Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 114

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 114 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 110 111 112 113 114 115 116 117 118 124 134 144 ... SisteSiste
Viser resultater 2,261 til 2,280 av 3050
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    ææ..ja.. kordan skal eg sei det.. Vis du har en forsterker som sliter og bare pæser på i panikk, så spiller ikke den bassen på samme måte som en som spiller med kontroll. Eller den og får for lite strøm.. det eg mente
    Det er korrekt. Forsterkeren som sliter leverer som oftest mye mer enn det den egentlig skal fordi den ikke klarer å stoppe svingningene i elementet. Det som også skjer er at man får større grad av monotonitet og dermed låter ulike innspillinger ofte mer likt i bassen. Dette er også et velkjent problem med små rørforsterkere på laster som ikke er tilpasset forsterkerens egenskaper.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    nei det er det ikke men dem gjør jobben skikkelig bra,men og påstå at heritage serien er høytalere de færreste liker sier jo bare litt.tror du får google litt jeg.Når enkelte deg inkl også påstår at vi som opplever bassen bedre på rør tar feil ja da kommer vi ingen vei.da har du ikke hørt rør/heritage før
    Jeg tror ikke du kommer spesielt langt med å påstå hva jeg har hørt og ikke hørt. Heller ikke synes jeg du skal vri om på det jeg skriver for å få det til å høres ut som om jeg sitter og tåkeprater.

Det at Heritage-serien er høyttalere for spesielt interesserte bør du ha fått med deg om du har lest alt det du henviser til på nettet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig lyd for meg er, før lyden når mikrofonen den går inn i.
    De musikerne du lytter til deler ganske sjelden den filosofien med deg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Disse gamle Klipschenes evne til å gjenskape dynamikk har lite med følsomheten å gjøre. Dette er vidt debattert i konstruktørmiljøer og det finnes veldig mye stoff om nettopp dette og hvorfor vi opplever dynamikk fra ulike konstruksjoner.
    Jeg føler det sånn at dette har mye med følsomheten og gjøre. Utrolig dynamik i mine Forte med en Luxman rørforsterker på 2x30w. Nå er vel fortene de som går dypest i bassen av Klipsch.

Har prøvd noen andre rørforsterkere og en transistor men likte ikke lyden. Den ble for hard. Luxman spiller på en helt annen måte enn de andre som er prøvd. Men dette har kostet litt og jeg har nesten noen ganger hatt lyst og kvitte meg med de.

Målet mitt er at jeg skal spille alt av vinylsamlingen min og at det skal være ok og høre på. Regner med at noen innspillinger er håpløse uansett. Men jeg kan si at jeg kan spille 95% og at det låter bra nå. Men jeg må bruke 2 spillere og 3 forskjellige pickuper for at dette skal gå. Viktigste må jo være og få cd eller vinylsamlingen til og låte ok på hele fjøla. Ikke bare enkelte innspillinger.

Derfor kommer aldri cd ha en høy stjerne her hos meg,det låter dårlig i mine ører kontra vinyl.

Mvh Roar

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Jeg føler det sånn at dette har mye med følsomheten og gjøre. Utrolig dynamik i mine Forte med en Luxman rørforsterker på 2x30w. Nå er vel fortene de som går dypest i bassen av Klipsch.

Har prøvd noen andre rørforsterkere og en transistor men likte ikke lyden. Den ble for hard. Luxman spiller på en helt annen måte enn de andre som er prøvd. Men dette har kostet litt og jeg har nesten noen ganger hatt lyst og kvitte meg med de.

Målet mitt er at jeg skal spille alt av vinylsamlingen min og at det skal være ok og høre på. Regner med at noen innspillinger er håpløse uansett. Men jeg kan si at jeg kan spille 95% og at det låter bra nå. Men jeg må bruke 2 spillere og 3 forskjellige pickuper for at dette skal gå. Viktigste må jo være og få cd eller vinylsamlingen til og låte ok på fjøla. Ikke bare enkelte innspillinger.

Derfor kommer aldri cd ha en høy stjerne her hos meg,det låter dårlig i mine ører kontra vinyl.

Mvh Roar
    Dersom vinylsamlingen din består av en del eldre utgivelser, og gitt at mastring foregikk på samme måte den gang som i dag, da har mest sannsynlig et anlegg ganske likt det du selv spiller på vært benyttet også i mastringsprosessen. Jeg vil si det er et godt argument for at anlegget ditt er en god match til platene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom vinylsamlingen din består av en del eldre utgivelser, og gitt at mastring foregikk på samme måte den gang som i dag, da har mest sannsynlig et anlegg ganske likt det du selv spiller på vært benyttet også i mastringsprosessen. Jeg vil si det er et godt argument for at anlegget ditt er en god match til platene dine.
    Mange gamle utgivelser og nye.

Målet må jo være og få dette til og lyde ok på alt,ikke bare enkelte innspillinger.

Har hørt dårlige innspillinger på dyre og anlegg og her synes jeg det låt dårligere enn med en Soundmaster fra 74.

Mvh Roar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor vanskelig tror du det er å få en music angel til å låte dårlig?
    Vil tro at det også er et tema som har vel så mye med de personlige prefferangsene lytteren måtte ha, enn bare selve forsterkeren og hvordan den egentlig klarer å drive høytalerene.

Det å ha et nøytralt lydende anlegg som klarer å drive lasten til høytalerene, kan jo ha enkelte ulemper også. Tenker da på hvordan det fort setter større krav til kildematerialet som svspilles.

Har man et Audio oppsett som har en egen evne til å pynte opp lyden med en lydsignatur som man liker, kan det jo hende at mere av den uheldig innspillte musikken kan bli mere hørbar.

Det er litt slik jeg velger å oppfatte mye av det "rør siden" i denne diskusjonen egentlig skriver om, men vet ikke om jeg er litt på jorde, eller til og med på feil jorde når jeg tenker slik.

Ellers til det med hurtighet og hvordan bass elementer oppfører seg, så vet du sikkert mer om dette enn de fleste andre her i forumet Snickers-is.

Det er helt klart en viktig del av den tekniske pro/cons for de forskjellige forsterker arbeidsprinsippene, og vel en viktig del av hva man skulle diskutere.

Skjønner hvis de som har mye kunnskap om temaet blir litt frustrert over manges utalelser i denne tråden, men synes det blir litt uheldig å kjøre den diskusjonen såpass hardt ut mot de som liker lyden de hører i sine oppsett.

Det fører vel mer en angrep/forsvars krig, med person angrep osv Det er selfølgelig mer underholdende, men desverre mindre teknisk lærerikt, og ikke helt med på å ta opp det egentlige temaet i denne tråden.

Må inrømme at jeg har litt forkjærlighet både for Rør og klasse A transistor forsterkere. Rør, fordi mange av dem ofte har en behagelig spillestil som jeg liker, Klasse A fordi enkelte gode konstruksjoner har en egen evne til å kontrollere vanskelige laster ved å kunne levere strøm ned mot "0V spenning" dvs. "holder" høytaler elementet gjennom hele sinus forløpet.
    Synes den effekten best kan høres som at litt små enkel høytaleren plutselig høres større ut.....

Dempningsfaktor blir ofte nevnt i forbindelse med Klasse D, men hvordan er det med dempningsfaktor i forskjellige områder i en sinus kurve, forandrer den seg noe utifra arbeidsprinsippet?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Valentino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grundig og velreferert svar.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg ser ingen påstand om at det gjelder 20hz-20khz i Andre tester viser tall på mellom 1db til 3db. Ergo er det slik jeg ser det, lite som tyder på at en person som lytter på musikk (!) i et langt fra optimalt lytterom med et realtivt høyt støygulv skal klare høre en så liten endring som 0.1db i lydtrykk.
    Enig i det du sier. Med matching til 0.1dB er man helt sikker på at det ikke er nivåforskjell man hører.

Selv har jeg hørt -0.5 dB, Q=1 ved 2500Hz, enkel blindlytting, udokumentert.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valentino
    Selv har jeg hørt -0.5 dB, Q=1 ved 2500Hz, enkel blindlytting, udokumentert.
    Høres ikke umulig ut det med tanke på at Toole klarte å påvise 0,25 dB.

Det som var utløpet til den diskusjonen var min påstand om at hørselen ikke er mer følsom enn måleinstrumenter. Det hadde vært vanskelig å utføre slike tester om en ikke hadde nøyaktige måleinstrumenter til å verifisere alle parameter, så det jeg fant det litt merkelig/ironisk/selvmotsigende at noen ville bruke denne type forskning som et argument for at hørselen er så mye bedre enn all verdens måleinstrument.

Jeg føler noen ganger at forsterkerdiskusjoner bærer mange likheter med kabeldikusjoner; det er mye mellom himmel og jord som vi mennesker ikke forstår, jeg kan egentlig ikke noe teknisk/ønsker ikke diskutere teknikk og dessuten er disse kablene basert på nyskapende nutri-nukulær kvantefysikk...

En blir jo klokere av å lese Dilbert....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytrale forsterkere er optimale til nøytrale høyttalere.
    OK. Og da er vel også summen av disse optimal sammen med en nøytral kilde osv. Ergo må man for å få "korrekt" resultat etterstrebe mest mulig nøytrale produkter i alle ledd. Er et ledd farget er resultatet spolert, for å sette det på spissen. Har jeg forstått rett?
    Hvis ja; la oss si at jeg etter mye om og men har nådd et bra resultat her. Så bra at det vanskelig lar seg forbedre. Så entrer jeg platesjappa og velger ut 10 tilfeldige titler fra hyllene. Hvor mange av dem vil gi et supert resultat på dette oppsettet?

Vil man ved å følge denne filosofien ende opp med å stadig "jakte" perfekte innspillinger heller enn å nyte den musikken man opprinnelig liker? Må man forandre på musikksmaken for å tekkes anlegget? Jeg har inntrykk av at den musikken som selger minst ofte har langt bedre kvalitet enn det hvermansen fyller hyllene med. Ta feks klassisk/jazz kontra pop/rock.

ask4me2 er inne på det samme her:

Sitat:
    ..Det å ha et nøytralt lydende anlegg som klarer å drive lasten til høytalerene, kan jo ha enkelte ulemper også. Tenker da på hvordan det fort setter større krav til kildematerialet som svspilles.

Har man et Audio oppsett som har en egen evne til å pynte opp lyden med en lydsignatur som man liker, kan det jo hende at mere av den uheldig innspillte musikken kan bli mere hørbar.

Det er litt slik jeg velger å oppfatte mye av det "rør siden" i denne diskusjonen egentlig skriver om, men vet ikke om jeg er litt på jorde, eller til og med på feil jorde når jeg tenker slik..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    OK. Og da er vel også summen av disse optimal sammen med en nøytral kilde osv. Ergo må man for å få "korrekt" resultat etterstrebe mest mulig nøytrale produkter i alle ledd. Er et ledd farget er resultatet spolert, for å sette det på spissen. Har jeg forstått rett?
    Hvis ja; la oss si at jeg etter mye om og men har nådd et bra resultat her. Så bra at det vanskelig lar seg forbedre. Så entrer jeg platesjappa og velger ut 10 tilfeldige titler fra hyllene. Hvor mange av dem vil gi et supert resultat på dette oppsettet?
    Det kommer jo helt ann på plata, om du faktisk liker sounden. Men du kan ihvertfall være sikker på at du hører kun det som ligger på plata. Hverken mer eller mindre.

Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Vil man ved å følge denne filosofien ende opp med å stadig "jakte" perfekte innspillinger heller enn å nyte den musikken man opprinnelig liker? Må man forandre på musikksmaken for å tekkes anlegget? Jeg har inntrykk av at den musikken som selger minst ofte har langt bedre kvalitet enn det hvermansen fyller hyllene med. Ta feks klassisk/jazz kontra pop/rock.
    Det er vel mer riktig å si at du forandrer anlegget for å tekkes musikksmaken?? Det er jo stereoen du endrer, ikke musikksmaken/sounden. Men en ræva innspilling vil jo være ræva uansett om man pynter på den eller ikke. Det at det kan være mer hørbart på et ultradynamisk og nøytralt anlegg er jo en ting, men da får man velge én av to onder. Enten spille av det som ligger på plata på godt og vondt, eller kompansere for alle ræva innspillingene som finnes.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit med så nøytral og i utgangspunktet lineær høyttaler uansett.Vet du at den KAN spille godt,kan du egentlig bare "glemme" den under senere eksperimentering med anlegget.
    Forutsettes naturligvis at den får laster som greier å drive den uansett rør, transistor eller D.
    mvh Rune

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode anlegg spiller nå alt som er av innspillinger med en viss grad av bravur og engasjement etter min mening. Dette gjelder om det er rør, transistor, ICE eller D.

Jeg bryr meg ikke om nøytralt, men jeg orker ikke ha et anlegg som jeg må styre unna musikk med dårligere innspillinger. Erfaringsmessig er det ikke de anleggene som er dratt for mye den ene eller andre retningen som fungerer til alt mulig.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Mange gamle utgivelser og nye.

Målet må jo være og få dette til og lyde ok på alt,ikke bare enkelte innspillinger.

Har hørt dårlige innspillinger på dyre og anlegg og her synes jeg det låt dårligere enn med en Soundmaster fra 74.

Mvh Roar
    Anlegg / høyttalere med avrulling i topp og bunn vil jo ha høyere sannsynlighet for å låte greit på flere innspillinger.

EDIT: For å utdype / presisere - du hører jo mye større forskjell fra innspilling til innspilling på et høyoppløst / dyrt anlegg enn på en klokkeradio, hvor stort sett alt høres likt ut. Nå mener jeg ikke å sammenligne hverken la scala eller rørforsterkere med klokkeradioer, men bare påpeke at eldre produkter med mer begrenset frekvensrespons på mange måter kan være fordelaktig. Dypbassgjengivelse i vanskelige rom og moderne superdiskanter er nok ikke alltid av det gode.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo tettere på dette idealet du skal, jo høyere dempningsfaktor må du ha. Da er rør, inklusive de største beistene på markedet, faktisk fullstendig ute av dansen.
    Ja rart da at den MAen spilte ringer rundt Classe, og ikke skyld på at utstyret må passe.. Kan ikke en dyr forsterker spille på høytalere til 10-15 tusen så har den vertfall intet hos meg å gjere.

Les testen av en rørforsterker i siste hjemmekino..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din oppfatning er altså at alle som ikke har music angel har lyd som om man har en kasserolle på hodet.
    Ja kanskje ei steikepanne? :-D hehe..graut fra deg.. sa eg da?
    Eg sa dei eg har hørt...EG HAR HØRT!!!!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er korrekt. Forsterkeren som sliter leverer som oftest mye mer enn det den egentlig skal fordi den ikke klarer å stoppe svingningene i elementet. Det som også skjer er at man får større grad av monotonitet og dermed låter ulike innspillinger ofte mer likt i bassen. Dette er også et velkjent problem med små rørforsterkere på laster som ikke er tilpasset forsterkerens egenskaper.
    se her folkens, vi er enige

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De musikerne du lytter til deler ganske sjelden den filosofien med deg.
    Får så vere, men du kan ikke nekte på at en trompet låter sånn og sånn "live"
    Da er det, som er ekte lyd, før mikrofonen...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje ei steikepanne? :-D hehe..graut fra deg.. sa eg da?
    Eg sa dei eg har hørt...EG HAR HØRT!!!!
    ja du har hørt.... Og da er selvsagt det sannheten?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja rart da at den MAen spilte ringer rundt Classe, og ikke skyld på at utstyret må passe.. Kan ikke en dyr forsterker spille på høytalere til 10-15 tusen så har den vertfall intet hos meg å gjere.

Les testen av en rørforsterker i siste hjemmekino..
    Pris har null, niks, nada å si for matching. Er matching av produkter en vanskelig nøtt å knekke? Ikke etter min mening. Dette er heller ikke en tråd om MA vs Classe - handler om forskjellige forsterker typer og dems styrker og svakheter.

Side 114 av 153 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 110 111 112 113 114 115 116 117 118 124 134 144 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •