Skadelig å ha forskjellig last på hver sin kanal, stereoforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skadelig å ha forskjellig last på hver sin kanal, stereoforsterker?

Hei og hopp!

Kjøpte for litt siden et par xtz 99.36. La merke til et større metallspon som lå oppe på selve båndet. Skrudde elementet ut, og fjernet grillen slik at jeg kunne fjerne skiten. Og dum som jeg var klarte jeg selvfølgelig å bruke et metall pinsett. "FhooWh" sa det og så satt jeg med pinsettet og hånda trøkt inn i båndet!! På siden av bånddiskanten sitter det noen kraftige magneter, og det var disse som dro hele pinsettet og hånden min frem.
    Dro opp til surround, fortalte det som det var og fikk jammen en ny bånddiskant på garantien. Kjempeservice

Så til spørsmålet; Er det på noen måte skadelig for forsterkeren å koble den ene høytalerern minus bånddiskant på den ene kanalen på forsterkeren, og alle elementene koblet inn på den andre kanalen? Antakeligvis vil vel den ene kanalen trekke litt mere effekt pga. den ene diskanten. Er kanskje litt vel flisespikkeri dette, men klok av skade så spør jeg for sikkerhets skyld...
    Tenker mest på om det kan føre til ugjevn effektfordeling kanalene i mellom, og gjøre balansen varig feil?

Den andre bånddiskanten jeg hadde har nemlig gått ca. 50timer, så tenkte å la den nye få gå 50timer uten at den gamle er koblet i. Slik at begge diskantene til slutt får samme spilletid.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker mest på om det kan føre til ugjevn effektfordeling kanalene i mellom.
    Burde vel ikke ha noe å si. Tenk deg at noen spiller inn en plate - i stereo - der den ene kanalen har 20dB sterkere signal enn den andre.

Anlegget ditt går ikke i stykker av den grunn...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen betydning, dette. Du kan gjerne koble ut en hel høyttaler - uten at det betyr noe. Dessuten trekker en diskant uansett helt minimalt med effekt - sammenlignet med bass- og mellomtoneelementene. Forsterkeren din kommer ikke til å merke noen verdens ting.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •