Classe AB vs. Classe D effektforsterker. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 121
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ja men siden jeg er så usaklig, så kan vel du være litt mer saklig og fortelle meg hvem som har demonstrert en transistor-forsterker med rørlyd ?

Jeg spør nå om ditt bevis:Fortelle meg hvilken transistor-forsterkr som har rørlyd ? Den må jo liksom være oppfunnet ut fra de ingeniør-dataene vi har fått se her, eller hva ?

Så om den ikke er i serie-produksjon, så må den jo finnes et sted. Fortell, fortell ....

Og siden rørforsterkere er populære, hvorfor er det ikke interssant å produsere en klasse D med samme rørlyd ?

Her er det noe sånt som to enkle spørsmål, kan du svare ?

Ja men siden jeg er så usaklig, så kan vel du være litt mer saklig og fortelle meg hvem som har demonstrert en transistor-forsterker med rørlyd ?
    Har jeg sagt det?

Fortelle meg hvilken transistor-forsterkr som har rørlyd ?
    Har jeg sagt at jeg vet det?

Og siden rørforsterkere er populære, hvorfor er det ikke interssant å produsere en klasse D med samme rørlyd ?
    Forde etterspørselen muligens ikke er der..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Har jeg sagt det?

Fortelle meg hvilken transistor-forsterkr som har rørlyd ?
    Har jeg sagt at jeg vet det?

Forde etterspørselen muligens ikke er der..

Men da forstår jeg ikke, hva er galt i argumentasjonen min ?

Jeg mener jo at hvis det finnes ingeniør-diagrammer over rørlyd, så skulle jo noen eksperter klare å lage en slik transistorforsterker.

Man kan ikke bare vise til teori, man må jo kunne forlange at en eller annen ekspert klarer å lage en slik forsterker. Eller er du uvanlig godtroende ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da forstår jeg ikke, hva er galt i argumentasjonen min ?

Jeg mener jo at hvis det finnes ingeniør-diagrammer over rørlyd, så skulle jo noen eksperter klare å lage en slik transistorforsterker.

Man kan ikke bare vise til teori, man må jo kunne forlange at en eller annen ekspert klarer å lage en slik forsterker. Eller er du uvanlig godtroende ?

Er man godtroende når man stoler på fysikk?

ja, da er jeg isåfall godtroende..

Men glem det. . ingen interesse i å måle penisstørrelse med deg.. Selvom du hadde fått sett bilde av stakan hadde du ikke trodd på det før du hadde holdt i den uansett..

Over and out

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Er man godtroende når man stoler på fysikk?

Ja det er man.

Tenk deg at flyet ikke var oppfunnet, men en rekke kurver og diagrammer viste at et fly kunne fungere.

Ville du da vært med på den første prøveturen ? Ikke jeg ihvertfall - jeg krever en praktisk test, ikke bare teori.

Men der er vi nok forskjellige.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D er som en hybridbil. Fremtiden.

Rør er som veteranbiler. Sjarm. Eierglede. Litt mekking og tweaking.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg synes også at klasse D er interessant - går og lurer på at jeg skulle prøve en av disse nye Rotel'ene.
    Men mest som supplement til rør da, ikke at rørene skal bort.

Jeg tror rør-teknologi kommer til å blomstre kraftig opp så snart lagrene av gode NOS-rør er brukt opp - så må dagens produksjon opp på en helt annen standard enn hittil.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk deg at flyet ikke var oppfunnet, men en rekke kurver og diagrammer viste at et fly kunne fungere.

Ville du da vært med på den første prøveturen ? Ikke jeg ihvertfall - jeg krever en praktisk test, ikke bare teori
    Men det er da en sterk sannsynlighet for at flyet faktisk vil fly. Det gjorde de også.

Men du kan være helt sikker på at det stod en rekke mennesker på sidelinjen og lo av alle datidens moderne ingeniører som ville prøve på noe slikt.

Hvorfor er det så utenkelig at lydsignaturen til en rørforsterker kan gjenskapes gjennom enten A: andre passive komponenter, eller B: en DSP? Du sier selv at du ikke har noe interesse for teknikken, men du fornekter at det er mulig å gjenskape egenskapene på noe annet vis. I så fall snakker vi kanskje om magi?

Du spør hvorfor noe slikt ikke er laget for salg. Tror du virkelig noe slikt hadde tatt markedet med storm? Slik det virker for meg er noe av "kosen" for de som driver med rør, nettopp de glødende røren, muligheten for å bytte de, nostalgi og ikke minst muligheten for å skru på produktet. Jeg kan sikkert Google opp noen tester der skribenter hevder en klasse A/B forsterker har rørlyd, men er det egentlig noe vits? Vi vet jo alle hva du kommer til å si om de skribentene.

Intermediate audioB sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hakke gidda å lest igjennom tråden, men jeg holder enda en knapp på Klasse-AB og transistorer. Fremtiden er dessverre digital så etter hvert blir de nok riktig så gode skal dere se. Rotel lager mektige Klasse D forsterkere allerede.
    Hifi: Yamaha - Monitor Audio - Kimber Kable - Denon - Panasonic - Sony

Headfi: Focusrite Forte - B&W P7 - Grado SR325e

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvorfor er det så utenkelig at lydsignaturen til en rørforsterker kan gjenskapes gjennom enten A: andre passive komponenter, eller B: en DSP? Du sier selv at du ikke har noe interesse for teknikken, men du fornekter at det er mulig å gjenskape egenskapene på noe annet vis. I så fall snakker vi kanskje om magi?

Dette er helt fint, men berører ikke det jeg snakker om.
    Jeg har kommentert at en ingeniør her på forumet sier han kan gjenskape alle lydtyper med alle forsterker-prinsipper. Og spesielt stiller jeg meg tvilende til at rørlyd kan gjenskapes ut fra frekvensgang og nær-klipping (høy forvrengning). Det er disse utsagnene tidlig i tråden jeg har kritisert og bedt om praktisk bevis på at noen har klart det.

Jeg er f.ø. veldig interessert i teknikk, men mener lyd er 100 ganger mer komplisert enn noen ingeniør kan beskrive med kurver idag. Kanskje en gang i fjern fremtid ? Så jeg bruker teknisk innsikt (hvis jeg har den da) til å tweake audio-konstruksjoner ut fra praktiske erfaringer mere enn teoretisk fysikk.

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Men det er da en sterk sannsynlighet for at flyet faktisk vil fly. Det gjorde de også.

Ha-ha, de første krasjet, til dels med fatal utgang.

Men noen av disse ekspert-ingeniørene må da ihvertfall klare å lage en demo så vi kan får høre at det stemmer. Eller er du også godtroende ? Beklager HåkonN, men disse innleggene dine er usedvanlig tomme for innhold - ser ikke at det er noe å diskutere i det du sier. Blir bare fordekte personangrep og annen svada. Mens du helst unngår å ta opp de problemstillingene jeg har nevnt.

Så hvis jeg ikke svarer mer, så er det ikke pga for høyt nivå, dessverre.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke ta drittslengingen på PM? La tråden handle om det trådstarter spør om.

Det ser ut til at det ikke er et enkelt svar på dette spørsmålet så det blir nok opp til de som vil finne ut forskjellen å prøve på sitt eget utstyr.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg svett i skallen.

PLEASE:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Kan dere ikke ta drittslengingen på PM? La tråden handle om det trådstarter spør om.

Enig !

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba

Det ser ut til at det ikke er et enkelt svar på dette spørsmålet så det blir nok opp til de som vil finne ut forskjellen å prøve på sitt eget utstyr.
    Har virkelig prøvd å avslutte flere ganger
    Dette har kjørt seg fast. Stillingskrig.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av en tråd... Glad jeg ikke er så voldsomt opptatt av lyd, men syns det er morro med bra musikk! Derimot syns jeg det er spennende med teknologi og nyvinning! Det som fortsatt har imponert meg mest av lyd og bilde er den lille t-ampen som kun kostet noen pils eller ett par drinker om dere vil.

Og jo, det er en del klasse-d som blir markedsført med rørlyd, men disse blir da kalt for klasse-t. Etter det lille jeg vet så er det jo også en del forskjellige klasse-d teknologier og langt i fra alle er PWM. Det er jo også noen som kan kallse for puls lengde modulateroer aka delta-sigma eller whatever.... Jeg er ikke så mye her inne lengre da det er mye kverulering og vrangforestillinger her.

Jeg liker cola og du liker solo, det er helt i orden for meg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja da fikk vi endelig et svar - det er noe som heter Tripath ("klasse T"), og de har klart å etterligne rør-lyd med en egentlig klasse D-forsterker.
    Interessant, men foreløbig tviler jeg på at den kan erstatte rør hos krevende lyttere. Lyden omtales som "more tube-like". Og det er tydelig at den er sjokkerende god. Og trolig en del secrecy rundt konstruksjonen.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Cooling in Sakhalin........

Alle som blir varme i hodet kan bli med til Sakhalin............ Ingenting å bruke pengene på bortsett fra vodka og sikkert noen stinkende horer som henger i (ikke pøbben) vodka-kneipa. Men Aeroflot og Balkan Air vil ikke jeg fly med.8)

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle rørforsterkere høres jo ikke identiske ut, så hvilken rørforsterker må transistorkonstruksjonen eventuellt ligne lydsignaturen til for å komme gjennom nåløyet som ''godkjent'' rørlyd...
    Og ikke minst, hvem sine ører bestemmer hvorvidt lydsignaturen er ekte rørlyd eller ikke..

Tviler på at noen i det hele tatt har noe som ligner på et fasitsvar på dette..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tripath er ikke klasse D.

Forøvrig, siden det henvises til "musikerne som har råd" her, så kan jeg jo nevne at ulike implementasjoner av ICE-power er klart dominerende som effektforsterkere i studioer i dag. Det er modulene i ASP og A-serien uten Rotel eller Jeff Rowland sine tweak det går mest av, og vi snakker ikke om billige systemer.

Klipping er uønskelig.

Skjev frekvensgang har man ofte, og det retter man med en EQ, ikke med "rørlyd".

Forøvrig har vi diskutert "hva rørlyd er" ganske mange ganger. For meg kan det være hva pokker det vil. Jeg vil ikke ha rørlyd, transistorlyd eller noe annet. Jeg vil i likhet med andre seriøse lyttere ha signaturløse produkter til avspilling.

...til innspilling er historien selvsagt en annen.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickersen; Hva er grunnen til at prisene på produkter med ASP og ASX2 moduler varier så kraftig? Er det så store forskjeller på disse? Regner med at modulen fra B&O ikke er fryktelig dyr i innkjøp?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste