Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 108

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 108 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 148 ... SisteSiste
Viser resultater 2,141 til 2,160 av 3050
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Det lyser hat mot rør..og det er heilt greit,
    Så enten er man enig med deg i at transistor er leketøy og rør er for de seriøst musikkinteresserte, eller så hater man rør?

Det forundrer meg at du samtidig med å bedyre din manglende erfaring forsøker å idiotforklare alle som ikke er enige i dine forenklede konklusjoner.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hans måte å vere kritisk på er mer å dra denne tråden opp igjen i bare krangel..?
    Hvorfor skal du bestemme at alle skal tilbe rør og ikke diskutere de faktiske forhold på et saklig nivå?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    tror faktisk jeg har en strammere og mer kontrolert bass enn de fleste her inne og det med kombinasjonen rør/horn og på horn så er vel 99% av "ekspertene" enige i at transistorer ikke holder mål.Har fortsatt et par skikkelige "highend" høytalere som lenger ikke er i bruk(hyperion 9389 og de fikk også en ny åpenbaring med rør.mine tidligere Chario høytalere som har tatt store deler av verden med storm ble det av produsenten selv anbefalt rør!!!
    Hva med ubetydelige småprodusenter som B&W, Wilson, Focal, Dynaudio... De teller vel ikke de? :roll:

Forøvrig interessant å registrere at du har bedre basskontroll enn stort sett alle andre. Greit å legge lista når du skal fortelle folket om de faktiske forhold.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv MA og med andre smårør enn fra fabrikk.. hørte noe rykter om folk her som mente den hadde god kontroll og bedre enn..hva var no det igjen..tenke...hugser ikke men en kjent god forsterker. Jo NAD M3..var det..bedre enn den.. Hørt flere som seier det.
    M3 har bedre kontroll enn det aller meste som kan kjøpes for penger på rørforsterkermarkedet.

Nå er vi liksom kommet over i en debatt som minner om en veteranbilklubb som mener alt av veteranbiler kjører dritten av alt av nyere supersportsbiler, en nyttig vinkling om man vil fremstille seg selv med ytterst lav troverdighet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEQ til 40000.- eller noe for og få godlyden!!!
    Jeg har gratis DEQ, slå den. inguz audio
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "små asiatiske rørforsterkere" hehe nå har vel min forsterker bevist i div tester hva den står for hvis det betyr noe og da er det jo bra og tenke på at asia er verdensledende innen elektronikk ikke sant!
    Dersom alle eierne av slike forsterkere er like kategoriske og totalt nyanseløse så blir jo brukertestene særdeles matnyttige.

Forøvrig er Asia ikke et land men en verdensdel. Japan er en av de fremste på utvikling, Kina er blant de fremste på kvantiteter og kosteffektivisering, dog ikke alltid på en måte som gavner kvaliteten på det endelige produktet. Det blir som å sammenlikne Kinesiske og Japanske biler...

Kina produserer jo nå også forresten Rolls Royce:

Kina-kopi av Rolls-Royce kan gå til retten - VG Nett om Bilutstillinger

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe
    Asiatiske du liksom.. 8) Da er amerikansk mann som har utviklet men produsert der..kanskje er deres flere hundre tusner forsterkere og laget i kina eller til å med Taywan
    Så du kjøpte forsterkeren fordi kretsen er tegnet av en amerikaner?

Hva er forresten galt med Taiwan?

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre ikke nok tyngde til å diskutere på et teknisk grunnlag enda. Det de fleste før øvrig tilsynelatende er enige om er at rørforsterkere har en mer "organisk" klang. Det er også en tendens til at jo dyrere en transistorforsterker er, jo mer "rør" låter den. I mine øyne taler det faktum for seg.

Personlig foretrekker jeg "rørlyd" utelukkende på grunn av den herlige klangen. Spesielt mellomtone- og diskantområdet har en spesiell følelse over seg som jeg har til gode å høre på transistorforsterkere til sammenlignbar pris.

Det er vanskelig å oppnå like høy utgangseffekt med en rørforsterker som en transistorforsterker, men kombinert med noen supereffektive hornhøyttalere tror jeg man kan oppnå absolutt høyt nok lydtrykk for de fleste

Harald

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det..men en god forsterker takler alt, selv om den kanskje ikke er oppfunnet enda..skjønner du no kor eg vil hen?
    Forsterkeren skal ikke takle musikkgenre, den skal drive høyttalerne. Det er anlegget som skal takle ulike musikkgenre.

Rørforsterkere taper som regel på at de har for lite effekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Det er også en tendens til at jo dyrere en transistorforsterker er, jo mer "rør" låter den.
    Jo bedre en transistorforsterker er jo mer minner den om en veldig god rørforsterker. MEN jo bedre en rørforsterker er, jo mer minner den om en veldig god transistorforsterker.

Dette er betegnende, det viser klart og tydelig at teknologien ikke er så vesentlig, det er kvaliteten på det ferdige produktet som er interessant.

De som foretrekker det ene eller det andre gjør det gjerne fordi de foretrekker svakhetene til den ene teknologien fremfor svakhetene til den andre, og de har slått seg til ro med at de må leve med en av delene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEQ til 40000.- eller noe for og få godlyden!!!
    Av alle de anleggene jeg har hørt, spesielt de med horn og rør, så ville en EQ til under 1500kr kunnet tilføre anlegget mer positivt enn negativt i over 90% av tilfellene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lager man egentlig tungdrevne høytalere?
    Fordi man ikke kan oppnå uendelig høy følsomhet uten at man får en haug med resonanser på kjøpet. Forøvrig er det gjerne impedanskurven og ikke følsomheten som bestemmer om en høyttaler er tungdreven. De fleste skikkelig gode høyttalere er til en viss grad en utfordring for mange forsterkere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Man bør vel ha i mente at 4-5 watt egentlig er ganske så høyt i et normalt rom.
    Det har du selvsagt rett i. Men hva om man får en transient på 12dB, hvilket ikke er spesielt mye selv på en god innspilling, da må man ha ha 80W. Skal man i tillegg ha et headroom på 6dB (det bør man ha) så er vi oppe på 320W.

Til sammenlikning vil en 40W forsterker med 6dB headroom (10W) og 12dB transienter gi rett over en halv watt i normale partier, tilsvarende 84dB på en høyttaler med gjennomsnittlig følsomhet. Da kan man glemme å spille av skikkelig dynamiske innspillinger.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De som foretrekker det ene eller det andre gjør det gjerne fordi de foretrekker svakhetene til den ene teknologien fremfor svakhetene til den andre, og de har slått seg til ro med at de må leve med en av delene.
    Det synes var veldig godt sagt/skrevet Snickers
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du selvsagt rett i. Men hva om man får en transient på 12dB, hvilket ikke er spesielt mye selv på en god innspilling, da må man ha ha 80W. Skal man i tillegg ha et headroom på 6dB (det bør man ha) så er vi oppe på 320W.

Til sammenlikning vil en 40W forsterker med 6dB headroom (10W) og 12dB transienter gi rett over en halv watt i normale partier, tilsvarende 84dB på en høyttaler med gjennomsnittlig følsomhet. Da kan man glemme å spille av skikkelig dynamiske innspillinger.
    Nå er det vel en ganske flytende watt ytelse på mange forsterkere i forhold til det de er opgitt med. Tenker da på f.eks evnen til å dobble ut effekten ved halvering av motstanden i lasten, samt at forsterkeren gjerne kan levere mere watt i korte perioder pga ladningen i kondensator bankene osv.

Det er vel sånn sett ikke så lett å bedømme en forsterker bare utifra en watt angivelse med en % forvrenging i 8 ohm.

Edit: De fleste Rør forsterkere er vel litt forskjellige angående dette med watt angivelse i forskjellige høytalere angitt med forskjellige nominelle impedanser. Til forskjell fra transistor forsterkere uten audio transformatorer, velger man for rør forsterkeren forskjellige viklinger utifra høytalerne som kobbles opp, slik at man gjerne får samme watt overføringen uavhengig om høytaleren er på typisk 4 eller 8 ohm.

Det regnestykket du viser til ellers snickers, er nok riktig i teorien men kan nok fungere veldig ulikt i praksis med forskjellige produsent filosofier osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Nå er det vel en ganske flytende watt avgivelse på mange forsterkere i forhold til det de er opgitt med. Tenker da på f.eks evnen til å dobble ut effekten ved halvering av motstanden i lasten, samt at forsterkeren gjerne kan levere mere watt i korte perioder pga ladningen i kondensator bankene osv.

Det er vel sånn sett ikke så lett å bedømme en forsterker bare utifra en watt angivelse med en % forvrenging i 8 ohm.

Det regnestykket du viser til her er nok riktig i teorien men kan nok fungere veldig ulikt i praksis.
    Jeg vil vel heller si at de færreste lyver på akkurat de tallene, i hvertfall så mye at det betyr noe, og at regnestykket er helt presist, også i praksis. Imidlertid kommer det to andre betydelige forskjeller inn i bildet. Den ene er hvordan forsterkeren yter i en reaktiv last. En tungdrevet høyttaler har en vanskelig reaktiv last og vil dermed gi de fleste forsterkere vanskeligheter med å levere oppgitt effekt. En annen ting er at rør typisk begynner å forvrenge mye 3. harmonisk et stykke før klippegrensa. Dette er det samme som dynamisk kompresjon. Gitt at man har en kompresjon på opp til 6dB innenfor de øverste 6dB av forsterkerens maximale effekt. Da vil det oppleves som om man har 12dB å gå på, ikke 6dB som er det faktiske tallet. Man vil jo bare komprimere transientene og ikke de svakere detaljene.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det synes var veldig godt sagt/skrevet Snickers
    +1

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er at rør typisk begynner å forvrenge mye 3. harmonisk et stykke før klippegrensa. Dette er det samme som dynamisk kompresjon. Gitt at man har en kompresjon på opp til 6dB innenfor de øverste 6dB av forsterkerens maximale effekt. Da vil det oppleves som om man har 12dB å gå på, ikke 6dB som er det faktiske tallet. Man vil jo bare komprimere transientene og ikke de svakere detaljene.
    Ja, så myten om at små rørforsterkere er "detaljerte" stemmer på en måte, i den form at den får frem de svake detaljene ved å klippe de høyeste transientene (dynamisk kompresjon). I kombinasjon med en del harmoniske forvrengning, kan det godt tenkes at lyden oppfattes som detaljert og organisk.

Det ikke jeg forstår er hvordan disse egenskapene kan summeres opp som mer naturlig og ekte lyd. Greit at man foretrekker den type farging/"krydder", men det kanskje samtidig greit å kalle en spade for en spade.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med ubetydelige småprodusenter som B&W, Wilson, Focal, Dynaudio... De teller vel ikke de? :roll:

Forøvrig interessant å registrere at du har bedre basskontroll enn stort sett alle andre. Greit å legge lista når du skal fortelle folket om de faktiske forhold.
    er det ingen av de produsentene du nå nevner som matcher rørforsterkere! det er en sterk påstand ihvertfall.
    Hvis du ser hvilke høytalere jeg har så behøver jeg ikke forsvare det med bass,det startet med at man ikke ville innse at jeg får bedre bass med min rørforsterker enn de transistor forsterkerne jeg har testet og jeg er vel ikke alene i verden om og mene at Klipsch Heritage serien trives best med rør!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Opprinnelig skrevet av Snickers-is

vi er vel enig i at ting må matches.jeg har som sagt 40watt til rådighet og jeg tror jeg kan skilte med helt rå dynamik

Side 108 av 153 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 148 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •