Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 125

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 125 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 2,481 til 2,500 av 3050
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Jeg er kritisk og skeptisk til at man skal bruke forsterkeren som equalizer for å kompensere for dårlige høyttalere eller dårlige rom. Hvis man trenger en equalizer så anbefaler jeg at man heller kjøper en equalizer, og heller putter pengene inn i en forsterker som kan... forsterke :-)

-k
    Det viktige er sluttresultatet. Ser ikke noe problem i at folk bruker en forforsterker som equalizer hvis det låter bra. Jeg er forsåvidt ikke uenig med deg, men husk på at det krever en del kunnskap og erfaring å tweake lyden med eq. Selv folk i studiomiljøet bruker farget elektronikk for å unngå å skru mye. Det er derimot veldig enkelt for folk å bytte forsterker for å få en annen lyd.
    Har inntrykk av at de fleste som har kjøpt seg en equalizer i hifi miljøet har etter hvert gitt opp. Det blir for krevende.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk: Hva består anlegget ditt av? Har noen her inne hørt det? Kanskje de kunne uttale seg om lyden hjemme hos deg?

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det viktige er sluttresultatet. Ser ikke noe problem i at folk bruker en forforsterker som equalizer hvis det låter bra. Jeg er forsåvidt ikke uenig med deg, men husk på at det krever en del kunnskap og erfaring å tweake lyden med eq. Selv folk i studiomiljøet bruker farget elektronikk for å unngå å skru mye. Det er derimot veldig enkelt for folk å bytte forsterker for å få en annen lyd.
    Har inntrykk av at de fleste som har kjøpt seg en equalizer i hifi miljøet har etter hvert gitt opp. Det blir for krevende.
    Det jeg opplever som litt rart er at de samme folkene ikke hyrer inn noen som virkelig kan EQ/ romkorreksjon, men heller bruker masse penger på å bytte bokser som kun gir "små" endringer.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det gjer eg ikkje, men eg veit kordan en trompet,gitar osv høres ut når det spilles på.
    Så det er ikke klang og lyd forskjeller fra gitar til gitar? Alle trompeter har lik egenlyd? En hver sax har samme klang?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Så det er ikke klang og lyd forskjeller fra gitar til gitar? Alle trompeter har lik egenlyd? En hver sax har samme klang?

Det er forskjellig lyd på alle slags instrumenter. Det er helt greit. Men det er ikke lett og få frem dette på en realistisk måte hvis man har matched helt feil, eller har komponenter som gjør for mye feil i forhold til virkeligheten.

Jeg kan gi deg ett godt eksempel.
    Jeg vet veldig godt hvordan en gitar låter, og hvis inspillingen tillater det skal du helt klart høre forskjell på alle gitar strengene.
    Det er veldig ofter jeg hører anlegg som det er vanskelig og skille spess. i 3 øverste strengene. G, H, E. Det er nesten så man ikke kan skille dem. Det er ikke et godt tegn fra min side.
    Jeg mener hvis man klarer og få en kassegitar til og høres ekte ut, så er man kommet langt. Også Bass strengene på en kassegitar kan gi veldig mange problemer.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nikosidis
    Jeg mener hvis man klarer og få en kassegitar til og høres ekte ut, så er man kommet langt.
    Hvis man kan høre hvem som har produsert kassegitaren er det grunn til å anta at man har kommet langt nok?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Det jeg opplever som litt rart er at de samme folkene ikke hyrer inn noen som virkelig kan EQ/ romkorreksjon, men heller bruker masse penger på å bytte bokser som kun gir "små" endringer.
    Det er nok ikke som mange som kjenner til noen som kan utføre det. Det er for lite profilert. I tillegg har man fristelsen av å kjøpe en ny boks. Det byr på spenning. Og for noen er jo til og meg bytte av kabler rene julekvelden.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvis man kan høre hvem som har produsert kassegitaren er det grunn til å anta at man har kommet langt nok?
    Du kom egentlig med svaret jeg ventet på :-D

Det jeg mente med mitt spørsmål, er at jeg tviler sterk på at noen av de som snakker om "ekte" lyd har vært i studioet og hørt på opptaket. Hvis de ikke har vært det - hvordan kan de da påstå at dem sitter på fasiten? Og det kan vi faktisk bli villedet til å tro her da enkelte påstår at det slik det låter i anlegget deres, er slik det låter i virkligheten! Helt sikkert gode anlegg, men kom ikke med at det er det universale svaret for alle mann alle - slik det fremstilles.

Vi har heldigvis ulike lydidealer. For min egen del er det viktigste å lytte til musikken, ikke utstyret - uten å bli "lyttetrett" av utstyret. Også skal det være gøy!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men trur dere alle skjønner ka eg meiner. Det er den ekte lyden eg er ute etter..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av General8
    Lovemusikk: Hva består anlegget ditt av? Har noen her inne hørt det? Kanskje de kunne uttale seg om lyden hjemme hos deg?

Mvh
    Ingen har her inne har hørt det.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kom egentlig med svaret jeg ventet på :-D

Det jeg mente med mitt spørsmål, er at jeg tviler sterk på at noen av de som snakker om "ekte" lyd har vært i studioet og hørt på opptaket. Hvis de ikke har vært det - hvordan kan de da påstå at dem sitter på fasiten? Og det kan vi faktisk bli villedet til å tro her da enkelte påstår at det slik det låter i anlegget deres, er slik det låter i virkligheten! Helt sikkert gode anlegg, men kom ikke med at det er det universale svaret for alle mann alle - slik det fremstilles.

Vi har heldigvis ulike lydidealer. For min egen del er det viktigste å lytte til musikken, ikke utstyret - uten å bli "lyttetrett" av utstyret. Også skal det være gøy!
    Studio er en ting, men eg tenker på kordan du hører en gitar f.eks i virkeligheten, sånn vil eg ha det.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forsikt... eg fekk et hæseblesende kjør da eg nemte noe slikt..
    :-) Trø varsamt! :-)

Igrunnen er hifi meningsløst å "krangle" om,og jeg gjør det sjeldent,men enkelte ganger blir fristelsen litt for stor;-)
    Mitt poeng er at alle hifi produkt jeg har hørt har en form for egenlyd,og jeg blir bare litt irritert på enkelte som villeder uerfarne med at klasse D ikke har noen egenlyd og er såkalt "nøytralt" .Klasse D er i likhet med andre forsterkere ingen perfekte magiske bokser.Signalet skal også der gjennom en mengde komponenter som både trekker fra og legger til,og jeg mener mye global feedback i en konstruksjon trekker fra og legger til temmelig mye egenkarakter.

Ikke har jeg vert i nerheten av å klare å skru frem gjennomsiktighet med en EQ heller,og jeg tror de som snakker om dette snakker om ren og skjer klangbalanse/frekvensrespons.Det er en kjent sak at hever man enkelte frekvenser oppe i spekteret kan man skape en illusjon av mer åpenhet,men dette er overhode ikke det jeg legger i begrepet gjennomsiktighet eller transparens.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Studio er en ting, men eg tenker på kordan du hører en gitar f.eks i virkeligheten, sånn vil eg ha det.
    Så du søker ikke hvordan gitaren låter i studio, men hvordan den låter i virkligheten?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaco Pastorius

Igrunnen er hifi meningsløst å "krangle" om,og jeg gjør det sjeldent,men enkelte ganger blir fristelsen litt for stor;-)
    Mitt poeng er at alle hifi produkt jeg har hørt har en form for egenlyd,og jeg blir bare litt irritert på enkelte som villeder uerfarne med at klasse D ikke har noen egenlyd og er såkalt "nøytralt" .Klasse D er i likhet med andre forsterkere ingen perfekte magiske bokser.Signalet skal også der gjennom en mengde komponenter som både trekker fra og legger til,og jeg mener mye global feedback i en konstruksjon trekker fra og legger til temmelig mye egenkarakter.

Ikke har jeg vert i nerheten av å klare å skru frem gjennomsiktighet med en EQ heller,og jeg tror de som snakker om dette snakker om ren og skjer klangbalanse/frekvensrespons.Det er en kjent sak at hever man enkelte frekvenser oppe i spekteret kan man skape en illusjon av mer åpenhet,men dette er overhode ikke det jeg legger i begrepet gjennomsiktighet eller transparens.
    Jeg er sannelig ikke sikker på om det finnes noe som er mer transparent enn de beste klasse D forskterkerne. Jeff Rowland er nå ny referanse hos Fidelity uten at det trenger og bety all verden. Mulig svindyre klasse A konstruksjoner kan være enda mer transparente?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen har her inne har hørt det.
    Ok.. Kan du svare på resten av innlegget? Hva består anlegget ditt av? Legg gjerne ut noen bilder også..:-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Mitt poeng er at alle hifi produkt jeg har hørt har en form for egenlyd,og jeg blir bare litt irritert på enkelte som villeder uerfarne med at klasse D ikke har noen egenlyd og er såkalt "nøytralt" .Klasse D er i likhet med andre forsterkere ingen perfekte magiske bokser.Signalet skal også der gjennom en mengde komponenter som både trekker fra og legger til,og jeg mener mye global feedback i en konstruksjon trekker fra og legger til temmelig mye egenkarakter.
    Ja, det er nokk også riktig at Klasse D ikke er imun mot en egen lydsignatur. Men er litt usikker på hvor mye global motkobbling er det egenlig i en Klasse D konstuksjon?

Litt av problemet rundt bedømmningen av forsterker teknologier med bruk av hørsel, er at men egentlig aldri hører forsterkere direkte. Med det mener jeg at forsterkere jobber i det elektriske domene og man alltid må få inn en elektrisk til mekanisk lyd transduser som kan omsette den elektriske energien til lydbølger i luft. Hva er da høytaleren/lytterommet sine andeler av dette, og hva er sammspillet mellom høytaler og forsterker i det elektriske domene. (Edit: unntaket for et mekanisk høytaler system her er vel for plasma diskanter, men der har man vel andre ludsignatur faktorer...)

Derfor er vel måle instrumenter som bare jobber i forsterkerens domene, vel egentlig den beste måten å se på hva en forsterker gir uta av forskjeller i forhold til kildesignalet.

Synes ellers at når noen nevner ekte lyd her inne, så blir det litt som å si at ikke man ikke ser på hva lyd egentlig er.

Med hørbar LYD mener man vel egentlig hurtige endringer av luftens statiske trykk innenfor det hørbare frekvens området 20-20000hz. Disse endringene oppfører seg som bølger og er en energitransport gjennom luften. Det vil derfor utifra deffinisjonen bli ekte lyd uansett om den skapes fra en høytaler eller direkte fra et musikk instrument.

Om det gir en troverdig gjengivelse å spille et opptak fra et musikk instrument til man hører det via høytalerne i lytterommet, det er vel en litt annen sak. For å få noe klart svar på det, må man vel også bringe inn alle faktorene med hørsels sansesytemt til lytteren også.

Er derfor også enig med deg Jaco Pastorius at det er litt meningsløst å krangel om HiFi, det blir nesten som å krangel om fargen rød er finere en blå. og hva da med grønnt?.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert nevnt før i tråden, men hvis man visste hvor mye som ble gjort med lyden i løpet av miksingen og masteringen av en plate så hadde man skjønt at det ikke er vits å snakke om ekte lyd fra instrumenene på så mange plateproduksjoner. Instrumentene høres ut som produsenten vil at de skal høres ut, ikke sånn de gjør i virkeligheten.

Jeg vil tippe de fleste har en eller flere plater som de synes låter veldig bra, og at det er hvordan f.eks en gitar eller saksofon høres ut på akkurat den plata som lett blir referansen til bra gjengivelse av nevnte instrument. Og det er jo fint. Det viktigste er jo at man får et anlegg som låter slik man mener det bør låte. Uansett om det er "ekte lyd" eller ikke.
    --
    Thorbjørn

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Består ikke platesamlingen din stort sett av studioinnspillinger eller liveinnspillinger etterbearbeidet i studio?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle her har sikkert fått med seg at jeg frem til i fjor en gang lagde klasse D-forsterkere. Imidlertid er det kanskje ikke så mange som vet hvorfor?

Det hele begynte med at jeg trengte forsterker til eget bruk, altså jeg ville ha den forsterkeren som ga de minst tenkelige begrensningene for en som skal konstruere høyttalere. Dette var i 2001-2002. Jeg hadde da testet mye på forhånd, og den til da beste konstruksjonen jeg hadde hatt i hus var en lettere moddet The End. Jeg testet i den perioden veldig veldig mye.

Rør ble egentlig raskt droppet da det ga meg 2 valg, enten måtte den være gigantisk eller så ble det for lite effekt og forsterkeren bidro med en identifiserbar egensignatur.

Klasse AB/A var det antatt mest aktuelle. Jeg forsøkte en del ulike konstruksjoner og eksperimenterte mye med graden av klasse A. Konklusjonen av dette var kort og godt at målet burde være høy andel klasse A og store effektreserver. Jeg opplevde ingen konsensus ift motkobling, dette til tross for at det også da var en populær kjepphest.

Klasse D var nytt for meg. Jeg testet mange ulike plattformer, og det var på det tidspunktet to som fremstod som aktuelle. Det var ZapPulse og ICE 500A. Begge ble koblet opp med en stor PSU med batteridrift på AUX-delen. ZAP-en var en førsteutgave som genererte enormt med RF-støy, faktisk så mye at andre komponenter fikk problemer. Den genererte også modulert støy nellom L/R-modulene så jeg måtte synce dem. Imidlertid var utgangsimpedansen for høy og fortsatt støyen uholdbar. Jeg moddet modulene og sendte forslaget over til ZAP som forklarte at det ville ødelegge hele lyden i dem, hvorpå de få uker etterpå lanserte dette som deres offisielle versjon.

Imidlertid var ytelsene i 500A etter min mening hakket bedre. I tillegg fremstod det som et mer ferdig produkt. På dette tidspunktet var den 500A-baserte forsterkeren min favoritt av dem alle.

Da ASP-modulene kom ble det til at jeg testet dem, mer som en rutinesak. Dette blant annet fordi 1000A ikke var fullfrekvent, men det er 1000ASP. 500A-forsterkeren ble direkte erstattet med 1000ASP og lytting ble iverksatt.

Sjokket var så enormt at jeg hadde vanskelig for å tro det jeg hørte. Ingen forsterker hadde noen sinne gitt meg så uforbeholdent heftig basskontroll. Samtidig var det en letthet og vektløshet uten sidestykke. Dette var selvsagt en god match da høyttalerkonstruksjonen gjennom lengre tid var fintilpasset 500A-forsterkeren. Imidlertid er det jo nettopp det som er riktige kriterier for å vurdere en forsterker, nemlig en best mulig match.

Det som gjorde at jeg begynte å lage disse forsterkerne kom senere, og som en direkte følge av dette.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enig med deg 8)

Side 125 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 121 122 123 124 125 126 127 128 129 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •