Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 119

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 119 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 ... SisteSiste
Viser resultater 2,361 til 2,380 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Helt klart. Det er jo ikke uten grunn at det betales millioner for en Stradivarius. Den er jo brun som alle de andre..
    Men er musikere, på tross av absolutt gehør, fantastiske talenter og massiv erfaring fullstendig fritatt for de underbevisste preferansene som hifi-kjøpere avogtil er offer for? Kan det ikke tenkes at en musiker lar seg imponere av tittelen "Stradivarius" i tillegg til den (antageligvis) fantastiske lyden.

En vesentlig forskjell mellom musikkinstrumenter og hifi er etter min mening at dersom man putter en god vanlig fiolin i hendene på en musiker og lurer henne til å tro at det er Stradivarius, og dette fører til at musikeren blir ekstatisk over kvaliteter som fysisk ikke finnes i instrumentet, så kan det likevel føre til bedre musikk og bedre lyd. Musikeren er i motsetning til hifi-entusiasten direkte "i loopen" og endringer i musikerens psyke kan gi endringer i lydølgene, ikke bare i musikerens psyke.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men er musikere, på tross av absolutt gehør, fantastiske talenter og massiv erfaring fullstendig fritatt for de underbevisste preferansene som hifi-kjøpere avogtil er offer for? Kan det ikke tenkes at en musiker lar seg imponere av tittelen "Stradivarius" i tillegg til den (antageligvis) fantastiske lyden.

En vesentlig forskjell mellom musikkinstrumenter og hifi er etter min mening at dersom man putter en god vanlig fiolin i hendene på en musiker og lurer henne til å tro at det er Stradivarius, og dette fører til at musikeren blir ekstatisk over kvaliteter som fysisk ikke finnes i instrumentet, så kan det likevel føre til bedre musikk og bedre lyd. Musikeren er i motsetning til hifi-entusiasten direkte "i loopen" og endringer i musikerens psyke kan gi endringer i lydølgene, ikke bare i musikerens psyke.

-k
    Det kan absolutt tenkes. Differansen lydmessig kan vel vanskelig forsvare prisen, så her er det jo andre elementer inne i bildet. Samtidig er det vel en grunn til at de har fått denne statusen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Differansen lydmessig kan vel vanskelig forsvare prisen, så her er det jo andre elementer inne i bildet.
    Vi har forskjellig mengde rikdom og verdsetter den "siste prosenten" forskjellig. Prisen som er vanskelig å forsvare for meg og deg kan tenkes å være forsvarlig for en annen.
    Samtidig er det vel en grunn til at de har fått denne statusen.
    Helt klart. Men er det lyden som er grunnen? Er det bare lyden som er grunnen? Dersom en uromantisk industribedruft på Løiten lagde fioliner med nøyaktig like god lyd av plastikk, ville de noensinne kunne få samme omdømme?

Jeg _tror_ at de romantiske historiene rundt Stradivarius samt den begrensede tilgangen på instrumentene har spilt en rolle i å opphøye instrumentene. Jeg sier ingenting om de rent fysiske kvalitetene da jeg aldri har tatt i en og neppe ville være til å verdsette en om jeg fikk låne en.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At glødende rør er vakkert; ja. Kan jo nesten erstatte peiskosen.
    Jeg er helt enig i at rør byr på slike ekstra-verdier.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette kan man gjøre tapsfritt i det digitale domene helt gratis (hvis man tilfeldigvis har en stående PC da) nåtildags. Men det er sikkert morsommere med rør for mange. Det blir litt som DJs som fortsatt bruker vinyl, selvom det i alle praktiske henseender (inkludert sluttresultatet) er vel så bra med en PC og lydfiler. Full forståelse for det altså.
    Dersom man foretrekker teknologi X fordi det gir muligheten til å "tweake i blinde", dvs kjøpe deler og skru på knotter som gir små, uforutsigbare endringer i lyden, langs perseptuelt relevante akser, så tror jeg at jeg kan lage en svart boks som gjør det samme digitalt.

Hvor mye er man evt villig til å betale for en slik boks? Husk at det fristiller kjøperen til å velge fritt ellers i anlegget de komponentene som enkeltvis gir best lyd for pengene, og så kan man kose seg sene høstkvelder med et glass edel drikke og trykke på "permute"-knappen så mange ganger man måtte ønske, og så "save" når man fant noe man likte.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på om noen av dere som er veldig opptatt av målinger har noen formening om negativ feedback i diverse kretser?
    Der er noe ved denne tekniske løsningen som etter 20år med hifi irriterer meg mer og mer.I praksis oppleves det for mine ører som dynamisk kompresjon,tap av klarhet,seriøst tap av lavtnivå informasjon,timing+ en masse andre artige hifibegreper.
    Forstår på en måte ikke hvordan man kan vise til så gode målinger av "riktig implementering av feedback" ,når vi faktisk snakker om at deler av det ekstremt sårbare musikksignalet blir sendt i ring i slike konstruksjoner? Der må finnes type målinger som også kan vise at der skjer noe riv ruskende galt ved å lage slike kompressor og ekkomaskiner?
    Ta en kraftig impuls på utgangen av forsterkeren,et John Bonham TRÅKK på stortromma skal videre og omsettes av høytaleren for å sette luften i svingninger og gi kroppen og ørene good vibrations,og så fannt en eller annen luring på at,jo det vil vere en god ide å sende deler av denne impulsen tilbake til start ?
    Det går greit viss det er en kraftig impuls og så får kretsen god tid til å bli kvitt denne impulsen,men når John Bonham kom i siget så stoppet han ikke med et tråkk! For ikke å snakke om de råeste trommisene innen metallsjangeren!
    At man får ned målt forvrenging vil kunne sees som postivt med feedback,absolutt!,likeså lavere utgangsimpedans ser jeg på som enda mer positivt,men der er flere faktorer enn som så!!

Argumentet om at grunnen til at rør låter så klangrikt er pga forvrenging preller litt av etterhvert,jeg er nok like glad i effekten av uforvrengt lyd som vilken som helst 0.000000000000001% forvrenging forsterker-eier her inne.Jeg misliker sterkt når jeg faktisk hører at rørforsterkerene mine begynner å forvrenge,det låter ikke varmt,romantisk eller klangrikt,instrument og stemmer blir mindre naturtro når dette inntreffer.
    Men jeg holder igrunnen døren litt åpen for at ved moderate arbeidsforhold for en god rør-forsterker, at eventuelle 2.harmonisk kan gi en form for rikere klangstruktur når man lytter til en enkel stemme,piano,kassegitar osv.Men jeg er ikke sikker på at dette bidrar og i tilfelle er det ikke kun derfor,uten at jeg kan sette fingeren veldig plantet på akkurat hvorfor og hva gode rørforsterkere gjør så naturtro som jeg personlig ikke har hørt i verken transistor eller klasse D(det er vel strengt en del transistorer inni slike bokser også? ) forsterkere.

Mvh
    Rune

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaco Pastorius
    .I praksis oppleves det for mine ører som dynamisk kompresjon,tap av klarhet,seriøst tap av lavtnivå informasjon,timing+ en masse andre artige hifibegreper.
    Mvh
    Rune
    Har opplevd det samme selv, men min erfaring at det er pga mangel på krefter til å opprettholde det dynamiske spillerommet grunnet eq tar endel watt ut av ligningen. Har man derimot masse krefter tilgjengelig mister ikke jeg dynamikk av nevneverdig grad i mitt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på om noen av dere som er veldig opptatt av målinger har noen formening om negativ feedback i diverse kretser?
    Der er noe ved denne tekniske løsningen som etter 20år med hifi irriterer meg mer og mer.I praksis oppleves det for mine ører som dynamisk kompresjon,tap av klarhet,seriøst tap av lavtnivå informasjon,timing+ en masse andre artige hifibegreper.
    Forstår på en måte ikke hvordan man kan vise til så gode målinger av "riktig implementering av feedback" ,når vi faktisk snakker om at deler av det ekstremt sårbare musikksignalet blir sendt i ring i slike konstruksjoner? Der må finnes type målinger som også kan vise at der skjer noe riv ruskende galt ved å lage slike kompressor og ekkomaskiner?
    Har du lyttet til en og samme konstruksjon med varierende grad av tilbakekobling og kommet fram til at trenden i dag er å bruke for mye tilbakekobling?

Deler av argumentasjonen din synes å være basert på ren intuisjon. Hvor har du det fra at musikksignaler er "ekstremt sårbare"? Tvert imot så kan vi fjerne 80-90% av informasjonen og fremdeles ha store problemer med å høre at noe er endret.

Ekkomaskiner har nok en litt annen tidskonstant enn tilbakekoblingen i en vellykket forsterkerkonstruksjon. Hva kompressorer har med saken å gjøre forstår ikke jeg.

Er du like negativ til "servo-subber"? Tilbakekoblingen i delefilteret ditt? Til lokale tilbakekoblinger i de fleste musikk-instrumenter? Tilbakekobling i elektronikk er bare en måte å korrigere avvik fra fasiten på. Dersom man gjør det bra så kan man oppnå vesentlig mindre feil, dersom man gjør det galt så kan "korreksjonen" i seg selv bli et problem.

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumentet om at grunnen til at rør låter så klangrikt er pga forvrenging preller litt av etterhvert,jeg er nok like glad i effekten av uforvrengt lyd som vilken som helst 0.000000000000001% forvrenging forsterker-eier her inne.Jeg misliker sterkt når jeg faktisk hører at rørforsterkerene mine begynner å forvrenge,det låter ikke varmt,romantisk eller klangrikt,instrument og stemmer blir mindre naturtro når dette inntreffer.
    Men jeg holder igrunnen døren litt åpen for at ved moderate arbeidsforhold for en god rør-forsterker, at eventuelle 2.harmonisk kan gi en form for rikere klangstruktur når man lytter til en enkel stemme,piano,kassegitar osv.Men jeg er ikke sikker på at dette bidrar og i tilfelle er det ikke kun derfor,uten at jeg kan sette fingeren veldig plantet på akkurat hvorfor og hva gode rørforsterkere gjør så naturtro som jeg personlig ikke har hørt i verken transistor eller klasse D(det er vel strengt en del transistorer inni slike bokser også? ) forsterkere.

Mvh
    Rune
    Så du mener at en rørforsterker som er helt fri for alle typer forvrengning fortsatt innehar de lydkvaliteter rørentusiaster setter pris på?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyttet til en og samme konstruksjon med varierende grad av tilbakekobling og kommet fram til at trenden i dag er å bruke for mye tilbakekobling?

Deler av argumentasjonen din synes å være basert på ren intuisjon. Hvor har du det fra at musikksignaler er "ekstremt sårbare"? Tvert imot så kan vi fjerne 80-90% av informasjonen og fremdeles ha store problemer med å høre at noe er endret.

Ekkomaskiner har nok en litt annen tidskonstant enn tilbakekoblingen i en vellykket forsterkerkonstruksjon. Hva kompressorer har med saken å gjøre forstår ikke jeg.

Er du like negativ til "servo-subber"? Tilbakekoblingen i delefilteret ditt? Til lokale tilbakekoblinger i de fleste musikk-instrumenter? Tilbakekobling i elektronikk er bare en måte å korrigere avvik fra fasiten på. Dersom man gjør det bra så kan man oppnå vesentlig mindre feil, dersom man gjør det galt så kan "korreksjonen" i seg selv bli et problem.

-k
    Nei,jeg bare er generelt mer glad i enkle konstruksjoner uten tilbakekobling.

Viss man ikke klarer å høre at 80-90% av informasjonen er fjernet,da synst jeg man må kikke litt på kvaliteten til annlegget.Men jeg forstår det jo til en viss grad,dette blir vanskeligere å høre jo mer man korrigerer og roter med signalet,og kompliserte forsterkningsmetoder med mye tilbakekobling synes jeg har en veldig homogeniserende effekt,alt låter mer eller mindre likt.Da sliter jeg mer med å høre forskjel på motstander,kondiser,rør,kabler osv.
    Jeg mener det som ligger på platene er ekstremt sårbart ja.

Ekkomaskin og kompressor var litt spøk og overdrivelse:-)

Du kan lese litt om det jeg ser på som negativt med tilbakekobling her :
    Audio Note

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at en rørforsterker som er helt fri for alle typer forvrengning fortsatt innehar de lydkvaliteter rørentusiaster setter pris på?
    Helt fri for forvrenging blir de vel aldri,men det er ivertfall når de operer med minst forvrenging at jeg liker hvordan de gjengir signalet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss man ikke klarer å høre at 80-90% av informasjonen er fjernet,da synst jeg man må kikke litt på kvaliteten til annlegget.
    Er du ikke villig til å vurdere at kanskje lytteren ikke er et perfekt måleinstrument, uten at det reduserer opplevelsene vi har?

Et partitur til et klassisk storverk inneholder kanskje 1/1000-del eller 1/10.000-del av informasjonen som ligger i et lydopptak av samme storverk. Betyr det at ikke en vesentlig del av verket er felles for alle innspillinger som er gjort av det?

-k

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt fri for forvrenging blir de vel aldri,men det er ivertfall når de operer med minst forvrenging at jeg liker hvordan de gjengir signalet.
    Men da høres de jo ut som en transistorforsterker?
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vesentlig forskjell mellom musikkinstrumenter og hifi er etter min mening at dersom man putter en god vanlig fiolin i hendene på en musiker og lurer henne til å tro at det er Stradivarius, og dette fører til at musikeren blir ekstatisk over kvaliteter som fysisk ikke finnes i instrumentet, så kan det likevel føre til bedre musikk og bedre lyd.

-k
    Hei Knut.

Jeg håper ikke at du klarer å lure en musiker med en viss dose erfraing til å tro at vedkommende holder er Stradivarius fiolin i hendene.
    Et slikt instrument skal de umiddelbart vite hva er....

Men jeg forstår poenget ditt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil først si at dine siste sitater ikke stammer fra meg, men det er ikke så viktig.
    Det beklager jeg, men om det er ok for deg gidder jeg ikke bruke tid på å lete det opp?

Så nøytralt lydende høyttalere er ekstremt sjelden vare. Det betyr jo at man da må matche seg til ønsket resultat selv om man har en veldig nøytral forsterker som utgangspkt. Hvorfor er det da så viktig at forsterkeren er nøytral? Da forskyver man jo bare matchingen over på et annet ledd i kjeden, eller hva? Selvfølgelig blir dette litt teoretisk, og nyansene er ofte små, men jeg undres over fokuset på nøytralitet som ofte poengteres. Virker som om det er essensielt for mange. Som du sier, kan jo "feil" nulles ut. Eller dyrkes for den del.
    Vel, om vi snur litt på det. Det er umulig å konstruere en høyttaler uten en forsterker. Om man tar utgangspunkt i en nøytral forsterker og en nøytral signalkjede så vil i utgangspunktet høyttaleren bli nøytral til det aktuelle rommet, gitt at man har det som ideal (noe mange helt klart ikke har).

Hvis jeg har satt nøytrale produkter i et dårlig lys så beklager jeg det. Det er ikke meningen, og jeg har ingenting imot disse av den grunn.
    Det var mer som en generell bemerkning. Hvor mange ganger ser vi ikke "alt for nøytralt" brukt som beskrivelse av lyd? Det blir som å si at "musikk låter pokker meg kjedelig i virkeligheten".

Hvis noen finner en Classè til Music Angel-pris tar jeg den usett :-D
    Det er vel svært få Classè-hatere som faktisk kjøper Classè

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ikke mitt innlegg, men jeg er enig. Hvorfor mener du det er en feil i selve anlegget? Må et anlegg kunne gjengi tvilsomme innspillinger bra for å være "feilfritt"? Finnes det da i det hele tatt feilfrie anlegg på markedet, og hvilken pris snakker man om?

Ellers er jeg tilhenger av pynting i de fleste sammenhenger. Formålet er jo å bedre resultatet, og hvis målet nås, bør man være fornøyd.
    Feilfrie anlegg finnes selvsagt ikke, men jeg snakker om til dels grove feil.

La oss ta i bruk et begrep som vi kaller "margin" i en mix. Om man har mye margin er det lett å få det til å låte brukbart. Slik margin kan for eksempel være å moderere typisk utfordrende ting i lydbildet. Det innebærer ikke at innspillingen teknisk sett blir bedre, men den blir lettere å like og avslører mindre av feil i for eksempel frekvensgangen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er du inne på noe veldig viktig. Du trenger 2 minutter for å forandre lydsignatur på anlegget. Ikke koster det all verden heller. Det betyr at du kan ha mange alternativer "liggende klar i skuffen" og bytte alt etter musikkgenre, dagsform, promille osv. Man slipper (kanskje) å kjøpe/selge på forsterkere for å finne den rette. Man kan sågar fjerne rørlyden om man så vil. Jeg tror mange som ikke har prøvd rørforsterker ville hatt stor glede av dette, fordi det rett og slett er veldig gøy! I tillegg tror jeg at mange som driver og bytter på komponenter til stadighet gjør dette nettopp for forandringens skyld (rastløse sjeler?). I så henseende er jo rør ganske unikt.
    Enda enklere og langt mer presist er det å la en korreksjonsenhet ta seg av dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en kraftig impuls på utgangen av forsterkeren,et John Bonham TRÅKK på stortromma skal videre og omsettes av høytaleren for å sette luften i svingninger og gi kroppen og ørene good vibrations,og så fannt en eller annen luring på at,jo det vil vere en god ide å sende deler av denne impulsen tilbake til start ?
    Det går greit viss det er en kraftig impuls og så får kretsen god tid til å bli kvitt denne impulsen,men når John Bonham kom i siget så stoppet han ikke med et tråkk! For ikke å snakke om de råeste trommisene innen metallsjangeren!
    At man får ned målt forvrenging vil kunne sees som postivt med feedback,absolutt!,likeså lavere utgangsimpedans ser jeg på som enda mer positivt,men der er flere faktorer enn som så!!

Mvh
    Rune
    Her beskriver du NFB som en ekkomaskin. I praksis "tømmes" en NFB-sløyfe så raskt at det er uinteressant å snakke om det. Presisjonen i anslaget på en basstromme for eksempel klarer en normalt god transistorforsterker med NFB å gjengi med langt høyere oppløsning både i tid og i amplitude enn hva som er spilt inn på platene. NFB kan imidlertid implementeres i ulike grader og det medfører at ustabiliteten i en konstruksjon inntar nye former. Det er disse som ansees som mest negative.

Den faktiske lydmessige endringen som derimot får mest kritikk er at man fjerner "valkene" og blir stående igjen med en forsterker med muskler (man kan selvsagt lage en slapp drittforsterker med masse NFB, men det er lite interessant som tema om man skal diskutere konstruksjonsprinsipper). Kritikken rettes i like stor grad mot tilsvarende kraftige men helt motkoblingsfrie transistorforsterkere.

Forøvrig har også klasse D vært realisert med rør, men det var lenge siden. Om det ble noe kommersielt produkt ut av det vet jeg ikke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hei Knut.

Jeg håper ikke at du klarer å lure en musiker med en viss dose erfraing til å tro at vedkommende holder er Stradivarius fiolin i hendene.
    Et slikt instrument skal de umiddelbart vite hva er....

Men jeg forstår poenget ditt.
    En ting er hva de holder i hånda, men det er jo vitenskaplig bevist at om man overlater alt til ørene (musikernes ører) så er neimen ikke Strad-en like lett å identifisere. Til og med viste den seg å systematisk ikke bli foretrukket i blindtest.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da høres de jo ut som en transistorforsterker?
    Javel?
    Selv hører jeg bare mindre forsterker og mer musikk med konstruksjoner ala dette : DAGOGO Review: Audio Note Kegon Balanced monoblock amplifiers
    Nå har jeg vel å merke ikke hørt Kegon,og anser det for å vere helt hinsides for mye penger for et hifi produkt,men monoblokkene jeg har er ganske like i prinsipp,1 rør som inngang/driver-interstagetrafo-300B rør-utgangstrafo.Omtrent ingen deler innvendig,fordi forsterkningsverktøyene,i dette tilfelle rørene,er så lineære i seg selv at de ikke trenger støttehjul for å fungere.
    Og dette er den mest usynlige forsterker jeg har hatt i hus.Jeg etterstreber i likhet med mange klasse D tilhengere minst mulig egenkarakter i et hifi produkt."Nøytralt" ? ,helt håpløst ord spør du meg,det er ingen som vet hva som er nøytralt eller 100% hva som ligger på en plate.
    Viss man virkelig vil etterstrebe noe tilnermet "nøytralt" (som i min bok vil bety perfekt) så mener jeg den beste måten å komme nermere det er å bruke "sammenligning ved kontrast" metoden.Dvs at den komponenten som klarer å fremvise størst forskjel i bassgitar,skarptromme,stemme,cymbaler osv lyd på for eksempel 20 tilfeldige utvalgte innspillinger,er en komponent som begynner å nerme seg det "perfekte" eller "nøytrale" .Mer generelt kan man si forskjeler i klangbalanse,men når annlegget begynner å virkelig fjerne seg ut av veien for det som ligger på platene da hører ikke jeg bass,mellomtone og diskant lenger,men MUSIKK,stemmer og instrument.

Side 119 av 153 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 115 116 117 118 119 120 121 122 123 129 139 149 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •