Classe AB vs. Classe D effektforsterker. - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 121
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det var sikkert ikke en seriøs historie, mere et moderne high-end eventyr vi hører så mye av. Morsomt at du avslører disse ønske-drømmene - de blir nok aldri sanne, dessverre.

Nei, alt var jo så mye bedre før i tiden. Skrivemaskin og frimerker, det var tider det. EKTE vintage! Dagens ingeniører aner ikke hva de holder på med. De har til og med klart å lure Kjell til å bruke en moderne computer til å dele sine meninger med verden....

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    maximum lolness

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Nei, alt var jo så mye bedre før i tiden. Skrivemaskin og frimerker, det var tider det. EKTE vintage! Dagens ingeniører aner ikke hva de holder på med. De har til og med klart å lure Kjell til å bruke en moderne computer til å dele sine meninger med verden....

Ja nettopp, du må finne opp eventyr når du mangler argumenter.

Men vi må ikke glemme temaet her - hvis det er slik at en rørforsterker (f.eks. klasse AB) har sin lyd som følge av litt klipping og skjev frekvensgang, hvorfor kan ikke en ekspert som Snickers-is starte produksjon av en slik klasse D med rørlyd ? I alle morsomhetene her så får vi visst ikke svar på dette. Ifølge ingeniør-eksperten skulle jo dette være dødsenkelt .....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nettopp, du må finne opp eventyr når du mangler argumenter.
    Ja beklager, jeg har nok bare lest et eventyr når jeg liret av meg med den uheldige kommentaren...

Men vi må ikke glemme temaet her - hvis det er slik at en rørforsterker (f.eks. klasse AB) har sin lyd som følge av litt klipping og skjev frekvensgang, hvorfor kan ikke en ekspert som Snickers-is starte produksjon av en slik klasse D med rørlyd ? I alle morsomhetene her så får vi visst ikke svar på dette. Ifølge ingeniør-eksperten skulle jo dette være dødsenkelt .....
    Klasse D vet jeg ingenting om, men jeg fant noe artig. Legge merke til hvilket kapittel dette går under (Intentional distortion)...

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    Intentional distortion

Tube sound from transistor amplifiers

Some individual characteristics of the tube sound, such as the waveshaping on overdrive, are straightforward to produce in a transistor circuit or digital filter. For more complete simulations, engineers have been successful in developing transistor amplifiers that produce a sound quality very similar to the tube sound. Usually this involves using a circuit topology similar to that used in tube amplifiers.

In 1982, Tom Scholz, a graduate of MIT and a member of Boston, introduced the Rockman, which used bipolar transistors, but achieved a distorted sound adopted by many well known musicians. Advanced digital signal processing offers the possibility to simulate tube sound. Computer algorithms are currently available that transform digital sound from a CD or other digital source into a distorted digital sound signal.

Using modern passive components, and modern sources, whether digital or analogue, and wide band loudspeakers, it is possible to have tube amplifiers with the characteristic wide bandwidth and "fast" sound of modern transistor amplifiers, including using push-pull circuits, class AB, and feedback. Some enthusiasts have built amplifiers using transistors and MOSFETs that operate in class A, including single ended, and these often have the "tube sound"[citation needed].
    Altså, det er fullt mulig å legge til denne forvrengningen med både transistorforsterkere og via digital signalbehandling.

Ellers så står det mye om hva som gjør rørlyden på Wikipeda. Overskriften til artikkelen som er linket til under syntes jeg er ganske treffende og oppsummerende for hele debatten.

Tube sound (or valve sound) is the characteristic sound associated with a vacuum tube-based audio amplifiers. Some audiophiles prefer the sound that is produced by the distortion characteristics of tube-based amplifiers. The audible significance of tube amplification on audio signals is a subject of continuing debate among audiophiles.
    Tube sound - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså, det er fullt mulig å legge til denne forvrengningen med både transistorforsterkere og via digital signalbehandling.

Nei den konklusjonen kan du ikke trekke.

Men du kan jo som her sitere en akademiker som har publisert noen kurvediagrammer og sier han mener disse forklarer tube sound. Det blir noe helt annet. Akademikere elsker å publisere.

Disse mosfet-greiene hørte vi mye av på 80-tallet, og det er absolutt ikke tube sound, istedet kunne man si soft transistor sound. Da kommer vi inn på den misforståelsen at tube sound er "soft".

Det er greit at du ikke har oversikten her, men når vi i snart 2010 oversvømmes med tube amplifiers, ikke minst hos musikere (som har råd), så sier det seg selv at disse akademiske teoriene ikke holdt. Det er derfor jeg blir så overrasket over at slike gamle teorier fortsatt lever i beste velgående her på forumet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei den konklusjonen kan du ikke trekke.

Men du kan jo som her sitere en akademiker som har publisert noen kurvediagrammer og sier han mener disse forklarer tube sound. Det blir noe helt annet. Akademikere elsker å publisere.

Disse mosfet-greiene hørte vi mye av på 80-tallet, og det er absolutt ikke tube sound, istedet kunne man si soft transistor sound. Da kommer vi inn på den misforståelsen at tube sound er "soft".
    Dine utsagn er naturligvis høyst subjektive, og som vanlig har du null referanser eller noen praktiske/tekniske forklaringer til å støtte de opp.

Du har fortsatt ikke kommet med noen teknisk forklaring på rørlyden, annet enn benektelse og latterligjøring av all kjent viten på området. Jeg holder ikke pusten....

Sitat Opprinnelig postet av Kjell
    Det er greit at du ikke har oversikten her, men når vi i snart 2010 oversvømmes med tube amplifiers, ikke minst hos musikere (som har råd), så sier det seg selv at disse akademiske teoriene ikke holdt. Det er derfor jeg blir så overrasket over at slike gamle teorier fortsatt lever i beste velgående her på forumet.snart 2010 oversvømmes med tube amplifiers, ikke minst hos musikere (som har råd), så sier det seg selv at disse akademiske teoriene ikke holdt. Det er derfor jeg blir så overrasket over at slike gamle teorier fortsatt lever i beste velgående her på forumet.
    Artig teori. Fortsatt veldig subjektivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1)Dine utsagn er naturligvis høyst subjektive, og som vanlig har du null referanser eller noen praktiske/tekniske forklaringer til å støtte de opp.

2) Du har fortsatt ikke kommet med noen teknisk forklaring på rørlyden, annet enn benektelse og latterligjøring av all kjent viten på området. Jeg holder ikke pusten....

1) Du har ihvertfall lært ordet subjektiv, men du bruker det litt for ofte. Min analyse ovenfor var faktisk objektiv, det at du ikke kan trekke en slik konklusjon som du gjør.

2) Hvorfor skulle jeg det ? Det er da ikke interessant for meg. Har i årenes løp testet det meste av ingeniørpåfunn mht rørlyd, og de ideene holder ikke. Rent empirisk altså. Det er det man hører som teller.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Du har ihvertfall lært ordet subjektiv, men du bruker det litt for ofte. Min analyse ovenfor var faktisk objektiv, det at du ikke kan trekke en slik konklusjon som du gjør.
    Når du ikke kan støtte dine innlegg opp med noe annet enn høyst kontroversielle uttalelser og ikke er interessert i å snakke om teknikk velger jeg å kalle det subjektivt. Du kan selvfølgelig velge å kalle det religion, vaskemaskin eller samfunnsviten om du vil....

2) Hvorfor skulle jeg det ? Det er da ikke interessant for meg.
    Om ikke teknikken er interessant for deg, hvorfor forsøker du da å latterligjøre de som har dette som primære kunnskapsområde? Da får du bare akseptere at noen på dette området er mer kunnskapsrike enn deg, selv om det kan være en tung kamel å svelge....

Har i årenes løp testet det meste av ingeniørpåfunn mht rørlyd, og de ideene holder ikke. Rent empirisk altså. Det er det man hører som teller.
    Det kan du selvfølgelig si. Noen bruker tusenvis av dollar på strømkabler også. Argumentene er overraskende like...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære Kjell B.. Ta deg ei bolle!

Jeg sier mye rart her på forumet selv, men nå må du seriøst ta en ekstra titt på dine egne poster og påstander og tenke deg om litt. Dette er border line comedy.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan jo nevne at en bekjent midt på 90-tallet kjøpte et dyrt Audio Research-sett, og ifølge ekspertisen hadde ARC nå klart å produsere transistor-forsterkere med rørlyd, så det ble en slik. Han var veldig skuffet, etter noen år ble den solgt. Han kjører nå med en god ekte rørforsterker istedet (også ARC). Det er jo slike erfaringer som danner basis for at det produseres så mye rør-utstyr idag.

Jeg trodde bare denne utviklingen var kjent, men tydeligvis ikke.

Ellers skal jeg bare gjenta at det at en akademiker publiserer noen kurve-diagrammer betyr ikke at disse kurvene representerer ALT ved rørlyd. Kanskje bare en mindre del ? Og dette er objektivt betraktet, det er bare en enkel logisk analyse.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo nevne at en bekjent midt på 90-tallet kjøpte et dyrt Audio Research-sett, og ifølge ekspertisen hadde ARC nå klart å produsere transistor-forsterkere med rørlyd, så det ble en slik. Han var veldig skuffet, etter noen år ble den solgt. Han kjører nå med en god ekte rørforsterker istedet (også ARC). Det er jo slike erfaringer som danner basis for at det produseres så mye rør-utstyr idag.

Jeg trodde bare denne utviklingen var kjent, men tydeligvis ikke.
    Tydligvis ikke alle som har møtt din bekjent på 90-tallet, Kjell.

Ellers skal jeg bare gjenta at det at en akademiker publiserer noen kurve-diagrammer betyr ikke at disse kurvene representerer ALT ved rørlyd. Kanskje bare en mindre del ? Og dette er objektivt betraktet, det er bare en enkel logisk analyse.
    Objektivt betraktet? Hehe....

Du sitter på den eneste fulle sannheten. Du mener å ha rett, men du kan ikke forklare det med andre ord enn at andre må ha feil. Det ligner religion, men omhandler teknikk. Artig diskusjon, men desverre ikke veldig matnyttig....

Vi får vel nesten holde oss til allmen kjent viten og dagens lærebøker frem til Kjell velger å skape historie ved å skrive det hele om - den dagen han fatter interesse for teknikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Objektivt betraktet? Hehe....

Ja kunne du forklare mer nøye hva som er galt ved følgende utsagn:

"Ellers skal jeg bare gjenta at det at en akademiker publiserer noen kurve-diagrammer betyr ikke at disse kurvene representerer ALT ved rørlyd. Kanskje bare en mindre del ?"

Og så må jeg nesten spørre:

Kan du nevne en transistor-forsterker med rør-lyd, gjerne flere ?

Og hvorfor får jeg ikke svar på spørsmålet mitt: Hvorfor kan ikke ekspert-ingeniøren sette igang produksjon av en klasse D-forsterker med rør-lyd ? Gjerne med kontroller for å øke klipping/forvrengning/skjev frekvensgang, altså det ekspert-ingeniøren sier er det som karakteriserer rørlyd.

Kan vi ikke få dette produktet snart ?
    Så slipper vi alle disse problematiske rørene. Og markedet skulle være stort.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"Ellers skal jeg bare gjenta at det at en akademiker publiserer noen kurve-diagrammer betyr ikke at disse kurvene representerer ALT ved rørlyd. Kanskje bare en mindre del ?"
    Du svarer på dine tidligere spørsmål. Når du sier "ALT ved rørlyd", og annet lenger opp så påpeker du SELV at avvikene er så langt i fra den ideale teorien at svaret blir: ALT er mulig.

Du skyter deg selv i foten med KANON!

Som vi vel har konkludert med flere ganger allerede i denne tråden. Det er så store sprik inne A, AB, D, H og transistor, IC, Rør. osv osv osv. at det ikke går å si noe bastant om de forskjellige kontruksjonene. Avvikene er for store.

Det ser ut til å være tendenser i alle klassene, men avvikene er for mange og for store til at det ene ER sånn eller SÅNN!.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og så må jeg nesten spørre:

Kan du nevne en transistor-forsterker med rør-lyd, gjerne flere ?

Og hvorfor får jeg ikke svar på spørsmålet mitt: Hvorfor kan ikke ekspert-ingeniøren sette igang produksjon av en klasse D-forsterker med rør-lyd ? Gjerne med kontroller for å øke klipping/forvrengning/skjev frekvensgang, altså det ekspert-ingeniøren sier er det som karakteriserer rørlyd.

Kan vi ikke få dette produktet snart ?
    Så slipper vi alle disse problematiske rørene. Og markedet skulle være stort.

Dine argumenter faller fort av så lenge det kun er dine utsagn.. Håkon presenterer iallefall en form for bevis via rapporter og lenker...

Stort marked for en klasse-D forsterker med rørlyd? Hmm.. mulig, men tvilsomt.. Har aldri hørt noen forespørre etter noe slikt..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    1) Dine argumenter faller fort av så lenge det kun er dine utsagn.. Håkon presenterer iallefall en form for bevis via rapporter og lenker...

2) Stort marked for en klasse-D forsterker med rørlyd? Hmm.. mulig, men tvilsomt.. Har aldri hørt noen forespørre etter noe slikt..

1) Jeg spør jo bare hvorfor ingen kan vise dette produktet: transistor med rørlyd. Det er ikke et utsagn, men et spørsmål.

2) Det skulle jo være hele markedet for gode rørforsterkere. Ikke så lite det.

Så jeg fikk ikke med meg dette med at argumentene faller ....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam

Du svarer på dine tidligere spørsmål. Når du sier "ALT ved rørlyd", og annet lenger opp så påpeker du SELV at avvikene er så langt i fra den ideale teorien at svaret blir: ALT er mulig.
    Du skyter deg selv i foten med KANON!

Dette må være et høydepunkt i diskusjonen .....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Jeg spør jo bare hvorfor ingen kan vise dette produktet: transistor med rørlyd. Det er ikke et utsagn, men et spørsmål.

2) Det skulle jo være hele markedet for gode rørforsterkere. Ikke så lite det.

Så jeg fikk ikke med meg dette med at argumentene faller ....

Les hva du skriver selv der.. Du skriver kun for å kverulere...

1) Jeg skrev *Utsagn* ikke spørsmål. Som F.eks

Bevis det? Motbevis diagrammene på en saklig måte..

2) *Det skulle jo være hele markedet for gode rørforsterkere. Ikke så lite det.
    Så jeg fikk ikke med meg dette med at argumentene faller*

Jasså? Jeg har aldri sett en forespørsel etter ett slik produkt. Vinyl skulle jo bli erstattet med cd.. Skjedde det?

Du bruker bekjente fra midten av 90-tallet som stående bevis for din argumentasjon igjenom hele diskusjonen..
    Det har kommet så mye flås i de siste postene, at jeg ikke ser hvor du vil hen egentlig...

Så LES hva andre skriver, tenk litt for så å skrive..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze

1) Bevis det? Motbevis diagrammene på en saklig måte..

2) *Det skulle jo være hele markedet for gode rørforsterkere. Ikke så lite det.
    Så jeg fikk ikke med meg dette med at argumentene faller*

Jasså? Jeg har aldri sett en forespørsel etter ett slik produkt. Vinyl skulle jo bli erstattet med cd.. Skjedde det?

1) Hvorfor det ? Diagrammene er sikkert korrekte, men de forteller ikke alt. Og hvordan skal noen kunne bevise at ALT er oppfunnet eller bevist. Derfor må vi bruke ørene.

2) Har du aldri sett forespørsel etter en rørforsterker ?
    Får man en fullgod erstatning, så skulle markedet være det samme. Hva er galt med det ?

Fantes det en transistor som gir den samme lydopplevelsen som en rørforsterker ville jeg aldri kjøpt rør.
    Og kunne en CD gi det samme som vinyl ville jeg aldri kjøpt vinyl. For meg er det enkel logikk. Hvis du er uenig så kunne du kanskje roe deg litt ned og fortelle hvorfor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Hvorfor det ? Diagrammene er sikkert korrekte, men de forteller ikke alt. Og hvordan skal noen kunne bevise at ALT er oppfunnet eller bevist. Derfor må vi bruke ørene.

2) Har du aldri sett forespørsel etter en rørforsterker ?
    Får man en fullgod erstatning, så skulle markedet være det samme. Hva er galt med det ?

Fantes det en transistor som gir den samme lydopplevelsen som en rørforsterker ville jeg aldri kjøpt rør.
    Og kunne en CD gi det samme som vinyl ville jeg aldri kjøpt vinyl. For meg er det enkel logikk. Hvis du er uenig så kunne du kanskje roe deg litt ned og fortelle hvorfor.

Du er usaklig i argumentasjonen din og skal være på at du ikke kan ta feil. Så langt er det kun din mening imot faglige rapporter..
    Roe ned? Jeg mener jeg går frem på en saklig og normal måte så det ser jeg ingen grunn til..

Du spør hvorfor ikke ingeniøren(e) lager en D- amp med rør egenskaper. Sant?
    Jeg tror det, at hadde det vært ett stort marked for det- så ville det vell vært høyt og lavt allerede? DU har jo muligehtene i en rør-pre og en d-effekt forsterker? Eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja men siden jeg er så usaklig, så kan vel du være litt mer saklig og fortelle meg hvem som har demonstrert en transistor-forsterker med rørlyd ?

Jeg spør nå om ditt bevis:Fortelle meg hvilken transistor-forsterkr som har rørlyd ? Den må jo liksom være oppfunnet ut fra de ingeniør-dataene vi har fått se her, eller hva ?

Så om den ikke er i serie-produksjon, så må den jo finnes et sted. Fortell, fortell ....

Og siden rørforsterkere er populære, hvorfor er det ikke interssant å produsere en klasse D med samme rørlyd ?

Her er det noe sånt som to enkle spørsmål, kan du svare ?

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •