Rørlyd, Transistorlyd og klasse D. - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 153 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 3050
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Jeg jobber til daglig med høyspent - kabler som fører hundrevis av ampere - med 10-tals kV - til og med her er ikke tiltrekningen mellom ledere noe problem. Har faktisk aldri hørt om problemstillingen i det hele tatt.

Tja, jeg mener jeg har hørt om det (høyspentlinjer) - ellers er det jo enkelt å demonstrere dette i fysikk-forsøk på skolen. Andre får bidra her.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor enkelte av dere som ikke var involvert i dette føler at det er viktig å diskutere den modereringen i denne tråden er over min fatteevne.
    fordi, HåkoN, du er moderator og har mulighet til å endre/slette andres innlegg - det er en mulighet som andre ikke har.

I en chitchat eller en personlig tråd så kunne jeg akseptert dette, men i en teknisk tråd synes jeg dette er uheldig. PM er også sendt deg om det.

Hvis du synes dette ikke er en uheldig dobbeltrolle, så er det over MIN fatteevne.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Er det tillatt med salgsannonser i alle trådene her ?

Kjell, den var undøvendig; med eller uten smilefjes.
    Link til eget salg i signaturen er utbredt her og spesielt hvis det er en annonse på AVtorget.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kjell, den var undøvendig; med eller uten smilefjes.
    Link til eget salg i signaturen er utbredt her og spesielt hvis det er en annonse på AVtorget.

OK, men helt sant - jeg lurte på om det er OK, a) til AV-torget, og b) til eksternt salgssted.

Det må jo være lov å spørre.

Edit: Spurte roffe og fikk svar at det ihvertfall er OK å linke til AV-torget. Da vet jeg selv en ting mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Man lærer jo mye innen faget elektromagnetisme og bølgeforplantning.. Men å koble alt inn i audioens verden blir noe helt annet. Men veldig interesant

Ja ikke sant ? Jeg synes dette er kjempespennende - og selv prøver jeg å forestille meg MULIGE fysiske forklaringer når jeg eksperimenterer med hifi-koblinger - det gjør det dobbelt moro å tenke på den måten.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...tror det enkleste i denne tråden er at trådstarter overlater modereringen til en av de øvrige moderatorene når noen ser ut til å reagere på dobbeltrollen - så er den saken ute av verden...

Det er samtidig imidlertid viktig å understreke at HåkonN ikke har pådratt seg rollen som moderator (som han for øvrig gjør GRATIS - et utelukkende personlig bidrag til vårt kjære AV-samfunn!) for å MISTE muligheten til å debattere. I visse diskusjoner, som denne, er det nok imidlertid en fordel at selve modereringen overlates til andre.

La oss - i begge "leire" - prøve å forholde litt takhøyde hva angår teknisk diskusjon - og IKKE på NOEN SOM HELST MÅTE - bevege diskusjonen i retning av person - men UTELUKKENDE sak.

Mitt ståsted må være her at det;

1. Er svært vanskelig å komme til "enighet" ettersom en del av grunnlaget for diskusjonen går på personlig smak og behag som det ofte kan være vanskelig å kartlegge på et godt vis skriftlig

2. Er vanskelig å "måle" og forklare utelukkende ved bruk av grafer osv., som en jo i utgangspunktet burde være positiv til hvis det først hadde vært mulig...

Jeg har jo selv "sett lyset" ved bruk av en rørbasert løsning (riktignok ultra Hi-End, 300k++), og vet jo at grafene ikke kan forklare hvorfor nettopp rør gir den karakteristikken den faktsik gir. Samtidig har jeg lyttet til digitale ICE-blokker og satt stor pris på den "guffen" et slikt system kan gjengi - spesielt morsomt på f.eks. heavy-metal, som jeg selv er glad i... Igjen vil jeg bare si her at smaken og bruken er som baken - så det en tråd som dette bør legge hovedfokus på er jo at folk prøver - så godt det lar seg gjøre - å både forklare bakgrunnen for sine meninger på et godt vis - og ikke minst forsøke å respektere andre folks meninger. Samtidig må det selvsagt være greit å sette spørsmålstegn og/eller grave i synspunkter som ser ut til å mangle eller inneha grunnlag som bør frem i lyset.

Jeg for min del har for liten erfaring til å kunne uttale meg på noe som helst bombastisk vis, men har da altså erfart rørlydens utrolige fortreffelighet, men har samtidig også en sterk preferanse for transistor og kraft til visse typer musikk...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...for øvrig er trådens emne svært spennende - så la oss gjøre ALT vi kan for å forholde denne tråden saklig - til stor nytte for de mange tusen som leser og ikke nødvendigvis kaster seg uti "stormen" og benytter nettopp de verdifulle bidrag dere eksperter kommer med i valget av forsterkerteknologi! Samtlige som har bidratt i denne tråden er blant landets mest kunnskapsrike - la oss også vise at vi er blant de beste til å debattere nettopp denne kunnskapen - dette tråden kan lett bli en viktig referanse i år fremover om vi holder nivået også retorisk!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    Selvfølgelig. Jeg har selv en av de mest avanserte rørtesterne på markedet, og kan gladelig plukke ut rør fra den betydelige samlingen min, måle opp to som måler helt likt, og påviselig fremvise vidt forskjellig lyd.
    Dette er også noe som går totalt mot det mange i målemafiaen mener, fordi rent teoretisk skal det ifølge deres doktrine være umulig at dette er tilfelle.

Problemet her er jo at DE klarer ikke å forklare hvorfor det er sånn, de forstår det ikke. Da kan det jo selvfølgelig ikke være mulig at to rør høres forskjellig ut
    Placebo effekt? Det er en effekt som langt i fra er ukjent. Blindtest er tingen for å påbevise om det faktisk er noen forskjell. Det er det ikke alle som ønsker å stille opp til..... Er vel noen som har fått seg noen a-ha opplevelser med blindtester i gjennom tiden!

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Mitt ståsted må være her at det;

1. Er svært vanskelig å komme til "enighet" ettersom en del av grunnlaget for diskusjonen går på personlig smak og behag som det ofte kan være vanskelig å kartlegge på et godt vis skriftlig

2. Er vanskelig å "måle" og forklare utelukkende ved bruk av grafer osv., som en jo i utgangspunktet burde være positiv til hvis det først hadde vært mulig...

Jeg har jo selv "sett lyset" ved bruk av en rørbasert løsning (riktignok ultra Hi-End, 300k++), og vet jo at grafene ikke kan forklare hvorfor nettopp rør gir den karakteristikken den faktsik gir. Samtidig har jeg lyttet til digitale ICE-blokker og satt stor pris på den "guffen" et slikt system kan gjengi - spesielt morsomt på f.eks. heavy-metal, som jeg selv er glad i... Igjen vil jeg bare si her at smaken og bruken er som baken - så det en tråd som dette bør legge hovedfokus på er jo at folk prøver - så godt det lar seg gjøre - å både forklare bakgrunnen for sine meninger på et godt vis - og ikke minst forsøke å respektere andre folks meninger. Samtidig må det selvsagt være greit å sette spørsmålstegn og/eller grave i synspunkter som ser ut til å mangle eller inneha grunnlag som bør frem i lyset.

Jeg for min del har for liten erfaring til å kunne uttale meg på noe som helst bombastisk vis, men har da altså erfart rørlydens utrolige fortreffelighet, men har samtidig også en sterk preferanse for transistor og kraft til visse typer musikk...
    Beste bidraget - etter min personlige mening - i denne tråden på mange sider. Det tvi holdes alt for mye på sin egene teorier og smaksans at man rett og slett setter på seg så feite skylapper at man ikke ser at andre kan ha andre preferanser enn en selv. Enkelte må nok gå i seg selv med et mer åpent sinn!

Personlig er jeg åpen for det meste, men blir faktisk litt tvilende i de tilfellene der tilhengerene nærmest fremstår som misjonærer og skal fortelle deg at min sti er den eneste rette sti - alt annet er en blindvei.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Er vel noen som har fått seg noen a-ha opplevelser med blindtester i gjennom tiden!
    Uff - aha opplevelser kan være smertefulle.

For noen år siden hadde jeg montert en flerpolet kraftig bryter mellom en pre/effekt (til 35k), en reciever (til 5k) og fronthøytalerene. Begge deler ble matet med samme dacen.

Dette for å kunne ha litt brukbar tokanals kvalitet og enkelt veksle til 5.1 for filmtitting.

Sammen med et par kompiser var vi så enige om det store løftet i lyden for pre/effekt komboen.

Dagen etterpå så jeg at jeg hadde vridd bryteren feil vei og vi hadde spilt med receiveren ops:

Nå spilte vi ikke særlig høyt, men allikevel.... :?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    fordi, HåkoN, du er moderator og har mulighet til å endre/slette andres innlegg - det er en mulighet som andre ikke har.

I en chitchat eller en personlig tråd så kunne jeg akseptert dette, men i en teknisk tråd synes jeg dette er uheldig. PM er også sendt deg om det.

Hvis du synes dette ikke er en uheldig dobbeltrolle, så er det over MIN fatteevne.
    Greit nok, jeg ser poenget med dobbeltrolle. Jeg lot meg provosere nok til å reagere når en person gjør sitt ytterste for å ødelegge tråden, samtidig som det raser på med personangrep og annet OT. Neste gang får jeg da overlate den rollen til andre, så vi slipper at noen andre reagerer på modereringen.

TOPIC: Påstanden er altså av enkelte at enkelte ting ikke kan måles, men det kan likevel høres. Dette er et argument som svært ofte går igjen i denne hobbyen, spesielt kanskje når det gjelder andre produkter enn akkurat forsterkere. Da har jeg et spørsmål i jakt på ny lærdom.

Eksisterer det noe som helst undersøkelser, dokumentasjon eller matriale som understøtter en slik påstand? Enten det er resultater fra blindtester, forskningsrapporter eller annet?

Mitt inntrykk er nemmelig at blindtester ser stadig ut til å gi oss overraskende resulater. Jeg har selv linket til en test tidligere i denne tråden der 11 musikere og 7 ikke musikere ikke klarte å skille rørforsterkere fra solid state, til tross for at det var ganske sterke meninger ang. dette på forhånd. På Hifi Sentralen ble det sendt ut en CD med en rekke innspillinger av MP3, ute av fase etc etc. Det var mer eller mindre et null-resultat, selv hos audiofile som i ganske heftige diskusjoner i forkant mente at MP3 skulle være den mest naturlige saken i verden å skille ut. Så har vi jo Mike Lavigne som har utstyr i millionklassen, og var en kabelentusiast i 10-15 år. Han fikk seg også en overraskelse for å si det pent. Poenget mitt er at det eksisterer et enormt antall ulike påstander innen audioindustrien, og svært mange av de kan ikke dokumenteres og de påstandene som ser ut til å være omstridt i forkant ser også ut til å slå negativt ut i blindtest. Placebo og forventninger ser ut til å ha en ganske ekstrem effekt i denne hobbyen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Uff - aha opplevelser kan være smertefulle.

For noen år siden hadde jeg montert en flerpolet kraftig bryter mellom en pre/effekt (til 35k), en reciever (til 5k) og fronthøytalerene. Begge deler ble matet med samme dacen.

Dette for å kunne ha litt brukbar tokanals kvalitet og enkelt veksle til 5.1 for filmtitting.

Sammen med et par kompiser var vi så enige om det store løftet i lyden for pre/effekt komboen.

Dagen etterpå så jeg at jeg hadde vridd bryteren feil vei og vi hadde spilt med receiveren ops:

Nå spilte vi ikke særlig høyt, men allikevel.... :?
    hehehe, fantastisk

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Får i løpet av sommeren høyttalere som sikkert kunne vært interesant til grunnlag for en liten test av forsterkere evn. forforsterkere. Det fine er at her hos meg står all elektronikk i et helt annet rom enn høyttalere, ergo er det lett å utføre blindtest også. Jeg bor forøvrig i Oslo, og er en racer på pulverkaffe.
    Er det rikshospitalet og NRK som har ekkofrie rom i Oslo? og NTNU i Trondheim?

Jeg er klar for å utforske rørforsterkere og audiofili på et tungt tungt nivå.

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo selv "sett lyset" ved bruk av en rørbasert løsning (riktignok ultra Hi-End, 300k++), og vet jo at grafene ikke kan forklare hvorfor nettopp rør gir den karakteristikken den faktsik gir.
    Det er jo åpenlyst for alle som har selv har lyttet at det er vesentlige forskjeller mellom forskjellige rør av lik spesifikasjon - disse kan også måles ut likt selv om de lyder forskjellig, og at moderator på forumet her (HåkonN) bruker flere dager på å fornekte dette er jo på grensen til hårreisende. Det kan jo faktisk finnes folk som vektlegger hans synspunkt siden han er nettopp moderator, og da blir denne typen villedende informasjon HELT FEIL i forhold til forumets virke, og det er rett og slett snakk om direkte misinformasjon.

Jeg synes det mest sjokkerende at vedkommende moderator fastholder sitt håpløse standpunkt selv etter at en annen moderator kommer inn og bekrefter at denne lydmessige forskjellen er faktum. Dette vitner om at vedkommende i liten grad er interessert i å tilegne seg ny informasjon om saken, og for å være helt ærlig virker det mest som at vedkommende moderator har et personlig oppgjør med brukeren Kjell B, noe han virkelig lar skinne gjennom i mange av postene i denne tråden.

Dersom det skulle være tilfelle at moderator HåkonN ønsker å bruke tiden sin på en vendetta mot Kjell B, hvor han søker å provosere mest mulig, gå på person i stedet for sak, og deretter slette nevnte brukers poster, så må det jo være en sak som tas opp til diskusjon blant de andre moderatorene på forumet, og så får de foreta en vurdering på hvorvidt denne personen er skikket til å være moderator.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ideal, det er ingen tvil om at HåkonN er både en skikket og god moderator her inne vi skal være svært glad for at vi har på laget. Synes videre du blander kortene litt; det er selvsagt helt i orden å mene at mye av forskjellene som diskuteres kan være placebo, jeg er selv åpen for at det kan være tilfelle i noen sammenhenger. Jeg har imidlertid selv, som mange andre, såpass selvtillit i mine vurderinger at jeg PERSONLIG ikke helt klarer å se for meg at en ikke skal kunne skille et avansert røroppsett fra transistor. Samtidig er min erfaring alt for dårlig på dette området, og for alt jeg vet kan mye av effekten jeg opplevde fra det Hi-End-røroppsettet som overbeviste meg vært selve kombinasjonen av utstyr - og ikke minst kan høyttaleren har mer av æren for lydgjengivelsen.

Det hadde vært veldig spennende å kjørt en skikkelig blindtest på et godt matchet røroppsett vs. et tilsvarende godt oppsatt transistor. Hvis det lar seg gjøre å finne en høyttaler som fungerer like godt på transistor som rør er jo det det beste selvsagt, slik at en kan eliminere den fra "ligningen" og dermed i stor grad utelukkende vurdere forsterkerteknologien... Flageborg - dette må jo være et glimrende prosjekt for Kringlyd! En trenger jo ikke kjøre noe superavanserte greier, hva med type MA vs. en forsterker i samme prisklasse, der en spiller et angitt reportoar som folk - uten å vite hva en lytter til, kommenterer?

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideal, det er ingen tvil om at HåkonN er både en skikket og god moderator her inne
    Det får være en mening du får stå inne for selv, flere andre har altså reist spørsmålet om hvorvidt det er tilfelle - med bakgrunn i hans oppførsel her, og jeg mener det derfor er grunn til sterk tvil i dette tilfelle. At din personlige mening er som den er, er vel hverken overraskende eller særlig interessant for oss andre. Du kan ikke tvinge andre til å være enige i dette.
    Personlig vil jeg alltid etter dette kvie meg for å diskutere med HåkonN, da man nå vet at han vil slette etter eget forgodtbefinnende etterhvert som diskusjonen fremskrider.

Jeg har imidlertid selv, som mange andre, såpass selvtillit i mine vurderinger at jeg PERSONLIG ikke helt klarer å se for meg at en ikke skal kunne skille et avansert røroppsett fra transistor.
    Nå var det ikke det som var påstanden her. HåkonN påstår at: "alt som kan høres også kan måles." Hvis man da har et oppsett som er likt, men forsøker to forskjellige produsenters 12AX7 eller andre rør av lik spesifikasjon, vil man få vesentlig ulik lyd, uten at dette nødvendigvis kan måles forskjellig. Jeg mener det derfor er grunnlag for å si at HåkonN's påstand er ukorrekt.
    At folk da påstår at det bare ikke kan måles fordi vi ikke har gode nok måter å måle på enda, det mener jeg blir bare tøys og tull.

Det samme gjelder forskjellige typer kondensatorer og motstander. Her er det store forskjeller i lyd, uten at man nødvendigvis kan måle så fryktelig mye utav det.

Disse ubestridelige faktumene ignoreres åpenlyst av HåkonN og hans meningsfeller i denne tråden.

Hva da med disse japanske forsterkerne fra 80-tallet som hadde promille-forvrengning men likevel lød totalt pyton? Her kunne det jo ikke måles noe som helst, men lyden var jo pyton likevel?

hva med type MA vs. en forsterker i samme prisklasse
    Er poenget at du ønsker å diskretitere en Music Angel forsterker altså?
    Det var vel kanskje det som var hele grunntanken bak tråden også?

Det hadde vært veldig spennende å kjørt en skikkelig blindtest...der en spiller et angitt reportoar som folk - uten å vite hva en lytter til, kommenterer?
    Da blir det fort litt mye "kabeltest i hifibladet", "ååå for en oppløsning", "herlig definert blablabla".. klisjéene kommer til å renne over.

Dersom noen ikke har behov for å være hverken blind eller ekkel på annen måte, men heller kan tenke seg å være hyggelige, kan jeg demonstrere følgende forsterkere når som helst til interessenter:
    300B single ended
    300B push pull
    845 single ended
    KT88 single ended
    EL34 single ended
    KT66 push pull

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg vil bare som moderator si at denne tråden og den forrige som jeg stengte har vært en utfordring. Den første tråden var over de siste sidene sklidd over i mer enn 90% usaklighet.

I starten på denne tråden forsøkte jeg derfor å moderere meget strengt, noe som ga effekt en stund (og noen klager på PM), men dessverre ikke lenge nok. Om man leser de siste 5 sidene i denne tråden så ser man en masse innlegg fra begge sider i debatten som burde vært moderert om jeg skulle fortsatt samme strenge linje. Slik det har utviklet seg, så kommer de små overtrampene på de generelle høflighetsreglene igjen temmelig tett. Jeg har ikke kapasitet til å moderere ut selektivt deler av postinger lenger, og siden begge sider er like gode/dårlige, så velger jeg heretter til å forholde meg til overtramp som rapporteres ved bruk av "rapporter til moderator"-knappen.

Når det gjelder det at en moderator modererer aktivt i en tråd han/hun selv er meget aktiv debattant i, så har vi moderatorer tatt en kort prinsippdiskusjon på kammerset om det, og er enige om at det ikke er en heldig kombinasjon. Som aktiv debattant bør man derfor som moderator erklære seg inhabil og overlate modereringen til andre moderatorer. Dette har ikke vært oppe på denne måten før, så man kan godt si at denne tråden har skapt en presedens i så måte. Alle moderatorene har fått en bedret forståelse av utfordringene med å være debattant og moderator i samme forum.

Kan bare nok en gang oppfordre til høflighet og respekt og å holde det saklig.

- roffe (moderator)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo åpenlyst for alle som har selv har lyttet at det er vesentlige forskjeller mellom forskjellige rør av lik spesifikasjon - disse kan også måles ut likt selv om de lyder forskjellig, og at moderator på forumet her (HåkonN) bruker flere dager på å fornekte dette er jo på grensen til hårreisende. Det kan jo faktisk finnes folk som vektlegger hans synspunkt siden han er nettopp moderator....
    Jeg ser jo nå at min moderering av Kjell har fyrt opp under bålet her. Som sagt, jeg skal ta det til ettertanke.

Likevel. Jeg har et inntrykk av at dine standpunkt gjelder generelt, og du mener en moderator ikke har rett til å uttale seg. Jeg tror de fleste er våkne nok til å skjønne at mine uttalelser ang. forsterkere ikke representerer AVforum, men er skrevet i privat regi.

....og da blir denne typen villedende informasjon HELT FEIL i forhold til forumets virke, og det er rett og slett snakk om direkte misinformasjon.
    Jeg har vist til utførte blindtester som viser at placebo og forventninger er et sterkt fenomen som er høyst gjeldende innenfor vår elskede hobby. Det er ikke kommet noe fra deg og enkelte andre som beviser noe annet, annet enn en rekke sterke påstander om at jeg ikke aner hva jeg snakker om. Er alt jeg sier helt riv ruskende galt burde det være enkelt å bevise. Du må også huske på at spørsmålet ble rettet direkte til meg; hva er årsaken til at 2 tilsynelatende helt like rør høres ulikt ut. Hvis en kjenner til hvordan placebo fungerer, så vil man også raskt skjønne at det i aller høyeste grad kan være en av de alternative forklaringene.

Forumets virke må jo være å ha saklige diskusjoner og fremlegge fakta på best mulig måte, for deretter la leseren tolke hvem som er mest troverdig? Det mener nå i allefall jeg....

Jeg synes det mest sjokkerende at vedkommende moderator fastholder sitt håpløse standpunkt selv etter at en annen moderator kommer inn og bekrefter at denne lydmessige forskjellen er faktum. Dette vitner om at vedkommende i liten grad er interessert i å tilegne seg ny informasjon om saken, og for å være helt ærlig virker det mest som at vedkommende moderator har et personlig oppgjør med brukeren Kjell B, noe han virkelig lar skinne gjennom i mange av postene i denne tråden.
    Naturligvis er jeg interessert å tilegne meg ny informasjon. Påstandene jeg har fått er at måleinstrumenter ikke kan plukke opp ting som øret vårt kan. Det er en høyst kontroversiell påstand jeg har etterpurt litt dokumentasjon på, noe som burde være lett å finne gjennom for eks. Google. Etter flere dager med diskusjon rundt tema har jeg ikke sett en eneste henvisning fra de 3 som er uenig med meg.

Kjell valgte forøvrig selv å entre debatten og ta opp diskusjonen. Han oppfordret tidlig i debatten at folk skulle gå ut av debatten og inn i andre mer fornuftige tråder. Jeg oppfordret han til å følge det eksempelet om han ikke syntes noe om diskusjonen, men han ønsket altså allikevel å bli. Det er helt tydlig at topic engasjerer sterkt, og da må det være desto mer viktig å ha debatten. Men det må naturligvis være saklig, noe jeg oppfordret til i flere innlegg på side 1.

Sitat Opprinnelig postet av ideal
    Dersom det skulle være tilfelle at moderator HåkonN ønsker å bruke tiden sin på en vendetta mot Kjell B, hvor han søker å provosere mest mulig, gå på person i stedet for sak, og deretter slette nevnte brukers poster, så må det jo være en sak som tas opp til diskusjon blant de andre moderatorene på forumet, og så får de foreta en vurdering på hvorvidt denne personen er skikket til å være moderator.
    For at det ikke skal bli noen misforståelser; Kjell`s poster hadde naturligvis blitt slettet/moderert om noen andre hadde sett det før meg, og det får heller bli tilfellet neste gang når jeg er engasjert i debatten. Jeg har ikke slettet noen av mine egne innlegg, så alle står fritt til å tolke om jeg har kommet med noen personangrep på Kjell. Jeg mener jeg sover godt om natten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig vil jeg alltid etter dette kvie meg for å diskutere med HåkonN, da man nå vet at han vil slette etter eget forgodtbefinnende etterhvert som diskusjonen fremskrider.
    Siden du ikke kjenner de aktuelle innleggene som ble slettet, syntes jeg det er en påstand om meg du skal holde deg for god til. Om du ønsker å delta i diskusjonen er selvsagt valgfritt.

Det var vel kanskje det som var hele grunntanken bak tråden også?
    Overhodet ikke. Music Angel var det naturligvis Kjell som dro inn i debatten.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Er det rikshospitalet og NRK som har ekkofrie rom i Oslo? og NTNU i Trondheim?

Jeg er klar for å utforske rørforsterkere og audiofili på et tungt tungt nivå.
    Jeg vet NTNU i Trondheim har et bra rom. Trenger man egentlig det for å utføre en blindtest på forsterkere?

Regner med at det er en del potensielle fallgruver når man skal teste forsterkere, men tanken er spennende. :-D

Side 10 av 153 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 140 150 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •