Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 112

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 112 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 142 152 ... SisteSiste
Viser resultater 2,221 til 2,240 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Nøytralt er vel riktig lyd, i ordets rette forstand. Dette fordi man ønsker kun å øke amplituden på inngangssignalet, uten å legge til eller trekke ifra noe. MEN, snakker man om hva som er riktig lyd for meg, deg, bjelleklang eller noen andre. Da er jeg meget enig i at det er lyden som får fram smilet på lytteren. En nøytral lyd trenger heller ikke å være riktig lyd, hvis man legger i ordet at det skal være mest likt instrumentet/-ene som spilles av. Dette fordi at innspillingen allerede kan være farget.

Så hva som er riktig lyd trur jeg er vanskelig å definere, men jeg holder en knapp på nøytral, men velger selv å være eier av et ikke-riktig stereoanlegg, da jeg heller vil ha et som får meg til å smile :-D
    Riktig lyd for meg er, før lyden når mikrofonen den går inn i.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    Sett deg ut i skogen og sitt der i noen timer. Dette er ekte lyd Lovemusikk.

Når det gjelder denne rørlyden så mener jeg at en må ha de gode gamle konstruksjonene for og få denne klassiske rørlyden.Det er ganske stor forskjell lydmessig på en fra 60 tallet og en fra i dag. Enkelte hevder at en like godt kan ha transistor som rør når det gjelder nyere konstruksjoner.

Nå har ikke jeg fått testet denne MA enda,men jeg får hørt den utover høsten. Men det er ikke sikkert den passer til mine Forte. Den var ikke noe særlig på Jan R sine Forte.

Mvh Roar
    Har ikke testet andre rørforsterkere en Music Angel XD-800MKII
    så der vil eg ikke uttale meg om. Men denne er oppbygget på typisk gamlemåten, så er det difor den låter så bra?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyere rørforsterkere har mye lavere forvrengning enn de gamle, derfor låter de mer som transistorforsterkere. ikke så rart det. Man må vel si seg enig i at da forsvinner litt av vitsen med å ha en rørforsterker ja.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    no er det jo dere som er negativ til rør, da det kun er klasse D som gjelder..sånn oppfattes det ivertfall.
    Metallisk lyd, mener eg at hadde du spilt inni en panne så hadde du fått den metalliske farget lydbildet i forhold til rør. Eg har aldrig reagert på den metalliske lyden før no etter eg har hørt rør. Så no etter å ha hørt en god rør, så syns eg ikke om disse rimligare transistor forsterkerene. Men sikkert bra dei litt mer seriøse.
    Nå har jeg lest side opp og side ned. Har tolket på alle mulige måter og lest mellom linjer som aldri før. Snudde til og med laptopen opp ned og leste fra høyre mot venstre for å se om jeg kunne finne det utsagnet om at det kun er klasse d som gjelder. Jeg hadde satt stor pris på om du kunne sitert det for meg slik at jeg finner det igjen?

For meg personlig er det klasse-d som gjelder for tiden, men det var rett og slett fordi at jeg trengte noen kraftige forsterkere til en (for meg) overkommelig pris. Kan si at så langt er jeg veldig imponert over dem og det er stålkontroll hele veien. Jeg studerte lenge på bruktmarkedet uten å finne en forsterker på 1000w rms@4ohm til rundt 10000kr annet en denne (og tilsvarende ICE forsterkere).

Sitat fra audiophile; "Rett ut fra esken låt Oberon 6.1 akkurat slik jeg er vant med at ICE-baserte forsterkere låter. Hardt, metallisk og helt uten varme. Det låt nesten litt kornete i mellomtonen. Men etter veldig kort tids spilling låt den straks mye bedre. Det metalliske forsvant og man klarte å sitte og kose seg med den perfekte bassgjengivelsen, den totale kontrollen og det store lydbildet!"

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av minim
    Nå har jeg lest side opp og side ned. Har tolket på alle mulige måter og lest mellom linjer som aldri før. Snudde til og med laptopen opp ned og leste fra høyre mot venstre for å se om jeg kunne finne det utsagnet om at det kun er klasse d som gjelder. Jeg hadde satt stor pris på om du kunne sitert det for meg slik at jeg finner det igjen?

For meg personlig er det klasse-d som gjelder for tiden, men det var rett og slett fordi at jeg trengte noen kraftige forsterkere til en (for meg) overkommelig pris. Kan si at så langt er jeg veldig imponert over dem og det er stålkontroll hele veien. Jeg studerte lenge på bruktmarkedet uten å finne en forsterker på 1000w rms@4ohm til rundt 10000kr annet en denne (og tilsvarende ICE forsterkere).

Sitat fra audiophile; "Rett ut fra esken låt Oberon 6.1 akkurat slik jeg er vant med at ICE-baserte forsterkere låter. Hardt, metallisk og helt uten varme. Det låt nesten litt kornete i mellomtonen. Men etter veldig kort tids spilling låt den straks mye bedre. Det metalliske forsvant og man klarte å sitte og kose seg med den perfekte bassgjengivelsen, den totale kontrollen og det store lydbildet!"

Mente det virker som..
    Men ingen ting er bedre :-D Grattis med ny forsterker 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nyere rørforsterkere har mye lavere forvrengning enn de gamle, derfor låter de mer som transistorforsterkere. ikke så rart det. Man må vel si seg enig i at da forsvinner litt av vitsen med å ha en rørforsterker ja.
    Helt enig,trur du kan få transistorforsterker som låter så likt som en rørforsterker at en ikke vil høre forskjell. Bare og høre en ELC det.

Men at noen av de kan ha litt av denne klassiske rørlyden skal jeg ikke bestride.

Har en Opus Telefunken(rørreceiver) fra 65 og den har tatt pusten av flere som har hørt den. Her får en virklig høre hvordan mellomtonen skal høres ut på rørforsterker. Sikkert ikke riktig bass,den er vel litt utflytende.

Mvh Roar

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lovemusikk, det eneste som jeg tenker på når du snakker om panne lyd eller metall aktig er om du har hørt dårlig kodet mp3 på 128 eller lignende, er ingenting metallisk over klasse ab eller d sin musikkgjengivelse som kan oppfattes som metallisk. At rør er noe helt annet er jeg enig i, men dette snakket om metallisk klang forstår jeg bare ikke.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Lovemusikk, det eneste som jeg tenker på når du snakker om panne lyd eller metall aktig er om du har hørt dårlig kodet mp3 på 128 eller lignende, er ingenting metallisk over klasse ab eller d sin musikkgjengivelse som kan oppfattes som metallisk. At rør er noe helt annet er jeg enig i, men dette snakket om metallisk klang forstår jeg bare ikke.
    jaja.. eg syns no det etter å hatt bekjentskap med MA ei stund no. Det er liksom metallaktig..Men igjen, det er på rimelige forsterkere og kinoforsterkere.
    Ellers har eg sansen for Electrocompaniet..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt på siden, men strømkabler til disse forsterker typene, har det noe for seg..tenker på kvaliteten på kablene frem til kontakten min her i stua er jo ikke all verden, så kvifor skal det ha noe å sei den siste meteren?

Har vel mer tru på støyfilter, da eg og en kompis prøvet dette for mange år siden uten filter, men spilte mye finere og bedre om natta enn dagen..har vel noe med forbruk og støy på nettet vil eg tru.

Noen som har noen synspunkter på dette?

Eg la no inn et bud på en seriøs kabel ivertfall, for sikkerhets skyld. :-D

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT vel, men uansett, å bytte strømkabler har vel mer med utseende enn lyden sin del. De som sier noe annet burde ta et innføringskurs i grunnleggende elektronikk.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    OT vel, men uansett, å bytte strømkabler har vel mer med utseende enn lyden sin del. De som sier noe annet burde ta et innføringskurs i grunnleggende elektronikk.
    OT? er det, Oyaide?? som er testa i siste hjemmekino? var dei eg bydde på..20 pund ca..men spørs om eg får dei til da.

Ja trur det som du seie der ja.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt på siden, men strømkabler til disse forsterker typene, har det noe for seg..tenker på kvaliteten på kablene frem til kontakten min her i stua er jo ikke all verden, så kvifor skal det ha noe å sei den siste meteren?

Har vel mer tru på støyfilter, da eg og en kompis prøvet dette for mange år siden uten filter, men spilte mye finere og bedre om natta enn dagen..har vel noe med forbruk og støy på nettet vil eg tru.

Noen som har noen synspunkter på dette?

Eg la no inn et bud på en seriøs kabel ivertfall, for sikkerhets skyld. :-D
    Mitt synspunkt er at dette er bortkastede penger. Og at det høres bedre ut på natta er nok i stort sett en myte det også. Her kommer nok gode gamle onkel Placebo og lurer oss igjen. Men det er klart at det kan være koselig å sitte i ro og fred nattestid å høre på musikk, og dermed oppleves som bedre.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Mitt synspunkt er at dette er bortkastede penger. Og at det høres bedre ut på natta er nok i stort sett en myte det også. Her kommer nok gode gamle onkel Placebo og lurer oss igjen. Men det er klart at det kan være koselig å sitte i ro og fred nattestid å høre på musikk, og dermed oppleves som bedre.
    Tja, kan vere.. men kan og vere det er noe i da.. Det er noe i det at det er mindre som trekker strøm om natta og dermed mindre støy på nettet, vil eg tru..
    Eller fungerer en ledning som en vannslange at det kun blir skubbet fremmover og at det dermed ikke kan komme støy inn fra kildene som trekker strøm?
    Hmm..var noe å lure på..

Veit ikkje helt eg..det var jo ikkje berre litt forskjell, men en god forskjell i lyden..men selfølgelig kan det berre vere oss. Trur eg på prøve på nytt igjen en dag det passer..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bare rør ;)

Jeg har ikke så mye tro på hva som er best av det ene eller det andre.
    Jeg har hatt klasse D, transistor og rør forsterkere.
    Jeg tror alle teknologiene kan komme frem til meget godt resultat.

Jeg må få lov til og si at det jeg har hørt av klasse D låter litt kjedelig, men det betyr ikke at all klasse D må låte slik. Det er mange trans.. or rør forsterkere som kan låte kjedelig også. Selv om jeg ikke har hørt kjedelig rør-forsterker

klasse D får pluss for mange watt per krone, men trenger man så mange watt ?
    Min ærfaring er at man ikke trenger mange watt, så lenge man ikke skal spille utendørs konsert

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er jo fortsatt ganske "nytt" sammenlignet med rør og klasse A/B, så her får vi nok se mye fine forsterkere i årene som kommer

Jeg var også av den oppfatning at klasse D ikke var det helt store og altfor kaldt/kjedelig i lyden - men jeg må si jeg storkoser meg med min Pioneer. Finfin match med mine B&W og min lydpreferanse! Meget positivt overrasket.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Valentino sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg ser det er en påstand som står i Wikipedia, og om du ser på hva forfatteren har brukt som referanser er det en rekke hayfay-blader skrevet av audiofile - for audiofile.

Iflg. disse forskningsresultatene (som jeg viste resultatene av i et tidligere innlegg), medfører ikke påstandene riktighet - selv i en lab under helt optimale forhold og pink noise som testmatriale.

Og du kan jo svare meg på følgende: Hvordan kan man ha kommet frem til at menneskets øre er følsomt ned til et gitt området om det ikke finnes måleinstrumenter som kan gi et troverdig resultat i det området?
    (Litt for lang tråd for meg, HåkonN, og sitatfunksjonen i dette forumet suger...)

Wikipediareferansen snakker om endring i SPL (20-20000Hz), mens f.eks. Toole-referansen omhandler en smalbåndet endring.

0.1dB som "sikker" nivåforskjell for sammenliknende tester har jeg fra The Audio Critic. Jeg ser ingen grunn til å anta at Aczel har funnet på den selv, men orker ikke å lete i de gamle PDFene etter hans referanser. AES er sannsynlig.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    er det ingen av de produsentene du nå nevner som matcher rørforsterkere! det er en sterk påstand ihvertfall.
    Hvorfor ikke? Det finnes jo rørforsterkere på mange hundre watt. Imidlertid er det ingen av dem som noen gang har hevdet at det er veien å gå fordi det låter bedre enn transistor.

Hvis du ser hvilke høytalere jeg har så behøver jeg ikke forsvare det med bass,det startet med at man ikke ville innse at jeg får bedre bass med min rørforsterker enn de transistor forsterkerne jeg har testet og jeg er vel ikke alene i verden om og mene at Klipsch Heritage serien trives best med rør!
    At heritage-serien trives best med høy utgangsimpedans er ingen hemmelighet. At de også trives best med en viss avrulling i toppen er like velkjent. At rørforsterkere er de som oftest innehar disse egenskapene er heller ingen nyhet.

At du derimot har bedre bass enn alle andre på forumet forblir en høyst udokumentert påstand som for meg fremstår en smule nyanseløs.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror faktisk Cayin(spark) opprinnelig er tysk men de er uansett produsert i kina og i div tester så skrives det at de har en utrolig byggekvalitet noe de faktisk sier om flere produsenter og som de fleste vet er det billig og produsere der nede,Hegel går jo for og være et norsk merke men blir produsert i kina
    Stort sett alt som bygges av røramper i dag er basert på kjente kretser fra gamle dager. Om det er i Tyskland, USA, Kina eller Norge man finner frem et av disse gamle diagrammene og starter opp en masseproduksjon burde være av underordnet betydning for resultatet.

De produsentene som gjør noe nytt er ganske få sammenliknet med resten, og de får heller ikke den helt store oppmerksomheten i rør vs transistor-diskusjoner, antakelig fordi de ofte låter mindre rør og mer av ingen ting.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du er idiot, så er det greit for meg, men eg har ikkje sagt du er det!
    DEN rørforsterkeren hadde bedre kontroll i bass og over hele fjøla en CLASSE på Audiovictor høytallere med Electrocompaniet cd-spiller.. kanskje var det mer opptimalt en Classe? det var bedre ivertfall.
    Nå var det du som formulerte det slik at i en diskusjon har man enten rett eller man er en idiot (eller tosk for å benytte dine egne ord).

Hvordan vet du om en forsterker har bedre kontroll i bassen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha det inn med teskje du..?
    Det er ikke vits å skrive så proviserende som du gjer..du elsker krangel ser vi, men vi andre vil diskutere. Respekter det.
    Hvorfor skal du fritas fra motargumenter? Dette er ikke en hyllest til ditt anlegg eller til rør, det er en tråd som omhandler de faktiske forskjellene mellom rør, klasse D og transistor, og mye av det du har sagt er simpelt hen helt galt.

Side 112 av 153 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 102 108 109 110 111 112 113 114 115 116 122 132 142 152 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •