rx-v663 kutter ved høyt volum - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    SBS-01 ja. De har en følsomhet på 85dB så de er ikke akkurat lettdrevne. Hvis jeg skrur opp mot 0dB på receiveren på musikk så blir det komprimert og litt skarpt og mistenker at 663'en har litt for lite krefter. Den er kjmpefin på film uansett hvisle lydeffekter det er, men merker "problemet" hvis det er et "avansert" musikkspor med f.eks. orkester. På film er det ikke så farlig, men det er litt irriterende på musikk. Spiller som oftest ikke så høyt, men av og til så er det artig å dra på litt. Nå blir lydkvaliteten forringet litt for mye. Med forsterker så håper jeg at jeg unngår det meste av dette. Er klar over av SBS'ene ikke er verdens beste høyttalere. De er jo veldig billige, men de spiller overraskende pen musikk på det jeg vil kalle normalt lyttenivå. Jeg bruker oftest Pure Direct og.

Men tråden sklir vel ut litt nå. Men jeg skal videreformidle et eventuelt svar fra Yamaha angående dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

....

jeg har en cerwin vega 1,5kw som jeg bruker som effektrinn på fronta.. bakpå den så er dette valga jeg kan velge mellom.
    Mode: bridged, paralell og stereo
    Sensitivity: 1,44V, 1,0V og 0,775V
    Ground: on, off..

hva skal stå på hva her for att dette skal fungere optimalt? jeg bruker nå mode:stereo, senitivity. 1,44V ground:On

skal jeg da sette sensitivity på 1,0V da eller så den samsvarer med yamaha'n?

kan det være sub-utgangene som ikke makter å henge med? for virker som att når ikke subben står i å jeg kjører i pure direct så kvelder receivern ikke,( hakke skjedd ennå hvertfall) skal legges til att jeg spiller på +15ca men på nad'n min skrudde jeg helt rundt å var aldri noen problemer der!n
    takker for svar

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært kjekt om du prøvde de forskjellige valgene. Sånn jeg har forstått det ut ifra det som står i denne tråden så skal du ha den på 1v.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er oppe på +15 er det like før du er på max, mener +18 er absolutt max på Yamaha?

Ville satt sensitivity på 0,775V, for størst mulig gain.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

,,,

+16 er max på yamaha'n..
    var nede en tur i kjellerstua nå og prøvde litt. Jeg satte sensitivity til 1V og ground til ON for den sto på off..hørte med engang lyden ble høyere når jeg satte den på 1V

har nå spilt i en halvtime ca med alt ifra a-ha til basstest via trance, rock osv på volum +12 til +15 uten att den slokket en gang..
    har jeg finnet feilen nå da tror dere eller er det bare tilfeldigheter8)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt være at du har funnet ut av det, men det er jo bare å spille for å bli sikker

Har du prøvd på 0,775? Og du bør kjøre ny kalibrerigsrunde etter at du har forandret på gain.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror da du har fundet feilen, jeg etterlyste også tekniske datat på Cerwin Vega forsterkeren....kunne ikke finde noe på nettet.
    Det er naturligt å sette den på enten 0,775 eller 1 volt.
    Det der skjer er sannsynligvis at Yamahaens sikrings kretsløb er designet slik at den reagerer på forforsterkerens signal også, derfor kutter den ut....så holder du gain oppe på effektforsterkeren slik at Yamahen ikke klipper signalet tror jeg det går mye bedre....du får forresten sikkert også litt bedre signal/støyforhold i systemet men det er en annen sak....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg tror da du har fundet feilen, jeg etterlyste også tekniske datat på Cerwin Vega forsterkeren....kunne ikke finde noe på nettet.
    Det er naturligt å sette den på enten 0,775 eller 1 volt.
    Det der skjer er sannsynligvis at Yamahaens sikrings kretsløb er designet slik at den reagerer på forforsterkerens signal også, derfor kutter den ut....så holder du gain oppe på effektforsterkeren slik at Yamahen ikke klipper signalet tror jeg det går mye bedre....du får forresten sikkert også litt bedre signal/støyforhold i systemet men det er en annen sak....
    hang ikke helt med i svingene av hva du mente her nielsen. hehe. skal jeg gi den mere gain? altså sette på 1,44V igjen eller fortsette på 1.0V.. har også prøvd 0,775 og da trenger jeg ikke kjøre mere enn på +10 på volumet for å få samme volum som på 1,0V

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bare se om 0,7 eller 1,0 passer deg best.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

,,

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, bare se om 0,7 eller 1,0 passer deg best.....
    begge deler funker like bra

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går sikkert litt på hvordan du synes lydnivået passer med resten av anlegget også. Bruker du 0,7 så vil vel frontene øke fortere i volum enn de andre høyttalerne og skape et misforhold i lydnivå. Eller?

Har det noe å si for lyden bortsett fra nivået om det er forskjell på ut og inn følsomheten?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

på 0,775V så ble dem veldig mye høyere enn alt det andre å trengte ikke å spille på mere enn +10 for å oppnå samme volum som på +15 på 1V men føler det blir best på 1V å den har fortsatt ikke kuttet noe mer.. pratet litt med l-sound i går også å dem mente jeg skulle kjøre effektforsterkern på 1V

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Bra du fant det ut.. Skulle ha vore ein sånn brytar på mine Oberon og so eg kunne spille høgre uten at receiveren slår seg av.. Bra at Cerwin Vega har det iallefall!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drar fram en gammel, men for meg aktuell tråd. Jeg har dette problemet med min 663, den slår seg av når det blir høyt og den er koblet til aktive høyttalere og effektforsterker. Den var inne på verksted uten at de fant noe feil så jeg må nok bare leve med det. Det skjer uansett ikke så ofte.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yes;)

hei..blåser litt liv igjen i denne tråden og ville bare si att jeg nå er GANSKE sikker på att jeg har funnet feilen på dette.. satt og leste litt på tester på lydogbilde.no i stad og fant noe veldig interessant..

Der står det nemlig på 663: Brukervennligheten på Yamaha er generelt bra. Men vær oppmerksom på at du må inn i menyen og fortelle den om høyttalerne har lavere impedans enn 8 Ohm. Da må du nemlig sette den til 6 Ohm, ellers kutter den når det blir høyt. Vi sleit litt med vårt THX høyttalersystem fra M&K før vi fant ut av det.

Hmm tenkte jeg. Jeg har jo qln artech 12 og kan det da være att den faktisk er på 6 Ohm impedans og sjekket en ny test av qln artech 12 og her står det:
    Treveis bassrefleks
    2 x 12’’ basser
    Horndiskant
    25 Hz–30 kHz frekv.område
    94 dB følsomhet
    **6 Ohm IMPEDANS **
    H x B x D = 119 x 42 x 38 cm
    39,1 kg per stk.

har ikke fått prøvd dette enda men krysser fingrer og tær for att dette er feilen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vet jo sikkert selv at dette overhodet ikke kan ha noen relasjon til problemet du har, og du kan slutte å "lete etter feil"....
    Du bruker effektforsterker til å drive dine høyttalere, altså er IKKE den innebygde effektforsterker i Yamahaen brukt på dine høyttalere.....
    Det der betyr noe er Yamahaens utgangssignal på preout utgangen, dette skal samsvare med følsomheten på effektforsterkeren, som vi har forklart, ellers får du ikke maksimal gain.(forsterkning).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

hmmm.
    har da ikke klart å fått det til og kutte enda. selv med 1,44V men høres jo logiskt ut men. Jeg bruker nå cv1,5kw på bass og nad thx216 på mellomtone og disk i bi amp.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    SBS-01 ja. De har en følsomhet på 85dB så de er ikke akkurat lettdrevne. Hvis jeg skrur opp mot 0dB på receiveren på musikk så blir det komprimert og litt skarpt og mistenker at 663'en har litt for lite krefter.
    Har hatt samme RX-V663 receiver selv med samme SBS-01 høyttalere, kombinert med et par forskjellige SVS suber, men opplevde aldri at receiveren kuttet ut, samme hvor høyt jeg spilte.

Opplevde dog det samme som Gurba, at 663 ikke hadde nok krefter til å spille veldig høyt med SBS-01. Jeg koblet da opp en Emotiva UPA-7 og dette fungerte helt utmerket. Byttet senere høyttalerne i et SA-1550/1530/510 sett og bi-ampet frontene, og dette fungerte likeens helt utmerket.

Det høres ut som om Mr. Ner0 har en mismatch mellom receiver og effektforsterker, og det er neppe noe å gjøre med vha. innstillinger i receiveren, men det høres jo ut som om innstillingen på forsterkeren gjorde susen.

Men, har jeg forstått rett at du bruker en type effektforsterker på basselementene og en annen på mellomtone/diskant? Er ikke det vrient å få ordentlig til da? Personlig ville jeg vel enten unngått å bi-ampe, eller i det minste holdt meg til identiske forsterkere på hhv. bass & diskant.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg pratet med en representant for Yamaha i forbindelse med problemet på min 663 og han sa at hvis receiveren føler klipping i forforsterkeren så vil den slå seg av. Han trodde at det kunne være saken.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for det første skjønner jeg ikke helt hvordan folk kan bruke forskjellige forsterkere i biamp, for meg blir dette jo helt meningsløst, men men, forforsterkerens signal ut må matche effektforsterkerens følsomhet. Krever effektforsterkeren 1,44 volt for full utstyring, og forforsterkeren kun har 0,75 volt ut maksimalt da får man problemer om man spiller høyt.
    I separate high end forforsterkere er det ikke unormalt at man har 20-30 volt til rådighet, men for surroundreceivere er det vanlige vel maks 1-2 volt og da kjører man på grensen av hva der er bra. Signalet er jo dynamisk, og det er klart forforsterkeren vil klippe på veldig lave nivåer om man bare har 0,7 volt, eller hva nå, til rådighet fra forforsterkeren.....som Gurba siger.
    Så altså, helt normalt for en forforsterkerdel i en surroundreceiver.
    Jeg ville sette følsomhet til 0,7 om det var meg...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •