Classe AB vs. Classe D effektforsterker. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 121
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En digital forsterker vil være det man kaller en power-DAC. Man vil da primært ha 2 alternativer, enten å kjøre null tilbakekobling, alternativt å kjøre en eller annen form for tilbakekobling. Det som er spesielt med en digital forsterker er at den da må implementere korreksjonen digitalt. Det vil si at om man tapper tilbakekoblingen etter filteret så må man inn med en ADC av ett eller annet slag for å kunne implementere korreksjonen innenfor rammene av det digitale. En slik forsterker kan bygges for en rekke ulike type digitalstrømmer.

Den vanligste klasse D kretsen er selvsvingende og selvkorrigerer. Kort fortalt kan man si at den analogt beregner utspenningen gjennom dempingen i tilbakekoblingen. Selve forsterkertrinnet har en ekstremt høy gain. På den måten vil forsterkeren gå rett i minus dersom utspenningen er for høy, og rett i pluss dersom den er for lav. I det øyeblikket utspenningen passerer korrekt spenning switcher den polaritet på utgangen. Dette foregår helt uten frekvenskontroll eller låsing til faste pulsbredder. Derfor er det også fullstendig analogt.

I likhet med alle andre former for frekvensstyrte effektkontrollere er også klasse D effektivt, men motivasjonen for å benytte seg av den type kretser ligger som regel i det at man får mer kontroll på lasten man skal styre. Det gjelder enten man styrer motorer eller høyttalere da begge er reaktive.

Om man konstruerer en høyttaler for maksimal forsterkerkontroll vil det låte bra på store klasse D, store klasse A osv. Konstruerer man en høyttaler for lite forsterkerkontroll vil den låte bra på forsterkere med høy utgangsimpedans, for eksempel rør, singel ended konstruksjoner, trafokoblede konstruksjoner (med noen untak) osv. Uansett er det vanskelig å få god lyd ut av kryssbytte mellom disse to kategoriene, da med en vesentlig bemerkning. Om man bruker "for stor forsterker" kan man enkelt korrigere for den noe magre bassen man ofte får. Om man derimot bruker for liten/svak forsterker er det mange faktorer man ikke kan korrigere for.

Selv har jeg fått til ekstrem lydkvalitet fra alle teknologier, og såvel gammelt som nytt. De som ikke får til dette og i tillegg forsøker å slakte teknologi basert på sine erfaringer bør tillegge sine erfaringer betydelige forbehold og ikke minst avstå fra å være bastante.

En interessant observarsjon jeg har gjort mange gange er at de menneskene jeg tillegger størst kredibilitet ofte er meget forsiktige med å utbasunere absolutte svar. Det skyldes ikke deres uvitenhet, men snarere det at de vet litt mer om psykoakustikk enn hobbyingeniørene som bruker litt for mye tid til å fortelle verden at de har kommet frem til den endelige sannhet.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens, hvis dere tar dere tid til å lese dette og ser hva Bob Carver er i stand til, vil dere kanskje legge disse debattene om hvordan den og den typen forsterker høres ut død en gang for alle..
    Poenget er at det er mulig for en god konstruktør å få en forsterker til å spille med en hvilken som helst lydsignatur.

http://carvermk2.com/docs/Carver%20S...0Challenge.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Gah. nå gir jeg opp.

Det er galt for FORSTERKERDELEN er ikke digital. Bare fordi en digital komponent sitter sammen med en 100% analog komponent gjør ikke pakken digital. Det er INGEN prosessering i forsterkerdelen. Det er REN fysikk hvor en analog bærebølge, GODT illustrert som et sagtannsignal i bilde 1, styres med innsignalet, igjennom en transistor som dytter ut en av/på firkantpuls.
    Hvor på et helt vanlig PASSIVT og ANALOG lavpassfilter kobles inn og vips du har et flott utgangstrinn.

Nå som jeg er lei av å forklare hvorfor det ikke finnes digitale forsterkere vil jeg gjerne høre dine tanker på hvorfor du mener at det ER digitale forsterkere. Hva er grunnlaget for å tolke det dit henn?
    Bra at du gir opp... Ingen som tvinger deg til å delta på dette forumet.. Makan til grinete kar har jeg ikke opplevd på det forumet her..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmmmm...

Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Bra at du gir opp... Ingen som tvinger deg til å delta på dette forumet.. Makan til grinete kar har jeg ikke opplevd på det forumet her..
    Enig der altså..

Men bare til informasjon for de som faktisk orker å bruke tiden sin på grinete kvervulanter (og for de som er de grinete kvervulantene), så nevnte en ganske klok moderator (HåkonN) at lyden er subjektiv, så å påstå at noe høres bedre ut i en slik setting vil være litt som å skyte seg selv i foten.

Just my two cents..

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Jeg ville gjerne høre om dine meninger om den digitale forsterker først.

Og ja. Jeg vet jeg virker veldig grinete i skriftlig form. Prøver å venne meg av med det, men får det tydeligvis ikke til.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    En digital forsterker vil være det man kaller en power-DAC. Man vil da primært ha 2 alternativer, enten å kjøre null tilbakekobling, alternativt å kjøre en eller annen form for tilbakekobling. Det som er spesielt med en digital forsterker er at den da må implementere korreksjonen digitalt. Det vil si at om man tapper tilbakekoblingen etter filteret så må man inn med en ADC av ett eller annet slag for å kunne implementere korreksjonen innenfor rammene av det digitale. En slik forsterker kan bygges for en rekke ulike type digitalstrømmer.
    Høres dyrt ut om en skal ha noen respektable spesifikasjoner ut av dette. Hva er motivasjonen for å bygge en powerdac fremfor en av det mer tradisjonelle PWM-alternativene?

Prøvde å Google på power-dac, men det var lite å finne om slike konstruksjoner.

Om man konstruerer en høyttaler for maksimal forsterkerkontroll vil det låte bra på store klasse D, store klasse A osv. Konstruerer man en høyttaler for lite forsterkerkontroll vil den låte bra på forsterkere med høy utgangsimpedans, for eksempel rør, singel ended konstruksjoner, trafokoblede konstruksjoner (med noen untak) osv. Uansett er det vanskelig å få god lyd ut av kryssbytte mellom disse to kategoriene, da med en vesentlig bemerkning. Om man bruker "for stor forsterker" kan man enkelt korrigere for den noe magre bassen man ofte får. Om man derimot bruker for liten/svak forsterker er det mange faktorer man ikke kan korrigere for.
    Korrigere? EQ? Fysjameg..... vi er da purister!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selv har jeg fått til ekstrem lydkvalitet fra alle teknologier, og såvel gammelt som nytt. De som ikke får til dette og i tillegg forsøker å slakte teknologi basert på sine erfaringer bør tillegge sine erfaringer betydelige forbehold og ikke minst avstå fra å være bastante.

Ja, da skal du vel snart markedsføre en klasse D-forsterker med rør-lyd, slik at man slipper disse tungvinte kassene med mange rør. Og den vil da lyde så fantastisk at dagens produsenter av rørforsterkere bare kan legge ned produksjonen, ikke sant ? Du tar hele markedet ?

Og kanskje med en egen knapp for å justere (øke) klippe-nivå eller forvrengning. Skulle være dødsenkelt for en ekspert-ingeniør. Eller kanskje det rekker med en equalizer (lage litt skjev frekvensgang) ?

Ellers: en klasse AB-forsterker kan være med rør (push-pull) eller transistorer. Begge deler blir jo f.ø. flittig kommentert i denne tråden....

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, er det noen som har lyst til å komme med en kortfattet "konklusjon" til trådstarter her?
    Han spurte jo bare generelt spørsmål og ville ha et generelt svar
    Han har ikke fått lagt inn en eneste comment siden første post heller:P

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    Hehe, er det noen som har lyst til å komme med en kortfattet "konklusjon" til trådstarter her?
    Konklusjonen slik jeg oppfatter det er at spørsmålet er svært vanskelig å svare på en generell basis, og det avhenger i stor grad av den aktuelle konstruksjonen og utstyret det kobles til.

Det tror jeg også et søk på forumet også vil bekrefte.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner nå at det ikke finnes noe enkelt svar på spørmålet mitt, men jeg regenet egenlig ikke å få et fasit svar. har fått vite mye av det jeg spørte om, selv om jeg føler at jeg har fått svar på mye annet også.

grunnet til at jeg tikk opp dette var ganske enkelt pga at jeg ser etter ny forsterker og har snakka med noen folk. Det som er en stor fordel med klass d forsterker er vell at virkningsgraden er veldig stor så det går lite vekk til varme, noe som er veldig greit vis du har forsterkeren stående på hele tiden.

har også hørt at D har en mye kaldere lyd enn det AB har så det var egenlig det jeg lurte på.

jeg tenker på og oppgradere annlegget mitt litt, jeg har noen Cerwin vega E712 nå og en forsterker som er litt liten til og drive høytalerne når man skal spille høyt, og tenkker også på og oppgradere høytalere ettevært så det er da problemet mitt at jeg veit ikke hvordan høyttalere jeg kommer til og kjøpe. og dermet må jeg ha en forsterker som jeg kan buke på de jeg har nå og som kan låte bra på de jeg eventuelt vill kjøpe senere.

takk for mange svar

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sondert
    har også hørt at D har en mye kaldere lyd enn det AB har så det var egenlig det jeg lurte på.
    Høyttalere med en mørk klangbalanse vil låte mørkt på klasse D. Høyttalere med en nøytral klangbalanse vil låte nøytralt. Høyttalere med en lys klangbalanse vil låte lyst.

Jeg tror det er derfor erfaringer ang. klasse D er så forskjellig ut fra hvem du spør.

Dette er mine erfaringer på litt ulike klasse D konstruksjoner, og selv om det er forskjeller der i gården også, opplever jeg de ikke så sprikende som på klasse A/B konstruksjoner. Kjenner mine egne Alto Utopia ganske godt, og har testet forsterkere i prisklassen 4k til 6-sifret sum. Nå eier jeg ikke klasse D, men de gangene jeg har testet det har det ikke hvert snakk om at det låter lyst/kaldt, men klasse D er veldig transparent og avslørende når det gjelder resten av utstyr. Shit in = shit out. Der kan en få seg et par overraskelser både når det gjelder utstyr og innspillinger.

Generelle fordeler med klasse D er svært god lastkontoll, god effektivitet, lite varmeutvikling og mye effekt per krone. De utmerker seg selvfølgelig spesielt til innbygning i aktive høyttalere, bil og andre steder der den type krav er verdsatt, men også solide hifi-produsenter har i senere tid fattet interesse for teknologien. B&O, Jeff Rowland, Chapter Audio, Adam Audio, NuForce, Bel Canto etc - listen begynner å bli lang.

Her inne blir ICE-moduler brukt på alt fra Cerwin Vega til aktive konstruksjoner til 250 000kr, så du trenger nok neppe å være redd for at det er for "dårlig" når du senere oppgraderer høyttalere. Når det er sagt så kjenner jeg ikke E712, så jeg vet ikke hvordan akkurat de matcher.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Høres dyrt ut om en skal ha noen respektable spesifikasjoner ut av dette.
    Nja, en DAC er jo ikke dyr. Det blir litt som en kabel; et produkt man lett kan argumentere for at skal koste en bruktbil fordi man er vel vitende om at de færreste vet bedre.

Hva er motivasjonen for å bygge en powerdac fremfor en av det mer tradisjonelle PWM-alternativene?
    Det er vel det spørsmålet som gjør at 99% av alle klasse D er analoge.

Korrigere? EQ? Fysjameg..... vi er da purister!
    Vi kommer vel til å møte mennesker som føler EQ som noe skummelt og truende i mange år fremover. Det kan virke som en så enkel forklaring som "frekvensgang" ikke passer med folks ønsker om sofistikerte tanker og filosofiske betraktninger.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Ja, da skal du vel snart markedsføre en klasse D-forsterker med rør-lyd, slik at man slipper disse tungvinte kassene med mange rør. Og den vil da lyde så fantastisk at dagens produsenter av rørforsterkere bare kan legge ned produksjonen, ikke sant ? Du tar hele markedet ?
    Personlig synes jeg det er feil å skyve høyttalerkonstruktørens jobb over på preampen.

Og kanskje med en egen knapp for å justere (øke) klippe-nivå eller forvrengning. Skulle være dødsenkelt for en ekspert-ingeniør.
    Jeg foretrekker å høre hva som ligger på plata.

Eller kanskje det rekker med en equalizer (lage litt skjev frekvensgang) ?
    Du har med andre ord rett frekvensgang i rommet ditt? Kan tenke meg det låter fortreffelig

Ellers: en klasse AB-forsterker kan være med rør (push-pull) eller transistorer. Begge deler blir jo f.ø. flittig kommentert i denne tråden....

Du verden, bra du tar oppgaven med å utdanne folket.

Hør her Kjell: Det å konstruere den perfekte forsterker dreier seg ikke om å konstruere en dedikert "sound", det dreier seg om å IKKE konstruere en uten signatur.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det forstår jeg ikke - vil du ikke produsere en klasse D med rørlyd ? Hvis det er et enormt marked for det ? Smlgn. de mange produsenter av rørutstyr (DAC, preamp, power amp, til og med tunere med rør nå). Vi kunne jo slippe alt det hvis du markedsfører en klasse D med et par kontroller, a) for klippenivå (soft clipping ???) og b) for skjev frekvensgang.

Eller er det idealisme her - du kunne hvis du ville, men av hensyn til høye etiske krav så vil du ikke sende ut noe sånt som bare forvrenger den uforfalskede puristiske lyd ?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gjør ikke flere som Sunfire? Konstruere forsterkere med to forskjellige høyttalerutganger med forskjellig lydsignatur, som kan kombineres sammen eller hver for seg alt etter smak og behag.. ganske genialt spør du meg!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Hvorfor gjør ikke flere som Sunfire? Konstruere forsterkere med to forskjellige høyttalerutganger med forskjellig lydsignatur, som kan kombineres sammen eller hver for seg alt etter smak og behag.. ganske genialt spør du meg!
    Artig konsept! Men ikke noe for meg. Trolig ganske smalt marked allikevel da

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det forstår jeg ikke - vil du ikke produsere en klasse D med rørlyd ? Hvis det er et enormt marked for det ?
    Ref. tråd på HFS ble det testet blant en samling med rørentusiaster, med en ny rørforsterker som de ikke hadde hørt tidligere. De var etter sigende svært imponert over lyden denne nye rør-konstruksjonen frembrakte. På innsiden satt det en gjemt liten klasse D forsterker, og de flotte glødende rørene var bare til pynt.

Jeg kjenner ikke til historiens seriøsitet, men om en slik test hadde funnet sted så er det nærliggende å tro at forventninger og fordommer vil ha en relativt sterk påvirkning på hvordan publikum oppfatter resulatet. Hadde de sett en liten boks i alu med masse watt og navnet ICE, hadde lyden kanskje blitt litt mer upersonlig og "kald"? Hvem vet.

Uansett tror jeg ikke en klasse D forsterker med "rør"-sound hadde slått ann blant "tradisjonelle" audiofile som i stor grad styrer sitt valg av produkter kanskje mer av følelser, prislapp og forventinger enn det rent tekniske.

Det var ikke lenge siden audiofile stod hardnakket på at plastskiven og svindyre mekansiske drivverk var eneste vei til lydnirvana, og PC-lyd ikke hadde mye å stille opp med. Jeg fulgte med i noen av de diskusjonene, og argumenter som at PC hadde mer digital, upersonlig og kald lyd ble faktisk stadig brukt. Denne triste "MP3-lyden" kom aldri til å slå gjennom, og PC var synonymt med støy. I dag har flere av de byttet CD-rigger i 6-siffer klassen mot Squeezebox til prisen av en handlekurv på ICA. Kanskje det er håp for klasse D også...

Det er heldigvis mer enn nok plass til alle teknologier i markedet.

IMHO selvsagt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det var sikkert ikke en seriøs historie, mere et moderne high-end eventyr vi hører så mye av. Morsomt at du avslører disse ønske-drømmene - de blir nok aldri sanne, dessverre.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, en DAC er jo ikke dyr. Det blir litt som en kabel; et produkt man lett kan argumentere for at skal koste en bruktbil fordi man er vel vitende om at de færreste vet bedre.
    Jeg tenkte vel mer i retningen at siden slike DAC`er ikke er mye i bruk (ref. 99%), vil noe slikt koste deretter. Det meste blir vel billigt bare en lager nok av det.

Tror faktisk jeg fant noe om at Wadia har laget en power-DAC (m/ hinsides pris), men det blir litt OT.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref. tråd på HFS ble det testet blant en samling med rørentusiaster, med en ny rørforsterker som de ikke hadde hørt tidligere. De var etter sidende svært imponert over lyden denne nye rør-konstruksjonen frembrakte. På innsiden satt det en gjemt liten klasse D forsterker, og de flotte glødende rørene var bare til pynt.

Jeg kjenner ikke til historiens seriøsitet, men om en slik test hadde funnet sted så er det nærliggende å tro at forventninger og fordommer vil ha en relativt sterk påvirkning på hvordan publikum oppfatter resulatet. Hadde de sett en liten boks i alu med masse watt og navnet ICE, hadde lyden kanskje blitt litt mer upersonlig og "kald"? Hvem vet.

Uansett tror jeg ikke en klasse D forsterker med "rør"-sound hadde slått ann blant "tradisjonelle" audiofile som i stor grad styrer sitt valg av produkter kanskje mer av følelser, prislapp og forventinger enn det rent tekniske.

Det var ikke lenge siden audiofile stod hardnakket på at plastskiven og svindyre mekansiske drivverk var eneste vei til lydnirvana, og PC-lyd ikke hadde mye å stille opp med. Jeg fulgte med i noen av de diskusjonene, og argumenter som at PC hadde mer digital, upersonlig og kald lyd ble faktisk stadig brukt. Denne triste "MP3-lyden" kom aldri til å slå gjennom, og PC var synonymt med støy. I dag har flere av de byttet CD-rigger i 6-siffer klassen mot Squeezebox til prisen av en handlekurv på ICA. Kanskje det er håp for klasse D også...

Det er heldigvis mer enn nok plass til alle teknologier i markedet.

IMHO selvsagt.
    Hehe - artig historie,og jeg tror den så gjerne Har jo vist seg gang på gang at folk lett lar seg rive med når forventningene er høye! Og det gjelder vel ikke bare i hifi sammenheng! Og at klasse D forsterkere lyder bra kan jeg skrive under på! Har nå fått meg en Rotel rb1562 med ice power teknologi,og må si den låter meget bra! Fikk mye bedre kontroll på mine patoshøytalere hvertfall! Og kan hvertfall ikke si at der er hørbart at det er en annen teknologi som er i bruk! Tror nok definitivt den er kommet for å bli!

Hvis vi går 20 år tilbake i tid,så var det vel ikke mange som fikk "bakoversveis"
    ,når de tråkket på gassen i dieselbiler heller - nå idag er det vel det de fleste foretrekker! Det viser vel bare at verden går fremover...!! Og det enten de konservative entusiastene vil eller ei
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •