Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 122

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 122 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 118 119 120 121 122 123 124 125 126 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 2,421 til 2,440 av 3050
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Hva ligger i begrepet "rett frekvensgang" ?
    Er dette opplyst og vedtatt, eller preges det av personlige preferanser?
    Nei, nøytral elektronikk er enkelt, det er bare å ha en såkalt overføringsfunksjon som tilsvarer X*A, altså en konstant forsterkning eller dempning uansett hva som skjer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker ikke dette å være enklere enn å bytte to rør, men ok.

Jeg har ingen link mellom pc og anlegg, så alt pc-basert kan strykes fra lista. Å gå til anskaffelse av en stor surroundreciever bare for å bruke denne delen av den virker litt drøyt. I tillegg kreves det vel da at den går inn som Pre(?) og det er ikke aktuelt. Lyngdorf/Tact og Copland koster jo som et helt surroundoppsett med Music Angel, inklusive rør, så det er ikke aktuelt. Videre må det enkelt kunne kobles til med vanlig RCA, og se noenlunde pent ut.
    Hvilke alternativer gjenstår da?
    Rent fysisk er det enkelt å bytte rør. Det som gjør det vanskelig er at man ikke uten videre treffer blink. Sjansen for å treffe innertier er faktisk veldig liten selv etter å ha fått testet alle mulige rør på markedet. Selv en svært enkel EQ vil gi høyere treffprosent.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ser jo poengene dine Knutinh, men det man vel ofte trenger i praksis er vel ferre ukjennte variabler i oppsettet, og ikke flere.
    Er redd for at man ville bruke slike løsninger mer for å lytte til anlegget og ikke musikken...
    Det er jo veien man burde velge, imidlertid, hvor mange velger faktisk den veien?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaco Pastorius
    Frekvensrespons er bare et parameter av veldig mange.
    Man kan ikke justere vekk feedbacksløyfenes ringing og "tåke" ,man kan ikke rette opp igjen fasedreining i en motstand eller kondis,man kan ikke undo forvrenging som tilsvarende komponenter har laggt til,man kan ikke rette opp ringing i en signalkondis,man kan ikke skru tilbake det preget de forskjeligge transistorer legger på signalet,osv.

Tråden startet som "rørlyd transistorlyd og klasse D " . Som om klasse D ikke har noen lyd ? Ha :-)
    Nå er det ganske godt dokumentert at av disse er det frekvensgangen som skjuler det aller aller meste. De fleste som hevder ditt og datt ift fasedreining, group delay, oppløsning, transparens, detaljering, hardhet osv osv snakker i all hovedsak om frekvensgang.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Blir det ikke det feil og snakke om rett frekvensgang på høyttalere uten og ta med rommet og akustikken?
    YG som er høyttalere som måler meg en meget rett frekvensrespons, vil ikke gi det samme resultatet i ulike rom.

Jeg savner at folk ser på helheten i hifi miljøet. Man har så lett for å dra konklusjoner utifra sine egne subjektive opplevelser. Har man f.eks et rom med dip i 100-300Hz området, så vil man lett foretrekke en forsterker som legger til i det spesifikke området. Det er forståelig, men å trekke en konklusjon at den forsterkeren er "vanvittig god i bassen" uten og se på det helhetlig blir litt fordummende.

Klasse D tror jeg i grunnen egner seg best i high-end anlegg hvor tilføring av noe/trekke fra noe ikke er nødvendig for at lyden skal sitte. De færreste har slike høyttalere og rom.
    Akkurat i denne omgangen var beskrivelsen av "nøytral" kun knyttet til forsterkeren, ikke til høyttaleren.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke justere vekk feedbacksløyfenes ringing og "tåke" ,man kan ikke rette opp igjen fasedreining i en motstand eller kondis,man kan ikke undo forvrenging som tilsvarende komponenter har laggt til,man kan ikke rette opp ringing i en signalkondis,man kan ikke skru tilbake det preget de forskjeligge transistorer legger på signalet,osv.

Tråden startet som "rørlyd transistorlyd og klasse D " . Som om klasse D ikke har noen lyd ? Ha :-)
    Det er riktig, det var derfor jeg kun nevnte frekvensrespons. Men de fleste av de øvrige parameterne du nevner er ikke et problem i en godt konstruert forsterker.

Ikke mye ringing og tåke hos meg hvertfall.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo poengene dine Knutinh, men det man vel ofte trenger i praksis er vel ferre ukjennte variabler i oppsettet, og ikke flere.
    Er redd for at man ville bruke slike løsninger mer for å lytte til anlegget og ikke musikken...
    En slik løsning er ikke noe for meg, nettopp fordi jeg ønsker å forstå og ikke kaste terning.

Men dersom man bruker tid og penger på rørløsninger primært fordi det gir en (for de fleste relativt upredikerbar) mulighet til å endre på lyden, så foreslo jeg en slik digital terningkaster, siden det gir muligheten til å velge forsterker fritt ufra fra pris og andre kapabiliteter.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men det er relativt stor enighet om at dette er en av parametrene som betyr mest.
    Igjen kommer du med påstander som i følge min lærebok er direkte feil. Igjen føler jeg for å spørre om du vet noe om dette, eller om vi skal se på kommentarene dine som uttrykk for "sunt bondevett" utformet av salgsbrosjyrer eller hearsay i hifi-kretser.*)

Et google-søk på correcting audio phase distortion pdf gav meg ca. 110 000 treff...

Non-linear Digital Audio Processor for dedicated loudspeaker systems, Bellini et. al 1998
    In this paper we describe a digital processor, which operates the audio signal to compensate
    loudspeaker non-linearities.
    ...
    Dersom du vil lese litt om teorien bak lineære systemer så anbefaler jeg wikipedia-artikkelen LTI. I det ideelle tilfellet så kan faktisk lineære systemer perfekt inverteres ("kanselleres"). I praksis så gjelder selvsagt en rekke begrensninger. Ulineære systemer (og forsåvidt tidsvariante) er betydelig mer grisete.

-k

*)Dette er ikke kritikk av deg personlig eller forsøk på å gjøre diskusjonen utrivelig men et ærlig forsøk på å diskutere påstandene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange av disse parameterene du nevner har man egentlig kontroll på at ikke ligger lagret i kildematerialet?
    Godt poeng! Det finnes sannsynligvis ingen som vet eksakt hva som ligger på de forskjellige innspillinger,og det som ligger der har ofte gått gjennom svært mange forringende ledd før det ligger på platen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ja, men det er relativt stor enighet om at dette er en av parametrene som betyr mest.

Igjen kommer du med påstander som i følge min lærebok er direkte feil. Igjen føler jeg for å spørre om du vet noe om dette, eller om vi skal se på kommentarene dine som uttrykk for "sunt bondevett" utformet av salgsbrosjyrer eller hearsay i hifi-kretser.*)

Et google-søk på correcting audio phase distortion pdf gav meg ca. 110 000 treff...

Non-linear Digital Audio Processor for dedicated loudspeaker systems, Bellini et. al 1998

Dersom du vil lese litt om teorien bak lineære systemer så anbefaler jeg wikipedia-artikkelen LTI. I det ideelle tilfellet så kan faktisk lineære systemer perfekt inverteres ("kanselleres"). I praksis så gjelder selvsagt en rekke begrensninger. Ulineære systemer (og forsåvidt tidsvariante) er betydelig mer grisete.

-k

*)Dette er ikke kritikk av deg personlig eller forsøk på å gjøre diskusjonen utrivelig men et ærlig forsøk på å diskutere påstandene dine.
    Er enig i at frekvensgang muligens er det viktigste parameter,men for meg henger alt sammen på en innfløkt måte.

Jeg har ingenting annet å underbygge mine påstander med enn den erfaringen jeg føler jeg har fått med 20 år med ganske mange hifi komponenter.
    De siste årene har jeg bygget noen hifi-byggesett,og har ved skifte av komponenter innvendig fått opp øynene hvor viktig hver enkelt del er når systemet begynner å bli virkelig gjennomsiktig.
    Ellers er referansen min levende instrument og stemmer.

Teoretisk har jeg ingenting å stille opp med for en diskusjon med deg,så jeg får heller la det ligge.Jeg har ingenting imot teori,men hifi for meg dreier seg om musikk,og ørene mine er det jeg bruker til å lytte til musikk,og viss teori og ører kolliderer så stoler jeg selvsagt mest på ørene :-)

La oss nyte litt musikk! Enten det er via rørlyd,transistorlyd eller klasse D !! :-)

Mvh
    Rune

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk har jeg ingenting å stille opp med for en diskusjon med deg,så jeg får heller la det ligge.
    Jeg ser ikke dette som en "ordduell" eller ordkløyve hvor hensikten er å "vinne". Jeg ser det som en saklig diskusjon hvor vi begge bringer våre meninger og kunnskap til bordet, og hvor hensikten er at vi begge skal sitte igjen med litt bedre forståelse enn det vi hadde når vi begynte. Den beste "seieren" i en diskusjon er å få tilbakevist egne feilaktige overbevisninger (selv om det ikke alltid føles slik der og da). Hva du tror og mener har tross alt minimal betydning for meg og mitt (og motsatt skulle jeg tro). Hva jeg tror og mener er derimot uhyre viktig for meg, og jeg vil gjerne forstå så mye som jeg kan om temaer som opptar meg.
    Jeg har ingenting imot teori,men hifi for meg dreier seg om musikk,og ørene mine er det jeg bruker til å lytte til musikk,og viss teori og ører kolliderer så stoler jeg selvsagt mest på ørene :-)
    Men hvordan i all verden sier ørene deg at:
    man kan ikke rette opp igjen fasedreining i en motstand eller kondis,man kan ikke undo forvrenging som tilsvarende komponenter har laggt til,
    Jeg får noen morsomme bilder i hodet mitt av at du kobler elektriske komponenter til ørene dine med en kabel og sender ut elektriske impulser og system-responsen dannes inni hodet ditt... :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Blir det ikke det feil og snakke om rett frekvensgang på høyttalere uten og ta med rommet og akustikken?
    YG som er høyttalere som måler meg en meget rett frekvensrespons, vil ikke gi det samme resultatet i ulike rom.

Jeg savner at folk ser på helheten i hifi miljøet. Man har så lett for å dra konklusjoner utifra sine egne subjektive opplevelser.
    Høyttaler<->rom er den vanskeligste delen av hifi etter min mening. Det er bare synd at så få er interessert i den (dvs å diskutere, å teste, å finne løsninger).

Dersom du er interessert i det så anbefaler jeg på det varmeste Floyd Tooles bok om rom og høyttalere til hifi. Mange bøker er skrevet om temaet, men jeg har ikke sett noen andre som er så godt underbygd med forskning, og samtidig så tilgjengelig for legfolk.
    Klasse D tror jeg i grunnen egner seg best i high-end anlegg hvor tilføring av noe/trekke fra noe ikke er nødvendig for at lyden skal sitte. De færreste har slike høyttalere og rom.
    Jeg er kritisk og skeptisk til at man skal bruke forsterkeren som equalizer for å kompensere for dårlige høyttalere eller dårlige rom. Hvis man trenger en equalizer så anbefaler jeg at man heller kjøper en equalizer, og heller putter pengene inn i en forsterker som kan... forsterke :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at produkter som ikke er tilstrekkelig nøytrale raskt blir stemplet som feil eller dårlig. Man lytter jo ikke til ett produkt, men til summen av alle de produktene man har i oppsettet, så jeg forstår ikke hvorfor?

Vil ikke to produkter som "nuller ut" hverandre gi samme resultat som to nøytrale?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "dersom en stradivarius i et ekkofritt rom opptatt ved 4 meter avstand har et forhold mellom komponenter på 10kHz og 1kHz på X, så bør ikke denne balansen endres av noen komponenter senere i kjeden annet enn som et evt bevisst valg av brukeren".

Det kan helt sikkert være noen personlige preferanser rundt frekvensgang. Det er dog enklere å skru et nøytralt anlegg i retning av en preferanse, enn det er å gjøre et unøytralt anlegg nøytralt.

-k
    Er din oppskrift for alle oss lydinteresserte å gå til anskaffelse av et helt nøytralt anlegg, pluss så en eq eller pc for å tune dette perfekte anlegget til det låter slik vi vil ha det?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få en PC som greier å gjøre den enkle jobben å prosessere audio for noen få tusenlapper, du kan tilogmed få den vifteløst. Jeg vet ikke hva slags (eller hvor dyrt) utstyr du har, men for de som evt måtte bruke 10-tusener eller 100-tusener på hifi og utallige timer, så virker det rart dersom man bastant utelukker å bruke 5000,- på en PC og 10 timer på å sette den opp dersom det gir bedre lyd.

-k
    Nå er det ikke så interessant for tråden hvilket utstyr jeg har, men det består av hybrid-produkter og diy-ht. For ordens skyld vil jeg si at Music Angel ikke er en del av dette oppsettet. Jeg har ikke behov for å forandre noe i lydbildet, da jeg synes det spiller svært bra. Ganske naturlig og nøytralt, tror jeg, men det vet jeg jo ikke, siden jeg ikke har måleutstyr.

Grunnen til at jeg ba om eksempler på korreksjonsenheter, er at jeg synes det hadde vært gøy å ha for å prøve litt. Men da må det være et enkelt, godt, brukervennlig og rimelig produkt. For meg følger ikke pc'en de kriteriene.
    I tillegg kan jeg ikke huske å ha observert et eneste slikt produkt i de hifi-sjappene jeg har vært innom de siste årene. Når og hvorfor forsvant eq-en fra stereobutikken?

En annen ting er at hvis jeg hadde brukt 100-tusener og utallige timer på anlegget, så ville jeg opplevd en skikkelig nedtur om jeg måtte ty til en pc for å bli fornøyd med lyden. Men det er nå bare meg

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nei, nøytral elektronikk er enkelt, det er bare å ha en såkalt overføringsfunksjon som tilsvarer X*A, altså en konstant forsterkning eller dempning uansett hva som skjer.
    Ok, hvis det er opplyst og vedtatt, og i tillegg enkelt, hvorfor er det da et "problem" for flertallet av forsterkere? Skyldes det kompetansebrist i konstruksjons/-produksonsmiljøene, eller skyldes det et faktisk ønske om å ikke produsere "det perfekte" produktet? Eller er det jeg som misforstår noe fullstendig her?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke dette som en "ordduell" eller ordkløyve hvor hensikten er å "vinne". Jeg ser det som en saklig diskusjon hvor vi begge bringer våre meninger og kunnskap til bordet, og hvor hensikten er at vi begge skal sitte igjen med litt bedre forståelse enn det vi hadde når vi begynte. Den beste "seieren" i en diskusjon er å få tilbakevist egne feilaktige overbevisninger (selv om det ikke alltid føles slik der og da). Hva du tror og mener har tross alt minimal betydning for meg og mitt (og motsatt skulle jeg tro). Hva jeg tror og mener er derimot uhyre viktig for meg, og jeg vil gjerne forstå så mye som jeg kan om temaer som opptar meg.

Men hvordan i all verden sier ørene deg at:

Jeg får noen morsomme bilder i hodet mitt av at du kobler elektriske komponenter til ørene dine med en kabel og sender ut elektriske impulser og system-responsen dannes inni hodet ditt... :-)

-k
    :-)
    For min del er det ikke noe hensikt å ta dette så veldig videre,men det virkelige interesante hadde vert å hørt hverandres annlegg engang.Kanskje begge hadde fått noen nye positive impulser :-)
    Har du foresten hørt noe Audio Note utstyr?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Rent fysisk er det enkelt å bytte rør. Det som gjør det vanskelig er at man ikke uten videre treffer blink. Sjansen for å treffe innertier er faktisk veldig liten selv etter å ha fått testet alle mulige rør på markedet. Selv en svært enkel EQ vil gi høyere treffprosent.
    Min beskjedne erfaring her hos meg tilsier at de aller fleste rørkombinasjonene gir et treff en skytter kunne være stolt av. Men innertieren er alltid vanskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke to produkter som "nuller ut" hverandre gi samme resultat som to nøytrale?
    Ja, men jeg mener at det er negativt for industriene og kundene i det lange løp å gå den veien.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik løsning er ikke noe for meg, nettopp fordi jeg ønsker å forstå og ikke kaste terning.
    -k
    Er dette de eneste alternativene?

Men dersom man bruker tid og penger på rørløsninger primært fordi det gir en (for de fleste relativt upredikerbar) mulighet til å endre på lyden, så foreslo jeg en slik digital terningkaster, siden det gir muligheten til å velge forsterker fritt ufra fra pris og andre kapabiliteter.

-k

Tror du noen har dette som primært ønske/mål?

Side 122 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 112 118 119 120 121 122 123 124 125 126 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •