Classe AB vs. Classe D effektforsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Classe AB vs. Classe D effektforsterker.

Hei, jeg lurte på hva den store forskjellen på Classe AB og D effektforsterkere er lydmessig?

Takker på forhånd for svar.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig åpent spørsmål da alle fabrikanter har en lydsignatur de jobber etter. Du skulle kanskje se etter hvilke effektforsterkere der matcher dine høyttalere istedet for AB vs.D sammenlikning? Det er du der skal lytte, og du har en idé om hvordan lyden skal være, så om andre har samme høyttalere som du har, da kan du søke og se om andre har spurt etter forsterker tips.....

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er det som kalles digital forsterker, den er mer elle mindre helt nøytral og farger ikke lyden. De har stort sett mer kraft og mindre forpakning enn Klasse AB.
    Klasse AB er tradisjonell transistor forsterker som veldig mange av integrerte og effektforsterkere bruker.
    Klasse AB farger visst lyden litt, det er det HiFi enturiaster liker med det. På generelt basis er det ingen grunn til å velge klasse AB når man kan velge klasse D, men mange hifi entusiaster velger et klasse AB trinn fordi de synes lyden blir mer behageligere av det, dvs at de ikke liker det nøytrale, kanskje litt harde, lyden som klasse D forsterker gir.

Dette er du nødt til å finne ut selv hva du liker og hva som passer best med resten av komponentene dine, jeg har et klasse AB trinn og det fungerer fint

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er ikke digitale forsterkere selv om det gjerne kalles det.

Har du høyttalere som er lyse fra før så kan det blir for lyst med klasse D.

Noe som er verd å merke seg er at D produserer mye mindre varme enn en AB noe som kan være kjekt hvis den skal plasseres trangt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Klasse D er ikke digitale forsterkere selv om det gjerne kalles det.

Har du høyttalere som er lyse fra før så kan det blir for lyst med klasse D.

Noe som er verd å merke seg er at D produserer mye mindre varme enn en AB noe som kan være kjekt hvis den skal plasseres trangt.

Edit: jeg leste feil..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Edit: jeg leste feil..
    Det er lov det. Gjør det ofte selv jeg.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt uenig i at all klasse D låter lyst. Langt fra en gitt sannhet.

Jeff Rowland og Bel Canto som jeg har testet låter ikke lyst. De har en meget nøytral lyd, uten å legge på eller trekke fra noe. Herlig dynamikk og kontroll.

Selv valgte jeg likevel AB, men ikke sikkert det blir det neste gang. Fordelene med klasse D synes å være flere enn AB. IMO selvsagt

Klasse D har ingen problemer med elektrostater, hvis du kjøper skikkelige produkter vel å merke.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Klasse AB farger visst lyden litt, det er det HiFi enturiaster liker med det. På generelt basis er det ingen grunn til å velge klasse AB når man kan velge klasse D, men mange hifi entusiaster velger et klasse AB trinn fordi de synes lyden blir mer behageligere av det, dvs at de ikke liker det nøytrale, kanskje litt harde, lyden som klasse D forsterker gir.
    For no sprøyt!
    Det er ikke første gang jeg leser at klasse D låter "nøytralt" mens andre låter "farget". For det første kan du ikke på noen måte generalisere på det viset, her er det forskjell fra forsterker til forsterker enten det er klasse D, A, AB, rør eller noe annet.

Og om man klarer å kalle en lys og hard lyd for "nøytral", mens en mer naturlig lyd for "farget", da er man på bærtur, IMO.

Jeg har hørt endel forsterkere som rett og slett låter dårlig, de låter spisst og lyst (riktignok avhenger det ganske kraftig av hva som står ellers i kilden). De samme forsterkerne blir ofte referert til som "nøytrale", og det "riktige". Gå på en live konsert og hør om det låter likt. Svaret er nemlig at disse egentlig er de som er farget, IMO. Lyst og hardt er IKKE det samme som ufarget.

Dette var sånn egentlig ikke myntet på deg, men jeg har sett endel slike inlegg nå, og dette var litt prikken over i'en. Snakker på generell basis altså

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget her er vel at høyttalere ofte er voicet for å passe sammen med den forsterkeren konstruktøren brukte. En vet jo lite om hva slags forsterker dette er med tanke på THD, lastkontroll, effekt og frekvensrespons.

En forsterker med tilnærmet flat frekvensrespons, svært bra lastkontroll og lite hørbar forvrengning derfor nok ikke optimal for alle høyttalere. En liten forsterker vil for eks. kunne gi en del forvrengning. Spesielt i bassområdet kan dette oppfattes som "varmt" og med mer pondus (Rel subwoofere er et godt eksempel, full at forvrengning men glitrende reviews). Er en høyttaler satt sammen med dette som referanse, trengs det ikke mye brainstorming til for å skjønne at når en putter en forsterker med stålkontroll inn i kjeden, så vil høyttaleren til sammenligning kanskje oppfattes som "slank" for den samme lytteren. Sånn sett kan en jo si at det handler mye om matching.

Dette gjelder i og for seg ikke kun Klasse D, men enkelte store klasse A/B konstruksjoner deler samme egenskaper og vil nok gi samme inntrykk hos lytter på enkelte høyttalere.

Hva som spiller lyst eller mørkt har nok mer med samspillet mellom forsterker, høyttaler og rom enn kun forsterkerteknologi. Det er desverre en generell misforståelse at en teknologi spiller kaldere eller varmere enn noen annen. At B&O valgte å kalle sine moduler for "is", og klasse D ofte blir misforstått som digitalt er vel med på å skape fordommer og misforståelser blant enkelte audiofile - kanskje spesielt blant mange av de som foretrekker ("analog") vinyl og ("varme") glødende rør. Ref. ganske mange morsomme diskusjoner på blant annet Hifi Sentralen....

Noen av de desidert beste forsterkerne jeg har hørt er enten basert på PWM (klasse D) eller ganske store og velbygde klasse A/B trinn med utmerket lastkontroll. Men det fordrer selvsagt at resten av utstyret henger på greip.... :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan

Helt enig, man må i all fornuftig diskusjon ta med både teori og den praktiske implementering man opplever når man lytter på utstyret.

Klasse D gir en kort og tørr lyd, det klinger ikke riktig ut, når man sammenligner med levende instrumenter. Det vil sikkert kunne oppleves som "hardt". Men med en riktig god rørforforsterker foran med den motsatte klang - en stoooor organisk mellomtone - så ville jeg tro det kunne bli riktig godt.

Har fundert på hvordan MA = Music Angel som preamp ville lyde sammen med MA = Midgard Audio klasse D - litt av en sammenkobling ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

En liten forsterker vil for eks. kunne gi en del forvrengning. Spesielt i bassområdet kan dette oppfattes som "varmt" og med mer pondus (Rel subwoofere er et godt eksempel, full at forvrengning men glitrende reviews).

Her var det en del mangel på logikk.

En (transistor)forsterker som forvrenger gir alt annet enn en varm klang - heller a terrible sound for å si det mildt.

En subwoofer arbeider i et meget begrenset frekvens-område i dypbassen, og da tvinges forvrengningen til å ligge der nede i bass-området. Det blir noe helt annet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en live-konstert en god referanse på naturlig lyd? Har aldri vært på en sånn en, men trodde at utstyret de bruker spiller mer høyt enn naturlig i forhold til "unplugged".

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    En (transistor)forsterker som forvrenger gir alt annet enn en varm klang - heller a terrible sound for å si det mildt.
    Det var kanskje litt vel mye forenkling av et til dels kompekst tema. Det er her helt avgjørende på hvilket frekvensområde og hvilken type forvrengning vi snakker om.

Du er velkommen hit til å høre på hva forvrengning gjør i bass. Jeg har servo på min subwoofer, og kan dertil justere trinnvis hvor mye jeg vil "holde" igjen.
    Klasse D gir en kort og tørr lyd, det klinger ikke riktig ut, når man sammenligner med levende instrumenter. Det vil sikkert kunne oppleves som "hardt". Men med en riktig god rørforforsterker foran med den motsatte klang - en stoooor organisk mellomtone - så ville jeg tro det kunne bli riktig godt.
    For det første trekker du det en hel teknologi over en kam, noe som sier litt om dine fordommer og din agenda. Teknisk sett trekker ikke for eksempel ICE-modulene noe fra lyden som forsterkes (så fremt den får jobbe innenfor sitt arbeidsområde), så da må rør nødvendigvis legge noe til om så er tilfelle. Vi vet jo begge hva som skjer med en rørforsterker som klipper, og hvilken harmoniske som tilføres lyden. Om en syntes det er "riktig" eller ikke blir en høyst subjektiv observasjon. Men jeg vet ut i fra erfaring at subjektivitet ikke finnes i ditt ordforåd Kjell, så vi får vel la den ballen ligge.

Nå mangler det vel bare at Music Angel dras inn i debatten?

Har fundert på hvordan MA = Music Angel som preamp ville lyde sammen med MA = Midgard Audio klasse D - litt av en sammenkobling ?
    Der kom Music Angel ja....

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det harmonisk forvrengning du tenker på.

Jeg har hørt klasse D forsterkere som i internasjonale tester blir karakterisert som voicet slik rør.

Spør Snickers. Klasse D kan voices ganske forskjellig ved enkle grep, slik jeg har forstått det. AKA ikke si at alle "D" låter slik eller slik!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er en live-konstert en god referanse på naturlig lyd? Har aldri vært på en sånn en, men trodde at utstyret de bruker spiller mer høyt enn naturlig i forhold til "unplugged".
    Alle live konserter er vel like forskjellige som folks anlegg så ja, det kan ikke brukes til noe som helst. Langt den enkleste test er f.eks. et klapp i hånden, nesten ethvert anlegg har problemer med denne simple test.
    Jeg tror folk burde gå på en konsert hvor bare instumentene høres, ingen forsterkeri. Man kan gå ned i den lokale kirken en dag der spilles noe musikk der også...
    Vi sammenlikner gjerne våre anlegg med, ja, med hva da? Vi innbiller oss at en kabel eller forsterker er det neste nirvana, men, sannheten er desverre langt mere brutal for oss vanlige dødelige.
    Jeg var på en julekonsert i et relativt stort rom, med ca. 50 instumenter i orkestret, og fra den dag og laaang tid fremover mistet jeg totalt interessen for hifi!
    Men, da kommer der nye produkter der lover gull og grønne skoger, og pengene flyter igjen.
    Dette var litt off topic....der er enorm forskjell på hvordan en forsterker reagerer med noen høyttalere, mye mer enn de fleste tror, så det er vitalt at man prøver før man kjøper.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1) .....modulene noe fra lyden som forsterkes (så fremt den får jobbe innenfor sitt arbeidsområde), så da må rør nødvendigvis legge noe til om så er tilfelle. Vi vet jo begge hva som skjer med en rørforsterker som klipper, og hvilken harmoniske som tilføres lyden.

2) ....Nå mangler det vel bare at Music Angel dras inn i debatten?

Der kom Music Angel ja....

1) Å, kjære vene, all denne klippingen, man skulle tro rør klipper hele tiden ?
    Har du bare dette trange ordforrådet ?

Jeg synes rør lyder best når de ligger laaaangt unna klipping, f.eks. når jeg lar min Music Angel spille som pre nesten uten belastning. Altså kanskje 1 watt ut. Det er de fleste rørvenner enig i.

Men hvis man har det trange erfaringsområdet som er moderne rørforsterkere fra bransjen bygget med moderne computer-komponenter, så lyder disse skarpt og analytisk inntil man får dem over i klipping. Det var kanskje disse du i din visdom mente ?

2) Tror du hadde lest fasit på forhånd her, så ikke den store dramatikken da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Er det harmonisk forvrengning du tenker på.

Jeg har hørt klasse D forsterkere som i internasjonale tester blir karakterisert som voicet slik rør.

Spør Snickers. Klasse D kan voices ganske forskjellig ved enkle grep, slik jeg har forstått det. AKA ikke si at alle "D" låter slik eller slik!

Jeg tenkte nok egentlig mest på mangel på mulighet til voicing pga mye enklere kretsløp. Uten tvil det mange ville kalle nøytral lyd, men altså likevel noe unaturlig alene, krever nøye matching med utstyr med annen klang.

Ja at en klasse D kan bringes til rørlyd er et utsagn disse ingeniørene liker å slenge rundt med. Det de gjør er å innføre spesielle ferrit-spoler inn i kretsløpene - disse induktorene gir en slags filter-effekt i diskanten, den mangler rett og slett detaljer.

Den type "rørlyd" betakker jeg meg for.

Hvis du har hørt om de dyre Transparente-kablene til 100.000 kr, så er de bygget med slike 5 kroners ferrit-spoler. Jeg har testet slike koblinger selv, man hører en temmelig sterk effekt som nevnt ovenfor.

Rørlyd er ikke diskant-filtrert lyd, men kan ha en diskant som oppleves detaljert og samtidig ørevennlig, eller ihvertfall ikke slitsom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Å, kjære vene, all denne klippingen, man skulle tro rør klipper hele tiden ?
    Har du bare dette trange ordforrådet ?

Jeg synes rør lyder best når de ligger laaaangt unna klipping, f.eks. når jeg lar min Music Angel spille som pre nesten uten belastning. Altså kanskje 1 watt ut. Det er de fleste rørvenner enig i.

Men hvis man har det trange erfaringsområdet som er moderne rørforsterkere fra bransjen bygget med moderne computer-komponenter, så lyder disse skarpt og analytisk inntil man får dem over i klipping. Det var kanskje disse du i din visdom mente ?

2) Tror du hadde lest fasit på forhånd her, så ikke den store dramatikken da.

Wow snakk om å bli personlig da...

Man kan nesten si at en digital forsterker er relativt kald og klinisk, på samme måte som man sier at en rørforsterker er varm og fyldig...

Det er MIN mening etter å ha hørt diverse PWM og rørkonstruksjoner...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller ikke blir en høyst subjektiv observasjon. Men jeg vet ut i fra erfaring at subjektivitet ikke finnes i ditt ordforåd Kjell, så vi får vel la den ballen ligge.
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Wow snakk om å bli personlig da...

Ja ikke sant ? Fint du påpekte det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback