Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 110 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 3050
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Krell produserer noen av sine produkter i kina!!! det kan vel ikke være mulig hehe det er jo noe av det dyreste på markedet!!!
    Litt OT, men jeg har erfaring fra håndverktøy til mekaniske verksteder fra min tid som innkjøper av verktøy. Mener det er Sthalwille som det står made in Germany på, men er i praksis laget i Pakistan. Foredlingen - dvs overflatebehandlingen skjer i Tyskland og står for over 50 % av verdien av produksjonen og kan således merked med Made in Germany. Mye mulig det har endret seg nå - er seks år siden sist drev med innkjøp av verktøy.

Selv om det var laget i Pakistan, var ikke verktøyet dårlig! Stort sett alt annet verktøy blir jo også produsert der borte... Selv om en forsterker er produsert i lavkostland, betyr ikke at den er dårlig. Men jeg regner med at det er med hifi som med verktøy - du finner rett ut "dritt" der også. Mye av dårlig verktøy er laget på billigste måten i asiatiske lavkost land, regner med at det kommer en del dårlig hifi fra disse landene også...

Litt avsporing, men produsert i lavkostland er ikke ensbetydene med dårlig kvalitet.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Tøvete? tulling kaller eg det.. 3 mann hørte at den jevla MAen spelte bedre og kraftigare en Classe...kofor nekte så jeklig på da.. Men eg og dei andre veit ivertfall.
    ''Mer eller kraftigere'' bass betyr på ingen måte mer kontrollert bass, tror mange missforstår endel om akkurat dette.
    Realiteten er at i de aller fleste tillfeller der bassen blir mere ''volumiøs eller oppsvulmet'' om man vil, der greier forsterkeren rett og slett ikke å kontrollere bassene hurtig nok, og resultatet blir i første omgang at elementene svinger med større og ukontrollerte utslag enn det en god forsterker med kontroll over elementene tillater.
    Spørsmåler hver enkelt da bør stille seg er vel egentlig så enkelt som: hva liker jeg, hva synest jeg personlig låter mest naturlig og best..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøvete? tulling kaller eg det.. 3 mann hørte at den jevla MAen spelte bedre og kraftigare en Classe...kofor nekte så jeklig på da.. Men eg og dei andre veit ivertfall.
    Hva med å jekke ned temperamentet noen hakk!! Om du og de 3 andre hørte det er for det første rent subjektivt, samme som om jeg sier at min H200 spilte fletta av en MA på mine Cremona. Ikke så mye informasjon om topic i de utsagnene utover at jeg og du har forskjellige preferanser. Men benekter ikke at dere hørte det, bare så det er på det rene.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    ''Mer eller kraftigere'' bass betyr på ingen måte mer kontrollert bass, tror mange missforstår endel om akkurat dette.
    Realiteten er at i de aller fleste tillfeller der bassen blir mere ''volumiøs eller oppsvulmet'' om man vil, der greier forsterkeren rett og slett ikke å kontrollere bassene hurtig nok, og resultatet blir i første omgang at elementene svinger med større og ukontrollerte utslag enn det en god forsterker med kontroll over elementene tillater.
    Spørsmåler hver enkelt da bør stille seg er vel egentlig så enkelt som: hva liker jeg, hva synest jeg personlig låter mest naturlig og best..
    Ok hos meg så er ikke bassen mer volumiøs eller oppsvulmet men mer kontrollert med rør! og 15" i la scala er vel noe av det hurtigste som er og oppdrive!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Litt OT, men jeg har erfaring fra håndverktøy til mekaniske verksteder fra min tid som innkjøper av verktøy. Mener det er Sthalwille som det står made in Germany på, men er i praksis laget i Pakistan. Foredlingen - dvs overflatebehandlingen skjer i Tyskland og står for over 50 % av verdien av produksjonen og kan således merked med Made in Germany. Mye mulig det har endret seg nå - er seks år siden sist drev med innkjøp av verktøy.

Selv om det var laget i Pakistan, var ikke verktøyet dårlig! Stort sett alt annet verktøy blir jo også produsert der borte... Selv om en forsterker er produsert i lavkostland, betyr ikke at den er dårlig. Men jeg regner med at det er med hifi som med verktøy - du finner rett ut "dritt" der også. Mye av dårlig verktøy er laget på billigste måten i asiatiske lavkost land, regner med at det kommer en del dårlig hifi fra disse landene også...

Litt avsporing, men produsert i lavkostland er ikke ensbetydene med dårlig kvalitet.
    er je det jeg mener men i følge et par moderatorer her inne så er det bare dritt som blir produsert i kina,det hjelper ikke om et produkt blir årets produkt div steder og at hifi intreserte forguder produkter! for her i store norge hvor de fleste ekspertene sitter så er det ikke bra nok!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke ta alt så personlig eddie. :-D

BTW. mine innlegg står godt nok på sine egne ben, du trenger ikke dele dine egne tolkninger av de.

Det er forøvrig ikke umulig å få et inntrykk av hvor mye effekt man trenger for å oppleve realistisk dynamikk uten klipping eller dynamisk kompresjon.

Les denne først:

How much amplifier power do I need?

Så tar man kalkulatoren etterpå:

Amplifier Power Required Calculator

Dette blir jo omtrentlig, for som Snickers var inne på så forteller ikke oppgitt følsomhet hele historien.

Forsterkere øker vel også forvrengningen sin før den når sin klippegrense, så i et kompromissløst oppsett kan en gjerne ta i enda mer enn det denne kalkulatoren kommer frem til. Skal en leke med EQ og/eller rommet er mye dempet kan en legge på enda mer effekt.

For at regnestykket skal gå opp, så krever det selvsagt høyttalere som klarer å være med på rideturen og ikke minst innspillinger som ikke er kjørt igjennom dynamikk-kværna for å høres bra ut på øreproppene som følger med iPoden. Først da får en oppleve skikkelig dynamikk i ordets riktige mening!

Alt annet blir alltid en form for kompromisser, enten det er snakk om høyere forvrengning eller klipping.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Så var vi i gang igjen. Begynner å forstå hvordan religionskriger oppstår
    hehe..ja nei sku hatt kun en relgion og et merke på lyd

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hakk i plata?

Foreslår at du roer deg ned et par hakk. Om det andre skriver er vanskelig å forstå bør du lese igjennom en ekstra gang før du kaster deg over tastaturet og går til angrep.

Det er ingen her som snakker om Classè - kun deg!
    Merkelig... du som nekter på da, utifra måten du skriver på...at vi er tre tullinger..osv..
    Eg syns berre det er stilig at en rimelig en kan hamle opp med noe dyrt. I tillegg at eg var skuffet over Classe..og ja hørt da no at det må passe sammen..

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei der tar du feil..desverre kanskje?
    Fastere,kraftigere og raskere.. mer hi-end kan en sei..mer tetaljert..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei der tar du feil..desverre kanskje?
    Fastere,kraftigere og raskere.. mer hi-end kan en sei..mer tetaljert..
    Det er jo det jeg sier, fastere betyr jo at forsterkeren har mer kontroll... og mer kontroll får man med.. jepp.. mere krefter!!
    At det blir mere bass betyr fortsatt ikke at en forsterker har bedre kontroll.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo det jeg sier, fastere betyr jo at forsterkeren har mer kontroll... og mer kontroll får man med.. jepp.. mere krefter!!
    At det blir mere bass betyr fortsatt ikke at en forsterker har bedre kontroll.
    Det var ikke ment til deg..var litt kjapp..feil person..sorry.
    Er noen her som ikke skjønner dette med at når bassen blir fastere,raskere og mer tetaljert så er da mer kontroll..men men..
    Helt riktig som du skriver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok hos meg så er ikke bassen mer volumiøs eller oppsvulmet men mer kontrollert med rør! og 15" i la scala er vel noe av det hurtigste som er og oppdrive!
    Når du sier at 15" i la scala er noe av det hurtigste som finnes- Hva mener du med det? At det kreves lite krefter for å få sving på den? Har den mindre luftmotsand i kabinettet siden det er horn enn andre?

hva mener du konkret? Kan ikke se at en 15" skal kunne være så mye kjappere enn en annen..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Når du sier at 15" i la scala er noe av det hurtigste som finnes- Hva mener du med det? At det kreves lite krefter for å få sving på den? Har den mindre luftmotsand i kabinettet siden det er horn enn andre?

hva mener du konkret? Kan ikke se at en 15" skal kunne være så mye kjappere enn en annen..
    Må si at jeg stusset litt på det samme, forutsetningen for at et element skal kunne kontrolleres (les startes og ikke minst stoppes kjapt) er jo at forsterkeren som driver elementet er kapabel til oppgaven, og loven gjelder vel like mye på denne høyttaleren som alle andre..
    Det er jo hele tiden snakk om en viss ''masse'' som er i bevegelse, og som også skal stoppes.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere leser litt rundt om på nettet så går la scalaen for og ha en sinnsyk dynamikk og de er bl annet spesielt kresne på subwoofere da de fleste ikke henger med raskheten til 15" i disse høytalerne.Klipsch heritage serien og klipsch generelt blir elsket verden over men selvsagt så er den noen som også har en annen smak.
    Hvis noen lurer så har jeg STÅL kontroll på 15" i la scala og det er ihvertfall den strammeste og kjappeste bassen jeg noensinne har hørt men som sagt så har jeg ikke hatt så mye highend anlegg i min stue

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les testen av la scalaen i Fidelity! testet av en med navn Rognlien som de fleste her inne vet hvem er,der er de testet med rør og rognlien har testet "noen"anlegg gjennom tiden men har sikkert ikke like peil som et par av dere her inne!mannen liker jo rør!!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dere leser litt rundt om på nettet så går la scalaen for og ha en sinnsyk dynamikk og de er bl annet spesielt kresne på subwoofere da de fleste ikke henger med raskheten til 15" i disse høytalerne.Klipsch heritage serien og klipsch generelt blir elsket verden over men selvsagt så er den noen som også har en annen smak.
    Hvis noen lurer så har jeg STÅL kontroll på 15" i la scala og det er ihvertfall den strammeste og kjappeste bassen jeg noensinne har hørt men som sagt så har jeg ikke hatt så mye highend anlegg i min stue
    La Scala har ettersom jeg har skjønt fokus på bass (noen vil kanskje si mellombass) som ligger på mellom 80-200hz, og de går heller ikke spesielt dypt. I området 80-200 virker det som det ikke er det mange hifi-høyttalere som klarer å levere skikkelig. Men det er ved dette punktet at det virkelig sparker. Det som foregår under 60hz er mer dypbass og gir aldri den samme følelsen av trykk som mange forbinder med dynamikk.

De som har hørt et typisk PA-anlegg vet hva dette dreier seg om, det går ikke dypt - men det slår der musikken er ment å slå.

Jeg tror ikke dette har noe med at La Scala er noe "raskere" enn noe annet (i så fall snakker vi om impulsrespons og forvrengning - og det er målbart), men rett og slett at det er fokusen på mellombassen som gir morrofaktoren og følelsen av enorm dynamikk. Jeg er forøvrig enig i at dette er et svært viktig område, og i mine neste høyttalere så ser jeg etter noe som har potens i dette området.

Det betyr derimot ikke at en slipper unna på forsterkersiden.

Kontroll på elementet går først og fremst på høy dempningsfaktor, mye effekt og lav forvrengning. Dette er alle egenskaper som klasse D (og mange store transistorer) kanskje er aller mest kjent for.

Maskinisten er forøvrig inne på noe essensielt. Forvrengning blir ofte forvekslet med "mer". Her kan jeg justere servoen på min DD-18, og det er hørbart når servoen skrus gradvis nedover, i den form av at bassen blir litt mer "svulmende" og varmere. Hadde jeg satt servoen helt av hadde neppe gjester reagert i det hele tatt siden det fortsatt spiller bra, men skrus den på så legger man merke til at bassen blir noe strammere og ikke fullt så voldsom. Det er først ved en A-B sammenligning at det er mulig å se hva som kan bli bedre. En av de ferdige presets fra Velodyne gir faktisk mer slack på servoen, nettopp fordi noen vil foretrekke det enkelte sammenhenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at du ikke har kontroll ei heller at det er dårlige høyttalere..
    Men jeg lurer på hva som gjør at denne høyttaleren er kjappere enn andre høyttalere..?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/21.pdf

side 27,det er ihvertfall Rognlien sin mening,der nevner han også hvilken forsterker type disse høytalerne fortjener.

Så prøver jeg igjen.har testet Parasound 2250 tror jeg den heter.JungSon Ja-50 og akkurat nå en Hegel H4a.Konklusjon er at Cayin gir best diskant,mellomtone og bass(stramm,kjapp bass)

Prøver igjen!er det første gang dere har hørt at horn/rør skal være en perfekt kombinasjon?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Grunnen til at jeg refererer til Rognlien er for at han er en annerkjent hifi"guru" og skribent i norsk hifi bransje gjennom mange år og tror det er mange rundt om som har fått en del gode råd ifra han både når det gjelder klipsch,rør osv

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver igjen!er det første gang dere har hørt at horn/rør skal være en perfekt kombinasjon?
    Er det noen her som har antydet at rør ikke kan være en god match til La Scala?

Spørsmålet var vel heller hva du mener med rask bass (?).

Side 110 av 153 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •