Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 113

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 113 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 2,241 til 2,260 av 3050
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Kjøpte den fordi eg aldrig hadde hørt en rørforsterker, og angrer ikke på det. Skjønner ikke kordan eg har klart meg uten..no høres det andre bæsj ut.. tulling..
    Eg syns den er bedre enn det meste eg har hørt uansett pris.
    Men du argumenterte for viktigheten av at den var konstruert av en amerikaner, samtidig som du trakk frem at en god del high end er produsert i "Kina eller til og med Taiwan".

Hvorfor er det viktig at den er konstruert av en amerikaner og hva er galt med Kina og Taiwan?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valentino
    Wikipediareferansen snakker om endring i SPL (20-20000Hz), mens f.eks. Toole-referansen omhandler en smalbåndet endring.
    Jeg ser ingen påstand om at det gjelder 20hz-20khz i Wikipedia, kun følgende utsagn:

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    It is difficult, but very important, to match sound levels before comparing systems, as minute increases in loudness—more than 0.15 dB[11] or 0.1 dB[12]—have been demonstrated to cause perceived improvements in sound quality.
    Og det har forfatteren av Wikipedia-artikkelen åpenbart hentet fra Aczel`s artikkel: "Basic Issues of Equipment Reviewing and Critical Listening: Our Present Stance". PDF

Heller ikke der kan jeg finne noe direkte påstand om at en 0,1 db endring kun skal kunne høres når en spiller av hele det hørbare frekvensområdet. Heller ikke oppgir Aczel referanser på hvor han har denne påstanden fra. AES er ikke oppgitt, ei heller noe annet.

Slik jeg har fortstått det, brukte Toole og Oliver et smalbåndet frekvensområde nettopp for å kun gjøre endringer i det området der øret er aller mest følsomt. Forsøket ble gjort i svært kontrollerte omgivelser for å kunne kartlegge ytterpunktene for hva øret klarer å oppfatte av endringer i lydtrykk. Selv under slike forhold der omgivelser og kildematriale er optimalt klarte øret kun å oppfatte en forskjell på 0,25db. At det også er brukt personer med hørsel over gjennomsnittet i slik forskning ligger vel i kortene.

Audioholics kommenterer også dette:

Sitat Opprinnelig postet av Audioholics
    The .25 dB figure quoted from the Toole & Olive research seems to contradict this, but consider the filter Q = 1. That's a pretty broad chunk of the audible spectrum over which that resonance exists. With the ear-brain combo performing an integration across that broad a portion of the audible spectrum than its easy to see how a large amount of acoustical energy is captured, leaving a change that small noticeable. However, pink noise is not real world and one thing my research has shown is that the hearing process reacts very differently to different types of sound; a .25 dB detectable difference using real music just isn't plausible and the research supports that.
    Andre tester viser tall på mellom 1db til 3db. Ergo er det slik jeg ser det, lite som tyder på at en person som lytter på musikk (!) i et langt fra optimalt lytterom med et realtivt høyt støygulv skal klare høre en så liten endring som 0.1db i lydtrykk.

Artikkelen til Toole og Olive er publisert i AES, og kan ses i sin helhet her:

F.E. Toole and S. Olive, "The Modification of Timbre by Resonances: Perception and Measurements" JAES (vol 36, # 3, March 1988, pp 122-142)

Artikkelen til Aczel er forøvrig interessant også i denne debatten, ref. påstand om at 2 forsterkere vil gi et nullresulatet i en blindtest om nivå er kompansert for.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøvete? tulling kaller eg det.. 3 mann hørte at den jevla MAen spelte bedre og kraftigare en Classe...kofor nekte så jeklig på da.. Men eg og dei andre veit ivertfall.
    Du har altså valgt å overse det faktum som er beskrevet om utgangsimpedans ift bass?

Du skriver selv at lyden ble "kraftigere" med music angel, jeg tolker det som at dere fikk mer output i de nedre oktaver. Basskontroll er omvendt proporsjonal med relativt output-nivå i de nedre oktaver. Hvilken konklusjon kan du trekke av det?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    hadde hvert trist hvis det ikke var uenighet og alle mann satt med samme utstyr
    Hvorfor kan vi ikke bruke energien på å dra i flokk i stedet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    15" i la scala er vel noe av det hurtigste som er og oppdrive!
    Hva bygger du denne påstanden på?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig... du som nekter på da, utifra måten du skriver på...at vi er tre tullinger..osv..
    Eg syns berre det er stilig at en rimelig en kan hamle opp med noe dyrt. I tillegg at eg var skuffet over Classe..og ja hørt da no at det må passe sammen..
    Du har med andre ord klart å få et dyrt produkt til å låte dårlig? Er det nok til å fortelle verden at produktet rent faktisk er dårlig? Hvor vanskelig tror du det er å få en music angel til å låte dårlig?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke ment til deg..var litt kjapp..feil person..sorry.
    Er noen her som ikke skjønner dette med at når bassen blir fastere,raskere og mer tetaljert så er da mer kontroll..men men..
    Helt riktig som du skriver.
    Hvordan har du målt hastigheten på bassen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere leser litt rundt om på nettet så går la scalaen for og ha en sinnsyk dynamikk og de er bl annet spesielt kresne på subwoofere da de fleste ikke henger med raskheten til 15" i disse høytalerne.Klipsch heritage serien og klipsch generelt blir elsket verden over men selvsagt så er den noen som også har en annen smak.
    Hva vintage Klipsc-fans mener om vintage Klipsch-høyttalere og heritagemodeller sier vel strengt talt ingen ting om produktene.

Det at noen har problemer med å integrere subwoofere er ikke noe nytt.

Forøvrig har jo La Scala en type lyd som de færreste liker selv om det helt klart er en spesiell høyttaler med sine tilhengere rundt omkring. Man kan vel si det sånn at det ikke akkurat er den ultimative universelle referanse for folk flest.

At den er utviklet på en tid da rørforsterkere var eneste alternativ og at den ikke går under 50Hz for å holde følsomheten høy og gjøre lasten lett sier jo sitt om hva høyttaleren er konstruert for.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les testen av la scalaen i Fidelity! testet av en med navn Rognlien som de fleste her inne vet hvem er,der er de testet med rør og rognlien har testet "noen"anlegg gjennom tiden men har sikkert ikke like peil som et par av dere her inne!mannen liker jo rør!!!
    Jeg ser ingen grunn til å føre en debatt om hva Rognlien kan og ikke kan bak hans rygg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/21.pdf

side 27,det er ihvertfall Rognlien sin mening,der nevner han også hvilken forsterker type disse høytalerne fortjener.

Så prøver jeg igjen.har testet Parasound 2250 tror jeg den heter.JungSon Ja-50 og akkurat nå en Hegel H4a.Konklusjon er at Cayin gir best diskant,mellomtone og bass(stramm,kjapp bass)

Prøver igjen!er det første gang dere har hørt at horn/rør skal være en perfekt kombinasjon?
    Hva forsøker du å fortelle oss?

Prøv La Scala med en skikkelig stor røramp fra KR-audio, BAT eller Jadis, det låter ikke bra, men det er ikke fordi forsterkerne er dårlige. Mange mener at KR bruker verdens beste rør. Skyldes da mangelen på godlyd at La Scala er for bra eller simpelt hen at dette blir en dårlig match?

Prøv en trafokoblet singel ended MOS-FET forsterker (ikke lett å finne), da vil du få noe som likner veldig på en liten røramp, og det med transistor.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg refererer til Rognlien er for at han er en annerkjent hifi"guru" og skribent i norsk hifi bransje gjennom mange år og tror det er mange rundt om som har fått en del gode råd ifra han både når det gjelder klipsch,rør osv
    Det finnes mange som har langt mer erfaring enn Rognlien og som er uenige med ham. Hvorfor i det hele tatt trekke inn tredjeparter?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg mener ivertfall dynamisk og en bass som er rask, som ikke henger igjen når den ikke skal. Alså som kun spiller når han skal,start og stopp.. Som spiller klart og tetaljert.. som spiller bortimot perfekt er vel enklest å forklare.
    Offa..eg er jammen blitt ekstrem kresen på lyden med tiden.. :-D
    men er moro.. :-D
    Jo tettere på dette idealet du skal, jo høyere dempningsfaktor må du ha. Da er rør, inklusive de største beistene på markedet, faktisk fullstendig ute av dansen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit anlegg skal spele EKTE..det betyr igjen...samme som du hører en trompet eller gitar foran deg, sånn skal det komme ut av høytaleren. At andre her kanskje liker mer metallisk lyd (omtrent som det spiller inni en kasserolle)må jo vere smak å behag. Men eg liker da veldig godt, når det høres ekte ut.
    Din oppfatning er altså at alle som ikke har music angel har lyd som om man har en kasserolle på hodet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    De er utrolig lettdrevne og det merker en med en gang en hører disse. De formidler lyden på en helt annen måte enn mange andre jeg har hørt. Mye morsomere og høre på. Særlig live innspillinger.
    Har hørt 2A3 amp spille på K Horn og det svingte som bare det. Den er på 2X3,5w.

Mvh Roar
    Disse gamle Klipschenes evne til å gjenskape dynamikk har lite med følsomheten å gjøre. Dette er vidt debattert i konstruktørmiljøer og det finnes veldig mye stoff om nettopp dette og hvorfor vi opplever dynamikk fra ulike konstruksjoner.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hva vintage Klipsc-fans mener om vintage Klipsch-høyttalere og heritagemodeller sier vel strengt talt ingen ting om produktene.

Det at noen har problemer med å integrere subwoofere er ikke noe nytt.

Forøvrig har jo La Scala en type lyd som de færreste liker selv om det helt klart er en spesiell høyttaler med sine tilhengere rundt omkring. Man kan vel si det sånn at det ikke akkurat er den ultimative universelle referanse for folk flest.

At den er utviklet på en tid da rørforsterkere var eneste alternativ og at den ikke går under 50Hz for å holde følsomheten høy og gjøre lasten lett sier jo sitt om hva høyttaleren er konstruert for.
    kjenner mange rare mennesker jeg da som liker dynamikk i bøtter og spann samt kunne spille skikkelig høyt av og til.Tror de fleste Klipsch diggere digger heritage serien og det er jo sykt mange rundt om i verden

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Ser at Emotiva lanserer en ny forsterker på 7 x 400 W som kalles klasse H .
    Noen som kan forklare hva som ligger i den betegnelsen ?

Åsså je som trudde at D var diggital ops: ops: Vaffal strømforsyninga.....
    Så vidt jeg husker er klasse H en forsterkerteknologi der man har en litt "grovkornet" klasse D-forsterker som egentlig utgjør forsterkerens strømforsyning. Så har man "finregulering" ved hjelp av et tilbakekoblet klasse AB-utgangstrinn.

Klasse D kan realiseres med god gammeldags trafo. Har man ikke trafo kaller man vanligvis strømforsyningen for SMPS (Switch Mode Power Supply) men i de fleste konstruksjoner har strømforsyningsteknologien ingen ting med forsterkerteknologien å gjøre. Untakene er BASH og klasse H, samt i rørforsterkere der man har litt spesiell strømforsyning, dog basert på tradisjonell teknologi den også.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjenner mange rare mennesker jeg da som liker dynamikk i bøtter og spann samt kunne spille skikkelig høyt av og til.
    Men hva har dette med saken å gjøre? Er Klipsch Heritage og rør eneste veien til dynamikk?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Skal ikke bedrive flisespikkeri, men dette går jo på preferanser. Hva er "riktig" lyd? Hvorfor defineres nøytralt som riktig? Jeg heller mer mot å si at mest gøy = riktig. Det er jo derfor vi ynder å matche produkter for å finne det samspillet som gir hver og en av oss prikken over i-en, ut fra våre egne preferanser. Hvis man, helst ubevisst, sitter og smiler når anlegget er i full drift, da er man på riktig spor. Jeg forutsetter da at man lytter til musikken, og ikke sitter og analyserer kurver, med eller uten kalkulatorhjelp..
    Hva om alle elementer i kjeden var super-nøytrale? Ville vi da endt opp med den ultimate high-end lyden i stua? Jeg vet ikke, men jeg er redd det fort ville blitt kjedelig å lytte til. Dermed heller ikke riktig, slik jeg ser det. Hadde alle innspillinger vært optimale, så ja, kanskje. Men slik er jo ikke verden. Langt derifra, dessverre.
    Arrester meg hvis jeg er helt på viddene her.
    Nøytrale forsterkere er optimale til nøytrale høyttalere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    no er det jo dere som er negativ til rør, da det kun er klasse D som gjelder..sånn oppfattes det ivertfall.
    Metallisk lyd, mener eg at hadde du spilt inni en panne så hadde du fått den metalliske farget lydbildet i forhold til rør. Eg har aldrig reagert på den metalliske lyden før no etter eg har hørt rør. Så no etter å ha hørt en god rør, så syns eg ikke om disse rimligare transistor forsterkerene. Men sikkert bra dei litt mer seriøse.
    Jeg har hørt rør, mange ganger, over en tidsperiode på minst 20 år. Jeg har også mange ganger hørt denne metalliske lyden du beskriver, men til nå har jeg ikke vært borti at forsterkeren genererer denne lyden med mindre den er klar for en større reparasjon.

Høyttaler derimot, har jeg ofte hørt lage metallisk klang. Den letteste måten å få en høyttaler med metallisk klang til å ikke avsløre denne egenskapen i alt for stor grad er å koble den opp mot en ganske farget røramp.

Forøvrig er det transistorforsterkere og forsterkere med moderne komponenter som har vært under angrep hele tiden, også av deg. Å forsøke å vende debatten blir bare useriøst.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men hva har dette med saken å gjøre? Er Klipsch Heritage og rør eneste veien til dynamikk?
    nei det er det ikke men dem gjør jobben skikkelig bra,men og påstå at heritage serien er høytalere de færreste liker sier jo bare litt.tror du får google litt jeg.Når enkelte deg inkl også påstår at vi som opplever bassen bedre på rør tar feil ja da kommer vi ingen vei.da har du ikke hørt rør/heritage før

Side 113 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 109 110 111 112 113 114 115 116 117 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •