Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 118

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 118 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 114 115 116 117 118 119 120 121 122 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 2,341 til 2,360 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Prinsippet rundt matching kommer med erfaring.

Dette går opp som et lys for en når man en dag plutselig oppdager at en forsterker man tidligere trodde knapt var verdt esken den kom i, plutselig viser seg å være noe av det bedre man har hørt.
    Du utelukker med andre ord ikke at du ender opp med en Music Angel en vakker dag..?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ønsker du ikke å svare på dette, eddie?
    har hørt masser av anlegg opp igjennom,ikke så mange her inne nei men har hørt på mye rundt omkring,spesielt da jeg jobbet i boston og jeg gjentar dette for 100 gang at nå har jeg funnet det jeg liker,dynamikk og bass i bøtter og spann,en live følelse og tilstedeværelse jeg aldrig før har hørt.Har også tidligere nevnt noe av mitt tidligere utstyr som holder en brukbar klasse

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Nå setter jeg meg i båten på vei ut mot hytta på hvaler der hvor jeg har et anlegg som heter yamaha stagepas 500(ikke rør) tror faktisk det er klasse D!!!
    så da får jeg klare meg uten rør/horn i hele 5 uker

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Min er ikke mye bedre en andres sin, mener kun som eg har sakt før at dette er en billig inngangsbillett til high-end verden.. det er dere vel enig i, eller?
    Det holder vel egentlig å si at det er en billig inngang til rørverdenen ettersom high-end er et begrep som egentlig ikke inneholder annet enn hva en selv legger i det.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er jo tross alt et mindretall som sitter med rørforsterkere (på tross av Kjells "tause majoritet"), så da er det vel ikke så uvanlig at de som tilhører minoriteten ubevisst leser fæle ting mellom linjene og går i forsvarsposisjon til tross for at et angrep ikke alltid er tilsiktet.

Personlig tror jeg rørforsterkere kan bringe mye spilleglede og godlyd koblet til rett utstyr.

Den største årsaken til at mange blir skeptiske til rørforsterkere skaper egentlig de som eier rørforstekere selv ved å opptre som religiøse fanatikere og "anti-tekniske" på linje med kabel- og vinylfantaster. Det er vanskelig å bli tatt på alvor når hovedargumentene som går igjen er av typen "rør er best" og "måling og ingeniører er tøys"

Tror ikke vi skal generelisere så mye som du gjør her. Husk at det finnes mange produsenter av rørbasert elektronikk, men det er merkelig nok kun tilhengerene til en av dem som stikker seg ut. Jeg har ikke sett mange Cary, Ayon, Rogue, CJ etc eiere som blander seg inn her.......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Både ja og nei. Ja, fordi du formulerer det riktig, nei fordi jeg fremla det litt mangelfullt. Saken er nemlig den at nøytralt lydende høyttalere er ekstremt sjelden vare. Etter min mening er en nøytralt lydende høyttaler en høyttaler som gjengir det aller aller meste med stor overbevisning i de aktuelle omgivelsene og med nøytral elektronikk. Siden dette blir en ganske teoretisk definisjon blir det dermed ikke like lett å ha dette som et mantra når man leter etter de rette stereokomponentene.

Når dette er sagt så kan man selvsagt også sette inn 2 komponenter med omtrent motsatte "feil" i oppsettet og få et resultat som er omtrent det samme.

Poenget mitt er bare det at "nøytrale produkter" blir brukt som et skjellsord, noe som etter min mening er fullstendig på ville veier.

Det bør dog nevnes at ovenstående beskrivelse er ganske nøyaktig den som legges til grunn for de aller heftigste studioinstallasjonene rundt om i verden.

Vil først si at dine siste sitater ikke stammer fra meg, men det er ikke så viktig.

Så nøytralt lydende høyttalere er ekstremt sjelden vare. Det betyr jo at man da må matche seg til ønsket resultat selv om man har en veldig nøytral forsterker som utgangspkt. Hvorfor er det da så viktig at forsterkeren er nøytral? Da forskyver man jo bare matchingen over på et annet ledd i kjeden, eller hva? Selvfølgelig blir dette litt teoretisk, og nyansene er ofte små, men jeg undres over fokuset på nøytralitet som ofte poengteres. Virker som om det er essensielt for mange. Som du sier, kan jo "feil" nulles ut. Eller dyrkes for den del.
    Hvis jeg har satt nøytrale produkter i et dårlig lys så beklager jeg det. Det er ikke meningen, og jeg har ingenting imot disse av den grunn. Hvis noen finner en Classè til Music Angel-pris tar jeg den usett :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE= Tapt kvalitet i innspillinger er selvsagt alltid noe man ikke uten videre kan få tilbake. Jeg jobber for tiden med en mulig løsning på dette, men det får bli en annen debatt. Imidlertid er jeg generelt av den oppfatning at det er i det store og hele innspillingene som avslører anlegget og ikke motsatt.
    [/QUOTE]

Interessant, regner med at vi hører mer om dette etter hvert.

Når det gjelder innspillingskvalitet generelt så er jeg ikke mye imponert over den. Selvfølgelig finnes det mye av høy kvalitet også. At den avslører anlegget og ikke motsatt kan jeg for så vidt kjøpe. Mine erfaringer baseres selvsagt på mitt oppsett. Hvis jeg tar utgangspkt i utgivelser jeg har fra feks Stockfish, så lurer jeg på hvor bra feks Madonna kunne låte. Det er tydeligvis ikke formatet som setter begrensningene. Jeg snakker da om standard CD.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig synd hvordan mange produksjoner av min favorittmusikk ikke kan måle seg med mere audiofile inspillinger. Men man kan nesten ikke høre på musikk man ikke liker kun fordi inspillingen er av suveren kvalitet.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Utrolig synd hvordan mange produksjoner av min favorittmusikk ikke kan måle seg med mere audiofile inspillinger. Men man kan nesten ikke høre på musikk man ikke liker kun fordi inspillingen er av suveren kvalitet.
    Jeg bruker anlegget mitt til å formidle musikk, ikke musikken til å formidle anlegget:-D

Man må kunne spille den musikken man liker, selv om innspillingen/produksjonen ikke alltid er den beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av Amra
    Har man et Audio oppsett som har en egen evne til å pynte opp lyden med en lydsignatur som man liker, kan det jo hende at mere av den uheldig innspillte musikken kan bli mere hørbar.

Det er om ikke annet en svært vanlig måte å pynte på feil i selve anlegget også.
    Dette var ikke mitt innlegg, men jeg er enig. Hvorfor mener du det er en feil i selve anlegget? Må et anlegg kunne gjengi tvilsomme innspillinger bra for å være "feilfritt"? Finnes det da i det hele tatt feilfrie anlegg på markedet, og hvilken pris snakker man om?

Ellers er jeg tilhenger av pynting i de fleste sammenhenger. Formålet er jo å bedre resultatet, og hvis målet nås, bør man være fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rør har simpelt hen den gedigne fordelen at det finnes noen titalls ulike alternative rør der ute til de aller fleste røramper, og en del av disse rørene koster ikke så mye og låter vidt forskjellig. Med andre ord, en gyllen mulighet for å "prøve igjen" om matchen ikke ble bra første gangen.
    Her er du inne på noe veldig viktig. Du trenger 2 minutter for å forandre lydsignatur på anlegget. Ikke koster det all verden heller. Det betyr at du kan ha mange alternativer "liggende klar i skuffen" og bytte alt etter musikkgenre, dagsform, promille osv. Man slipper (kanskje) å kjøpe/selge på forsterkere for å finne den rette. Man kan sågar fjerne rørlyden om man så vil. Jeg tror mange som ikke har prøvd rørforsterker ville hatt stor glede av dette, fordi det rett og slett er veldig gøy! I tillegg tror jeg at mange som driver og bytter på komponenter til stadighet gjør dette nettopp for forandringens skyld (rastløse sjeler?). I så henseende er jo rør ganske unikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største årsaken til at mange blir skeptiske til rørforsterkere skaper egentlig de som eier rørforstekere selv ved å opptre som religiøse fanatikere og "anti-tekniske" på linje med kabel- og vinylfantaster. Det er vanskelig å bli tatt på alvor når hovedargumentene som går igjen er av typen "rør er best" og "måling og ingeniører er tøys"
    Her generaliserer vel du også en smule..?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Og trompetene i seg selv, har også ulik lydsignatur, avhengig av merke/produsent. Det kommer også an på hvem som spiller på trompeten...:shock:
    Helt klart. Det er jo ikke uten grunn at det betales millioner for en Stradivarius. Den er jo brun som alle de andre..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Her er du inne på noe veldig viktig. Du trenger 2 minutter for å forandre lydsignatur på anlegget. Ikke koster det all verden heller. Det betyr at du kan ha mange alternativer "liggende klar i skuffen" og bytte alt etter musikkgenre, dagsform, promille osv. Man slipper (kanskje) å kjøpe/selge på forsterkere for å finne den rette. Man kan sågar fjerne rørlyden om man så vil. Jeg tror mange som ikke har prøvd rørforsterker ville hatt stor glede av dette, fordi det rett og slett er veldig gøy! I tillegg tror jeg at mange som driver og bytter på komponenter til stadighet gjør dette nettopp for forandringens skyld (rastløse sjeler?). I så henseende er jo rør ganske unikt.
    Rør blir jo ikke unikt i den forstand at man kan bytte signatur veldig lett..
    Det kan man gjøre i relativt enkle surroundreceivere med en billig dsp. Men litt sjarm er det sikkert å bytte disse røra etter hva slags musikk man vil spille...

Jeg har selv muligheter til å justere fase og diverse i dac`en + litt surring i surroundreceiveren..

Hvordan vi vil oppfatte lyden er individuelt og ganske unikt. For å få korrekt lydbilde, altså Få ut det som ligger på plata verken mer eller mindre, det er nøytral lyd. . .

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Tror ikke vi skal generelisere så mye som du gjør her. Husk at det finnes mange produsenter av rørbasert elektronikk, men det er merkelig nok kun tilhengerene til en av dem som stikker seg ut. Jeg har ikke sett mange Cary, Ayon, Rogue, CJ etc eiere som blander seg inn her.......

Scroll litt opp og du finner Cayin. Mange innlegg derfra.
    Men ja, det hadde vært bra om flere med andre røroppsett entret arenaen, så vi kunne fått en noe bredere debatt. Jeg synes også det er litt mye reprise til tider..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Rør blir jo ikke unikt i den forstand at man kan bytte signatur veldig lett..
    Det kan man gjøre i relativt enkle surroundreceivere med en billig dsp. Men litt sjarm er det sikkert å bytte disse røra etter hva slags musikk man vil spille...

Jeg har selv muligheter til å justere fase og diverse i dac`en + litt surring i surroundreceiveren..

Hvordan vi vil oppfatte lyden er individuelt og ganske unikt. For å få korrekt lydbilde, altså Få ut det som ligger på plata verken mer eller mindre, det er nøytral lyd. . .
    Ok. Jeg er såpass snever at jeg tenker rent stereooppsett når det gjelder musikk, my wrong.

Ellers synes ikke jeg at selve rørbyttet er spesielt sjarmerende. Og man trenger jo ikke bytte da, det er bare for å trylle frem det lille ekstra om man vil. At glødende rør er vakkert; ja. Kan jo nesten erstatte peiskosen. Eller kanskje jeg bør justere bias litt :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg er såpass snever at jeg tenker rent stereooppsett når det gjelder musikk, my wrong.

Ellers synes ikke jeg at selve rørbyttet er spesielt sjarmerende. Og man trenger jo ikke bytte da, det er bare for å trylle frem det lille ekstra om man vil. At glødende rør er vakkert; ja. Kan jo nesten erstatte peiskosen. Eller kanskje jeg bør justere bias litt :-D
    Jeg snakker om stereo fortsatt.. Selv bruker jeg en surround receiver som pre-amp, nettopp pga mic`en og mulighetene. + at jeg kan justere fase og en del annet i dac`en.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her generaliserer vel du også en smule..?
    Forsåvidt, jeg siktet egentlig konkret til denne tråden.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan man gjøre tapsfritt i det digitale domene helt gratis (hvis man tilfeldigvis har en stående PC da) nåtildags. Men det er sikkert morsommere med rør for mange. Det blir litt som DJs som fortsatt bruker vinyl, selvom det i alle praktiske henseender (inkludert sluttresultatet) er vel så bra med en PC og lydfiler. Full forståelse for det altså.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan man gjøre tapsfritt i det digitale domene helt gratis (hvis man tilfeldigvis har en stående PC da) nåtildags. Men det er sikkert morsommere med rør for mange. Det blir litt som DJs som fortsatt bruker vinyl, selvom det i alle praktiske henseender (inkludert sluttresultatet) er vel så bra med en PC og lydfiler. Full forståelse for det altså.
    Er med på den. For meg som fremdeles kjøper CD-er og putter dem i spilleren er det ikke så aktuelt.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Dette kan man gjøre tapsfritt i det digitale domene helt gratis (hvis man tilfeldigvis har en stående PC da) nåtildags.
    Det virker på liggendePC også? ;-)

Side 118 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 114 115 116 117 118 119 120 121 122 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •