Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 153 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 3050
    Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg vet NTNU i Trondheim har et bra rom. Trenger man egentlig det for å utføre en blindtest på forsterkere?

Regner med at det er en del potensielle fallgruver når man skal teste forsterkere, men tanken er spennende. :-D
    Snakker vi blindtest transe vs rør?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet NTNU i Trondheim har et bra rom. Trenger man egentlig det for å utføre en blindtest på forsterkere?
    Nei, skulle ikke tro det. Dessuten ser jeg for meg at en slik test blir ekstremt mye vanskeligere å gjennomføre hvis man må bruke et slikt rom. Hjemmekino sin kino burde vel være mulig å låne til et slikt formål? Var det ikke mulig å komme bak bakveggen og plassere/styre elektronikken der da?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Regner med at det er en del potensielle fallgruver når man skal teste forsterkere, men tanken er spennende. :-D
    Jeg mener man trenger det når det er en uenighet mellom de beinharde tekniske&vitenskaplige og de naturlige&filosofiske.

Dette kunne vært et prosjekt ved NTNU

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal

Nå var det ikke det som var påstanden her. HåkonN påstår at: "alt som kan høres også kan måles." Hvis man da har et oppsett som er likt, men forsøker to forskjellige produsenters 12AX7 eller andre rør av lik spesifikasjon, vil man få vesentlig ulik lyd, uten at dette nødvendigvis kan måles forskjellig. Jeg mener det derfor er grunnlag for å si at HåkonN's påstand er ukorrekt.
    At folk da påstår at det bare ikke kan måles fordi vi ikke har gode nok måter å måle på enda, det mener jeg blir bare tøys og tull.
    Dette er litt selvmotsigende i mitt hode. Alle forskjeller må da kunne måles HVIS man har gode nok redskaper, og kunnskap, for å måle det? Altså, rørene er jo ikke like hvis de låter forskjellig, men man vet antakelig ikke hvor man skal lete etter relevante forskjeller.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hvor ble det av klasse D?

Har nå skumlest denne (til å begynne med) intr. tråd. Det er så mye rørprat som forventet av enkelte. Ifølge trådstarter så handler denne tråden om mere enn det. Jeg har dessverre ikke kompetanse nok til å ta dette på et teknisk plan denne tråden har fortjent. Og kanskje skulle andre hatt såpass selvinsikt også?

Minner om trådens tittel :"Rørlyd, Transistorlyd og klasse D." og etterlyser begrunnede og dokumenterte uttalelser om klasse D, gjerne i kombo med rørpre.
    Har du lyttet er det også dokumentert. Men uttalelsen bør gjenspeile et minimum av saklig nivå uansett om det er positivt eller negativt.

Er overhodet ikke intr. i hvem som er hva her inne og hvorfor de er det. Langt mindre intr. i hva de enkelte mener om hverandre.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det glelder målinger:
    -Det må da være ørene som avgjør om en liker lyden eller ikke?
    -Da snakker vi vel det som kommer ut av HT?
    -Og målinger av denne skulle vel lett la seg måle?
    -Og dermed avgjøre hva som har avrundet diskant, tynn i bunn etc.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Altså, rørene er jo ikke like hvis de låter forskjellig, men man vet antakelig ikke hvor man skal lete etter relevante forskjeller.
    Det er jo gjerne denne spissfindigheten som ligger til grunn for så mye munnhuggeri mellom de lyttende subjektivister og de målebaserte ingeniører (og for oss som mener de har ett bein i hver leir).

Påstanden "Alle hørbare forskjeller er også målbare" er utbredt, men det gjelder da med fotnoten "gitt at man har funnet ut hvilke parametre man skal måle". Dette er det egentlig ikke så mye å diskutere. Det er ikke alle forskjeller man hører som enkelt lar seg måle fordi man ikke kjenner sammenhengen mellom de hørbare effektene og de målingene man må foreta med instrumenter for å detektere det samme. Grunnen til dette ligger ofte i mangelen på presise beskrivelser av de hørbare forskjellene som vanskeliggjør oversettingen til målbare termer.

Nåvel. Nå er visst jeg også deltaker i denne debatten, så jeg får bare overlate moderatorstafettpinnen til noen andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For at det ikke skal bli noen misforståelser; Kjell`s poster hadde naturligvis blitt slettet/moderert om noen andre hadde sett det før meg, og det får heller bli tilfellet neste gang når jeg er engasjert i debatten. Jeg har ikke slettet noen av mine egne innlegg, så alle står fritt til å tolke om jeg har kommet med noen personangrep på Kjell. Jeg mener jeg sover godt om natten.

Det tviler jeg på.
    Det var jo bare en uskyldig påvisning av dine egne psykologiske analyser av dine motstandere jeg påviste - dette at du ramser opp dette med med placebo, dårlig hukommelse og alt det andre du pleier å slenge rundt deg - det var ikke noe annet enn at jeg kopierte dine utsagn og kommenterte kort. Slik du pleier å gjøre. Så ble du plutselig moderator.

Denne type diskusjon er ikke fruktbar. Men det er litt merkelig at du selv kjører det løpet, mens andre ikke får svare. Det er poenget mitt. Du har fått vist dine kvaliteter.

Så du trenger ikke prøve å fremstille det som om du ikke har gjort noen feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt selvmotsigende i mitt hode. Alle forskjeller må da kunne måles HVIS man har gode nok redskaper, og kunnskap, for å måle det? Altså, rørene er jo ikke like hvis de låter forskjellig, men man vet antakelig ikke hvor man skal lete etter relevante forskjeller.

Relevansen av dette utsagnet forstår jeg ikke.

Hor interessant er det at alt bør kunne måles, hvis de relevante måle-instrumentene ikke vil være der før om 200 år ?

Skal vi ikke i mellomtiden prøve å bruke ørene ?

Derfor ble denne tråden delvis uinteressant, alle innleggene om krav om dokumentasjon synes jeg er ganske ødeleggende for en matnyttig diskusjon - for 1) veldig mye kan IKKE måles idag, og 2) det interessante er erfaringer fra folk som mener de hører spesifikke lydeffekter fra forskjellig utstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer

Har du lyttet er det også dokumentert. Men uttalelsen bør gjenspeile et minimum av saklig nivå uansett om det er positivt eller negativt.

Ja det er min mening.

Jeg betrakter folks ører som ganske objektive (men ikke som et måleinstrument) og synes det er tåpelig å snakke om subjektive oppfatninger, placebo-effekter og annen psykologi.

Det vesentlige er jo at lytte-erfaringene er det vi har. Faktisk langt det viktigste. Vi har ellers ikke noe annet enn noen primitive målinger med et Fluke-instrument o.lign. Det er klart at ting som frekvensgang og en del andre slike kurver skal med når de finnes.

Selv synes jeg en interessant utveksling av lytte-erfaringer ble torpedert av alle kravene om dokumentasjon fra a) målinger og b) litteratur-referanser. Min personlige interesse i en denne diskusjonen vi har her er ikke først og fremst rør, men heller fremveksten av bruk av billige computer-komponenter i fremstilling av hifi-forsterkere. Ut fra mine egne lytteforsøk har dette gitt en negativ utvikling (som kanskje klasse D kan snu ?).

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det tviler jeg på.
    Det var jo bare en uskyldig påvisning av dine egne psykologiske analyser av dine motstandere jeg påviste - dette at du ramser opp dette med med placebo, dårlig hukommelse og alt det andre du pleier å slenge rundt deg - det var ikke noe annet enn at jeg kopierte dine utsagn og kommenterte kort. Slik du pleier å gjøre. Så ble du plutselig moderator.

Denne type diskusjon er ikke fruktbar. Men det er litt merkelig at du selv kjører det løpet, mens andre ikke får svare. Det er poenget mitt. Du har fått vist dine kvaliteter.

Så du trenger ikke prøve å fremstille det som om du ikke har gjort noen feil.

- Om ikke målinger kan taes før om 200 år, og "placebo, dårlig hukommelse og alt det andre" ikke går å forholde seg til. Hva skal man da tro?
    Litt nysgjerrig på konkrete måter å forholde seg til lyd på.
    - Ser også det er skrevet at hvis ikke de fysiske fakta forandrer seg, så kan lyden likevel forandre seg??? Dette må jo kunne forklares.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal

Nå var det ikke det som var påstanden her. HåkonN påstår at: "alt som kan høres også kan måles." Hvis man da har et oppsett som er likt, men forsøker to forskjellige produsenters 12AX7 eller andre rør av lik spesifikasjon, vil man få vesentlig ulik lyd, uten at dette nødvendigvis kan måles forskjellig. Jeg mener det derfor er grunnlag for å si at HåkonN's påstand er ukorrekt.
    At folk da påstår at det bare ikke kan måles fordi vi ikke har gode nok måter å måle på enda, det mener jeg blir bare tøys og tull.

Det samme gjelder forskjellige typer kondensatorer og motstander. Her er det store forskjeller i lyd, uten at man nødvendigvis kan måle så fryktelig mye utav det.

l
    Så om man da antar at dette stemmer, HVORFOR er det da lydmessig forskjell? magi? Gud som svarer på rørelskernes bønner?
    jeg skal ikke nekte for at det kan være lydmessig forskjell på like rør, selv om det ikke gir mening for meg. Det rare for meg er at "anti-måle mafian" ikke virker bittelitt interessert i hvorfor det er slik.
    Om det virkelig er en forskjell MÅ den kunne påvises på en eller annen måte, selv om dette kanskje involverer dypere testing enn bare å måle spenning ampere og bias på et rør.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ønsker ikke kommentere dine påstander noe mer Kjell, dette blir bare gjentagelser. Jeg står for det jeg har sagt tidligere, selv om jeg (igjen) skal innrømme at noen andre burde ha stått for modereringen i denne tråden for å unngå misforståelser. Jeg har tatt det til meg, og ønsker nå at debatten fortsetter i riktig retning.

Ang. placebo.

Placebo - Wikipedia, the free encyclopedia

Når noen spør deg og ønsker et konkret svar på hvorfor 2 tabletter med nøyaktige like spesifikasjoner gir 2 ulike resulat på samme pasient, er det da uhørt å nevne at placebo kan være en av flere muligheter?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betrakter folks ører som ganske objektive (men ikke som et måleinstrument) og synes det er tåpelig å snakke om subjektive oppfatninger, placebo-effekter og annen psykologi.
    Der er jeg redd du virkelig bommer styggt! Subjektive oppfattninger og placebo-effekter er meget viktige faktorer i ens oppfatting av et produkt ala lyd eller bilde. Les feks Mr_Spock sitt innlegg på side 10 i denne diskusjonen:

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Uff - aha opplevelser kan være smertefulle.

For noen år siden hadde jeg montert en flerpolet kraftig bryter mellom en pre/effekt (til 35k), en reciever (til 5k) og fronthøytalerene. Begge deler ble matet med samme dacen.

Dette for å kunne ha litt brukbar tokanals kvalitet og enkelt veksle til 5.1 for filmtitting.

Sammen med et par kompiser var vi så enige om det store løftet i lyden for pre/effekt komboen.

Dagen etterpå så jeg at jeg hadde vridd bryteren feil vei og vi hadde spilt med receiveren

Nå spilte vi ikke særlig høyt, men allikevel....
    Jeg skal banne på at du kunne ha gått på liknende smeller. Selv hadde jeg garantert gjort det!

Selv synes jeg en interessant utveksling av lytte-erfaringer ble torpedert av alle kravene om dokumentasjon fra a) målinger og b) litteratur-referanser.
    Er det skadelig med litt dokumentasjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Om ikke målinger kan taes før om 200 år, og "placebo, dårlig hukommelse og alt det andre" ikke går å forholde seg til. Hva skal man da tro?
    Litt nysgjerrig på konkrete måter å forholde seg til lyd på.
    - Ser også det er skrevet at hvis ikke de fysiske fakta forandrer seg, så kan lyden likevel forandre seg??? Dette må jo kunne forklares.

Som du ser foran, så har jeg selv vist til vanlig fysikk (elektro, m.m.) i et forsøk på å forklare det jeg hører fra passive komponenter som kondensatorer, etc.

Ellers erfarer jeg selv at jeg gang på gang hører det samme når jeg gjentar forsøk jeg har gjort for til dels lang tid siden. Synes ikke det er vanskelig å forholde meg til egne konklusjoner som fakta for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    Det rare for meg er at "anti-måle mafian" ikke virker bittelitt interessert i hvorfor det er slik.

Da bør du lese denne tråden litt mer nøye.

For min egen del så har jeg ført opp lange forklaringer fra vanlig fysikk/elektro o.lign hvorfor det kan være slik jeg sier (f.eks. om kondensatorer).

Ellers er det jo slik at man vil ha det utstyret man liker lyden av, uansett målinger.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Synes ikke det er vanskelig å forholde meg til egne konklusjoner som fakta for meg.

Der sa du det!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relevansen av dette utsagnet forstår jeg ikke.

Hor interessant er det at alt bør kunne måles, hvis de relevante måle-instrumentene ikke vil være der før om 200 år ?

Skal vi ikke i mellomtiden prøve å bruke ørene ?

Derfor ble denne tråden delvis uinteressant, alle innleggene om krav om dokumentasjon synes jeg er ganske ødeleggende for en matnyttig diskusjon - for 1) veldig mye kan IKKE måles idag, og 2) det interessante er erfaringer fra folk som mener de hører spesifikke lydeffekter fra forskjellig utstyr.

Flere av måle-fantastene her inne, inkludert meg, ville bare påpeke at hvis to ting er forskjellig, så kan det måles på en eller annen måte, om den målemetoden er oppfunnet er uinteresant. Men som du sier, skal vi ikke i mellomtiden prøve å bruke ørene? Jo, selvfølgelig. Men det er ikke dermed sagt at det ikke kan måles fordi.

Her er hele poenget, oppsumert i noen få linjer.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har vi vel kjernen av vår sterke uenighet, Kjell. Kanskje vi kan komme med en oppsummering?

Jeg oppfatter våre ører som et lite pålitelig instrument i seriøs sammenheng, og vår hjerne som en svært subjektivt organ som kan påvirkes av en rekke ukjente faktorer. Det er derfor jeg også er så ivrig på å få frem litt dokumentasjon på dette området, da jeg mener de blindtestene og referanser jeg tidligere har vist til understøtter dette.

Du mener derimot (slik jeg forstår deg) at ørene og hjernen er objektive, og at dokumentasjon er unødvendig for en konstruktiv debatt.

Jeg må nesten si det samme som jeg sa til en annen. På det punktet må vi nesten være enige om å være uenige tror jeg. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der sa du det!

Ja, mer fakta enn diverse pseudo-vitenskapelige utlegninger om psykologi, placebo, etc.

Jøss så mye penger jeg kunne spart hvis jeg hadde gått ut fra at det jeg hørte var placebo-effekter. Og så hadde det etterpå blitt som hjemme hos mange musikk-venner, hifi-anlegget står der ubrukt. Ifølge fabrikanten er det 0,00000 % forvrengning, men man orker ikke høre på det.

Side 11 av 153 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •