Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 103

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 103 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 99 100 101 102 103 104 105 106 107 113 123 133 143 ... SisteSiste
Viser resultater 2,041 til 2,060 av 3050
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Det er positivt feil. En gammeldags triode er et av de elementene innen elektronikken som har lavest forvrengning. Transistorer oppfører seg mer som tetroder/pentoder og er i utgangspunktet mer ulineare.

Jan E Veiset
    Da har disse ekspertene her feil da når dei seie det? Eg spør fordi eg ikke veit kem eg skal tro på. Men egne erfaringer så er lyden mer ekte på rør.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Min bror bor i santa monica,er musikk professor,har spilt i los angeles symfony orkester og spiller nå inn 2 stk jazz plater.Han spiller piano samt de fleste blåseinstrumenter men hans favoritt er for tiden saxofon.
    Han er også av den oppfatning av at rør er det nærmeste man kommer "ekte" lyd og at det gir en nærhet til musikken som bare rør kan men han spiller også stort sett på vinyl.
    Ja ikke overraskende..med tanke på det eg har hørt fra MA 8)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    No har ikke eg hørt andre rørforsterkere en MA, ivertfall som eg hugser. Kanskje den er så forbasket god, at hele forklaringen ligger der? Eg berre spør?
    Du har kun hørt en rørforsterker (og etter som jeg forstod kun en klasse D), og ut i fra det konkluderer med at rør er bedre enn transistor/klasse D? Det må jeg si er spenstigt.

MA har jeg hørt, og de fleste er vel enige i at den er god til prisen. Det er det også mange andre asiatiske forsterkere som er (også transistor). At den revolusjonerer den audiofile verden er derimot en uttalelse som er forbeholdt 2-3 brukere her inne.

Også det med at liker en rør best har en dårlig hørsel, for det er jo det du egentlig sier,
    Du leser mine innlegg som fanden leser bibelen. Det har jeg aldri sagt eller antydet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Du vil også finne nok av bevis på det motsatte. Og du trenger ikke dra helt til LA for å finne slike eksempler, flere musikere her og på HFS som tilsyntelatende foretrekker transistor.

Musikere har preferanser likt som alle oss andre. Det er ingen grunn til å anta at de som lever for å spille musikk har noe mer universalt "rett" enn de som lever for å høre på musikk.

En av de første innleggene i denne tråden viser også en rekke musikere som strøyk på blindtest der de skulle skille rør fra transistor, og det på en gitarforsterker som kanskje er en av de mest effektive måtene å få frem egenskapene til rør på. Så placebo og forventninger er like tilstedeværende for de bak instrumentene som de foran.
    Men da finnes det noen få gode forsterkere på e sider da liksom? 8)
    Blant anna den MA og McT og noen andre på den andre siden liksom 8) ???

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da finnes det noen få gode forsterkere på e sider da liksom?
    "Noen få" er dine ord. Men ja, det er/kan være relativt store variasjoner innen begge teknologier.

En påstand er derimot at det er vanskelig å i det hele tatt skille to ulike forsterkerteknologier eller forsterkere så lenge de ikke når sitt klippepunkt. Det finnes flere blindtester som støtter dette punktet.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kun hørt en rørforsterker (og etter som jeg forstod kun en klasse D), og ut i fra det konkluderer med at rør er bedre enn transistor/klasse D? Det må jeg si er spenstigt.

MA har jeg hørt, og de fleste er vel enige i at den er god til prisen. Det er det også mange andre asiatiske forsterkere som er (også transistor). At den revolusjonerer den audiofile verden er derimot en uttalelse som er forbeholdt 2-3 brukere her inne.

Du leser mine innlegg som fanden leser bibelen. Det har jeg aldri sagt eller antydet.
    1: Nja.. hørt mange på A/B og det er ikke få. På D er det ikke mange, 1-2 seriøse kjente i hi-end verden.
    Men utenom D så er den ene rørforsterkeren MA bedre enn alt annet eg har hørt, med forbehold om et dyrt oppsett til Electrocompaniet som kan vere like god 8) Men det var så lenge siden.

2: Nei du har vel ikke sagt det, men andre har det.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Noen få" er dine ord. Men ja, det er/kan være relativt store variasjoner innen begge teknologier.

En påstand er derimot at det er vanskelig å i det hele tatt skille to ulike forsterkerteknologier eller forsterkere så lenge de ikke når sitt klippepunkt. Det finnes flere blindtester som støtter dette punktet.
    Jaja..litt flere en få da..
    Det beste ville vel vert å testet alle forsterkere på 3 tilfeldige gode høytalere og funne den beste, vis en fikk kåre noe best.

Nei det er bra det finnes mye å velge i, vi skal vere glad for det, det er helt klart.
    Men Takk til Dere her inne for at eg fikk komme inn i hi-end klassen. Fant to skatter, den MA og CD25.2 her, pga dere, så Tusen Takk !

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som du sier det er nok store/mange variasjoner på alle tre, rør,A/B og D.

Eg er ivertfall glad for å sluppet så billigt unna for god lyd. Trudde eg måtte langt høgre i pris for den lyden eg ville ha.
    Vert å hørt grådigt masse, da i A og A/B og 1 eler 2 i D, men ingen rør,da det aldrig har intressert meg. Trudde vel det var gammelt dritt og at det ikke låt så bra 8)
    Så da eg hørte den MA første gang så fikk eg litt bakover sveis.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har disse ekspertene her feil da når dei seie det? Eg spør fordi eg ikke veit kem eg skal tro på. Men egne erfaringer så er lyden mer ekte på rør.
    Eksperter meg her og eksperter meg der. Det finnes egentlig ikke så mange eksperter innen audioteknikk i Norge, vi har ingen tradisjoner for slikt. Etter krigen (siste verdenskrig) fantes det ikke en eneste lærebok på norsk om emnet. På den tiden fantes det vel Dansk, Tysk og Engelsk/Amerikansk litteratur.

Men OK, hvis du ikke aner forskjellen på trioder, tetroder/pentoder og transistorer så les deg opp på dette da før du starter å diskutere med meg.

Jan E Veiset

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksperter meg her og eksperter meg der. Det finnes egentlig ikke så mange eksperter innen audioteknikk i Norge, vi har ingen tradisjoner for slikt. Etter krigen (siste verdenskrig) fantes det ikke en eneste lærebok på norsk om emnet. På den tiden fantes det vel Dansk, Tysk og Engelsk/Amerikansk litteratur.

Men OK, hvis du ikke aner forskjellen på trioder, tetroder/pentoder og transistorer så les deg opp på dette da før du starter å diskutere med meg.
    Jan E Veiset
    Ok. så nå hevet du deg over meg? Eg vet litt om forskjellen, da eg har utdanning innen elfaget, (ikke lavstrøm)men sånn musikk/lyd messig så har eg ikke erfaring selv med å teste ut dette.
    Men ok, du skal få slippe å diskutere med folk med ører, så du får holde deg da til teorier..eller?
    Eg skal ikke vere til bry.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også det med at liker en rør best har en dårlig hørsel, for det er jo det du egentlig sier, eller det var vel noen andre som sa det til kjell og kanskje andre, blant annet meg mener eg å hugse.
    Jeg nevnte at det kanskje er en faktor med hørselens naturlige dempning når en ungdom og en eldre person skal høre og evaluere samme forsterker. Var en påpekning, men den ble vel moderert bort den kommentaren.

Men sånn generelt så er lyden subjektiv, så å diskutere hva du og jeg liker best er vel langt ifra topic i denne tråden. Det var vel meningen at man skulle diskutere forskjellene på de forskjellige amp konstruksjonene og hvilke konsekvenser dette har for lyden. Har selv vært inne på tanken å prøve en røramp, dette mest for nysgjerrighetens skyld. Vært artig å testen den som pre-amp og kjørt den på prosessorinngangen på Hegeln :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Jeg nevnte at det kanskje er en faktor med hørselens naturlige dempning når en ungdom og en eldre person skal høre og evaluere samme forsterker. Var en påpekning, men den ble vel moderert bort den kommentaren.

Men sånn generelt så er lyden subjektiv, så å diskutere hva du og jeg liker best er vel langt ifra topic i denne tråden. Det var vel meningen at man skulle diskutere forskjellene på de forskjellige amp konstruksjonene og hvilke konsekvenser dette har for lyden. Har selv vært inne på tanken å prøve en røramp, dette mest for nysgjerrighetens skyld. Vært artig å testen den som pre-amp og kjørt den på prosessorinngangen på Hegeln :-D
    Eg er en yngre person 8)

Var litt nyskjerrigeten som gjorde til at eg hørte min første rør,MA.

Ja det hadde sikkert vert knall..8) Skriv om det vis du gjer det da. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg er en yngre person 8)

Var litt nyskjerrigeten som gjorde til at eg hørte min første rør,MA.

Ja det hadde sikkert vert knall..8) Skriv om det vis du gjer det da. :-D
    Jeg og er en yngre person :-D

Har nettopp flyttet ut, og kjøpt stereo for en god del høvdinger, så må nok vente litt :-D Men det hadde utvilsomt vært fett.. Får håpe noen andre tester noe lignende før meg hehe...

EDIT: Men lyden ifra stereoen (transistor amp) er upåklagelig digg :-D Sitter å hører på HIM akkurat nå, så det er bare vellstand...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Jeg og er en yngre person :-D

Har nettopp flyttet ut, og kjøpt stereo for en god del høvdinger, så må nok vente litt :-D Men det hadde utvilsomt vært fett.. Får håpe noen andre tester noe lignende før meg hehe...

EDIT: Men lyden ifra stereoen (transistor amp) er upåklagelig digg :-D Sitter å hører på HIM akkurat nå, så det er bare vellstand...
    Hørte noe om Kjell her inne, holder på med noe slikt, med MA og en eg ikke husker merket på, men 2x500W trur eg den var på.
    Ja da er viktigast at lyden er flott, ikke ka som er inni eller ka da er lagd av.
    Har og nytt anlegg og da er så digg å høre :-D
    Natti..har en liten som våkner tidleg

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg vet litt om forskjellen, da eg har utdanning innen elfaget.
    Siden du er utdannet i dette så fortell litt om forskjellen mellom trioder, tetroder/pentoder og transistorer da vel.

Jan E Veiset

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det blir alt for enkelt å latterliggjøre de som har som interesse å lytte. Min erfaring er at noen er svært flinke til akkurat det.
    Jeg har som hobby å konstruere (rør)forsterkere og som kontroll bruker jeg av og til å låne ut forsterkerne til personer som du omtaler som Britney Spears. Det som imponerer meg er at noen er i stand til å høre forskjell på f eks noen få dB endring i NFB og gi konstruktive tilbakemeldinger på dette.

Jan E Veiset
    Og som du sier så kan Britney Spears slumpe til å si noe fornuftig om amerikansk politikk. Det kan tilogmed finnes en boyband-artist som genuint vet noe om amerikansk politikk.

Men dersom vi andre ønsker å lære noe ut fra deres betraktninger som gruppe så er signal-støyforholdet for dårlig, og man må bruke metoder for å evaluere utsagn og erfaringer opp mot reelle, kontrollerbare stimuli.

Jeg har aldri bestridt at det kan finnes personer med virkelig god hørsel i hifi-redaksjonene, bare at metodene deres aldri lar oss få vite om de virkelig har det, eller bare god fantasi.

Forøvrig så kan litteraturen vise til flere interessante eksperimenter hvor man lot "mannen i gata" gjøre samme lytte-eksperiment som f.eks musikere, lydteknikere, hifi-journalister etc. Før og etter en times trening i hva man skulle lytte etter. Det er ikke bare konstruktører og hifi-entusiaster som er opptatt av å finne "gullører" (ment i positiv forstand).

-k

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du er utdannet i dette så fortell litt om forskjellen mellom trioder, tetroder/pentoder og transistorer da vel.

Jan E Veiset
    Vis du er nyskjerrig så kan du søke på Wikipedia, så slipper vi å fylle opp sidene her.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jane er godt nok bevandret i rørenes verden til at han trenger å slå opp på wikipedia.... :wink:

@Lovemusikk Hadde du Fløtre sin bok på din pensumliste?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jeg tror jane er godt nok bevandret i rørenes verden til at han trenger å slå opp på wikipedia.... :wink:

@Lovemusikk Hadde du Fløtre sin bok på din pensumliste?
    Syns vel denne tråden er litt utenom det som var meininga, den har sklidd ut igjen.
    Så difor, Drar vi oss inn igjen no.
    Siden dere har peiling, så kan dere jo forklare fordeler og ulemper med dei tre forskjellige forsterker typene?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vis du er nyskjerrig så kan du søke på Wikipedia, så slipper vi å fylle opp sidene her.
    Etter å ha lest mange av inleggene til jane her inne i forumet i noen år nå, så har jeg også et inntrykk av at han ikke trenger en slik prinsipiell Wikipedia forklaring på triode, pentrode osv, som f.eks denne.

Er enig med deg i at det vil være i overkant å gå dypt inn i de forskjellige undergruppene i hver av de forsterker klassene denne tråden omhandler, men forstår samtidig hvorfor enkelte innlegg i denne tråden virker såpass provoserende og det i den forbindelse blir spurt om en slik teknisk forklaring.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 103 av 153 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 83 93 99 100 101 102 103 104 105 106 107 113 123 133 143 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •