Hjelp til å søke bruktmarkedet etter en stereoforsterker til mine Dali Concept 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å søke bruktmarkedet etter en stereoforsterker til mine Dali Concept 8

Dess mer jeg leter og dess mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg. Jeg vil ha en ny stereoforsterker til mine Dali Concept 8, men jeg har ingen aning om hva jeg trenger. Jeg vet ikke hvor gamle modellene på bruktmarkedet er, hva som matcher mine concept 8 og hva som er et godt kjøp eller ikke. Her vil jeg gjerne at noen ser igjennom avtorget og finn en gang og se om det finnes noe der ute.

Jeg har sett på NAD, først NAD 317 og nå på NAD 319 (men det finnes vel flere modeller der ute?). Denon har jeg hørt kan matche concept 8 ganske bra, leste også på forumet at Rotel RB-985 er et bra kjøp. Et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på er hvordan disse produsentene er i forhold til hverandre med tanke på lyd? Svaret jeg fikk fra hifiklubben var at NAD har god kontroll på bassen med god dynamikk, mens denon ikke hadde de egenskapene i like stor grad, men igjen hadde en evne til å frembringe et større lydbilde og også dypere bass. Rotel har jeg rett og slett ingen aning om :P

Budsjett er på rundt 2000kr.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RB-985 er en fem-kanals effektforsterker, så jeg ser ikke helt for meg at det er det du ser etter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger fler replys en dette :P Er lysten på å kjøpe meg en ny forsterker

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD har en fin en nå, men du burde prøve den før du kjøper men jeg kan gi deg en link her da.

Stereo - Forsterker | Hi-Fi Klubben: NAD C375BEE Integrert forsterker

Denne forsterkern står anbefalt til Dali Lektor 8 så da passer den nok veldig bra til dine Concept 8 også. Du burde sjekke ut denne forsterkern, fikk 5 stjerner i siste nummer av Hjemmekino.

Ellers kan du sjekke Vincent og Parasound og slike ting, alt ettersom mye du skal legge i dette anlegget da. Denne koster nok litt mere enn 2k, men det er en fordel å legge litt ekstra i dette om du skal ha noe som låter bra på høytalerne dine. Det er ikke så mye kraftige saker man får til den prisen, desverre så er lyd og bilde produkter dyrt så da må man regne med å legge noen kroner i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les første innlegget mitt :P Har planer om å legge ca. 2000kr på bruktmarkedet til den. Ligger noen NAD 317 ute til rundt denne prisen, hvordan tror du den er? Har i dag en Marantz SR5500. Hvordan låter 317 i forhold til den du linket til fra hifiklubben (hifiklubben anbefalte meg akkurat den da jeg ringte dem :P) for det litt utrente øret?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad 317 er en forsterker som yter 80W i 8Ohm. Dali Concept er en 6Ohm høytaler, så jeg antar du får litt mer enn 80W tilgjengelig (Jeg er langt fra noen ekspert på dette, regner med noen flår meg hvis det jeg sier er vranglære). Selv om NAD er ganske strømsterke, tror jeg nok dette blir knapt med effekt, i hvertfall dersom du ønsker å få utnytta høytalerene dine skikkelig. NAD 319 yter litt mer, 125W i 8Ohm, så denne er nok ett bedre valg enn 317. Hvorvidt dette blir en stor oppgradering fra Marantz'en du allerede har, vil jeg ikke tro.

Slenger meg nok på en anbefaling at du heller sparer deg en en tusenlapp eller 2 ekstra, og går for en litt kraftigere forsterker. NAD er god match til Dali syntes jeg, og f.eks. forgjengeren til C375 får du for 3-4000 på brukten. De integrerte NAD forsterkerene har også som regel en effektforsterker som ligger i samme klasse, så det er lett å utvide om du skulle føle for dette senere. Så min enbefaling er å spare litt til, og holde utkikk etter en NAD C372 (integrert) og/eller en C272 (dette er en ren effektforsterker)+forforsterker.. Disse er hakket sterkere enn 319 ut fra det jeg har hørt av de. Du kan jo også se etter NAD C370 og C270, som ligger ganske nær 319 i effekt.

Men for å holde meg litt til tråden også, av de forsterkerene du har nevt, er 319 det beste valget etter min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt svar vang1

Hvis jeg spør på en annen måte. Hva finnes på bruktmarkedet nå som er tilsvarende Nad C375BEE?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok en prat med Hifi klubben igjen. Jeg leste feil av linken du sendte, trodde det var en C355BE du linket til. Hifiklubben sa at C375BEE var et optimalt valg til mine høytalere, men at 355BE ville fungert fint det også. Jeg fåreslo Nad 319 og da sa han at denne ville dratt høytalerene helt supert og at denne er en del kraftigere enn enn 355BE så denne burde jo passe ganske godt. Hvor mye tror dere en Nad 319 er verdt i dag?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Tok en prat med Hifi klubben igjen. Jeg leste feil av linken du sendte, trodde det var en C355BE du linket til. Hifiklubben sa at C375BEE var et optimalt valg til mine høytalere, men at 355BE ville fungert fint det også. Jeg fåreslo Nad 319 og da sa han at denne ville dratt høytalerene helt supert og at denne er en del kraftigere enn enn 355BE så denne burde jo passe ganske godt. Hvor mye tror dere en Nad 319 er verdt i dag?
    NAD 319 er kraftig, men lyden er KRAP!!! se heller etter en NAD 372!! ligger ofte på rundt 3000kr brukt .

NAD 319 er kanskje verdt 1500kr... men da bare pga musklene, lyden er ikke mye å rope hurra for!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Men hvor merkbart er egentlig dette? Jeg har ikke det mest trente øret og hører ikke spesielt stor forskjell mellom MP3 og WAV så vil jeg virkelig skjære en grimase når jeg får en nad 319 i hus?

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo høre hva han her vil ha for bare forsterkeren:

Cambridge forsterker/ DAB-radio/ DVD-spiller selges | FINN torget

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hmm... Men hvor merkbart er egentlig dette? Jeg har ikke det mest trente øret og hører ikke spesielt stor forskjell mellom MP3 og WAV så vil jeg virkelig skjære en grimase når jeg får en nad 319 i hus?
    Det tror jeg ikke du vil gjøre. Har tidligere hatt en NAD 317 i ca 10 år, den har gitt meg vannvittig mye glede opp gjennom årene. Forsterkeren ble brukt på Dali 909. Grunnen til at jeg valgte 317 fremfor 319 var trafostøy, som tydelig kom frem da jeg hørte på oppsettet på HiFi Klubben. Det er en god del mer futt i 319, men 317 låter bedre. Det blir litt gi og ta.

Jeg mener du ikke vil trå feil med hverken den ene eller andre, uansett hva du prioriterer høyest. Grunnen til at jeg mener det: Consept 8 ikke er så alt for avslørende, du sier du har 2 lapper som skal brukes, du ikke hører forskjell på mp3 og lossless og du ikke har det mest trente øret. Den dagen du føler det er noe som mangler, tror jeg det kan være greit å bruke litt tid på å lytte på andre høyttalere

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ser jo ut som en knall effektforsteker itl de høyttalerene .

Audiofoni AS

Kanskje han her selger NAD 372 bare?! by 3000kr for den .. da gjør du et godt kjøp, og han et Ok salg
    Nad/ universalfjernkontroll | FINN torget

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    NAD 319 er kraftig, men lyden er KRAP!!! se heller etter en NAD 372!! ligger ofte på rundt 3000kr brukt .

NAD 319 er kanskje verdt 1500kr... men da bare pga musklene, lyden er ikke mye å rope hurra for!
    Det er nok ikke kremen av forforsterkere som sitter i 319, men har ikke hatt noen problemer med min. Effektdelen er lik som en 216, så jeg vil tro at en grei 319 går for mer enn 1500>.<

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk for en Nad 319, fant en på finn kun et par mil unna der jeg bor så da tenkte jeg at jeg kan gjøre et forsøk, hadde jeg ikke blitt fornøyd kunne jeg jo solgt den til ca. samme prisen som jeg kjøpte den for.

Høytalerene er nå plugget i. Jeg ble ikke så alt for overveldende positivt overasket, men jeg får vente til morgendagen så jeg får skrudd volumet på fullt 8)

Nå har jeg koblet naden til marantzens front-output. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre dette med volumet. Suben min er jo koblet til marantzen så for å øke volumet på suben må jeg jo øke volumet på marantzen. Hvilket volum skal jeg ha naden på (maks?)? Og hvis anlegget skal kjøres på fullt, kan jeg da skru volumet til marantzen opp til maks (+12db eller noe sånt) uten at det har konsekvenser for lyden? Eller skal naden på maks først?

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags sak er Marantzen din? Effektforsterker? Er suben din aktiv, så kan du benytte deg av Y-ledd for å splitte høyre og venstre pre-out fra 319 før de går inn i main in (og inn i suben din).

Blir vel det samme hvis Marantzen er en effektforsterker som driver suben, men da vil Marantzen styre nivået til suben relativt til det 319 er satt til, hvis jeg ikke har kobla feil i hodet akkurat nå

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har koblet feil :P Marantzen er en 7.1 surround reciever så alle signaler går først inn i marantzen gjennom optiske kabler (naden har jo ikke digital inngang). Suben er aktiv ja. Så både sub og nad får signalene sine fra marantzen.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept kan vel bi-ampes?
    Isåfall vil 985 være en ok match?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker er allerede kjøpt :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tynet opp volumet nå. Den spiller en del kraftigere enn marantzen gjør, men jeg kan ikke si jeg er så positivt overasket :S Skal ikke spille så alt for høyt før ikke syns lyden er så alt for behagelig å høre på. Diskanten blir skarp (og diskantelementet i den ene høytaleren min er sprengt!) og jeg føler at mellomtonen blir litt flat og døv :S Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for noe

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •