Den store Copland tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den store Copland tråden

Her er en, forhåpentligvis etterlengtet, tråd for de som eier Copland forsterkere.

Har selv bestilt en Copland CTA 405 og gleder meg til å få den i hus.

Folk må gjerne dele sine erfaringer de har med Coplandforsterkere og ikke minst hvilke høyttalere de synes passer best til disse forsterkerene.

Om noen har en CTA 405 så vil iallefall jeg likt å høre om erfaringer med diverse høyttalere o.l.

Her er litt info om CTA 405:
    The COPLAND CTA405 is the result of careful research and development, combining the best of classical construction with the latest in circuit design. The current capacity of the CTA405 power supply and output transformers is fully sufficient for a 100 Watts output power. However, with operation conditions set for minimum variation of plate and screen current in the output stage, excellent performance is obtained with very low feedback at 2x 50 Watts per channel. The output transformers are specially made for this amplifier. Employing a high quality silicon ion core and perfect symmetry of the segmented windings, a frequency response from 5 Hz to 100 kHz is obtained with low distortion and high stability over the entire audible frequency range. The system remote supplied will also control the Copland CD players. Output power 2 x 50 W Speaker impedance 4 & 8 ohms Line input impedance 50 K ohms ILine sensitivity 280 mV Frequency response 5Hz-100KHz -3dB I T.H.D. Better than 0,2 dB Signal / Noise Better than 90 dB Phase Inverting Vacuum tubes 4xKT88. 2x12BH7. 1xE83CC. Power consumption 250 W Dimensions 430(W) 185(H) 390 (D) Shipping weight 25 Kg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var så stille her.. regner med jeg er så å si den eneste her inne som har en coplandforsterker!

her er iallefall noen bilder av innsiden av forsterkeren for de som har en interesse av det!

Rørene skal være som følger: 4xKT88, 2x12BH7 og 1xE83CC hvis ikke jeg har tatt helt feil!

-copland2-jpg

-copland1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vel også dele litt av inntrykket mitt som jeg har fått nå etter å ha testet forsterkeren en stund.

OBS: nå kan det jo være tilfelle at Copland CTA405 rett og slett er en bedre match enn Primare spa21 og hegel h200 som jeg har/hadde til klipsch. Men forskjellene er iallefall stoooore!

Først må jeg få innrømme at jeg var litt skeptisk til hele rør-greia når jeg skulle oppgradere fra Hegel H200 (mest pga jeg liker litt KRUTT i forsterkerene), men all skepsis er borte nå.
    Synes CTA 405 spiller mye mere luftig, eksplosivt og mere detaljert enn h200 gjorde (og ikke minst mye bedre enn min høyt elskede Primare SPA21, som har fått mye skryt for sin musikkevne i stereo). Synes den rett og slett spiller mye bedre på det meste.
    Kan vel nevne at høyttalerene jeg bruker just nu er klipsch rf-5. Dette fordi disse høyttalerene var de som jeg brukte på hegel h200 og som står koplet opp i hjemmekinoen med Primare spa21

Det eneste jeg synes H200 gjorde bedre enn hva CTA 405 gjør er å "forbedre" dårlige plateinnspillinger.. da det virker som at CTA 405 avslører alt ved innspillingene! F.eks. så satte jeg på en skive av et hardcoreband jeg liker ekstremt godt, som jeg hørte mye på når jeg hadde H200 i hus, og fant fort ut at dette er ikke noe for denne forsterkeren. Det må sies at innspillingen av denne skiven foregikk på et relativt primitivt studio i sin tid, men at CTA 405 så til de grader skulle avsløre det hadde jeg aldri trodd.

Ellers så blir jeg rett og slett forelsket på ny hver gang jeg setter på noe ac/dc, kristian park, ane brun, pixies etc etc...
    Når jeg spiller AC/DC så kan jeg spille "konserthøyt" uten at den mister grepet om noe som helst. (dette gjelder VELDIG med Heresy III og)
    og når jeg satte på Lovers & Haters med Kristian Park for første gang med CTA 405 så må jeg si at det var som om jeg hørte en helt annen sang enn hva jeg hadde hørt med SPA21 og H200... fy skittenord for et lydbilde den lager med klipschene.

Er rett og slett i drømmeland for tiden...

Nå er det tilbake til enda mere lytting!

Au revoir

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kom gjerne med flere inntrykk :-)

I ettermiddag får jeg levert Klipsch rf 63, og jeg gleder meg som en unge :-)
    Har i dag en gammel Pioner forsterker men planen er å spare til Copland 405.
    De siste dagene nå har gått med til å surfe musikk og samle litt titler som må spilles på de nye høyttalerene.
    Det blir spennende å høre forskjell på hva Copland og Pioner kan få ut av disse når den tid kommer.
    Lumsk med Trolltind anbefales :-) Helt knall kvinnevokalist som går både høyt og lavt.

Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cobalt
    Jeg kan vel også dele litt av inntrykket mitt som jeg har fått nå etter å ha testet forsterkeren en stund.

OBS: nå kan det jo være tilfelle at Copland CTA405 rett og slett er en bedre match enn Primare spa21 og hegel h200 som jeg har/hadde til klipsch. Men forskjellene er iallefall stoooore!

Først må jeg få innrømme at jeg var litt skeptisk til hele rør-greia når jeg skulle oppgradere fra Hegel H200 (mest pga jeg liker litt KRUTT i forsterkerene), men all skepsis er borte nå.
    Synes CTA 405 spiller mye mere luftig, eksplosivt og mere detaljert enn h200 gjorde (og ikke minst mye bedre enn min høyt elskede Primare SPA21, som har fått mye skryt for sin musikkevne i stereo). Synes den rett og slett spiller mye bedre på det meste.
    Kan vel nevne at høyttalerene jeg bruker just nu er klipsch rf-5. Dette fordi disse høyttalerene var de som jeg brukte på hegel h200 og som står koplet opp i hjemmekinoen med Primare spa21

Det eneste jeg synes H200 gjorde bedre enn hva CTA 405 gjør er å "forbedre" dårlige plateinnspillinger.. da det virker som at CTA 405 avslører alt ved innspillingene! F.eks. så satte jeg på en skive av et hardcoreband jeg liker ekstremt godt, som jeg hørte mye på når jeg hadde H200 i hus, og fant fort ut at dette er ikke noe for denne forsterkeren. Det må sies at innspillingen av denne skiven foregikk på et relativt primitivt studio i sin tid, men at CTA 405 så til de grader skulle avsløre det hadde jeg aldri trodd.

Ellers så blir jeg rett og slett forelsket på ny hver gang jeg setter på noe ac/dc, kristian park, ane brun, pixies etc etc...
    Når jeg spiller AC/DC så kan jeg spille "konserthøyt" uten at den mister grepet om noe som helst. (dette gjelder VELDIG med Heresy III og)
    og når jeg satte på Lovers & Haters med Kristian Park for første gang med CTA 405 så må jeg si at det var som om jeg hørte en helt annen sang enn hva jeg hadde hørt med SPA21 og H200... fy skittenord for et lydbilde den lager med klipschene.

Er rett og slett i drømmeland for tiden...

Når ting er litt mere på plass her hjemme så tar jeg gjerne imot besøk hvis noen har interesse av å sjekke ut Copland. Eller eventuellt hvis noen har tenkt å kjøpe en og vil danne seg et bilde av lyden.
    Bare å sende en mld det.

Nå er det tilbake til enda mere lytting!

Au revoir
    Jeg hadde selv denne forsterkeren før jeg byttet til Emitter`n og var storfornøyd! 50 watt høres mer ut som 150 watt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thion
    I ettermiddag får jeg levert Klipsch rf 63, og jeg gleder meg som en unge :-)
    Har i dag en gammel Pioner forsterker men planen er å spare til Copland 405.
    De siste dagene nå har gått med til å surfe musikk og samle litt titler som må spilles på de nye høyttalerene.
    Det blir spennende å høre forskjell på hva Copland og Pioner kan få ut av disse når den tid kommer.
    Lumsk med Trolltind anbefales :-) Helt knall kvinnevokalist som går både høyt og lavt.
    når jeg spurte Rognlien fra frydhifi.no om hvilke høyttalere som ville passe best med denne forsterkeren så var vel RF-63 den første typen han nevnte!
    og tviler ikke ett sekund etter å ha hørt copland på de små-klipschene mine!

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei har nå selv blitt eier av en 405 som er på vei med posten,har Cayin fra før men skal ha et anlegg nr 2 så da får vi se hvilke høytalere som får hvilken forsterker!!!

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått låne med meg en Copland CVA-306 (6-kanals forforsterker) hjem (takk til Resonans Lyd og Bilde), må bare si at jeg er frelst.

Hadde egentlig tenkt å gå for en ny integrert for å ha mindre komponenter i rack'et i stuen, men nå har jeg ombestemt meg. Kjører denne mot en Densen effektforsterker og dynabel 2S høytalere. Dette er en kjempekombo.

Opplevelsen av rom og detaljer var fantasisk, samtidig som fraseringen i musikken var til stedet.

Hvis ikke noe veldig uforutsett dukker opp, er nok en CTA-305 snart i bestilling.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg blitt eier av en eldre copland cda 288 oppgradert med XO3klokke og er storfornøyd

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Copland CVA 306 kommet i hus. Nå må jeg bare få modda racket mitt i stuen slik at den for plass (ikke det at forsterkeren er stor men det nye racket mitt følger visst ikke standardstørrelser). Gleder meg til mange timer med lytting nå, samt å få rør tilbake i anlegget.

I tillegg skal jeg prøve å bytte ut den eksterne dac'en med en Marantz SA-15 cd spiller, blir spennende å se hvilke match dette er mot Copland.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en relativt død tråd, men det må vi endre på!

Jeg vil også melde meg inn i Coplandklubben med min CTA 405. Har hatt den et par måneder nå, og er meget fornøyd med den.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Limer inn mine langtidsinntrykk av CTA-405 på Klipsch RF-63:

Hvilke inntrykk sitter jeg igjen med etter å ha eid den i over år? For å si det slik; inntrykkene har endret seg underveis. Kanskje årsaken til det er litt meg, og litt forsterkeren. Well, here goes.

Copland CTA-405
    CTA antas være en forkortelse for Copland Tube Amplifier. Med andre ord så er dette en integrert rørforsterker fra danske Copland. Forsterkeren fikk strålende omtale i norske bladet Fidelity, og det ble påstått at den passet meget godt til Klipsch RF-63. Nysgjerrig på hva en rørforsterker kunne tilføre anlegget ble en bestilt fra norsk forhandler mars 2010. I motsetning til enkelte andre rørforsterkere så har CTA-405 et omsluttende chassi / lokk. Så, før den kunne brukes måtte lokket tas av for å fjerne beskyttelsen av skumgummi mellom lokket og effektrørene.

Relativt kjapt gjort. Så var det å koble den til mellom DAC og høyttalerne. Av en eller annen grunn skal høyttalerne kobles til med invertert pluss/minus. Høyttalerterminalene er av metall og i solid utførelse. Litt kilen å koble til høyttalerkabler uten bananplugg / spade da hullene i senter av terminalene ikke peker ut til siden men oppover langs den linjen de øvrige terminalene er plassert. For bananplugger eller spader er det tut og kjør. Forsterkeren har terminaler for 4 og 8 ohm, så man kan velge hva som passer sine egne høyttalere best. Jeg har valgt 4 ohm.

Inngangsimpedansen er på hele 50 kohm, og effekten er oppgitt til 2 x 50W. Det påstås at forsterkeren har strømforsyning som støtter 2 x 100W. Vel, nok teknopreik. Hvordan låter den?

Førsteinntrykket
    Høyttalerne jeg har nå ble kjøpt inn i februar 2010. Altså ca. en drøy måned før Copland ankom gutterommet. For å si det slik; førsteinntrykket av CTA-405 var lunkent. Godt med driv, og livlig. Litt for livlig. Jeg var litt sånn småfortvilet. Hva? Dette skulle jo spille så flott. Når jeg tenker tilbake må jeg vel strengt tatt inrømme at RF-63 var langt fra innspilt, selv om jeg brukte dem daglig denne første måneden. Det virket som jeg hadde eid og brukt dem en "evighet". Tydeligvis ikke, for kombinasjonen RF-63 og Coplanden spilte den gang for livlig i toppen. Jeg sleit meg gjennom noen uker, men ga egentlig litt opp underveis. Coplanden ble flyttet opp i stua hvor den tjenestegjorde en god stund som forsterker for TV-lyd. Sånn bare for å få brenntimer på den. I kjelleren ble RF-63 spilt på med annen forsterker. Tiden gikk, og det å ha den i stua utpå våren var ikke en god idé. Varmen fra rørene er ganske ekstrem. I alle fall på en benk under en Pioneer 50" plasma, som også avgir en god del varme. Copland ble parkert i kjelleren ubrukt.

Mellomfasen
    Sommeren har erfaringsmessig ikke vært noen høysesong for hverken film eller stereo her i huset...frem til i fjor når RF-63 virkelig begynte å løsne. Coplanden hadde jeg nesten glemt, og når jeg så den ble den mest et irritasjonsmoment som utløste en sterk trang til å selge den. Frustrasjonen var til å ta og føle på.

Inntrykket nå 12 måneder senere
    I vinter så ble den hentet frem igjen. Klipsch RF-63 har nå blitt brukt omtrent daglig siden februar i fjor så manglende innspilling av de skulle nå ikke være en begrensende faktor. Pure Music er installert på en Mac, som er koblet til en NuForce HDP som DAC. Utgangsimpedansen fra NuForcen er relativt vanlige 100 ohm. Da hverken NuForcen eller Coplanden har balanserte ut-/innganger så var valget å koble disse sammen enkel. Kimbers Hero signalkabler med WBT-0144 ble benyttet. Strammefunksjonen til disse virker god og solid. Jeg kunne sikkert benyttet en hvilken som helst annen signalkabel, men de aller billigste jeg har fra Biltema og Clas Ohlson sitter så innihampen fast da de er så trange (har ikke skruplugger) at jeg er redd jeg en dag drar av en RCA-kontakt fra ett eller annet chassis.

Valgte ut noen kjente og kjære sanger av varierende genre og jeg må ærlig si at jeg ble ganske forundret. Dette var IKKE den Copland jeg husker å ha kjøpt full av forventning, stuet bort og som hadde raspet mine øreganger med livlig skarp lyd. Heite. Dette er jo flott!

Mediaserver er satt opp til å boote i 64-bit modus. Pure Music er avspiller av favorittene mine rippet til ALAC. Spotify Premium benyttes til å lytte gjennom musikk jeg har sånn OK forhold til. Uansett, så spiller dette så behagelig og nært. Er det et hifi-ord? Nært. Aner ikke, men det er nå slik det føles. Strengeinstrumenter og vokal, enten det er fra den feminine delen av artistutvalget eller fra mannlige, så er dette nærhet. Nærhet til musikken. Gode lytteopplevelser i bøtter og spann. Endelig blomstret det. Det var jaggu på tide.

Copland CTA-405 blir i eget eie. og noe av grunnen er denne: Vi som har lyd som hobby, i alle fall en god del, bytter utstyr i hytt-og-pine. Skal vel ærlig innrømme at jeg definitivt har vært der og delvis er der fortsatt. Men det har vært en endring det siste året for meg. Det at jeg fortsatt har de samme høyttalerne som jeg hadde for snart ett år siden ER et lite under. Jeg tror at mange, inkludert meg, har behov for å endre litt av og til i eget oppsett. Det har to dimensjoner. Én er å føle gleden av å søke etter noe annet utstyr, og det andre er at det nye utstyret forhåpentlig spiller anderledes og "bedre". Jeg har valgt å prioritere / kunne slappe av med det siste. Det å ha valgmuligheter og ikke nødvendigvis måtte ha noe nytt. Forsett for 2011. Ja. Utopi. Nei.

Har den ingen ulemper. Jo. En vesentlig. Og det er at den ikke ser slik ut når den spiller (bilde fra min Music Angel en gang tilbake i tiden).

Oppsummering av inntrykkene
    Den spiller flott og dynamisk. Kan settes i standby. Har fjernkontroll. Lyden kan tunes ved å koble høyttalerne til enten 4 ohms eller 8 ohms terminalene. Lyden er mer / fordetaljert med 8 ohms tilkobling på RF-63. Ulempen er at den utvikler mye varme. Mye. Fjernkontrollen er så som så og den har ikke muteknapp. Ja, så har man det med levetid på rør. Hvem vet hva fremtiden langt herfra fra leder til når det gjelder det. Når jeg ser de rørene som er i Copland CTA-405 så er det by default ikke (burde ikke være det) vanskelig å skaffe nye. Og for de som vil integrere den i et hjemmekinoanlegg så må man ta sjansen på å sette volum på maks da forsterkeren ikke har såkalt prosessorinngang / HT-inngang. Men, bruker jeg den i hjemmekino? Err´u gær´n!

-slutt-

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott innlegg Tiger!

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hvorfor dem ikke har inkludert balanserte innganger, men jeg overser dette, da den uansett spiller den forrykende. :-)

Og fjernkontrollen er jo helt latterlig! MEN jeg synes det er bra at dem lager billige fjernkontroller, slik at jeg slipper å bruke tusenvis av kroner på en fancy gadget.

Min er kjøpt brukt og er oppgradert av tidligere eier med wbt-terminaler, black gate-kondensatorer, etc.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen med erfaringer vedr Copland og ML?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en CSA29 jeg kjøpte i 2006 som en kollega av meg er litt sugen på å kjøpe.

Hadde i utgangspunktet tenkt 8000.- er dette en fair pris ? Den er selvfølgelig hysterisk velholdt, ny veil. pris var 28000 (Jeg betalte langt under dette )
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger ut en fremgangsmåte for Bias-justering på CTA-405.

Skrevet av Håkon Rognlien for en tid tilbake.

Biasjustering Copland:

1.. Det kan slevsagt også være at bias har driftet litt i meste laget, og
    derfor bør justeres nå. Bak hvert rør sitter en sikring, og på disses høyre
    side er det en liten pil merket TP (Test Point). Her er testpunktet for
    biasspenning. Fremgangsmåten er som følger:
    1.. Bruk et voltmeter med millivolt
    2.. Sett forsterkerens inngangsvelger på en inngang uten signal
    (ubenyttet inngang)
    3.. Sørg for at forsterkeren har god arbeidstemperatur (påslått i en
    time eller så), den skal stå på med volumet på 0 ved utførelse av
    biasjustering
    4.. Sett voltmeterets minusledning i en ledig minus høyttalerutgang
    5.. Mål på rørenes TP ett for ett med voltmeterets +-ledning. Rett bak
    dette punktet finner du et lite potmeter med skrutrekkerspor (blå firkant,
    hvit skrue). Her skal du justere inn bias. Det behøves kun små justeringer.
    6.. Juster forsiktig inn hvert potmeter til voltmeteret viser stabilt
    450 mV (+/- 5 mV)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •