Ny receiver 15k - valgets kval

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver 15k - valgets kval

Har fått igjen på skatten, såpass mye at jeg har bestemt meg for å investere i ny receiver i 15.000 kroners klassen

Problemet er bare at det er så mye å velge i. Flere aktuelle kandidater er omtalt på forumet, men det er vanskelig å skaffe seg oversikt i hvordan de står seg mot hverandre, utifra de egenskapene jeg prioriterer.

Den må selvsagt dekode alle HD formater, men i tillegg prioriterer jeg de musikalske kvalitetene minst like mye som hjemmekinoegenskapene. Den bør også ha phono-inngang.

Høyttalere er som profilen viser, men jeg vil nok oppgradere fronthøyttalere til Dali Ikon 6 om ikke altfor lenge.

Aktuelle kandidater kommer fra Pioneer, Onkyo, Yamaha, Denon, Sony og Marantz;

Pioneer SC-LX71 Surroundreceiver | Soundgarden

Onkyo TX-SR876 Surroundreceiver | Soundgarden

Yamaha Hjemmekino Receiver RXV3900 Titan - MPX.no - Elektromarked

Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-3808A Hjemmekinoreceiver

AVshop.no / SONY STR-DA5400ES Black 7.1 Receiver

brataas gruppen

Det er virkelig vanskelig å skille dem i fra hverandre, så jeg trenger litt hjelp til å bestemme meg. Derfor; noen gode argumenter fór - eller evt. i mot, noenlunde objektivt sett? F.eks. spesielle svakheter man bør være på vakt i mot?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V3900 har jo fått vanvittig mye skryt, Jeg har RX-v663 og jeg liker måten Yamaha gjør ting på. Romkorreksjonen og presens kanalene er kule funksjoner også. Har du sjekket ut RX-V3900 tråden her på forumet?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Har fått igjen på skatten, såpass mye at jeg har bestemt meg for å investere i ny receiver i 15.000 kroners klassen

Problemet er bare at det er så mye å velge i. Flere aktuelle kandidater er omtalt på forumet, men det er vanskelig å skaffe seg oversikt i hvordan de står seg mot hverandre, utifra de egenskapene jeg prioriterer.

Den må selvsagt dekode alle HD formater, men i tillegg prioriterer jeg de musikalske kvalitetene minst like mye som hjemmekinoegenskapene. Den bør også ha phono-inngang.

Høyttalere er som profilen viser, men jeg vil nok oppgradere fronthøyttalere til Dali Ikon 6 om ikke altfor lenge.

Aktuelle kandidater kommer fra Pioneer, Onkyo, Yamaha, Denon, Sony og Marantz;

Pioneer SC-LX71 Surroundreceiver | Soundgarden

Onkyo TX-SR876 Surroundreceiver | Soundgarden

Yamaha Hjemmekino Receiver RXV3900 Titan - MPX.no - Elektromarked

Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-3808A Hjemmekinoreceiver

AVshop.no / SONY STR-DA5400ES Black 7.1 Receiver

brataas gruppen

Det er virkelig vanskelig å skille dem i fra hverandre, så jeg trenger litt hjelp til å bestemme meg. Derfor; noen gode argumenter fór - eller evt. i mot, noenlunde objektivt sett? F.eks. spesielle svakheter man bør være på vakt i mot?
    For meg hadde hvertfall valget stått mellom pioneer lx 71,og yamaha rxv 3900!
    Etter tester å dømme,så scorer vel yamaha best på film,og pioneer best på musikk! Personlig liker jeg designet best på Pioneer,men det er jo en smaksak! Tipper du blir veldig fornøyd uansett hva du ender opp med!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de 3 først nevnte.

Dali trenger nok en forsterker som har en snill diskant.

Yamaha er helt klart kongen på film
    Pioneer og Onkyo setter jeg side om side hvis stereo musikk er viktig og mye i bruk.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    For meg hadde hvertfall valget stått mellom pioneer lx 71,og yamaha rxv 3900!
    Etter tester å dømme,så scorer vel yamaha best på film,og pioneer best på musikk! Personlig liker jeg designet best på Pioneer,men det er jo en smaksak! Tipper du blir veldig fornøyd uansett hva du ender opp med!

Min filosofi er også at alle disse receiverne er gode på film, mens det kanskje er litt forskjeller på egenskaper i stereo.

Så egentlig var lista satt opp med en slags prioritet. Må innrømme at jeg er mest "keen" på Pioneer og Yamaha. Pioneer er desidert penest, nærmest et smykke, og det betyr faktisk litt. Hvis den er hakket bedre, eller iallefall likegod som resten i stereo, så nærmer det seg et valg.

Dog, er jeg åpen for alle innspill. Vet lite om Marantzen f.eks.

Dessuten, så er kanskje ikke Denon så aktuell. Ikke fordi den nødvendigvis er dålig, men fordi jeg har hatt i Denon i 6 år, og er nyfiken på noe annet. Dessuten så liker jeg ikke Hifiklubbens monopol. Undres derfor på om Denon gir like mye for pengene som de andre kandidatene?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min filosofi er også at alle disse receiverne er gode på film, mens det kanskje er litt forskjeller på egenskaper i stereo.

Så egentlig var lista satt opp med en slags prioritet. Må innrømme at jeg er mest "keen" på Pioneer og Yamaha. Pioneer er desidert penest, nærmest et smykke, og det betyr faktisk litt. Hvis den er hakket bedre, eller iallefall likegod som resten i stereo, så nærmer det seg et valg.

Dog, er jeg åpen for alle innspill. Vet lite om Marantzen f.eks.

Dessuten, så er kanskje ikke Denon så aktuell. Ikke fordi den nødvendigvis er dålig, men fordi jeg har hatt i Denon i 6 år, og er nyfiken på noe annet. Dessuten så liker jeg ikke Hifiklubbens monopol. Undres derfor på om Denon gir like mye for pengene som de andre kandidatene?
    kommer med ett lite innspill jeg, i den prisklassen er vel alle gode vil jeg tro, har selv vært innom denon,marantz,yamaha,onkyo og marantz igjen de siste årene, alle disse har vært modeller mellom 10-13 k. Min erfaring er at jeg har funnet min lyd hos marantz, enkelt og greit.
    Jeg liker diskanten og mellomtonen spesiellt godt på marantz og det er vel her den tiltaler meg mest, liker den like godt på både film og musikk,
    marantz er vel heller ikke kjent for å være skarp i toppen ,heller silkemyk og luftig ¨så mitt tips er at du får lyttet på den før du velger
    er sikker på at du gjør ett godt kjøp uansett valg, er kvalitet oppe i de pris nivåene og det viktige er vel at du finner en lyd du kan leve med over tid og ikke nødvendigvis hva som har vunnet tester.

8)
    lykke til med kjøpet

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    kommer med ett lite innspill jeg, i den prisklassen er vel alle gode vil jeg tro, har selv vært innom denon,marantz,yamaha,onkyo og marantz igjen de siste årene, alle disse har vært modeller mellom 10-13 k. Min erfaring er at jeg har funnet min lyd hos marantz, enkelt og greit.
    Jeg liker diskanten og mellomtonen spesiellt godt på marantz og det er vel her den tiltaler meg mest, liker den like godt på både film og musikk,
    marantz er vel heller ikke kjent for å være skarp i toppen ,heller silkemyk og luftig ¨så mitt tips er at du får lyttet på den før du velger
    er sikker på at du gjør ett godt kjøp uansett valg, er kvalitet oppe i de pris nivåene og det viktige er vel at du finner en lyd du kan leve med over tid og ikke nødvendigvis hva som har vunnet tester.

8)
    lykke til med kjøpet

En god beskrivelse av Marantz jeg har sett er at den passer fint til den eldre garde med sin voksende lyd.

Undrer på hvordan Marantz hadde fungert som preamp... hmm

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    En god beskrivelse av Marantz jeg har sett er at den passer fint til den eldre garde med sin voksende lyd.

Undrer på hvordan Marantz hadde fungert som preamp... hmm
    har hatt erfaring med den gode gamle sr7001 og vincent monoblokker, det var en veldig god kombo for mine ører og jeg skal vel ha på ett monotrinn eller tre på
    min sr 6003 etterhvert)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hatt erfaring med den gode gamle sr7001 og vincent monoblokker, det var en veldig god kombo for mine ører og jeg skal vel ha på ett monotrinn eller tre på
    min sr 6003 etterhvert)
    Marantz skal jo kansje være den meste matschen med Klipsch bortsett fra Yamaha som tjuner sine recivere med klipsch høytalere.

Men sporet litt av da... trådstarter har Dali om jeg husker riktig :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz skal jo kansje være den meste matschen med Klipsch bortsett fra Yamaha som tjuner sine recivere med klipsch høytalere.
    Hmmm........ og jeg som trodde det var Onkyo

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ante1
    Hmmm........ og jeg som trodde det var Onkyo
    Onkyo er nøytral i mine ører, og de siste modellene har vel fått et lite ekstra spark i bassen så den får en ekstra tyngde.
    Et plus for oss som liker god bass i lydbildet :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

receiver

jeg tror kanskje marantz kan være en god match til dali men har ingen erfaring med dali,har bare hørt at de kan være lyse i topp og kanskje trenger en som er litt myk der oppe, blir spennende å se hva du velger og ikke minst hvor god match du får ut av det

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror kanskje marantz kan være en god match til dali men har ingen erfaring med dali,har bare hørt at de kan være lyse i topp og kanskje trenger en som er litt myk der oppe, blir spennende å se hva du velger og ikke minst hvor god match du får ut av det
    Da landet jeg til slutt på Pioneer SC-LX71.

Likte det jeg så og hørte, pluss at Soundgarden selger den 2 tusen under normal pris for øyeblikket. Det matcher selv ikke nettbutikkene.

Får den om en knapp uke, og gleder meg selvsagt. Skal fortelle hvordan det låter.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok bra. Særlig siden du prioriterer musikk som Pionéer skal være bra på.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da landet jeg til slutt på Pioneer SC-LX71.

Likte det jeg så og hørte, pluss at Soundgarden selger den 2 tusen under normal pris for øyeblikket. Det matcher selv ikke nettbutikkene.

Får den om en knapp uke, og gleder meg selvsagt. Skal fortelle hvordan det låter.
    grattis, det blir spennende å høre hvordan det blir:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel Yamaha som gjelder hvis det er film.Hvis det er kraft du vil ha så er jo Onkyoen helt klart kraftigst.Den kan du brokoble også hvis du vil ha det litt ekstra gøy noen ganger.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Det er vel Yamaha som gjelder hvis det er film.Hvis det er kraft du vil ha så er jo Onkyoen helt klart kraftigst.Den kan du brokoble også hvis du vil ha det litt ekstra gøy noen ganger.
    BROKOBLE Onkyo ????
    Den må jeg nesten høre forklaringen på...??? :-D

Resten av oss Bi-Amper recivere ;-)

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BROKOBLE Onkyo ????
    Den må jeg nesten høre forklaringen på...??? :-D

Resten av oss Bi-Amper recivere ;-)

875 og 876 kan faktisk brokobles - men såvidt jeg har forstått det, kun til stereo, ikke til surround..

Biamp er uansett et bedre resultat..

Personlig synes jeg Onkyo er varm og litt mot det mørke i lydsignatur - jeg testet mye yamaha mot onkyo når jeg handlet, og mener disse stiller i samme klasse i lydsignatur - likevel føltes yamaha et lite hakk bedre til film, ikke mye..

til musikk var onkyoen definitivt bedre - så egentlig et greit kompromiss

men onkyo føltes mer kraftig i bassen enn hva jeg klarte å få til med yamaha..

dette var med test av onkyo 805/875 mot yamaha 1800/3800.

virker som onkyo står noe mer på stedet hvil nå, enn hva andre gjør, og både yamaha og pioneer virker å ha fått større utvikling siste året eller to..

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greier ikke noe annet enn å varmt anbefale RXV3900. MEN, du burde vente litt for å se om den ikke blir erstattet snart. Den har vært på markedet i snart 1 år, men gjør den ikke noe dårligere enn andre. 8)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    875 og 876 kan faktisk brokobles - men såvidt jeg har forstått det, kun til stereo, ikke til surround..

Biamp er uansett et bedre resultat..

Personlig synes jeg Onkyo er varm og litt mot det mørke i lydsignatur - jeg testet mye yamaha mot onkyo når jeg handlet, og mener disse stiller i samme klasse i lydsignatur - likevel føltes yamaha et lite hakk bedre til film, ikke mye..

til musikk var onkyoen definitivt bedre - så egentlig et greit kompromiss

men onkyo føltes mer kraftig i bassen enn hva jeg klarte å få til med yamaha..

dette var med test av onkyo 805/875 mot yamaha 1800/3800.

virker som onkyo står noe mer på stedet hvil nå, enn hva andre gjør, og både yamaha og pioneer virker å ha fått større utvikling siste året eller to..

jojo mensann står det ikke " Bi-Amping and BTL (Bridged Transless) Capability for Music and Movie Sound Effects " på 876

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •