Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 121

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 121 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 117 118 119 120 121 122 123 124 125 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 2,401 til 2,420 av 3050
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jaco Pastorius
    Det hadde vert interesant viss du vil utdype mer hvordan du finner frem til nøytralitet?

Nøytralitet sier meg igrunnen ingenting,og den eneste referansen jeg har er lyder i levende live.Nå er det få innspillinger som er gjort godt nok til å ivareta nok av instrument og stemmers egenkarakter til at de er istand til å lure meg,men de finnes.Men i tillegg er mitt fokus at alle innspillinger er kunstverk,om de så er overprodusert ihel med kun digitalt simulerte instrumenter og klanger,så skal musikken kommunisere best mulig.
    Så langt er det kun de enkleste konstruksjoner som ser ut til å vere istand til å bringe meg tettest mulig på det som ligger på platene.
    Det blir nok litt voldsomt å diskutere en nøytral musikkgjengivelse hvor man inkluderer alt fra originalt musikkinstrument til lyden når øret ditt fra høyttalerne dine. Men hvis vi holder oss til temaet så diskuterer vi forsterkere.

En nøytral forsterker er ganske lett å definere. Det signalet som kommer ut skal være en forsterket kopi av det signalet som kom inn. Jo større grad det er tilfelle, jo mer nøytral er forsterkeren.

I dagligtalen tenker vel folk mest konkret på frekvensresponsen. en forsterker med nøytral frekvensrespons endrer ikke nivået på noen frekvenser.

Litt forenklet:

En "varm" forsterker øker nivået på de nedre frekvenser og potensielt reduserer de øvre frekvenser.

En "kald" forsterker reduserer nivået på de nedre frekvenser og potensielt øker de øvre frekvenser.

I tillegg kan det være andre egenskaper forsterkeren har som gir en større eller mindre illusjon av en av de to ovenstående situasjonene er tilfelle.

Basert på en slik definisjon burde det ikke være så vanskelig å enes om hva en nøytral forsterker er, og heller ikke å måle seg til en.
    --
    Thorbjørn

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man beskrive lyd så ender man vel ofte opp med floskler og tvetydige og unøyaktige ord og vendinger......

Det hadde vert interesant viss du vil utdype mer hvordan du finner frem til nøytralitet?

Nøytralitet sier meg igrunnen ingenting,og den eneste referansen jeg har er lyder i levende live.Nå er det få innspillinger som er gjort godt nok til å ivareta nok av instrument og stemmers egenkarakter til at de er istand til å lure meg,men de finnes.Men i tillegg er mitt fokus at alle innspillinger er kunstverk,om de så er overprodusert ihel med kun digitalt simulerte instrumenter og klanger,så skal musikken kommunisere best mulig.
    Så langt er det kun de enkleste konstruksjoner som ser ut til å vere istand til å bringe meg tettest mulig på det som ligger på platene.

Og slik kan sikkert du og jeg fortsette å diskutere i årevis :-) Vi har jo gjort det av og til i flere år allerede,uten at det ser ut til at verken du eller jeg har forandret nevneverdig mening ;-)
    Og det er jo selvsagt helt greit.For meg handler det om musikken,og om noen liker Vikingarna eller andre Despised Icon,så har ingen "rett" i at det ene er musikk,det andre ikke,begge har sannsynligvis like stor glede av musikk.
    Om noen koser seg med klasse D så flott for de,jeg likte mange av egenskapene jeg hørte i de 3 jeg har hatt,jeg digger aktiv deling av høytalerelement,muligheten til å justere frekvensgang likeså,men for meg er det en annen innfallsvinkel som gir meg større glede av alle mine innspillinger.

Mvh
    Rune
    Jeg kan tenke meg at det hele ofte bunner i at ingen egentlig hører "feil", men det hender at beskrivelsene kan krasje litt i hverandre. For eksempel er det ofte slik at den lydmessige feilen er høyst reell, men den tilskrives i blant feil kilde (en meeeeget lang debatt bare det).

Min definisjon på "nøytral" er egentlig ganske enkel. La oss si at man tar 10 000 innspillinger, mer eller mindre tilfeldig valgt. Det mest nøytrale oppsettet er det som får den største andelen til å låte realistisk.

Når jeg snakker om nøytrale forsterkere spesifikt så sikter jeg hovedsaklig til at de leverer rett frekvensgang og lav forvrengning med alle de laster det er aktuelt å koble den til. Det betyr at forsterkere ofte er nøytrale i en sammenheng og ikke i en annen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Vel, om vi snur litt mer på det. De færreste av oss konstruerer høyttalere. Vi er prisgitt å handle usett/uhørt eller etter mer eller mindre seriøse lytterunder i butikker, da med helt andre premisser enn vi har hjemme. Unntaksvis får/kan man låne produkter med hjem for testing. Basert på èns erfaringer med sitt eget oppsett må man da etter beste evne og magefølelse vurdere produkter ut fra spec, omtaler, erfaringer osv før man evt bestemmer seg for en handel. Hvordan blir så resultatet?

Man ender selvfølgelig opp som veldig fornøyd eller veldig misfornøyd eller noe der i mellom. Men det vil jo da være ut fra èns personlige preferanser, ikke ut fra hva som er 100% nøytralt. For hvordan lyder egentlig et helt nøytralt anlegg?

Kanskje man burde etablert en "nøytralitetsskala" fra 0-100%, og oppgitt en gradering sammen med spec på produktene? Selvfølgelig helt urealistisk.

Så i teorien kan jeg følge deg, i praksis blir det vanskelig.
    Du er inne på noe vesentlig. Teori er det mange aktører i bransjen som kan. Imidlertid tror jeg vinnerne blir dem som behersker praksis. Ofte er det nettopp det som skiller mange produkter også. Noen tenker praksis ift å anbefale kundene kombinasjon med spesiell elektronikk, spesiell rombehandling, noe sørger for å servere forsterkere og høyttalere sammen, noen sørger for å lage høyttalere med noen tilpasningsmuligheter, noen sørger for å integrere romkorreksjon... osv. Men fortsatt er det flest som lager høyttalere, og that's it. Fremtiden kan og bør bli spennende for alle hifikunder siden alle hifikunder tross alt av sakens natur er praktikere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi meg noen eksempler på slike?
    Alt av EQ-er, både digitale og analoge, de fleste surroundreceivere, Lyndgorf/Tact, Copland, PC+DRC eller Audiolense, Theseus, DEQX og mange mange fler med ulik grad av korreksjonskapasitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg noenlunde samme definisjonen på nøytralt som ble beskrevet i de siste trådene.
    Jeg liker spessielt godt din innfallsvinkel Snickers med de 10000 innspillingene,veldig enig i den! Det er også min innfallsvinkel for å sette sammen et stereoannlegg jeg kan nyte mest mulig av musikkskattene på.

Så jeg tror at de fleste vil si at en nøytral forsterker er en som verken trekker fra eller legger til på det opprinnelige signalet,og som bare leverer en perfekt forsterket utgave på utgangen.
    Derfor blir det for meg meningsløst å snakke om en hifikomponent som nøytral sålenge jeg mener det er klart hørbare forskjeler på alt fra transistorer,rør,trafoer,motstander,kondensatorer, kabling osv,og i en forsterker går ofte signalet direkte gjennom et utall av slike komponenter som jeg mener både trekker fra og legger til.
    De tingene som blir laggt til og trukket fra mener jeg man ikke kan rette opp igjen.

Mvh
    Rune

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg tror at de fleste vil si at en nøytral forsterker er en som verken trekker fra eller legger til på det opprinnelige signalet,og som bare leverer en perfekt forsterket utgave på utgangen.
    Derfor blir det for meg meningsløst å snakke om en hifikomponent som nøytral sålenge jeg mener det er klart hørbare forskjeler på alt fra transistorer,rør,trafoer,motstander,kondensatorer, kabling osv,og i en forsterker går ofte signalet direkte gjennom et utall av slike komponenter som jeg mener både trekker fra og legger til.
    De tingene som blir laggt til og trukket fra mener jeg man ikke kan rette opp igjen.
    Man kan snakke om mer og mindre nøytral. Og påvirkninger i frekvensresponsen kan jo korrigeres f.eks med EQ.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Min definisjon på "nøytral" er egentlig ganske enkel. La oss si at man tar 10 000 innspillinger, mer eller mindre tilfeldig valgt. Det mest nøytrale oppsettet er det som får den største andelen til å låte realistisk.
    Da kreves det at studioet bruker veldig nøytralt utstyr (eller i det minste utstyr med de samme svakhetene).

Selvsagt er det opplagt at de som skrur lyd i studio bør ha "referanse monitoring" som både er relevant for lytterne og som følger en eller annen referanse. Likevel er det forskjellige skoler og forvirring blant dem som blant alle andre. Noen bruker gamle Yamaha NS10 med og ute serviett i diskanten.*)

En glimrende kilde til hifi-krangler er dersom hifi-interessert A definerer de 10.000 utgivelsene som hovedsaklig pop-musikk på CD fra 90-tallet, mens bruker B hovedsaklig definerer dem som tysk alpemusikk på vinyl fra 70-tallet. De to er skapt med forskjellige referanser og det er ikke overraskende om en type ikkenøytralitet passer den første, og en annen type passer den andre.

-k

*)Floyd Toole har en genial måling i boken sin. Hypotesen var "dårlige anlegg har en særegen sound, og det lønner seg å få miksen til å sitte godt på et slikt et". Så det han gjorde var å måle et bøttelass med utpreget billige høyttalere. Frekvensresponsen sprikte alle veier, men i gjennomsnitt så var den faktisk ganske flat (utenom et fall i bassen). Det ble tatt til inntekt for at en flat referanse var en minst like god referanse som noen annen dersom man retter seg inn mot alle dårlige anlegg.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk å ha 10.000 plater med tysk alpemusikk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Hvorfor mener du det? Er det din vurdering som fagmann (hvilket fag?), eller er det en intuitisjonsbasert bemerkning?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ser flere påstander fra deg som jeg ikke får til å stemme med læreboka, uten at du tar noen forbehold eller underbygger dem. Jeg ser ikke helt hvordan det å være musikkelsker eller hifi-elsker skal gi spesiell kompetanse innen elektronikk heller.

Bare for å unngå misforståelser: jeg er ikke ute etter å henge deg ut, jeg vil ikke frata deg hobbyen din, og jeg krever ikke av noen som deltar her inne at de skal ha doktorgrad :-)

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det blir nok litt voldsomt å diskutere en nøytral musikkgjengivelse hvor man inkluderer alt fra originalt musikkinstrument til lyden når øret ditt fra høyttalerne dine. Men hvis vi holder oss til temaet så diskuterer vi forsterkere.

En nøytral forsterker er ganske lett å definere. Det signalet som kommer ut skal være en forsterket kopi av det signalet som kom inn. Jo større grad det er tilfelle, jo mer nøytral er forsterkeren.

I dagligtalen tenker vel folk mest konkret på frekvensresponsen. en forsterker med nøytral frekvensrespons endrer ikke nivået på noen frekvenser.

Litt forenklet:

En "varm" forsterker øker nivået på de nedre frekvenser og potensielt reduserer de øvre frekvenser.

En "kald" forsterker reduserer nivået på de nedre frekvenser og potensielt øker de øvre frekvenser.

I tillegg kan det være andre egenskaper forsterkeren har som gir en større eller mindre illusjon av en av de to ovenstående situasjonene er tilfelle.

Basert på en slik definisjon burde det ikke være så vanskelig å enes om hva en nøytral forsterker er, og heller ikke å måle seg til en.
    Jeg tror ikke det er så stor uenighet om hva en nøytral forsterker egentlig er. Men jeg føler at det er en veldig teoretisk definisjon, som jeg ikke ser den helt store praktiske nytten av. Jeg snakker da om nytteverdi for "hvermansen".
    Det er nok noen som lurer på hvor nøytral èn spesifikk forsterker er, da sett i forhold til det perfekte, og hvordan man finner svaret på det spørsmålet.
    Jeg kan jo feks ønske å oppgradere. Da bør jo, som jeg forstår det, målet være til en som ligger nærmere idealet. Når jeg står i butikken og ser på en forsterker jeg liker, hvordan bedømmer jeg så nøyaktighetsgraden på denne?
    Videre kan man jo være enig i definisjonen, at forsterkeren hverken skal trekke fra eller legge til noe i forhold til det som ligger på plata. Hvordan vet jeg om den gjør det?
    Det eneste brukbare svaret jeg finner, er å lytte til forsterkeren. Men den gir jo ingen lyd fra seg. Så den må plasseres inn i en kjede med flere andre elementer, som alle sliter med den samme problemstillingen.
    Hvis jeg så liker det jeg hører, skyldes det da at forsterkeren er ganske nøytral? Eller er mine preferanser litt feil, slik at jeg egentlig liker en forsterker som ikke gjør helt som den skal? Eller blir lyden jeg liker påvirket av en eller flere av de andre elementene? Eller er det bare rommet som lurer meg? Eller kanskje det er placebo, jeg liker jo forsterkeren? Jeg føler spørsmålene blir mange og svarene få.
    Så jeg mener at hvis man skal vurdere graden av nøytralitet "på egen hånd" så er man avhengig av en kunnskapsbasis de færreste av oss besitter, selv om vi liker å kalle oss audiofile. Dermed forsvinner egentlig mye av nytteverdien av dette begrepet slik jeg ser det.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan tenke meg at det hele ofte bunner i at ingen egentlig hører "feil", men det hender at beskrivelsene kan krasje litt i hverandre. For eksempel er det ofte slik at den lydmessige feilen er høyst reell, men den tilskrives i blant feil kilde (en meeeeget lang debatt bare det).

Når jeg snakker om nøytrale forsterkere spesifikt så sikter jeg hovedsaklig til at de leverer rett frekvensgang og lav forvrengning med alle de laster det er aktuelt å koble den til. Det betyr at forsterkere ofte er nøytrale i en sammenheng og ikke i en annen.
    Hva ligger i begrepet "rett frekvensgang" ?
    Er dette opplyst og vedtatt, eller preges det av personlige preferanser?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt av EQ-er, både digitale og analoge, de fleste surroundreceivere, Lyndgorf/Tact, Copland, PC+DRC eller Audiolense, Theseus, DEQX og mange mange fler med ulik grad av korreksjonskapasitet.
    For meg virker ikke dette å være enklere enn å bytte to rør, men ok.

Jeg har ingen link mellom pc og anlegg, så alt pc-basert kan strykes fra lista. Å gå til anskaffelse av en stor surroundreciever bare for å bruke denne delen av den virker litt drøyt. I tillegg kreves det vel da at den går inn som Pre(?) og det er ikke aktuelt. Lyngdorf/Tact og Copland koster jo som et helt surroundoppsett med Music Angel, inklusive rør, så det er ikke aktuelt. Videre må det enkelt kunne kobles til med vanlig RCA, og se noenlunde pent ut.
    Hvilke alternativer gjenstår da?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Tenk å ha 10.000 plater med tysk alpemusikk
    eek!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "dersom en stradivarius i et ekkofritt rom opptatt ved 4 meter avstand har et forhold mellom komponenter på 10kHz og 1kHz på X, så bør ikke denne balansen endres av noen komponenter senere i kjeden annet enn som et evt bevisst valg av brukeren".

Det kan helt sikkert være noen personlige preferanser rundt frekvensgang. Det er dog enklere å skru et nøytralt anlegg i retning av en preferanse, enn det er å gjøre et unøytralt anlegg nøytralt.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker ikke dette å være enklere enn å bytte to rør, men ok.

Jeg har ingen link mellom pc og anlegg, så alt pc-basert kan strykes fra lista. Å gå til anskaffelse av en stor surroundreciever bare for å bruke denne delen av den virker litt drøyt. I tillegg kreves det vel da at den går inn som Pre(?) og det er ikke aktuelt. Lyngdorf/Tact og Copland koster jo som et helt surroundoppsett med Music Angel, inklusive rør, så det er ikke aktuelt. Videre må det enkelt kunne kobles til med vanlig RCA, og se noenlunde pent ut.
    Hvilke alternativer gjenstår da?
    Du kan få en PC som greier å gjøre den enkle jobben å prosessere audio for noen få tusenlapper, du kan tilogmed få den vifteløst. Jeg vet ikke hva slags (eller hvor dyrt) utstyr du har, men for de som evt måtte bruke 10-tusener eller 100-tusener på hifi og utallige timer, så virker det rart dersom man bastant utelukker å bruke 5000,- på en PC og 10 timer på å sette den opp dersom det gir bedre lyd.

Ellers så prøvde jeg å spørre tidligere hva markedet var for en "audio permutator", dvs en svart boks som lar deg generere nye kvasitilfeldige lydbilder langs noenlunde samme akser som rørbytte (eller flere akser om du vil), med den fordelen at du kan velge mellom 1000 forskjellige på en kveld om du gidder, og lagre de du måtte like. Noe slikt synes upraktisk å få til med rør. Dessuten står du da fritt til å velge forsterker ut fra iboende kvaliteter, og ikke ut fra om den har denne "permutator"-muligheten.

-k

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at "rett" her ikke ble brukt i betydningen "korrekt", men "lineær".

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ellers så prøvde jeg å spørre tidligere hva markedet var for en "audio permutator", dvs en svart boks som lar deg generere nye kvasitilfeldige lydbilder langs noenlunde samme akser som rørbytte (eller flere akser om du vil), med den fordelen at du kan velge mellom 1000 forskjellige på en kveld om du gidder, og lagre de du måtte like. Noe slikt synes upraktisk å få til med rør. Dessuten står du da fritt til å velge forsterker ut fra iboende kvaliteter, og ikke ut fra om den har denne "permutator"-muligheten.

-k
    Ser jo poengene dine Knutinh, men det man vel ofte trenger i praksis er vel ferre ukjennte variabler i oppsettet, og ikke flere.
    Er redd for at man ville bruke slike løsninger mer for å lytte til anlegget og ikke musikken...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Man kan snakke om mer og mindre nøytral. Og påvirkninger i frekvensresponsen kan jo korrigeres f.eks med EQ.
    Frekvensrespons er bare et parameter av veldig mange.
    Man kan ikke justere vekk feedbacksløyfenes ringing og "tåke" ,man kan ikke rette opp igjen fasedreining i en motstand eller kondis,man kan ikke undo forvrenging som tilsvarende komponenter har laggt til,man kan ikke rette opp ringing i en signalkondis,man kan ikke skru tilbake det preget de forskjeligge transistorer legger på signalet,osv.

Tråden startet som "rørlyd transistorlyd og klasse D " . Som om klasse D ikke har noen lyd ? Ha :-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvensrespons er bare et parameter av veldig mange.
    Man kan ikke justere vekk feedbacksløyfenes ringing og "tåke" ,man kan ikke rette opp igjen fasedreining i en motstand eller kondis,man kan ikke undo forvrenging som tilsvarende komponenter har laggt til,man kan ikke rette opp ringing i en signalkondis,man kan ikke skru tilbake det preget de forskjeligge transistorer legger på signalet,osv.
    Hvor mange av disse parameterene du nevner har man egentlig kontroll på at ikke ligger lagret i kildematerialet?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke det feil og snakke om rett frekvensgang på høyttalere uten og ta med rommet og akustikken?
    YG som er høyttalere som måler meg en meget rett frekvensrespons, vil ikke gi det samme resultatet i ulike rom.

Jeg savner at folk ser på helheten i hifi miljøet. Man har så lett for å dra konklusjoner utifra sine egne subjektive opplevelser. Har man f.eks et rom med dip i 100-300Hz området, så vil man lett foretrekke en forsterker som legger til i det spesifikke området. Det er forståelig, men å trekke en konklusjon at den forsterkeren er "vanvittig god i bassen" uten og se på det helhetlig blir litt fordummende.

Klasse D tror jeg i grunnen egner seg best i high-end anlegg hvor tilføring av noe/trekke fra noe ikke er nødvendig for at lyden skal sitte. De færreste har slike høyttalere og rom.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 121 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 117 118 119 120 121 122 123 124 125 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •