Passiv integrert som effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passiv integrert som effektforsterker?

Hva er forskjellen mellom en passiv integrert forsterker med volum på fullt, og en vanlig effektforsterker? Kan en passiv integrert kobles til en ekstern preamp og fungere som en effektforsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En passiv forsterker finnes ikke.
    Den vil alltid være aktiv for å forsterke et signal, enten forsterke spenning (som en preamp) eller forsterke strøm (som en power amp).

Passiv volumkontroll finnes derimot - den kan ikke forsterke, kun regulere hvor mye signalet skal senkes.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gekko23
    Hva er forskjellen mellom en passiv integrert forsterker med volum på fullt, og en vanlig effektforsterker? Kan en passiv integrert kobles til en ekstern preamp og fungere som en effektforsterker?
    Kjell B. har nok rett i sin forklaring.

Når det er sagt, skulle det ikke være noe problem med å koble en preamp til en integrert og bruke denne som effektforsterker selv om den ikke har main in eller HT in.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva er forskjellen mellom en integrert forsterker med passiv volumkontroll på fullt, og en vanlig effektforsterker? Kan en integrert forsterker med passiv volumkontroll kobles til en ekstern preamp og fungere som en effektforsterker?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hva er forskjellen mellom en integrert forsterker med passiv volumkontroll på fullt, og en vanlig effektforsterker?
    Så vidt jeg vet, kun ekstra signalvei.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan en integrert forsterker med passiv volumkontroll kobles til en ekstern preamp og fungere som en effektforsterker?

Det burde fungere fint, bortsett fra at følsomheten blir alt for høy, slik at det blir mye sus og støy fra preaamp'en i høyttaleren. Derfor må volum på den integrerte skrus kraftig ned, slik at nivåene passer til hverandre.

Så er det helt OK å gjøre som du sier. Dog med litt dårligere S/N enn den mer perfekte løsningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk

den kan ikke forsterke, kun regulere hvor mye signalet skal senkes.

Så en integrert forsterker med passiv volumkontroll på fullt er i praksis/vil oppføre seg som en effektforsterker?

Svar gjerne på denne også:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...ml#post1201406

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det burde fungere fint, bortsett fra at følsomheten blir alt for høy, slik at det blir mye sus og støy fra preaamp'en i høyttaleren. Derfor må volum på den integrerte skrus kraftig ned, slik at nivåene passer til hverandre.

Så er det helt OK å gjøre som du sier. Dog med litt dårligere S/N enn den mer perfekte løsningen.

Ok takk! Bør man justere om man har en slik integrert forsterker og en vanlig effektforsterker når følsomheten er 280mV på den integrerte og 1.0V på effektforsterkeren? Er dette vanskelig?

Begge har 22Kohm input impedans, dobler watt effekt fra 8 til 4 ohm, har ellers helt de samme specs bortsett fra at den integrerte er en 75W og effektforsterkeren er på 100W. Utgangsimpedansen til den integrerte ble målt til 0,2 ohm (?) et sted. Vet ikke på effektforsterkeren. Kan ellers lite og ingenting om elektronikk om ikke det allerede var åpenbart.

Det gjelder en Densen DM-10 og DM-30.

Er dette i det store og hele en dårlig ide?
    Vil jeg i praksis få en dårligere løsning her enn om jeg velger å selge den integrerte og skaffe en effektforsterker istedet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved å justere ned volumet ganske mye på den integrerte, vil følsomheten bli 1,0 V på begge forsterkerne. Så er du i mål. Vil fungere OK.

Det er jo veldig enkelt - du justerer slik at begge spiller like høyt fra preampen/kilden. Forskjellen i utgangseffekt (de tekniske data) er helt uinteresssant i denne sammenhengen.

Signal-splitting: Hvis preampen har lav impedans ut, f.eks. 100-600 ohm, og inngangene som kommer etter ligger mye høyere, som 10-100 kohm, så kan du splitte signalene så mye du vil - lage 1-2-3-4-5 forgreninger - helt uten videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Ved å justere ned volumet ganske mye på den integrerte, vil følsomheten bli 1,0 V på begge forsterkerne. Så er du i mål. Vil fungere OK.

Det er jo veldig enkelt - du justerer slik at begge spiller like høyt fra preampen/kilden. Forskjellen i utgangseffekt (de tekniske data) er helt uinteresssant i denne sammenhengen.

Signal-splitting: Hvis preampen har lav impedans ut, f.eks. 100-600 ohm, og inngangene som kommer etter ligger mye høyere, som 10-100 kohm, så kan du splitte signalene så mye du vil - lage 1-2-3-4-5 forgreninger - helt uten videre.

Tusen takk!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det antall innganger på preampen som gjør at du gjerne vil bruke den?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Er det antall innganger på preampen som gjør at du gjerne vil bruke den?
    Nei, jeg ønsker å teste div vintage preamper da jeg er nyskjerrig på hva dette vil kunne tilføre av klang.

Trenger uansett en preamp om jeg skal biampe.
    Den integrerte forsterkeren har ikke preout, selv om det står på Densens egen specs side at den har to, så den kan ikke kontrollere effektforsterkeren. Det er vissnok mulig å lage preout av tape out, men har ingen anelse om hvordan. Måtte muligens ha sendt forsterkeren til Densen i Danmark.
    Om jeg forstår det rett, så måtte jeg da også ha justert effektforsterkerens (eller den integrertes) følsomhet, noe jeg heller ikke har peiling på, så da måtte jeg kanskje sende effektforsterkeren også.

Mulig jeg kunne løst dette med motstander feks på signalkabelen til den integrerte, om jeg ønsket å kontrollere effektforsterkeren med denne, men er mildt sagt ute og sykler her, så en ekstern preamp med split vil nok være det enkleste til å begynne med. Om det funker bra i praksis, å justere for forskjell i følsomhet med volumkontrollen på den integrerte da.

Dessuten ville jeg måtte koble splits fra den integrerte, og det er jeg usikker på om ville blitt bra, da det er en litt uvanlig konstruksjon som kjører uten feedback, noe som skal forsterke evt problemer mht dempingsfaktor og slikt.

Dette alternativet ville kanskje være det beste, med eller uten ekstern preamp, men det virker litt komplisert, så jeg ville som sagt kanskje måtte sende forsterkerne til Danmark, noe jeg også vurderer å gjøre, men jeg har et par høyttalere og en preamp på vei i posten, og jeg ønsker å teste biamping først.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •