Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 111

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 111 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 2,201 til 2,220 av 3050
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    I tillegg at eg var skuffet over Classe..og ja hørt da no at det må passe sammen..
    Så hvorfor dra opp dette gang på gang da?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette nummeret av Fidelity er jo høyst aktuelt i denne debatten, da de faktisk tester rør, transistor og klasse d-forsterkere i dette bladet og ser de opp mot hverandre! Så her er det bare for alle debattanter å laste ned og lese

EDIT: Litt ufint sammenligningsgrunnlag er det jo når klasse D-forsterkeren koster 14,000, transistoren 90,000 og rørforsterkeren 200,000 - men men - interessant uansett

EDIT2: De tester også Classe-forsterkere her, og omtaler de som de mest nøytrale av alle de tester - så da er det kanskje ikke så rart at lovemusik og gjengen oppfattet denne som kjedelig sammenlignet med en rørforsterker, spesielt ikke med litt uheldig match. Det er ikke alltid riktig lyd er mest gøy.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/21.pdf

side 27,det er ihvertfall Rognlien sin mening,der nevner han også hvilken forsterker type disse høytalerne fortjener.

Så prøver jeg igjen.har testet Parasound 2250 tror jeg den heter.JungSon Ja-50 og akkurat nå en Hegel H4a.Konklusjon er at Cayin gir best diskant,mellomtone og bass(stramm,kjapp bass)

Prøver igjen!er det første gang dere har hørt at horn/rør skal være en perfekt kombinasjon?

Så langt jeg kan se, er det ingen som sier at horn/rør ikke er en god match- tvertom!

Det er heller ingen som betviler ditt valg, men som de entusiastene vi er lurer vi på hva du mener med kjapp bass. Hva du personlig mener-

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Så langt jeg kan se, er det ingen som sier at horn/rør ikke er en god match- tvertom!

Det er heller ingen som betviler ditt valg, men som de entusiastene vi er lurer vi på hva du mener med kjapp bass. Hva du personlig mener-
    Eg mener ivertfall dynamisk og en bass som er rask, som ikke henger igjen når den ikke skal. Alså som kun spiller når han skal,start og stopp.. Som spiller klart og tetaljert.. som spiller bortimot perfekt er vel enklest å forklare.
    Offa..eg er jammen blitt ekstrem kresen på lyden med tiden.. :-D
    men er moro.. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg mener ivertfall dynamisk og en bass som er rask, som ikke henger igjen når den ikke skal. Alså som kun spiller når han skal,start og stopp.. Som spiller klart og tetaljert.. som spiller bortimot perfekt er vel enklest å forklare.
    Offa..eg er jammen blitt ekstrem kresen på lyden med tiden.. :-D
    men er moro.. :-D
    Det du beskriver der virker mer akustisk relatert enn egenskapene til drivern iseg selv..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du beskriver der virker mer akustisk relatert enn egenskapene til drivern iseg selv..
    Eit anlegg skal spele EKTE..det betyr igjen...samme som du hører en trompet eller gitar foran deg, sånn skal det komme ut av høytaleren. At andre her kanskje liker mer metallisk lyd (omtrent som det spiller inni en kasserolle)må jo vere smak å behag. Men eg liker da veldig godt, når det høres ekte ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hvis dere leser litt rundt om på nettet så går la scalaen for og ha en sinnsyk dynamikk og de er bl annet spesielt kresne på subwoofere da de fleste ikke henger med raskheten til 15" i disse høytalerne.Klipsch heritage serien og klipsch generelt blir elsket verden over men selvsagt så er den noen som også har en annen smak.
    Hvis noen lurer så har jeg STÅL kontroll på 15" i la scala og det er ihvertfall den strammeste og kjappeste bassen jeg noensinne har hørt men som sagt så har jeg ikke hatt så mye highend anlegg i min stue
    Helt enig med deg eddi. Mine Forte har en 12tommer foran og en slave på 15 tommer bak. Disse har en utrolig dynamik og drar en på så får en fysisk vondt i hele kroppen.

Har hørt K horn og hadde jeg ha hatt plass hadde jeg hatt et par.De ble drevet av rørforsterker med 2x3,5 w.

Mvh Roar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit anlegg skal spele EKTE..det betyr igjen...samme som du hører en trompet eller gitar foran deg, sånn skal det komme ut av høytaleren. At andre her kanskje liker mer metallisk lyd (omtrent som det spiller inni en kasserolle)må jo vere smak å behag. Men eg liker da veldig godt, når det høres ekte ut.
    Og jeg som trodde at alle her inne foretrakk att anlegget høres ekte ut og får frem godfølelsen i musikken.
    dvs fjærner følelsen av at man sitter inne i et fysisk begrensende lytterom men i stedet f.eks får frem musikkerene med sine musikk instrumenter osv i sitt lydbilde og akustiske rom.

HIFI står vel or high fidelity som igjen kan oversettes som høy troverdighet.

Hva som er metallisk lyd lurer jeg litt på hva du egentlig mener med. Det vel stort sett er metalliske ledermaterialer i en eller annen form i alle høytaler konstruksjoner ettesrom man jo mater dem med strøm. Blir lite lyd uten en eller annen form for et metallisk materiele som medvirker til å flytte luft molekyler slik at det dannes hørbare lydbølger.

De instrumentene du nevner i innlegget ditt har vel ofte med metalliske materialer å gjøre også...

Lyden inne i en kaserolle blir selfølgelig påvirket av materiale kaserollen er laget av, spesiellt hvis noen slår på den, men det er vel egentlig de akustiske egenskapene pga formen på kaserollen som vel utgjør det meste av den lydfaringen du hører hvis du tester dette. . At du foretrekker hvite plast bolle (ref din avatar) vet jeg ingen ting om..

Synes ellers du har en veldig nedlatende tone mot dine forum kolleger her Lovemusikk, er du virkelig i tvil om at vi andre her har best mulig fremførelse av musikken vi liker som motiv for det vi holder på med her?
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at du ikke har kontroll ei heller at det er dårlige høyttalere..
    Men jeg lurer på hva som gjør at denne høyttaleren er kjappere enn andre høyttalere..?
    De er utrolig lettdrevne og det merker en med en gang en hører disse. De formidler lyden på en helt annen måte enn mange andre jeg har hørt. Mye morsomere og høre på. Særlig live innspillinger.
    Har hørt 2A3 amp spille på K Horn og det svingte som bare det. Den er på 2X3,5w.

Mvh Roar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Linus
    De er utrolig lettdrevne og det merker en med en gang en hører disse. De formidler lyden på en helt annen måte enn mange andre jeg har hørt. Mye morsomere og høre på. Særlig live innspillinger.
    Har hørt 2A3 amp spille på K Horn og det svingte som bare det. Den er på 2X3,5w.

Mvh Roar
    Takk Roar, det var det jeg lurte på =)

Lovemusik:
    Hvem har idet hele tatt insinuert at de liker metalisk lyd? Det du quotet meg på hadde ingenting med det du svarte på....
    Jeg sier det igjen, en bass som oppleves hurtig treg slik at lyden "henger igjen" tror jeg er akustikk relatert..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har idet hele tatt insinuert at de liker metalisk lyd? Det du quotet meg på hadde ingenting med det du svarte på....
    Jeg sier det igjen, en bass som oppleves hurtig treg slik at lyden "henger igjen" tror jeg er akustikk relatert..
    Jeg tror ikke Låvemusikk klarer å svare konstruktivt på innlegget ditt, og derfor i steden prøver å provosere litt....

Lovemusikk: På litt større lydmesser settes det av og til opp anlegg side om side med ekte musikere, slik at en kan høre hvor realistisk og transparent lyden i anlegget er - til direkte sammenligning.

Jeg har ikke en eneste gang sett et slikt oppsett blitt satt opp med rør i kjeden.

Dog, når jeg tenker på kasseroller og musikk, er det først og fremst Bjelleklang som slår meg.....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke ha slått det at andre har hatt mer hell med matchingen? Slike utsagn som du kommer med her er rett ut bare tullette, provoserende og nedlatende skrevet. Synes faktisk du burde ta deg sammen:!:

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Emotiva lanserer en ny forsterker på 7 x 400 W som kalles klasse H .
    Noen som kan forklare hva som ligger i den betegnelsen ?

Åsså je som trudde at D var diggital ops: ops: Vaffal strømforsyninga.....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    EDIT2: De tester også Classe-forsterkere her, og omtaler de som de mest nøytrale av alle de tester - så da er det kanskje ikke så rart at lovemusik og gjengen oppfattet denne som kjedelig sammenlignet med en rørforsterker, spesielt ikke med litt uheldig match. Det er ikke alltid riktig lyd er mest gøy.
    Skal ikke bedrive flisespikkeri, men dette går jo på preferanser. Hva er "riktig" lyd? Hvorfor defineres nøytralt som riktig? Jeg heller mer mot å si at mest gøy = riktig. Det er jo derfor vi ynder å matche produkter for å finne det samspillet som gir hver og en av oss prikken over i-en, ut fra våre egne preferanser. Hvis man, helst ubevisst, sitter og smiler når anlegget er i full drift, da er man på riktig spor. Jeg forutsetter da at man lytter til musikken, og ikke sitter og analyserer kurver, med eller uten kalkulatorhjelp..
    Hva om alle elementer i kjeden var super-nøytrale? Ville vi da endt opp med den ultimate high-end lyden i stua? Jeg vet ikke, men jeg er redd det fort ville blitt kjedelig å lytte til. Dermed heller ikke riktig, slik jeg ser det. Hadde alle innspillinger vært optimale, så ja, kanskje. Men slik er jo ikke verden. Langt derifra, dessverre.
    Arrester meg hvis jeg er helt på viddene her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Skal ikke bedrive flisespikkeri, men dette går jo på preferanser. Hva er "riktig" lyd? Hvorfor defineres nøytralt som riktig? Jeg heller mer mot å si at mest gøy = riktig. Det er jo derfor vi ynder å matche produkter for å finne det samspillet som gir hver og en av oss prikken over i-en, ut fra våre egne preferanser. Hvis man, helst ubevisst, sitter og smiler når anlegget er i full drift, da er man på riktig spor. Jeg forutsetter da at man lytter til musikken, og ikke sitter og analyserer kurver, med eller uten kalkulatorhjelp..
    Hva om alle elementer i kjeden var super-nøytrale? Ville vi da endt opp med den ultimate high-end lyden i stua? Jeg vet ikke, men jeg er redd det fort ville blitt kjedelig å lytte til. Dermed heller ikke riktig, slik jeg ser det. Hadde alle innspillinger vært optimale, så ja, kanskje. Men slik er jo ikke verden. Langt derifra, dessverre.
    Nøytralt er vel riktig lyd, i ordets rette forstand. Dette fordi man ønsker kun å øke amplituden på inngangssignalet, uten å legge til eller trekke ifra noe. MEN, snakker man om hva som er riktig lyd for meg, deg, bjelleklang eller noen andre. Da er jeg meget enig i at det er lyden som får fram smilet på lytteren. En nøytral lyd trenger heller ikke å være riktig lyd, hvis man legger i ordet at det skal være mest likt instrumentet/-ene som spilles av. Dette fordi at innspillingen allerede kan være farget.

Så hva som er riktig lyd trur jeg er vanskelig å definere, men jeg holder en knapp på nøytral, men velger selv å være eier av et ikke-riktig stereoanlegg, da jeg heller vil ha et som får meg til å smile :-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor defineres nøytralt som riktig?
    Fordi den er nøytral? Altså hverken legger til eller trekker fra den originale innspillingen?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett deg ut i skogen og sitt der i noen timer. Dette er ekte lyd Lovemusikk.

Når det gjelder denne rørlyden så mener jeg at en må ha de gode gamle konstruksjonene for og få denne klassiske rørlyden.Det er ganske stor forskjell lydmessig på en fra 60 tallet og en fra i dag. Enkelte hevder at en like godt kan ha transistor som rør når det gjelder nyere konstruksjoner.

Nå har ikke jeg fått testet denne MA enda,men jeg får hørt den utover høsten. Men det er ikke sikkert den passer til mine Forte. Den var ikke noe særlig på Jan R sine Forte.

Mvh Roar

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med riktig/nøytralt legger man at frekvensresponsen forandres minst mulig i forhold til materialet som spilles av - og det blir vanskelig å si at dette er noe annet enn "riktig" lyd, da det som gjengis er det som ligger på plata. Om dette er noe gøy å høre på avhenger veldig fra produksjon til produksjon, og er forøvrig en helt annen diskusjon.

Jeg tror nok de fleste vil synes et nøytralt anlegg låter bra, men at anlegg som er slanke / har begrenset bassgjengivelse veldig ofte feilaktig får merkelappen nøytrale - dermed oppfattes "nøytral" som en negativ merkelapp. Et nøytralt anlegg kan f.eks fint ha masse bass, forutsatt at nevnte bass er tilstede på kildematerialet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Og jeg som trodde at alle her inne foretrakk att anlegget høres ekte ut og får frem godfølelsen i musikken.
    dvs fjærner følelsen av at man sitter inne i et fysisk begrensende lytterom men i stedet f.eks får frem musikkerene med sine musikk instrumenter osv i sitt lydbilde og akustiske rom.

HIFI står vel or high fidelity som igjen kan oversettes som høy troverdighet.

Hva som er metallisk lyd lurer jeg litt på hva du egentlig mener med. Det vel stort sett er metalliske ledermaterialer i en eller annen form i alle høytaler konstruksjoner ettesrom man jo mater dem med strøm. Blir lite lyd uten en eller annen form for et metallisk materiele som medvirker til å flytte luft molekyler slik at det dannes hørbare lydbølger.

De instrumentene du nevner i innlegget ditt har vel ofte med metalliske materialer å gjøre også...

Lyden inne i en kaserolle blir selfølgelig påvirket av materiale kaserollen er laget av, spesiellt hvis noen slår på den, men det er vel egentlig de akustiske egenskapene pga formen på kaserollen som vel utgjør det meste av den lydfaringen du hører hvis du tester dette. . At du foretrekker hvite plast bolle (ref din avatar) vet jeg ingen ting om..

Synes ellers du har en veldig nedlatende tone mot dine forum kolleger her Lovemusikk, er du virkelig i tvil om at vi andre her har best mulig fremførelse av musikken vi liker som motiv for det vi holder på med her?
    no er det jo dere som er negativ til rør, da det kun er klasse D som gjelder..sånn oppfattes det ivertfall.
    Metallisk lyd, mener eg at hadde du spilt inni en panne så hadde du fått den metalliske farget lydbildet i forhold til rør. Eg har aldrig reagert på den metalliske lyden før no etter eg har hørt rør. Så no etter å ha hørt en god rør, så syns eg ikke om disse rimligare transistor forsterkerene. Men sikkert bra dei litt mer seriøse.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Roar, det var det jeg lurte på =)

Lovemusik:
    ææ..ja.. kordan skal eg sei det.. Vis du har en forsterker som sliter og bare pæser på i panikk, så spiller ikke den bassen på samme måte som en som spiller med kontroll. Eller den og får for lite strøm.. det eg mente

Side 111 av 153 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 107 108 109 110 111 112 113 114 115 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •