Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 116

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 116 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 ... SisteSiste
Viser resultater 2,301 til 2,320 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    det som er litt tragisk er at flere av de som kritiserer har selv anlegg som ikke kan avspille dynamik ei heller vet hvordan en 15" bass skal trykke.
    Du tar veldig mange kommentarer som et direkte angrep på ditt utstyr, og det er tydligvis enormt viktig for deg, Kjell og Lovemusikk å poengtere at deres rørbaserte system er så mye bedre enn alle andres. Så viktig at det må til stadighet repeteres som et viktig argument i diskusjonen. Ingenting i veien med selvtillit, men har dere egentlig hørt så mange av anleggene her inne?

I den forbindelse lurer jeg på hvem du snakker om i overstående innlegg?

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av l`Blundt
    Må vi bede om din definition af high-end?
    Akkurat det har jeg også lurt på...

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du tar veldig mange kommentarer som et direkte angrep på ditt utstyr, og det er tydligvis enormt viktig for deg, Kjell og Lovemusikk å poengtere at deres rørbaserte system er så mye bedre enn alle andres. Så viktig at det må til stadighet repeteres som et viktig argument i diskusjonen. Ingenting i veien med selvtillit, men har dere egentlig hørt så mange av anleggene her inne?

Min er ikke mye bedre en andres sin, mener kun som eg har sakt før at dette er en billig inngangsbillett til high-end verden.. det er dere vel enig i, eller?
    Og det er bare å beklage at eg syns Classe spilte dårlig..sorry..men sånn var det.. høytallerne var for øvrig Eudiovictor. Håper å få høre den på nytt neste gang eg fer innom hifi klubben.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Ok, ringer rundt var vel å ta i, men den spilte mer åpent,bedre dynamikk,mer krispy og ja..bedre.
    Vet ikke hva slags signalkilde dere brukte. Kunne vært ok og vite

Har hatt cd spillere som har spilt bra hos meg og hos andre har den falt helt igjennom.

Betviler ikke det du sier Lovemusikk. Kan hende denne Ma er bedre enn Classe ikke vet jeg.

Har bare erfart at hjulet er oppfunnet en gang og det går ikke ann og finne det opp en gang til.

Så får hver enkelt gjøre opp hva slags lydsignatur en liker og være fornøyd med det. Blir vel feil og kritesere hva andre synes er bra. Hva som er nøytral hard eller bløt lyd for være opp til hver enkelt og velge.

Mvh Roar

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    OK. Og da er vel også summen av disse optimal sammen med en nøytral kilde osv. Ergo må man for å få "korrekt" resultat etterstrebe mest mulig nøytrale produkter i alle ledd. Er et ledd farget er resultatet spolert, for å sette det på spissen. Har jeg forstått rett?
    Både ja og nei. Ja, fordi du formulerer det riktig, nei fordi jeg fremla det litt mangelfullt. Saken er nemlig den at nøytralt lydende høyttalere er ekstremt sjelden vare. Etter min mening er en nøytralt lydende høyttaler en høyttaler som gjengir det aller aller meste med stor overbevisning i de aktuelle omgivelsene og med nøytral elektronikk. Siden dette blir en ganske teoretisk definisjon blir det dermed ikke like lett å ha dette som et mantra når man leter etter de rette stereokomponentene.

Når dette er sagt så kan man selvsagt også sette inn 2 komponenter med omtrent motsatte "feil" i oppsettet og få et resultat som er omtrent det samme.

Poenget mitt er bare det at "nøytrale produkter" blir brukt som et skjellsord, noe som etter min mening er fullstendig på ville veier.

Det bør dog nevnes at ovenstående beskrivelse er ganske nøyaktig den som legges til grunn for de aller heftigste studioinstallasjonene rundt om i verden.

Hvis ja; la oss si at jeg etter mye om og men har nådd et bra resultat her. Så bra at det vanskelig lar seg forbedre. Så entrer jeg platesjappa og velger ut 10 tilfeldige titler fra hyllene. Hvor mange av dem vil gi et supert resultat på dette oppsettet?
    Jeg mener at et slikt oppsett skal kunne spille av praktisk talt hva som helst med stor grad av overbevisning. Man kan matche seg i en eller annen retning for å få det til å klaffe enda bedre på en kategori av innspillinger, men fellestrekkene mellom innspillinger er ofte langt større enn likhetene. For eksempel har oppsett som spiller helt eksepsjonelt bra på nye "cleane" innspillinger også en tendens til å hente ut det utroligste av de virkelige klassikerne.

Vil man ved å følge denne filosofien ende opp med å stadig "jakte" perfekte innspillinger heller enn å nyte den musikken man opprinnelig liker? Må man forandre på musikksmaken for å tekkes anlegget? Jeg har inntrykk av at den musikken som selger minst ofte har langt bedre kvalitet enn det hvermansen fyller hyllene med. Ta feks klassisk/jazz kontra pop/rock.
    Tapt kvalitet i innspillinger er selvsagt alltid noe man ikke uten videre kan få tilbake. Jeg jobber for tiden med en mulig løsning på dette, men det får bli en annen debatt. Imidlertid er jeg generelt av den oppfatning at det er i det store og hele innspillingene som avslører anlegget og ikke motsatt.

..Det å ha et nøytralt lydende anlegg som klarer å drive lasten til høytalerene, kan jo ha enkelte ulemper også. Tenker da på hvordan det fort setter større krav til kildematerialet som svspilles.
    Da mener jeg man har et matchings issue.

Har man et Audio oppsett som har en egen evne til å pynte opp lyden med en lydsignatur som man liker, kan det jo hende at mere av den uheldig innspillte musikken kan bli mere hørbar.
    Det er om ikke annet en svært vanlig måte å pynte på feil i selve anlegget også.

Det er litt slik jeg velger å oppfatte mye av det "rør siden" i denne diskusjonen egentlig skriver om, men vet ikke om jeg er litt på jorde, eller til og med på feil jorde når jeg tenker slik..
    Rør har simpelt hen den gedigne fordelen at det finnes noen titalls ulike alternative rør der ute til de aller fleste røramper, og en del av disse rørene koster ikke så mye og låter vidt forskjellig. Med andre ord, en gyllen mulighet for å "prøve igjen" om matchen ikke ble bra første gangen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det er jo tross alt et mindretall som sitter med rørforsterkere (på tross av Kjells "tause majoritet"), så da er det vel ikke så uvanlig at de som tilhører minoriteten ubevisst leser fæle ting mellom linjene og går i forsvarsposisjon til tross for at et angrep ikke alltid er tilsiktet.

Personlig tror jeg rørforsterkere kan bringe mye spilleglede og godlyd koblet til rett utstyr.

Den største årsaken til at mange blir skeptiske til rørforsterkere skaper egentlig de som eier rørforstekere selv ved å opptre som religiøse fanatikere og "anti-tekniske" på linje med kabel- og vinylfantaster. Det er vanskelig å bli tatt på alvor når hovedargumentene som går igjen er av typen "rør er best" og "måling og ingeniører er tøys"
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja rart da at den MAen spilte ringer rundt Classe, og ikke skyld på at utstyret må passe.. Kan ikke en dyr forsterker spille på høytalere til 10-15 tusen så har den vertfall intet hos meg å gjere.

Les testen av en rørforsterker i siste hjemmekino..
    For det første er det helt greit for meg at dere likte lyden av music angel (vær så snill å ikke bruke villedende forkortelser). Imidlertid kan ikke det føres som bevis på at den kontrollerer lasten på en bedre måte. Det er faktisk bare et bevis på at dere likte den kombinasjonen med den høyttaleren bedre, ingen ting mer enn det.

Når det gjelder tester så er de også helt subjektive synsinger gjort i et svært begrenset antall ulike settinger. Hvor tror du egentlig skribentene ringer om de lurer på noe utover det de kan høre eller lese av manualen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje ei steikepanne? :-D hehe..graut fra deg.. sa eg da?
    Eg sa dei eg har hørt...EG HAR HØRT!!!!
    Jeg erindrer et oppsett jeg satte opp for noen år siden. Aktivt delte 801 Nautilus, klasse D hele veien. Det låt simpelt hen veldig realistisk og ekstremt dynamisk med en basskontroll av en annen verden uten et eneste rør. Men for moro skyld satte vi inn en rørpre for å høre hva denne kunne bidra med. Mismatchen var så fundamental at lydbildet mistet all størrelse, all dynamikk og stort sett alt annet. Det føltes som om det tok form av en skoeske stående omtrent rett foran TV-en.

Heretter gidder jeg ikke kommentere flere grunnløse påstander om at matching er tåkeprat.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Vet ikke hva slags signalkilde dere brukte. Kunne vært ok og vite

Har hatt cd spillere som har spilt bra hos meg og hos andre har den falt helt igjennom.

Betviler ikke det du sier Lovemusikk. Kan hende denne Ma er bedre enn Classe ikke vet jeg.

Har bare erfart at hjulet er oppfunnet en gang og det går ikke ann og finne det opp en gang til.

Så får hver enkelt gjøre opp hva slags lydsignatur en liker og være fornøyd med det. Blir vel feil og kritesere hva andre synes er bra. Hva som er nøytral hard eller bløt lyd for være opp til hver enkelt og velge.

Mvh Roar
    At den MA er bedre er rart basert på prisen mellom dei to.

Cd-spiller var Electrocompaniet, den gamle til ca 25000.
    Kabler, vet ikke men noen oljefylte..greier..så seriøse ut ja.
    Høytalere, Audiovictor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får så vere, men du kan ikke nekte på at en trompet låter sånn og sånn "live"
    Da er det, som er ekte lyd, før mikrofonen...
    Om trompetene på to ulike plater låter realistisk betyr ikke det at de låter likt. Imidlertid kan det godt være de hørtes like ut i studio, men det var før man begynte å produsere innspillingen. Vi hører på produksjoner, ikke på vitenskaplige reproduksjoner av instrumenter. Det er fort gjort å glemme i "kampens hete".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har faktisk hatt oberon 6.1,testet på div høytalere og jeg syntes dengang det låt bra helt til jeg testet parasound.jungson,marantz og cayin da forstod jeg hvorfor klasse D ikke er noe for meg.nå finnes det sikkert andre klasse d forsterkere som låter bedre enn midgard da!
    Det interessante er jo ikke "hvilke forsterkere du har hørt", men "hvilke kombinasjoner av forsterkere og høyttalere".

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, for tusende gang.. dei rimelige forsterkerene eg har hørt var noe metallaktige..vi snakker dei rimligaste..
    Hvorfor var lyden forsterkernes skyld?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er jo tross alt et mindretall som sitter med rørforsterkere (på tross av Kjells "tause majoritet"), så da er det vel ikke så uvanlig at de som tilhører minoriteten ubevisst leser fæle ting mellom linjene og går i forsvarsposisjon til tross for at et angrep ikke alltid er tilsiktet.

Personlig tror jeg rørforsterkere kan bringe mye spilleglede og godlyd koblet til rett utstyr.

Den største årsaken til at mange blir skeptiske til rørforsterkere skaper egentlig de som eier rørforstekere selv ved å opptre som religiøse fanatikere og "anti-tekniske" på linje med kabel- og vinylfantaster. Det er vanskelig å bli tatt på alvor når hovedargumentene som går igjen er av typen "rør er best" og "måling og ingeniører er tøys"
    Jeg har selv hatt mange transistor forsterkere og div høytalere i flere prisklasser.Det jeg sier er at det anlegget jeg har nå gir den beste lyden jeg har hørt og jeg har hørt en del anlegg men selvsagt finnes det sikkert mye snadder der ute.
    Er selvsagt enig i at folk har forskjellig smak.Har selv et par hyperion høytalere som blir sammenlignet med grisedyre høytalere men jeg må jo allikevel få lov til og like mine klipsch bedre!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det hjelper,min cayin kostet 22000.- og har blitt sammenlignet med mye dyrere forsterkere samt at den har blitt kåret til årets forsterker flere ganger og fått glimrende kritikker rundt om i verden.det som er litt tragisk er at flere av de som kritiserer har selv anlegg som ikke kan avspille dynamik ei heller vet hvordan en 15" bass skal trykke.
    Har et par Hyperion hps 938 som går for og være på høyden med wilson puppy7 til 200000.- men det er vel noe galt med de også!
    Om du vil høre en 15" bass trykk med litt mer en 2x40 watt så er du velkommen =)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om trompetene på to ulike plater låter realistisk betyr ikke det at de låter likt. Imidlertid kan det godt være de hørtes like ut i studio, men det var før man begynte å produsere innspillingen. Vi hører på produksjoner, ikke på vitenskaplige reproduksjoner av instrumenter. Det er fort gjort å glemme i "kampens hete".
    jha..sant.. Eg tviler ikke på at andre typer forsterkere er bra serru.. :wink:
    Det eg opprinnelig ville frem til å prøver å få frem er jo at den Music Angelèn er knall god til prisen (ca 5000,-) Er den ikke det da?
    Og så følltes det no i hundre sider her, som at eg ikkje har peiling..

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det interessante er jo ikke "hvilke forsterkere du har hørt", men "hvilke kombinasjoner av forsterkere og høyttalere".
    Takk!
    Hadde lyst å kommentere den der jeg også.
    Var selv gjennom 5 forforsterkere før jeg fant den som "satt" sammen med oberonblokkene og magnepanene mine.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og trompetene i seg selv, har også ulik lydsignatur, avhengig av merke/produsent. Det kommer også an på hvem som spiller på trompeten...:shock:

Er VELDIG enig i at det er produksjoner vi hører på, ikke vitenskaplige reproduksjoner, selv om søken etter mest mulig realistisk eller "ekte" lyd alltid vil være der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er ikke mye bedre en andres sin, mener kun som eg har sakt før at dette er en billig inngangsbillett til high-end verden.. det er dere vel enig i, eller?
    Og det er bare å beklage at eg syns Classe spilte dårlig..sorry..men sånn var det.. høytallerne var for øvrig Eudiovictor. Håper å få høre den på nytt neste gang eg fer innom hifi klubben.
    Det heter Audiovector og de føres ikke på hifiklubben. Forøvrig en høyttaler jeg ville tenke meg om to ganger før jeg kombinerte med en liten rørforsterker.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så følltes det no i hundre sider her, som at eg ikkje har peiling..
    Er det noen som har sagt at du har peiling da?

Du har enda kjempemasse å lære.
    Om du hadde vært litt mer ydmyk, litt mindre påståellig og innsett at det er inngangsbilletten til rørverden og ikke high end verden du sitter med, så hadde alt straks blitt litt lettere.
    Selv sitter jeg nå med utstyr som jeg selv knappt vil omtale som noe high end...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter Audiovector og de føres ikke på hifiklubben. Forøvrig en høyttaler jeg ville tenke meg om to ganger før jeg kombinerte med en liten rørforsterker.
    da var forsterkeren eg sku høre meir på..
    kvifor tenke to ganger da? Den spilte høyt å flott på kl 10 ca..så forvrenge til fin lyd er dumt å sei..spar meg for da.. Den berre spilte bra..sånn er da..men den er mye bedre på Triangle hører eg..

Side 116 av 153 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 112 113 114 115 116 117 118 119 120 126 136 146 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •