Cambridge azur 540r med protect overload

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge azur 540r med protect overload

For en md. siden tok den 12 år gamle forsterkeren vår kvelden, den lar seg bare ikke skru på lenger, er helt svart. Den gikk i stykker da vi hadde barnevakt, så vet ikke helt hva som har skjedd.

Uansett, etter en kjapp sjekk fant jeg ut at jeg kunne få kjøpt en brukt cambrigde forsterker til omtrent samme pris som det mest sannsynligvis vil koste å reparere den gamle forsterkeren.

Kobler den opp med dali suite 3.5, en 42 tommers LCD tv og playstation 3. Får lyd med en gang. Kjenner en brent lukt, litt som svidd elektronikk, og etter 1 minutt begynner det å ryke fra forsterkeren. Så lyser det "protection overload" i displayet.

Jeg er helt grønn på elektronikk, hva skjer? Er denne forsterkeren gått til ******* og eller? Hva kan være problemet?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kanskje koblet høyttaler kablene feil, eller kan pluss og minus komme i kontakt med hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uff, jeg håper det bare er det. Men kan jeg kortslutte og ødelegge hele forsterkeren på det? Eller vil den virke igjen visst jeg kobler den til igjen og prøver?

Vi har ikke bananplugger på høyttalerkablene, da mannen mener det ikke er nødvendig. Har ikke hatt det de 10 årene vi har hatt høyttalerene, men det er vel kanskje greit å ha?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er en del mulige forklaringer. Forsterkeren kan ha vært defekt da dere kjøpte den er én forklaring.
    Man trenger ikke bananer, men bruker man f.eks. kabel med mange små ledere er det fort gjort at en enkelt tråd kommer i kontakt med den andre pol, men jeg går ut fra dere har sjekket alle kabler.
    Så jeg vet nesten ikke, den må uansett ses på av et verksted..., om alt ellers ser ut til å være normalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Var gubben som koblet sammen, og han er rimelig sikker på at han gjorde det riktig. :neutral: Vi får sjekke med han vi kjøpte av og dobbeltsjekke kabler.

Takk for hjelpen, i hvert fall. :-D

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suite 3.5 er ganske store høyttalere, og 540A er en ganske strømsvak forsterker. Det høres nesten ut som selger har bypasset protection, og at forsterkeren dermed ikke klarer å gå i protection når belastningen blir for stor.

Men dette er ren spekulasjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •