Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 105

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 105 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 101 102 103 104 105 106 107 108 109 115 125 135 145 ... SisteSiste
Viser resultater 2,081 til 2,100 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hvorfor er det dumt og useriøst å bortforklare det med fantasi når det er opplest og vedtatt at hjernen har stor evne til å dikte opp forskjeller i denne type situasjoner (når du bytter ut komponenter og vet at de er byttet) ?

Jeg vil heller si det er dumt og useriøst å ignorere placeboeffekten.

Det er ikke kategorisk slik at alle forskjeller man hører utenfor blindtester er fantasi og innbilning, men det er sterk sannsynlighet for at de eventuelle forskjeller som oppleves blir forsterket av andre inntrykk og hodet ditt - av og til i så stor grad at man faktisk opplever forskjeller som ikke finnes.

Dette er ikke useriøst eller dumt, men fakta. La oss si du (eller jeg) hører forskjell mellom to komponenter utenfor en korrekt gjennomført blindtest, og forskjellen ikke kan reproduseres i en blindtest, og ei heller med et måleapparat. Hva er da mest sannsynlig?

A) At det ikke er noen forskjell

B) Det er en forskjell, men du er bare i stand til å høre den når du kan se produktene du lytter til, og det finnes ingen måleinstrumenter som kan måle forskjellen

Jeg mener A, men du står jo fritt til å mene B.

Vil understreke at jeg ikke forsøker å være spydig her, og det er flott at du er engasjert i en hobby du trives med. Jeg er sikker på at du over tid vil få enda mer glede av den (og få mer ut av pengene dine) hvis du er litt mer kritisk til hva som reelt gir deg økt lydkvalitet, og hvordan du på en noenlunde nøytral måte kan vurdere forskjellene som oppstår (eller ikke) når du gjør endringer eller bytter komponenter.
    Mener A eg og så klart. Men vis f.eks flere enn 1 person høre forskjell i en blindtest så er det som eg vil frem til.
    Men er jo berre synsing fra min side, men virker som en meget fornuftig synsing.
    Ellers enig med deg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg må si jeg ikke helt skjønner denne iboende skepsisen til målinger og ingeniører?
    ...spør de som blir tatt i fartskontroll og som er 100% sikre på at de ikke har kjørt for fort - hehe

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha kartlagt sin egen hjernes placebo, og ikke minst funnet tydelige eksempler på at den kan spille en selv noen betydelige puss kan man nesten bare glemme å vurdere lydkvalitet med ørene for så å bruke dette til å veilede andre.

Forøvrig er det så langt ikke påvist hørbare effekter som ikke kan måles.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nei har ikke noe å vise til.
    Fordi når en hører forskjell og så sies det at nei det kan ikke måles, så da er det ikke forskjell..Men da er forskjell.. det kan ikke bortforklares med dårlig hørsel eller fantasi..da blir for dumt og useriøst å sei.
    Med hvilken rett hevder du at mine utsagn er dumme og useriøse?

Det ER mulig å måle hørselen, med blindtester. Kanskje liker du ikke at disse eksisterer, men nå er du gjort oppmerksom på dem. Jeg håper at dette gir deg lyst til å sette deg mer inn i ting, og kanskje lære noe nytt om egne evner.

Det er skrevet tykke bøker om hvordan personer reagerer på lydstimuli i forskjellige situasjoner. Disse er sammenlignet med det medisinerne kan fortelle oss om fysikken i øret. Fantastisk nok så er det relativt godt samsvar mellom disse.

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Uten å ha kartlagt sin egen hjernes placebo, og ikke minst funnet tydelige eksempler på at den kan spille en selv noen betydelige puss kan man nesten bare glemme å vurdere lydkvalitet med ørene for så å bruke dette til å veilede andre.

Forøvrig er det så langt ikke påvist hørbare effekter som ikke kan måles.
    Kan ikke kun måle seg til god lyd, da hadde jo alle hatt samme lyd da.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei selfølgelig kan man ikke bare måle hvis man skal komme frem til god lyd.

God lyd er vel pr. definisjon noe man må involvere hørselen og sine følelser og prefferangser med å bedømme. Et måleinstrument kan ikke måle hvordan du klarer å nyte musikken til en bestemt artist som du liker.

Det vi diskuterer her er vel de utsagnene om at det ikke går ann å måle alt som hørselen klarer å høre, og det er vel en litt annen ting.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tilbake til rør, A/B og D

Men dette med å få da til i ei stue..
    Er det noe fordeler/ulemper med rør, A/B og D??????
    I utgangspunktet så må man vel velge det utstyret som man synes passer best sin egen musikk, lyttemessige og kanskje teknologiske smak....

Valg av høytalerene er vel også en meget viktig faktor i et slikt regnestykke, både for effekt forsterkeren sin del, men også musikk smak, størrelsen på rommet de skal stå i osv.

Hører man mye på musikk som skal fremføres med mye bass og mange dB, velger man f.eks en forsterker med mange watt, høytalere med stor følsomhet, membran flate i bass området osv. Da er vel klasse A/B og D ganske hete kandidater.

Snakker man om et anlegg som introduserer rom korreksjon, og man ønsker å øke enkelte frekvensers dipper og redusere topper osv, dvs at man kan ønsker å øke flere dB i enkelte bass frekvenserer, da er vel også det å velge en forsterker som gir nok effekt og headroom en viktig faktor.
    Rør forsterkere blir vel fort meget dyre hvis man skal opp noen hundre watt, og da er vel også klasse A/B og D ofte litt bedre kandidater.

Liker man horn høytalere eller små 2 veis stativ høytalere må moderate lydtrykk, kan f,eks en 9w rørkonstruksjon være mer veien å gå. Synes ellers at din kombo med MA og Triangle Altea EX, virker vel som en ganske fornuftig kombinasjon det også, men regner ikke med at du hovedsakelig hører på Transe musikk og ønsker å kunne spille med 120-130dB lydtrykk i et 100m2 lytterom. Det handler vel hovedsakelig om riktig matching. :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke noe å vise til.
    Fordi når en hører forskjell og så sies det at nei det kan ikke måles, så da er det ikke forskjell..Men da er forskjell.. det kan ikke bortforklares med dårlig hørsel eller fantasi..da blir for dumt og useriøst å sei.
    Jeg er enig i at det er useriøst å avfeie forskjeller som er framkommet gjennom lytting som umulige å måle når man ikke kjenner oppsettet som forskjellen skal forekomme i. Det er klart at forskjellene oppleves som reelle. For en vanlig forbruker er det ofte alt som behøves når man skal vurdere utskiftninger i eget anlegg.

Men om man skal si noe generelt om de ulike lydmessige egenskapene ved ulike teknologier, så må man utelukke forventningseffekter. Man må også undersøke tilstrekkelig mange ulike representanter for den aktuelle teknologien i ulike settinger (ulike anlegg og lyttere) for å kunne si noe generelt.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Jeg klarer meg med 40 rørwatt,spiller for hele bygda hehe
    det som er rart med høy følsomhet er at jeg nå har mer kontroll i bassen enn med mine strømsterke klasse A monoblokker!
    Et forsterkersett på 70kg!!!

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, med LaScala hadde du greid deg med langt lavere effekt :-D MEN selvfølgelig en som kan levere strøm.... Det berømte ordtaket fra MR. Klipsch himself.:Nå trenger vi bare en god 5 Watter :-D .

Men tilbake til topic ; Har etter beste evne prøvd å følge med på denne tråden og savner fortsatt litt kjøtt på beinet vedr. hva som er best ?
    Min ringe konklusjon så langt er at ingenting er "best" det går hele tiden på personlige preferanser og "obskure" :-D målinger.

JanE : Har kikket gjennom prosjektene dine, er skikkelig imponert :-D Det som da blir spm. Hvilket "lydideal" er det du bestreber ? Og hvilke høytalere er du foretrekker til dine konstruksjoner ?

Må inrømme at jeg fortsatt er nyskjærrig på rør selv om MA var en skuffelse sammen med Heresy

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Jeg klarer meg med 40 rørwatt,spiller for hele bygda hehe
    det som er rart med høy følsomhet er at jeg nå har mer kontroll i bassen enn med mine strømsterke klasse A monoblokker!
    Et forsterkersett på 70kg!!!

Ja det er det som er det merkelige - en god rørforsterker synes å gi mer kontroll i bassen enn store transistor-forsterkere. Jeg opplever det samme med Music Angel KT88. Så lenge man gir den en høyttaler den kan mestre. Og disse Klipsch er ihvertfall mer enn følsomme nok til rør. De dyre store Klipsch er jo født til rør.

Ellers vil en rørforsterker ha lyd etter hvilke rør man setter i den, så en generell uttalelse er umulig - den må beskrives sammen med en liste over rørene som sitter i. Særlig små-rørene. Og mener man en annen lydtype ville foretrekkes må man sette andre rør i.

På din Cayin A88T vil du jo kunne veksle mellom nyere kinesiske rør og de gamle NOS-typene fra 50-tallet. Det kan slå kraftig ut. Kjører du den i triode eller pentode (ultralineær) ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig å ikke forveksle forvrengning med kontroll.

Watt og dempningsfaktor forandrer seg ikke selv om det stikker et par vintage lyspærer opp av chassiet. 1 watt RMS er 1 watt RMS uansett teknologi.

Når det gjelder følsomhet så er det vel bare en måling gjort ved en gitt frekvens, og forteller derfor ikke hele historien. Mange høyttalere som kanskje ser latterlig lettdrevne ut i utgangspunktet, kan ha stor fordel av en forsterker med god kontroll.

For noen virker det nesten som det er en fordel med lite watt. Det er selvfølgelig helt feil, dvs. om det ikke er 2. harmoniske forvrengning man er ute etter da - DET får man ikke med en overdimensjonert amp.

Jeg har forøvrig aldri sett noe dokumentasjon på at små rørforsterkere skal ha noe bedre kontroll på bassen enn store transistorforsterkere, snarere tvert i mot (!). Men noen kan kanskje vise til noen referanser som støtter under på påstandene?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det er viktig å ikke forveksle forvrengning med kontroll.

Watt og dempningsfaktor forandrer seg ikke selv om det stikker et par vintage lyspærer opp av chassiet. 1 watt RMS er 1 watt RMS uansett teknologi.

Når det gjelder følsomhet så er det vel bare en måling gjort ved en gitt frekvens, og forteller derfor ikke hele historien. Mange høyttalere som kanskje ser latterlig lettdrevne ut i utgangspunktet, kan ha stor fordel av en forsterker med god kontroll.

For noen virker det nesten som det er en fordel med lite watt. Det er selvfølgelig helt feil, dvs. om det ikke er 2. harmoniske forvrengning man er ute etter da - DET får man ikke med en overdimensjonert amp.

Jeg har forøvrig aldri sett noe dokumentasjon på at små rørforsterkere skal ha noe bedre kontroll på bassen enn store transistorforsterkere, snarere tvert i mot (!). Men noen kan kanskje vise til noen referanser som støtter under på påstandene?
    Har kun testet mine la scala på JungSon klasse A blokker samt en Parasound 2500 tror jeg den heter og bassen blir strammere og gir litt mer punch på Cayin men er enig i at på mere tungdrevne høytalere så vil nok de 2 andre være et bedre valg!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til kjell

Kjører du den i triode eller pentode (ultralineær) ?
    På disco og lign så kjører jeg i ultra mens på musikk som katie malue,bochelli så kjører jeg i pentode som er litt mer tilbakelent og ikke rett i trynet.
    Ultra blir mer som og kjøre på loudness

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja det er det som er det merkelige - en god rørforsterker synes å gi mer kontroll i bassen enn store transistor-forsterkere.

Ja er enig med deg i det Kjell B.

Er også enig med mye av det HåkonN angir her, men det er vel andre faktorer enn bare 2 harmonisk forvrengning man har med å gjøre her.

Synes også er litt merkelig med at det virker som at en god rørforsterker med lav watt angivelse synes å gi mer kontroll i bassen enn store transistor-forsterkere. Men er usikker på om det er en helt riktig tolkning av hva som egentlig skjer. (her kommer en mulig ny feiltolkning fra min side...)

Ser man på en faktor som skal si litt om hvor god en forsterker er til å kontrollere lasten og gi ut strøm, har dette vel ofte med liten indre motstand i forhold til lastens motstand å gjøre, dvs dempningsfaktor. Dempningsfaktoren er vel ofte ikke så veldig høy for mange rørforsterkere med sine audio transformatorer på utgangen, og mye av kontrollen kommer vel ikke pga så veldig pga mulighet for like høye stømstyrker som en stor transistor konstruksjon.

Det som vel er litt av "hemmeligheten" tror jeg er at i drift vil det at rørene jobber med en høy spenning liten stømstyrke som blir transformert ned til en lavere spenning og høyere strømstyrke i utgangs transformatoren via magnetfelt og viklinger, bli en slags girkasse utveksling som gjør sitt til at rørforsterkeren blir litt mindre følsom for neggativ påvirkning fra høytalerene.

En annen effekt av utgangs audiotransformatorene er vel at de vil kunne vilke som en flaskehals for å oversette de store watt effektene ut hvis høytaler impedansen faller mye i enkelte frekvens områder, noe de mere direkte kobblede transistor forsterkerene ikke i samme grad har begrensinger for, hvorpå de derfor lettere tømmes for strøm.

Rør bass blir vel derfor litt mindre brutal og blir litt anderledes gjengitt enn Transistor bass, og det kan vel være noe av forklaringen på dette fenomenet at små rør forsterkere virker å ha god kontroll.

Utgansgtransformeren vil virke litt på samme måte som en motstand mot å overføre stor effekter fra utgangs rørene, samt vil virke som en bremse eller støtdemper mot bass element bevegelsen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    I utgangspunktet så må man vel velge det utstyret som man synes passer best sin egen musikk, lyttemessige og kanskje teknologiske smak....

Valg av høytalerene er vel også en meget viktig faktor i et slikt regnestykke, både for effekt forsterkeren sin del, men også musikk smak, størrelsen på rommet de skal stå i osv.

Hører man mye på musikk som skal fremføres med mye bass og mange dB, velger man f.eks en forsterker med mange watt, høytalere med stor følsomhet, membran flate i bass området osv. Da er vel klasse A/B og D ganske hete kandidater.

Snakker man om et anlegg som introduserer rom korreksjon, og man ønsker å øke enkelte frekvensers dipper og redusere topper osv, dvs at man kan ønsker å øke flere dB i enkelte bass frekvenserer, da er vel også det å velge en forsterker som gir nok effekt og headroom en viktig faktor.
    Rør forsterkere blir vel fort meget dyre hvis man skal opp noen hundre watt, og da er vel også klasse A/B og D ofte litt bedre kandidater.

Liker man horn høytalere eller små 2 veis stativ høytalere må moderate lydtrykk, kan f,eks en 9w rørkonstruksjon være mer veien å gå. Synes ellers at din kombo med MA og Triangle Altea EX, virker vel som en ganske fornuftig kombinasjon det også, men regner ikke med at du hovedsakelig hører på Transe musikk og ønsker å kunne spille med 120-130dB lydtrykk i et 100m2 lytterom. Det handler vel hovedsakelig om riktig matching. :-D
    hehe..nei, høy trance og dance blir mest på fest :-)
    Takk for det, det virker som en meget god kombinasjon. Spiller meget flott dynamisk osv.. høyt er det og på ca kl 10. Har ikke spilt høyere enda ivertfall, da det har gått mest i å lytte gjennom gamle cd samlingen. Mye der eg ikke har hørt ja.
    Men går det an å ha en forforsterker før MAèn? for å få fjernkontroll liksom..
    Og hva burde eg valgt da som ikke reduserer kvaliteten mikroskopisk en gang??

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg er enig i at det er useriøst å avfeie forskjeller som er framkommet gjennom lytting som umulige å måle når man ikke kjenner oppsettet som forskjellen skal forekomme i. Det er klart at forskjellene oppleves som reelle. For en vanlig forbruker er det ofte alt som behøves når man skal vurdere utskiftninger i eget anlegg.

Men om man skal si noe generelt om de ulike lydmessige egenskapene ved ulike teknologier, så må man utelukke forventningseffekter. Man må også undersøke tilstrekkelig mange ulike representanter for den aktuelle teknologien i ulike settinger (ulike anlegg og lyttere) for å kunne si noe generelt.
    Jepp, da er vi enig 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan fint måle seg frem til god lyd. Problemet er at man ikke kan oppnå i praksis det man gjerne skulle, så man må velge hvilke kompromisser man skal inngå. Det er dermed også et spørsmål om hvilken filosofi man har, hvilke kompromisser man velger å inngå.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man kan fint måle seg frem til god lyd. Problemet er at man ikke kan oppnå i praksis det man gjerne skulle, så man må velge hvilke kompromisser man skal inngå. Det er dermed også et spørsmål om hvilken filosofi man har, hvilke kompromisser man velger å inngå.
    Nja..mulig eg ikke forstår deg godt nok, men eg mener det må kontroll høres, deler som ferdig resultat. Dette i tillegg til måling.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja det er det som er det merkelige - en god rørforsterker synes å gi mer kontroll i bassen enn store transistor-forsterkere.
    Ja det er ikke alltid like lett å få folk til å forstå forskjellen på mye bass og basskontroll.

Side 105 av 153 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 85 95 101 102 103 104 105 106 107 108 109 115 125 135 145 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •