godt anlegg.

Akustikken i konsertsalen påvirker nyansene i lydbilde: balanse osv.Det rare er at oboklangen oppleves som genuin uansett hvor man sitter i salen.

Og så er det da høyttalerne som til syvende og sist lager lyden, dersom de farger lydbildet så er all diskusjon om nyanser i kjeden foran meningsløs.

Autentisitet er målet, ikke subjektivt vurdert god/dårlig lyd.

the proofe of the pudding is the eating !
    Jeg kan bare si meg halvveis enig (eller egentlig mest uenig) i dette.

A) Hvordan i huleste kan man forvente at den jevne hifi-entusiast har et forhold til "originalen" ? Det er da umulig for meg å vite nøyaktig hvordan plata jeg hører på egentlig låter / var tenkt å låte. Ikke kjenner jeg noen som var med når plata var laget heller, så jeg kan ikke få noen obo-spillere hjem til meg for å vurdere det (nå var jeg grei og latet som om jeg hørte på musikk med obo involvert)

B) Det er for meg hevet over enhver tvil at målet for mitt personlige anlegg er det jeg selv subjektivt vurderer som god lyd.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet du at det var slik gitaren låt i studio? For det må jo være det som er "ekte"?

Jeg legger god viljen til. Og ja, jeg fatter faktisk ikke hva du ønsker å komme frem til.
    vet og vet, men har hørt mye dårligt/mindre bra utstyr spille musikk fra en cd og eg syns det bør høres realistisk av høytalerne.
    Det er bare å gå på diverse live konserter med blåseinstrument, gitarer osv vis en ikke vet kordan instrumenta høres ut. Men seff er det forskjell på f.eks gitarer, men det gidder eg ikke blande inn, da eg snakker om generelt.

Skjønner ikke at det kan vere så vanskelig og forstå at eg vil ha lyd som den var før den gikk inn i mikrofonen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet og vet, men har hørt mye dårligt/mindre bra utstyr spille musikk fra en cd og eg syns det bør høres realistisk av høytalerne.
    Det er bare å gå på diverse live konserter med blåseinstrument, gitarer osv vis en ikke vet kordan instrumenta høres ut. Men seff er det forskjell på f.eks gitarer, men det gidder eg ikke blande inn, da eg snakker om generelt.

Skjønner ikke at det kan vere så vanskelig og forstå at eg vil ha lyd som den var før den gikk inn i mikrofonen.
    Ja du snakker jo som om du vet hvordan det låt når det gikk inn i mikrofonen. Du vet antageligvis hvordan hver utgivelse er bearbeidet under produksjonen også? Siden du tydligvis kompenserer for dette slik at du for "ekte" lyd.

Jeg forstår at du ønsker musikken som går inn i mikrofonen, men jeg kan absolutt ikke fatte og begripe at du kan påstå at du sitter hjemme i din egen stue og kan påstå at "ja slik låt det når musikken gikk inn i mikrofonen".

Lyd er en subjektiv oppfattelse og vi har alle forskjellig idealer - noe jeg helt og fullt ut respektere. Derimot når noen påstår at dem kan reprodusere "ekte" musikk i stua si slik den spilt inn - og fremstiller det som en universal sannhet, da kommer følehåra mine ut:!:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

A) Hvordan i huleste kan man forvente at den jevne hifi-entusiast har et forhold til "originalen" ? Det er da umulig for meg å vite nøyaktig hvordan plata jeg hører på egentlig låter / var tenkt å låte. Ikke kjenner jeg noen som var med når plata var laget heller, så jeg kan ikke få noen obo-spillere hjem til meg for å vurdere det (nå var jeg grei og latet som om jeg hørte på musikk med obo involvert)

B) Det er for meg hevet over enhver tvil at målet for mitt personlige anlegg er det jeg selv subjektivt vurderer som god lyd.
    +1.

A)Vi som sitter hjemme i stua, har ikke noe bakgrunn for å vite hva som er korrigert på under produksjone. Og dette vil variere fra innspilling til innspilling.

B) 110 % enig.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gi en klar definisjon på hvordan det og det instrumentet høres ut er vel ikke det enkleste, opplevelsen av lyden fra instrumentene vil jo i stor grad påvirkes av romakkustikken i det rommet det blir spilt, vil også tro at luftfuktighet og temperatur påvirker lyden, både i positiv og negativ retning.
    Dermed kan jo lyden fra et og samme instrument oppfattes på veldig mange forskjellige måter.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du snakker jo som om du vet hvordan det låt når det gikk inn i mikrofonen. Du vet antageligvis hvordan hver utgivelse er bearbeidet under produksjonen også? Siden du tydligvis kompenserer for dette slik at du for "ekte" lyd.

Jeg forstår at du ønsker musikken som går inn i mikrofonen, men jeg kan absolutt ikke fatte og begripe at du kan påstå at du sitter hjemme i din egen stue og kan påstå at "ja slik låt det når musikken gikk inn i mikrofonen".

Lyd er en subjektiv oppfattelse og vi har alle forskjellig idealer - noe jeg helt og fullt ut respektere. Derimot når noen påstår at dem kan reprodusere "ekte" musikk i stua si slik den spilt inn - og fremstiller det som en universal sannhet, da kommer følehåra mine ut:!:
    Skjønner deg og.. men vil liksom prøve ivertfall å få det mest ekte vis du skjønner.. Eg kan jo seff ikke vite kordan det høres ut før det går inn i mikrofonen, men eg vet liksom kordan instrumenter høres ut så..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

+2

A) Som de aller fleste andre har jeg aldri satt mine ben i et studio, og vet lite om hva de egentlig gjør der. Så det å forholde seg til originalen blir umulig, eller i beste fall en stor porsjon tipping.
    Jeg registrerer dog at det også må være endel "middelmådig" arbeid som utføres, for å si det slik. Såpass har jeg i hvert fall ikke problemer med å høre selv på mitt anlegg. Så hvordan skal jeg så forholde meg til en "dårlig" original? Er det artisten eller de som behandler produktet som har hatt en dårlig dag? Skal så målsetningen forandres, eller skal jeg forholde meg til det jeg mener er et snitt av hva jeg forventer fra denne artisten?
    B)Hvorfor i all verden skulle vi bruke tid og penger på noe annet enn det vi subjektivt fortrekker?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om jeg egentlig vil ha lyden slik den var "i virkeligheten" under innspillingen...

Alle som har vært på en konsert, vet at lyden der ofte er riktig dårlig. På en rockekonsert vil lyden som oftest være altfor høy, og svært forvrengt. Hvor du er i lokalet vil ha stor betydning; ofte henger lydbildet knapt sammen. Selv i en klassisk konsertsal kan akustikken være dårlig -- dessuten blir musikken forstyrret av tilskuernes, som kommenterer, hoster, eller bare knirker i stolen ved siden av deg... Enten det er rock eller klassisk: Under en konsert er det opplevelsen som teller; ikke lyden.

En studioinnspilling vil svært ofte være manipulert; om ikke annet så ved at instrumenter er innspilt separat og mikset sammen til en helhet.

Det jeg ønsker, er et anlegg som gjengir det resultatet produsenten har villet få frem. Med min økonomi er dette langt på vei en utopi. Men et stykke på vei kommer jeg ved å velge en forsterker som bidrar minst mulig med egen farging av lyden, og ved å legge forholdsvis mer penger i høyttalere enn i elektronikk -- siden høyttalerne uten sammenligning er det som påvirker lyden mest.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener dere at et anlegg som får frem det produsenten har gjort skulle ha andre egenskaper en et som får frem det mest realistiske lydbildet?
    Vil ikke et anlegg som gir din egen favorittsound få problemer hvis du skulle sette på noe annet en den ene plata som det passer til. Eller går det an å sitte å lytte til anlegget i seg selv?
    Jeg synes klassiskinstrumenteksemplet er godt, fordi der er du i en verden hvor produsenten nesten aldri vil manipulere lyden på en måte som går på tvers av det som gir en realistisk opplevelse. Hvis engelskhornet låter som en sopransax er det ikke på grunn av innspillingen.
    Man vil sikkert alltid ha en egen lyd i anlegget, farget av forsterker og høyttalere, men hvis det består "obotesten" som foreslått ovenfor, så skulle det i hvertfall ikke være noe som står i veien for musikkopplevelsen.Da vil i hvertfall jeg være i mål. Synes faktisk det er forbausende vanskelig bare å komme dit jeg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det leteste må være å bare nyte musikken, drite i hva som får frem den gode lyden - så sant en liker det selv!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjerner man rommet, så får man musikken i stor grad slik den er innspilt i studio.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Fjerner man rommet, så får man musikken i stor grad slik den er innspilt i studio.
    Svaret ditt taler vel for seg..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Amra
    +2

A) Som de aller fleste andre har jeg aldri satt mine ben i et studio, og vet lite om hva de egentlig gjør der. Så det å forholde seg til originalen blir umulig, eller i beste fall en stor porsjon tipping.
    Jeg registrerer dog at det også må være endel "middelmådig" arbeid som utføres, for å si det slik. Såpass har jeg i hvert fall ikke problemer med å høre selv på mitt anlegg. Så hvordan skal jeg så forholde meg til en "dårlig" original? Er det artisten eller de som behandler produktet som har hatt en dårlig dag? Skal så målsetningen forandres, eller skal jeg forholde meg til det jeg mener er et snitt av hva jeg forventer fra denne artisten?
    B)Hvorfor i all verden skulle vi bruke tid og penger på noe annet enn det vi subjektivt fortrekker?
    Da er vi fremme ved poenget: mange VET IKKE hvordan musikken er ment å klinge ! Å velge ut et lydanlegg blir da ren hasard, og hvordan man på et slikt grunnlag kan mene seg å vite hva som er godt/dårlig utstyr er meg en gåte. Man risikerer jo bare å lage sin egen lydkulisse med "filmeffekter" som det store målet.

I tillegg må vi huske på at vi legger til og trekker fra inni hodet, d.v.s. at vi fort blir vant til et lydbilde. Eksempel: en Kurer låt fortreffelig, det som manglet i lydbildet ble lagt til i hodet slik at lytteopplevelsen likevel ble god !

Kanskje vi skal se etter anlegg som gir et minst mulig forvrengt lydbilde og slutte å tro at den storslåtte lyden er himmelen.

Kort sagt autensitet: gå på konserter og bygg opp kunnskap og erfaring om hvordan det skal låte. Da har man mulighet til å utvikle et grunnlag for å vurdere et lydbilde, også i egen stue.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til dere eksperter:

Kan dere vere så snill å fortelle meg følgende og årsak..:

Når MA spiller mye mer åpent, kraftigere og mer kontroll i bassen, mye bedre på alle høytalere enn utstyr til mange mange ganger prisen, så forklar kvifor?
    Kan forstå dere er sur fordi det kom en billig en som spiller ringer rundt diverse, men prøv å forklar oss vandlige som IKKE måler men bruker ørene, kvifor er den så utrolig god???????

Side 126 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126 127 128 129 130 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •