Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 107

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 107 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 127 137 147 ... SisteSiste
Viser resultater 2,121 til 2,140 av 3050
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nåå..hehe en god forsterker spiller bra på ALT !!! måtte få det ut eg og..:-D Eg meiner det..en god en bør spille bra på alt.
    Nei, her misforstår du noe vesentlig innen den audiofile verden, og hopper elegant bukk over hele konseptet rundt matching. Forsterker og høyttaler må alltid matches for å sikre optimalt samspill.

Dette gjelder økonomi-oppsett så vel som det ypperste high-end.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Hva med hybrid forsterkere da, det beste fra to verdener. Må jo være det mest geniale som fins.

Sitter på en liten Trends PA-10 med rør i pre delen og transistor i effekt delen på et sett med AKG 701, dette er referansen min til musikk og er kjempe fornøyd med den.

Tenkte å utvide mitt stueanlegg med noe lignende, gjerne bruke denne Trends PA-10 som pre, og en klasse D effekt. Sadser på å få varm å god lyd med trøkk og kontroll.

Andre her som har lignende oppsett å er fornøyde ? Eller kjører hybride forsterkere ? Og er dette det beste fra to verdener eller har det sine negative sider også ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer Dogge sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    For undertegnede er det i allefall temmelig surt å leve i visshet om at man har kastet bort flere hundre tusen rett i dass, og er i ferd med å gjøre samme tabbe nok en gang i overskuelig fremtid.....
    Hahaha...
    Og så lærer vi jo ALDRI heller, så håpløse som vi er.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cobalt
    når ferien er over så sitter jeg hjemme med Primare spa21, copland cta 405, music angel el34 og KT88... skal nok få testa alle 4 til det ytterste med både b&w 683, klipscher og dynaudio.. :-D
    blir spennende å høre hvordan disse 4 driver samme høyttaler!
    Ja serdeles intresert i å få høre fra deg etter testen.. :-D
    Kjempe intresant.. 8)

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe
    Asiatiske du liksom.. 8) Da er amerikansk mann som har utviklet men produsert der..kanskje er deres flere hundre tusner forsterkere og laget i kina eller til å med Taywan
    hehe 90% av de kjente produsentene produserer elektronikken sin i kina eller lign

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, her misforstår du noe vesentlig innen den audiofile verden, og hopper elegant bukk over hele konseptet rundt matching. Forsterker og høyttaler må alltid matches for å sikre optimalt samspill.

Dette gjelder økonomi-oppsett så vel som det ypperste high-end.
    Vet det..men en god forsterker takler alt, selv om den kanskje ikke er oppfunnet enda..skjønner du no kor eg vil hen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det..men en god forsterker takler alt, selv om den kanskje ikke er oppfunnet enda..skjønner du no kor eg vil hen?
    skjønner ikke helt for min del.. for den forsterkeren du er ute etter kommer til å koste mere enn disse "billige" 100 000kr stereoene du ikke liker..

f.eks. så har hegel h200 og primare spa21 forskjellige lydsignaturer og den ene passer, iallefall etter min smak, en type høyttaler bedre enn den andre.. det du er ute etter blir jo nesten som at alle fabrikanter putter sin forsterker inn i en kjempeforsterker.. så får du velge Hegel med 1 knapp, Music angel med en annen knapp, yamaha med 1 etc etc.. hvis du skjønner hvor jeg vil hen!? er litt overtrøtt så mulig jeg ikke skjønner dette imorgen

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Hei !

Hva med hybrid forsterkere da, det beste fra to verdener. Må jo være det mest geniale som fins.

Sitter på en liten Trends PA-10 med rør i pre delen og transistor i effekt delen på et sett med AKG 701, dette er referansen min til musikk og er kjempe fornøyd med den.

Tenkte å utvide mitt stueanlegg med noe lignende, gjerne bruke denne Trends PA-10 som pre, og en klasse D effekt. Sadser på å få varm å god lyd med trøkk og kontroll.

Andre her som har lignende oppsett å er fornøyde ? Eller kjører hybride forsterkere ? Og er dette det beste fra to verdener eller har det sine negative sider også ?
    Virker jo serdeles intresant..kan noen bygge om min MA til forforsterker og gi meg en god pris på en klasse D på tja 2x500 W???

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dogge
    Hahaha...
    Og så lærer vi jo ALDRI heller, så håpløse som vi er.
    hehe..er vel det som gjer det litt gøy og.. :-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare få frem det at når jeg diskuterer i denne tråden så snakker jeg selvfølgelig om matching,er 100% sikker på at min cayin forsterker ikke vil klare og drive feks et par kappa 9.2 men da er det jo greit at jeg får ennå bedre lyd med et par høytalere med meget høy følsomhet.Hvorfor lager man egentlig tungdrevne høytalere?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    .....og da er det jo bra og tenke på at asia er verdensledende innen elektronikk ikke sant!
    Ref. din tidligere uttalelse om Klipsch og nå asiatiske forsterkere; velger du alle dine komponenter i ditt oppsett basert på salgstall?

Asiatiske fabrikker er flinke til å produsere kvantum og holde prisene lave med barnehender som jobber 24/7, og det er også grunnen til at de er verdensledende (dette gjelder ikke bare elektronikk, men også klær m.m.) Men når det gjelder konstruksjon/design og kvalitetskontroll har de ikke samme rykte på seg som vestlige produsenter. Ikke rart heller, da asiatere generelt har et noe mer avslappet forhold til kvalitet og fabrikkene der borte stort sett styres med jernhånd av økonomer som bruker bruker 4 desimaler bak komma, selv når de regner med Yen. Jeg ville personlig ikke brukt "Made in Taiwan" som noe kvalitetstempel alene - meg om det....

Men at en del av det som kommer fra Asia gir mye for pengene er utvilsomt. Dette gjelder også forsterkere, kanskje spesielt i klassen 2-10k.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva dere måtte finne på å spille musikk på,så er det vel et vesentlig moment når det kommer til basskontroll,hvor høyt man pleier å spille.
    Man bør vel ha i mente at 4-5 watt egentlig er ganske så høyt i et normalt rom.
    Likevel må jeg vel si meg enig i at selv om ikke lydnivået ikke er veldig høyt til vanlig,så høres det likevel ganske så godt om "bunndraget i bassen er på plass.Det tenderer absolutt dit at strømsterke forsterkere har bedre kontroll på "bunndraget"/basskontrollen selv på lave nivåer.
    Faktisk så mener jeg at det nesten er mer vesentlig hvordan et anlegg gjengir musikk på et lavt nivå,enn på et høyt.Dette både når det gjelder bass,mellomtone og diskant.
    Det er et kvalitetsstempel om alt er til stede i lydbildet selv om lydnivået er på et minimum.Vil med dette ikke ta stilling til hva som på død og liv er best av rør/trans.Til det har jeg hørt for lite på rør.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En forsterker vil aldri være optimal på alt, nettopp fordi ingen høyttalere er like.

Teknisk sett er det mulig å lage en svært god forsterker (lav THD, god frekvensgang, høy dempningsfaktor, mye effekt, høy S/N ratio etc etc), men at den vil passe til alle høyttalere, rom og preferanser er ikke mulig.

Det er der DEQ kommer inn og kokken kan utføre magien sin med kniv og krydderbøsse.....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. din tidligere uttalelse om Klipsch og nå asiatiske forsterkere; velger du alle dine komponenter i ditt oppsett basert på salgstall?

Asiatiske fabrikker er flinke til å produsere kvantum og holde prisene lave med barnehender som jobber 24/7, og det er også grunnen til at de er verdensledende (dette gjelder ikke bare elektronikk, men også klær m.m.) Men når det gjelder konstruksjon/design og kvalitetskontroll har de ikke samme rykte på seg som vestlige produsenter. Ikke rart heller, da asiatere generelt har et noe mer avslappet forhold til kvalitet og fabrikkene der borte stort sett styres med jernhånd av økonomer som bruker bruker 4 desimaler bak komma, selv når de regner med Yen. Jeg ville personlig ikke brukt "Made in Taiwan" som noe kvalitetstempel alene - meg om det....

Men at en del av det som kommer fra Asia gir mye for pengene er utvilsomt. Dette gjelder også forsterkere, kanskje spesielt i klassen 2-10k.
    Du har ikke fått med deg at de fleste "highend" anlegg her på forumet er produsert i asia!!!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEQ til 40000.- eller noe for og få godlyden!!!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lager man egentlig tungdrevne høytalere?
    Jeg har hørt mange lettdrevne høyttalere, men samtlige av de som har brent seg fast i hjernen min som noe av det beste jeg har hørt uansett pris har ligget på rundt 90db i følsomhet.

Og selv om en høyttaler har oppgitt 100db følsomhet, sier det lite om hvordan den oppfører seg over hele frekvensområdet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke fått med deg at de fleste "highend" anlegg her på forumet er produsert i asia!!!
    Jeg vet ikke hva du legger i "high end" med gåseøyne. Men det er klart mye elektronikk blir satt sammen der nede, kanskje da spesielt prefabrikerte printkort som blir satt sammen i vesten. Men da er det gjerne designet i vesten, kvalitetskontrollen gjøres i vesten og selve sammensetningen gjøres i vesten.

Mange av disse vestlige produsentene har også egne fabrikker i østen, med egne ansatte som overvåker produksjonen og sørger for kvalitetskontrollen. Slike fabrikker kan overhode ikke sammenlignes med den typen der asiatere står for alt fra A til Å.

Det har faktisk vært tilfeller der produsenter har flyttet produksjonen tilbake til vesten, til tross for at de har hatt egne folk på stedet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DEQ til 40000.- eller noe for og få godlyden!!!
    Finnes produkter til langt lavere priser enn det der.

Flere på forumet her som har gode erfaringer med selv enkle receivere. Selv et oppsett med det langt mer avanserte Audiolense trenger ikke koste mer enn 10k.

Det er en utopi å tro at man sitter med optimal lyd uten å ta tak i akustikk og/eller kjøre noen digitale korrigerer for å korrigere mot rom og personlige preferanser. Desverre krever det ofte en del i form av kunnskap og også litt av lommeboken, og da er det lett å fnysa av det som unødvendig - gjerne mens man sitter med begge beina godt plantet i kabelhengemyra.

For å holde det noenlunde til topic, som som nevnt tidligere, slike tiltak krever ofte at man har litt å gå på ift. headroom. Også en fordel at anlegget er tunet mot det nøytrale.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at kontroll betyr at en forsterker må takle laster.
    Min rør-forsterker har bedre kontroll i bassen enn det eg har hatt i hus også bedre en Classe som eg har skrevet før. Spiller og bedre over hele fjøla.
    Så sånn er no da uansett watt på den Classe forsterkeren.
    Eller var vi tre, inkludert eigaren av Classe noen tosker, når vi hørte MA spilte ringer rundt Classe som mer lå i bakgrunne å spilte under et teppe liksom.???
    Så jeg er en idiot, og rørforsterkere har bedre basskontroll enn transistorforsterkere siden 3 personer var enige om at en spesifikk rørforsterker passet bedre enn en spesifikk transistorforsterker i et spesifikt oppsett?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den Parasounden jeg siktet til er vel en ganske så kraftig forsterker i forhold til min cayin,det samme med jungson blokkene både i watt og strømstyrke så det må vel da bety at vi lyver.
    snickers og resten av "ekspertene her inne må jo ty til all mulig digital korrigering for å få anleggene sine til og låte noe lunde brukbart og de har jo rett mens vi har feil
    Så vi benytter korreksjon fordi vi ikke har skjønt at vi kunne brukt rørforsterker i stedet?

BTW, var det ikke du som etterlyste en nyansert og fredelig debatt? Var det at tråden burde domineres av "rettroende" du egentlig mente?

Side 107 av 153 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 87 97 103 104 105 106 107 108 109 110 111 117 127 137 147 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •